Ralli + rata. Ihan älytön idea?

  • Viestiketjun aloittaja Zep
  • Aloituspäivämäärä

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
2 kylmää faktaa:
- Suomalaiset rallijuniorit ovat pahasti alakynnessä eurooppalaisiin kilpakumppaneihinsa verrattuna mitä tulee vauhtiin ja kokemukseen asvaltilla. Varsinkin kun etelä-eurooppalaiset ovat jo iät ja ajat kilpailleet lähes ainoastaan asvalttiralleissa -ja tehneet vierailuja ratakisoihin.

- Kun Suomessa isoa N-ryhmää pidetään lähes WRC luokan arvossa, välillä jopa ylikin, ajetaan muualla parhaat skabat kaksivetoisilla asvalttitykeillä. N-ryhmän merkkiluokka ei näillä näkymin edes välttämättä tule maailmalla enään kauaa elämään. Luokassa on oikeastaan vain kaksi merkkiä, josta vain toinen kykeneväinen voittoihin. Junioreiden MM-sarjan kalustona toimiva Super 1600 taasen saa uuden mallin/merkin per kuukausi ja kilpailu kiristyy koko ajan.

Tästä tulikin mieleen seuraava idea:

Kun kerran rata-SM:ssä olisi tilaa yhdelle uudelle luokalle -jonka ei tarvitsisi välttämättä esiintyä kaikissa kisoissa- ja rallipuolella olisi selkeää tarvetta asvalttikokemukselle, miksei voitaisi tehdä yhteissarjaa, jossa ajettaisiin esim. 1-2 rallia talvella, 2 ratakisaa ja 1-2 rallia kesällä Super 1600 kalustolla? Super 1600:ssa löytyy pian jo parisenkymmentä eri variaatiota, viimeisimpinä uusi Polo ja Clio, jotka ovat tehtaiden tekemiä/teettämiä näyttäviä, mutta siltä ulkonäöltään lähellä myyntiautoja olevia kilpureita, hienoilla äänillä. Lähes kaikki mallit ovat tehty ensin lähinnä asvalttiralleihin, joten alustakaan ei ihan surkea pitäisi olla.

Suomessa on jo tällä hetkellä 3-4 tämän luokan kilpuria ja lisää varmaan koko ajan tulee? Toki näyttävän ratalähdön aikaansaamiseksi tarvittaisiin 15+ autoa. Luokan kustannuksia voitaisiin ehkä entisestään pienentää kieltämällä uusimman vuosikerran autot ja suosimalla ehkä jopa painoin vanhempaa kalustoa. Maahantuojat vain kehiin ja rahapalkinnoin varustettu AllRound Trophy pystyyn. :) -Tietenkin suuren maailman tyylin voittajalle kisa kunnon tiimissä ulkomailla.

Toki tän topikin vois perustaa ralli -puolelle, mutta toivon että rallihemmot sen verran lukee tätä foorumia... Miten muuten on kulujen puolesta kilpaileminen: iso-N, F2, Super 1600 ja pikku-N? Ja saisko iso-N loppua samantien ja Mitsut merkkiluokaksi ratapuolelle?
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Ajettiinhan vielä 80-luvun alkupuolella yhdistetty jäärata+rata-SM. Ei siitäkään kai kamalasti tykätty kun piti rakentaa kaksi niin erilaista alustaa tai jopa autoa.

Asvalttikokemustahan rallikuskit ulkomaille tähdätessään tarvitsivat, se on nähty. Ei vaan tunnu oikeasti olevan kiinnostusta, ajatellaan vähäisiä osanottajamääriä vaikkapa Riihimäen asvalttiralleissa. Ja harvat rallikuskit ovat tulleet radalle: Sundströmin Mikko, Vierimaan Saku, Laakson Jore, Arto Kumpumäki, siinäpä noin ihan hetkessä mieleen tulleet. Mies miestä vastaan ajaminen on kuitenkin eri asia kuin ralli.
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Zep:
..., miksei voitaisi tehdä yhteissarjaa, jossa ajettaisiin esim. 1-2 rallia talvella, 2 ratakisaa ja 1-2 rallia kesällä Super 1600 kalustolla? Super 1600:ssa löytyy pian jo parisenkymmentä eri variaatiota, viimeisimpinä uusi Polo ja Clio, jotka ovat tehtaiden tekemiä/teettämiä näyttäviä, mutta siltä ulkonäöltään lähellä myyntiautoja olevia kilpureita, hienoilla äänillä. Lähes kaikki mallit ovat tehty ensin lähinnä asvalttiralleihin, joten alustakaan ei ihan surkea pitäisi olla.

Suomessa on jo tällä hetkellä 3-4 tämän luokan kilpuria ja lisää varmaan koko ajan tulee? Toki näyttävän ratalähdön aikaansaamiseksi tarvittaisiin 15+ autoa. Luokan kustannuksia voitaisiin ehkä entisestään pienentää kieltämällä uusimman vuosikerran autot ja suosimalla ehkä jopa painoin vanhempaa kalustoa. Maahantuojat vain kehiin ja rahapalkinnoin varustettu AllRound Trophy pystyyn. :) -Tietenkin suuren maailman tyylin voittajalle kisa kunnon tiimissä ulkomailla.
Niin mitäs se Super 1600 -auton hinta olikaan... "The cars have a maximum price of $100,000 US + taxes"!

Ja täällä kun on kauhisteltu sponsoreiden puutetta wink

Pääsiäismaanantaina Super 1600 Polo nähtiinkin Alastaron radalla testaamassa. Kyllähän se toisaalta oli komeimpia siellä sinä päivänä ajaneista autoista.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Nii-in... oiskin mukava tietää paljonko nuo muitten ralliluokkien autot maksaa.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Juu tämä menee aika pitkälti rallipuolelle, mutta raapustellaan nyt sitten tänne.

Asfalttiralleihin tarvittavaa kokemusta ei saa mitenkään muuten kun ajamalla ko. kisoja. Erilaisten ajoon vaikuttavien muuttujien oppiminen ja ymmärtäminen ei radalla onnistu, sillä olosuhteet radalla ovat optimaaliset asfalttikisalle(hyväpintainen ja -laatuinen tasainen asfaltti, keli ei muutu radikaalisti radan eri osissa). Asfalttiralleissa on niin monen tasoista tietä, että pitävyyden tunnistaminen on erittäin tärkeä taito, pito kun saattaa pinnan laadusta riippuen vaihdella todella huimasti. Jottei homma olisi liian helppoa, on mutkat leikattu sen verran rajusti, ettei ikinä voi tietää miten paljon hiekkaa seuraava kurvi sisältää. Voiko sellaista treenata radalla? Mielestäni ei. Vielä kun soppaan lisätään toisinaan hyvin nopeasti muuttuvat kelit, esim. vuoren toisella rinteellä paistaa aurinko ja toisella puolella tulee vettä kuin Esterin hanurista, niin keitos on vaikeusasteeltaan vähintään riittävä.
Ajolinjoja rata-ajo parantaa huomattavasti, mutta siihen se hyöty sitten jääkin.

Ainoa todellinen keino parantaa asfaltti valmiuksia olisi yksi rallin SM-sarjan osakilpailu pelkästään kestopäällysteellä.

Se, että Suomessa ison ännän arvostus on niinkin korkealla johtuu pitkälti siitä, että nelivetokalusto sattuu olemaan meikäläisissä olosuhteissa yksinkertaisesti nopein tapa edetä. Tänne on erittäin vaikeata lanseerata mitään omaa Super1600-sarjaa, sillä kulut ovat sitä luokkaa, että oksat pois. Tähän niin mukavaan, mutta ah niin kalliiseen harrastukseen ei tästä maasta sellaisia summia löydy, että saataisiin kasaan 15-20 autoa, mikä olisi ehdoton edellytys yleisen mielenkiinnon aikaansaamiseksi. Kun pelkkä Super1600-luokan auto maksaa 100000€ vai oliko se dollareita ja vara-osapaketti lähestulkoon toisen mokoman, joten ei kun halukkaat kauppaan vaan... wink Maahantuojien tuki on valitettavasti todella niukkaa ja kokoajan niukemmaksi menee. Kaukana ovat ne ajat, jolloin oli AutoNovon Fiat-tiimi, Saabin sinivalkoinen rallitalli, Opelin dealer-tiimi etc.

F2-luokka hinnoiteltiin ulos kuvioista, sillä kulupuolella ollaan jo aika lähellä WRC-kaluston menoja, hankintahinnaltaan ovat kylläkin reilusti halvempia, mutta jokatapauksessa maailmalla kilpailukykyinen F2-luokan peli menee vanhassa rahassa miljoonan pahemmalle puolelle. Suomessa olevat vanhat kittipelit ovat reippaasti halvempia, hintahaarukka 250000-500000 vanhaa rahaa.

Kuluissa voi laittaa luokat seuraavanlaiseen järjestykseen: kallein F2, sitten Super1600, iso-N ja pikku nasse on se kaikkein kukkaroystävällisin luokka. SM-sarjan pikku ännässä ajaa 100000 vanhalla rahalla, jos ei peli kaadu kertaakaan. Sielläkin on pelien hinnat pompsahtaneet melkoisesti, uudesta mallista jos rakentaa, ei 200000 riitä. Tosin vanhalla Astralla ehtii vielä oikein mukavasti ja niitä saa hyviäkin alle 90000 markkaan.
Miksi iso-N pitäisi lopettaa? On pakko ajaa nelarilla kilpaa, jos meinaa joskus WRC-kiulua kuskata. Ja esim. Italiassa ajetaan SubaruCup'ia, jossa tuleva tehdaskuljettaja Mikko "Mr 20/80" Hirvonen on väläytellyt ihan mukavasti. Siinä hepussa on potentiaalia vaikka mihin ja nyt on taustatkin kunnossa! Ja mies on ajanut vasta pari vuotta "nyyhky-nassella"... :D On vain satsattu oikeisiin asioihin ja ennen kaikkea oikeaan asenteeseen.

Menihän totaalisesti ralli otsikon alle... :rolleyes:

Mutta henkilökohtaisesti tahtoo asfalttiralleja Suomeen!!!

<small>[ 08-04-2002, 21:18: Message edited by: 106 ]</small>
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Yleiskuski-MM olisi mahtava kisa, jossa vedettäisiin rata- ja rallikisa. Yhteispisteistä voittaja.
 
Ylös