Ralliaiheista kuunneltavaa/katseltavaa/luettavaa

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2321
https://www.is.fi/ralli/art-2000011551596.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=is_tf&utm_source=hs.fi&utm_content=promobox

Kansa ei hylkää Rovanperää. Päinvastoin, urheiluväen kiinnostus ihmemiestä kohtaan vain kasvaa.

Rovanperä ajaa ensi kaudella Japanin Super Formula -sarjassa täyden kauden. Kansan katseet siirtyvät Kallen perässä automaattisesti sorateiltä radalle, sillä fanit janoavat tulevaisuudessa vastauksia polttavaan kysymykseen: olisiko Kallesta jopa F1-auton rattiin?
Olen eri mieltä. Siis tuosta kiinnostuksen kasvusta. Seuraa vuosi tai kaksi, että Kallen ajeluita näissä alemmissa formulasarjoissa seurataan Suomessa, jos seurataan. Jos menestystä tulee ja F1 oikeasti olisi se lopputulos, niin sitten tietenkin asia muuttuisi. Mutta eilisen jälkeen tavan sohvan kuluttaja saattaa tietää, että Rovanperä lopettaa rallin ajamisen, mutta ei tiedä, mitä se tekee jatkossa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1869
https://www.is.fi/ralli/art-2000011551596.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=is_tf&utm_source=hs.fi&utm_content=promobox



Olen eri mieltä. Siis tuosta kiinnostuksen kasvusta. Seuraa vuosi tai kaksi, että Kallen ajeluita näissä alemmissa formulasarjoissa seurataan Suomessa, jos seurataan. Jos menestystä tulee ja F1 oikeasti olisi se lopputulos, niin sitten tietenkin asia muuttuisi. Mutta eilisen jälkeen tavan sohvan kuluttaja saattaa tietää, että Rovanperä lopettaa rallin ajamisen, mutta ei tiedä, mitä se tekee jatkossa.
Todennäköisyydellä aluksi on kovasti hypetystä ja media seuraa tiiviisti, mutta kiinnostus valuu nopeasti kun uutuuden viehätys haihtuu. Suuri yleisö tuskin jaksaa kelata Youtubesta koosteita, mut hc fanit kyllä ainakin aluksi innostuvat. Ja jos sijoitukset ovat 10 jälkeen niin kiinnostus putoaa lähelle nollaa. Sama vaikka ajaisi ykkösissä, jos menestystä ei tule, niin uutuuden viehätyksen jälkeen kiinnostus valuu lähelle nollaa. Vai kuinka moni ottaa kanavapaketin nyt kun Bottas saa taas auton alleen. Sitähän minäkin....
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5918
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kirraa-podcastin ajatukset ja analyysit Kallen päätöksen vaikutuksista niin suomalaiseen ralliin kuin MM-sarjaankin.

https://open.spotify.com/episode/4acWAi1CCCBZwf8VdxUjCU?si=oCWmzZXYR_eJn6bw78kHfw
Tämä oli hyvä, paljon hyvää juttua ja paljon sellaista jossa tuli nyökyteltyä mukana. Suomalaisen ralliautoilun osalta en näe kuitenkaan tilannetta ihan niin huonona ja hälyttävänä kuin mitä podcastissa esitettiin. On toki totta, että haasteisiin on kyettävä vastaamaan (kuten SM-sarjan pitäminen kiinnostavana) ja ettei Suomesta ole suoraan heittää ns. valmista kuljettajaa Rally1-auton rattiin, mutta ei tilanne mitenkään ainutlaatuisen huono ole. SM-sarjan kiinnostavuuden osalta on ollut aina melkoista aaltoliikettä - joka nyt ei tietenkään tarkoita, että se olisi hyvä asia, mutta aina on notkoista myös suht nopeasti ja yllättäenkin noustu. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta SM-sarjan "pääluokka" on ollut aina kärjen osalta suhteellisen ohut. Kaukana ollaan, ja hyvä niin, vielä esim. siitä, että pääluokassa olisi vain yksi vakavasti otettava auto ja kuljettaja (kuten 1985) tai siitä, ettei pääluokan huiput vaivaudu edes starttaamaan kauden päätöskisaan (kuten 1996). Mutta se oli hyvä nosto, miten luokka/sarja-jako on tällä hetkellä melko pirstalainen, eikä se tee seuraamista kenellekään ihan kaikista hooseimpien ralliniilojen ulkoupuolella yhtään helpommaksi.

