2 kylmää faktaa:
- Suomalaiset rallijuniorit ovat pahasti alakynnessä eurooppalaisiin kilpakumppaneihinsa verrattuna mitä tulee vauhtiin ja kokemukseen asvaltilla. Varsinkin kun etelä-eurooppalaiset ovat jo iät ja ajat kilpailleet lähes ainoastaan asvalttiralleissa -ja tehneet vierailuja ratakisoihin.
- Kun Suomessa isoa N-ryhmää pidetään lähes WRC luokan arvossa, välillä jopa ylikin, ajetaan muualla parhaat skabat kaksivetoisilla asvalttitykeillä. N-ryhmän merkkiluokka ei näillä näkymin edes välttämättä tule maailmalla enään kauaa elämään. Luokassa on oikeastaan vain kaksi merkkiä, josta vain toinen kykeneväinen voittoihin. Junioreiden MM-sarjan kalustona toimiva Super 1600 taasen saa uuden mallin/merkin per kuukausi ja kilpailu kiristyy koko ajan.
Tästä tulikin mieleen seuraava idea:
Kun kerran rata-SM:ssä olisi tilaa yhdelle uudelle luokalle -jonka ei tarvitsisi välttämättä esiintyä kaikissa kisoissa- ja rallipuolella olisi selkeää tarvetta asvalttikokemukselle, miksei voitaisi tehdä yhteissarjaa, jossa ajettaisiin esim. 1-2 rallia talvella, 2 ratakisaa ja 1-2 rallia kesällä Super 1600 kalustolla? Super 1600:ssa löytyy pian jo parisenkymmentä eri variaatiota, viimeisimpinä uusi Polo ja Clio, jotka ovat tehtaiden tekemiä/teettämiä näyttäviä, mutta siltä ulkonäöltään lähellä myyntiautoja olevia kilpureita, hienoilla äänillä. Lähes kaikki mallit ovat tehty ensin lähinnä asvalttiralleihin, joten alustakaan ei ihan surkea pitäisi olla.
Suomessa on jo tällä hetkellä 3-4 tämän luokan kilpuria ja lisää varmaan koko ajan tulee? Toki näyttävän ratalähdön aikaansaamiseksi tarvittaisiin 15+ autoa. Luokan kustannuksia voitaisiin ehkä entisestään pienentää kieltämällä uusimman vuosikerran autot ja suosimalla ehkä jopa painoin vanhempaa kalustoa. Maahantuojat vain kehiin ja rahapalkinnoin varustettu AllRound Trophy pystyyn. -Tietenkin suuren maailman tyylin voittajalle kisa kunnon tiimissä ulkomailla.
Toki tän topikin vois perustaa ralli -puolelle, mutta toivon että rallihemmot sen verran lukee tätä foorumia... Miten muuten on kulujen puolesta kilpaileminen: iso-N, F2, Super 1600 ja pikku-N? Ja saisko iso-N loppua samantien ja Mitsut merkkiluokaksi ratapuolelle?
- Suomalaiset rallijuniorit ovat pahasti alakynnessä eurooppalaisiin kilpakumppaneihinsa verrattuna mitä tulee vauhtiin ja kokemukseen asvaltilla. Varsinkin kun etelä-eurooppalaiset ovat jo iät ja ajat kilpailleet lähes ainoastaan asvalttiralleissa -ja tehneet vierailuja ratakisoihin.
- Kun Suomessa isoa N-ryhmää pidetään lähes WRC luokan arvossa, välillä jopa ylikin, ajetaan muualla parhaat skabat kaksivetoisilla asvalttitykeillä. N-ryhmän merkkiluokka ei näillä näkymin edes välttämättä tule maailmalla enään kauaa elämään. Luokassa on oikeastaan vain kaksi merkkiä, josta vain toinen kykeneväinen voittoihin. Junioreiden MM-sarjan kalustona toimiva Super 1600 taasen saa uuden mallin/merkin per kuukausi ja kilpailu kiristyy koko ajan.
Tästä tulikin mieleen seuraava idea:
Kun kerran rata-SM:ssä olisi tilaa yhdelle uudelle luokalle -jonka ei tarvitsisi välttämättä esiintyä kaikissa kisoissa- ja rallipuolella olisi selkeää tarvetta asvalttikokemukselle, miksei voitaisi tehdä yhteissarjaa, jossa ajettaisiin esim. 1-2 rallia talvella, 2 ratakisaa ja 1-2 rallia kesällä Super 1600 kalustolla? Super 1600:ssa löytyy pian jo parisenkymmentä eri variaatiota, viimeisimpinä uusi Polo ja Clio, jotka ovat tehtaiden tekemiä/teettämiä näyttäviä, mutta siltä ulkonäöltään lähellä myyntiautoja olevia kilpureita, hienoilla äänillä. Lähes kaikki mallit ovat tehty ensin lähinnä asvalttiralleihin, joten alustakaan ei ihan surkea pitäisi olla.
Suomessa on jo tällä hetkellä 3-4 tämän luokan kilpuria ja lisää varmaan koko ajan tulee? Toki näyttävän ratalähdön aikaansaamiseksi tarvittaisiin 15+ autoa. Luokan kustannuksia voitaisiin ehkä entisestään pienentää kieltämällä uusimman vuosikerran autot ja suosimalla ehkä jopa painoin vanhempaa kalustoa. Maahantuojat vain kehiin ja rahapalkinnoin varustettu AllRound Trophy pystyyn. -Tietenkin suuren maailman tyylin voittajalle kisa kunnon tiimissä ulkomailla.
Toki tän topikin vois perustaa ralli -puolelle, mutta toivon että rallihemmot sen verran lukee tätä foorumia... Miten muuten on kulujen puolesta kilpaileminen: iso-N, F2, Super 1600 ja pikku-N? Ja saisko iso-N loppua samantien ja Mitsut merkkiluokaksi ratapuolelle?