Mitä talentteihin tulee, niin kyllä meillä onneksi sitä massaa kuitenkin on, josta voi olettaa seuraavien ykköstykkien nousevan. Matkaa siihen toki on vielä, mutta huolestuttava tilanne olisi mielestäni vasta siinä vaiheessa, jos niitä nuoria maailmalle pyrkijöitä ei olisi ollenkaan. Täytyy muistaa, että suomalaisen rallin historiaan sisältyy myös kahdeksan vuoden ajanjakso 1983-1991, jona aikana ei pystytty tuottamaan yhtään uutta tehdaskuljettajaa lajin huipputasolle.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17194
Sijainti
Tampereen lenkki
SM-sarjassa tosiaan on ollut nyt tätä kautta ennen muutama todella kiinnostava kausi, etenkin siis SM1-luokan osalta, mikä on vähän totuttanut liian hyvään, nyt on palattu taas "tavalliseen" Basti/Bosse-aikakauteen.

Mutta taas sitten MM-syöttöluokkien osalta ollaan tosiaan vähän jäljessä, on ensinnäkin niitä jotka on päässeet tosi lähelle huippua mutta joiden ura on päättynyt tai alkanut sakkaamaan pahasti, kuten Suninen (ellei jopa ollut siellä huipulla), Lindholm ja Huttunen; niitä, joilla ei oikein vauhti riitä huipulle (Heikkilä, Joona) ja niitä jotka ovat vielä kaukana edes WRC2-mestaruuden tasosta (Korhonen, Kauppinen) tai edes kyseisessä sarjassa tai luokassa ajamisesta (Vatanen, Hakalehto jne)

Toisaalta tilanne nyt on hieman samankaltainen kuin joskus 2010-luvun alussa, kun Hirvosen ja Latvalan seuraksi tallikuskeiksi ei oikein meinannut päästä kukaan. Hänninen, Nikara ja Rantanen ajoivat toki pääluokan MM-startteja mutta menestys jäi tulematta. Tai sillä erolla, että Pajari ainoana pääluokassa (ehkä) ajavana ei ole Latvalan ja Hirvosen tavoin MM-ralleja voittanut mestarikandidaatti.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
4002
Sijainti
JKL
SM kautta hieman, voiko jopa sanoa että pilasi Lapin ajaminen. Hänen taso kuljettajana on kuitenkin aika ylivertainen muihin verraten. Kun aikaisempina vuosina Kauppinen olisi ajanut sitä SM kärkeä vastaan niin tällä kaudella se vastus oli MM tasoa ja ihan sieltä kärjestä. Eikä Lapin tarvinnut tehdä muuta kuin suht riskitön perus suoritus.

Ja kun mietitään tulevien suomalaisten nousua MM pääluokkaan, niin samat ongelmat on myös muun maalaisilla lupauksilla. Kokemuksen kerääminen kilpailuista on äärimmäisen vaikeaa ja pirun kallista. Ja kun sitä kokemusta olisi pakko kerätä. Videoiden katselu ei jalosta jos et ole itse ajanut sitä pätkää. Ja siksi esim. Korhosen tapa tehdä uraa voi vielä nousta arvoon arvaamattomaan tulevaisuudessa. Solberg ja Pajari taitaa olla ainoat jotka ovat kiertäneet koko kauden keräämässä kokemusta viimevuosina. Rossel on myös ajanut paljon, mutta ei ihan kaikkia kisoja hänkään. Ehkä vielä joku muu, mutta ei niitä kovin montaa ole...

Noin yleisesti rallin osalta on tapahtumassa todella iso muutos parin vuoden sisällä. End of an era. Viimeisen 10-15 vuotta sarjaa hallinneet kuljettajat jäävät pois ja tulee uusi sukupolvi, mainitut Pajari ja Solberg eturintamassa. Vaikka moni pitää muutosta uusiin autoihin huonona ja varmasti epävarmuutta tulevaisuudesta vähän onkin, niin minusta tilanne on mielenkiintoinen. Rallia ajetaan varmasti jatkossakin. Uusia kuljettajia nousee taistelemaan mestaruuksista ja kunhan säännöt hakeutuvat muotoonsa niin kilpailu tulee taas olemaan kovaa... Muutos on aina mahdollisuus.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös