Rallicross -EM Ahvenisto 2005?

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Ne on suunnittelemassa kyseisen kisan tuomista Suomeen taas. Mitäs mieltä olette? Itse ainakin odotan innolla onnistuuko tuo. Toivottavasti. Olisi oikein hyvä kohokohta tämä Ahveniston kilpailukalenterissa!
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Toivottavasti onnistuu. Itse tulisi ainakin lähdettyä paikanpäälle seuraamaan. Edellisestä kerrasta, kun alkaa olla jo hyvän matkaa toistakymmentä vuotta...
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Jep. Olis taas kiva tosiaan nähdä Euroopan kovimmat umpiluut Ahvenistolla. Ja ratahan on yksi Euroopan parhaimmista... Hyvä sijainti, paljon tilaa yleisölle, katsojat näkee koko radan jne. Toki tämä sanottuna Ahvenisto lasien lävitse! Mutta kuljettajat haluasivat tulla nimeen omaan Suomeen ajamaan. Eli siinä mielessä.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Toivottavasti toteutuu.
Pinomäki oli rohkea jätkä että viitti lähteä kiertämään Eurooppaa, tulokset näyttää hyviltä etuvetoluokassa. Lisää suomalaisia kehiin.
Toivottavasti myös tositykkien sekaan vaikka lähtö vaatii hirrveesti rahaa. Eikä taida heti olla autojakaan valmiina. Jokinen tarvittis seuraa sinne.
 

jmt

Senile Member
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
2161
Sijainti
Isle of Man
Olisihan tuo mahtava juttu. Joku nimimies mukaan tyyliin Kankkunen/Alen niin voisi yleisön mielenkiinto lisääntyä.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
jmt sanoi:
Olisihan tuo mahtava juttu. Joku nimimies mukaan tyyliin Kankkunen/Alen niin voisi yleisön mielenkiinto lisääntyä.
Niinpä. Tapahtumasta olisi mahdollisuus kehittää jokavuotinen huipputapahtuma Suomeen ja Ahvenistolle. Jossa olisi semmoista vanhan ajan meininkiä. Romua ja tapahtumia riittää joka lähdössä. Ja sitten jos vielä olisi Suomalainen menestyvä kuljettaja niinkuin Jussi Pinomäki on, niin ou jee.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Mä olin ehtinyt unohtamanaan koko threadin. Eli tosiaan suunnitelmat ovat ilmeisesti seuraavat: tänä vuonna (2005) ajetaan rallicrossia "sisään" Ahvenistolle. Mun käsityksen mukaan FIA:n ukot tulee katsomaan Ahvenistolle SRC kilpailua 17-syyskuuta jossa sitten ilmeisesti sovitaan EM-crossin järjestämisestä kaudella 2006... AKK olisi saanut sen kilpailun jo tänä vuonna Ahvenistolle mutta eivät vielä halunneet. Eli katsotaan, että kaikki pelaa sm tasolla ennen kuin Euroopan kovimmat umpiluut päästetään riehumaan ympäri rataa...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Rallicrossia

Petri L sanoi:
Mä olin ehtinyt unohtamanaan koko threadin. Eli tosiaan suunnitelmat ovat ilmeisesti seuraavat: tänä vuonna (2005) ajetaan rallicrossia "sisään" Ahvenistolle. Mun käsityksen mukaan FIA:n ukot tulee katsomaan Ahvenistolle SRC kilpailua 17-syyskuuta jossa sitten ilmeisesti sovitaan EM-crossin järjestämisestä kaudella 2006... AKK olisi saanut sen kilpailun jo tänä vuonna Ahvenistolle mutta eivät vielä halunneet. Eli katsotaan, että kaikki pelaa sm tasolla ennen kuin Euroopan kovimmat umpiluut päästetään riehumaan ympäri rataa...
Itse henk. koht. en jaksa innostua nykymuotoisesta Rallicrossista. Kun kalusto eritoten "pikkuluokassa" on mitä on, niin koko laji on kuin haaleaa ja laihaa korviketta särppis. :yuck:
Kun on nähnyt M.Alamäen ja M.Schanken reuhaavan tositykeillä Ahvenistolla ja Kenneth Hansenin ja kumppanit Audi UrQuattrolla ja Sierra RS500:lla Kauhajoen RC-stadionilla niin joku 2-litrainen etuvetoinen mopoauto ei vois juuri vähempää kiinnostaa.:nope: Siihen nähden kansallinen KRC-luokkakin on jopa viihdyttävää ja mielenkiintoista.
Allegorisesti voisi verrata mahdollisesti tulossaolevaa Helsingin WTCC tapahtumaa takavuosien ITC ja FIA GT kapinoihin Sörkassa...
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
No joo Don Vito olet omalla tavallaan oikeassa. Toisaalta pikkuluokka on pikkuluokka. Se on sama kuin vertaisi nykyisiä A-ryhmän ammuksia B-ryhmän ammuksiin. Silloin kuin nuo B-ryhmäläiset oli rallin MM sarjassa niissä oli järjestään 400-500hv mutta kun ne pääsi rallicrossiin Alamäen ja Schanchen käsiin niissä oli 600-700hv. Tehoa ja näyttävyyttä niissä oli puolet enemmän mutta kyllä nykyiset A-ryhmän pelit ovat paljon suorituskykyisempiä... Vai voitko muuta väittää? Lajihan on ihan sama. Ei se mihkään ole muuttunut... Kyllä nykyajan 1-divisioonan (entinen 2-divisioona) autoissa on järjestään 500-600hv plus turbo sekä neliveto. Ne on vieläkin melkoisia ammuksia verrattuna nykyisiin rallin-MM sarjan mopoihin.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Petri L sanoi:
No joo Don Vito olet omalla tavallaan oikeassa. Toisaalta pikkuluokka on pikkuluokka. Se on sama kuin vertaisi nykyisiä A-ryhmän ammuksia B-ryhmän ammuksiin. Silloin kuin nuo B-ryhmäläiset oli rallin MM sarjassa niissä oli järjestään 400-500hv mutta kun ne pääsi rallicrossiin Alamäen ja Schanchen käsiin niissä oli 600-700hv. Tehoa ja näyttävyyttä niissä oli puolet enemmän mutta kyllä nykyiset A-ryhmän pelit ovat paljon suorituskykyisempiä... Vai voitko muuta väittää? Lajihan on ihan sama. Ei se mihkään ole muuttunut... Kyllä nykyajan 1-divisioonan (entinen 2-divisioona) autoissa on järjestään 500-600hv plus turbo sekä neliveto. Ne on vieläkin melkoisia ammuksia verrattuna nykyisiin rallin-MM sarjan mopoihin.
Kyllä kai nykyiset 1-divarin huippupelit kepittää noin 80-luvun autot parhaimmat rc-autot helpohkosti vaikka tehoissa jäävätkin jonkin verran.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
gnz sanoi:
Kyllä kai nykyiset 1-divarin huippupelit kepittää noin 80-luvun autot parhaimmat rc-autot helpohkosti vaikka tehoissa jäävätkin jonkin verran.
Rallissa tuo pätee ainakin vielä hetken aikaa kiitos aktiivilukkojen yms. tietotekniikan kehityksen. Mutta kun aktiivilukot ja nää puoliautomaattiset vaihdelaatikot karsitaan pois niin tilanne ei olekaan enää niin itsestään selvää.
Ja mitä tulee II divariin eli ns. pikkuluokkaan, niin siihen aikaan kun Alamäki ajeli Pösöllä/Lancalla ja mukana oli muitakin finskejä (Pelttari ja Niittymäki ja Rantanen) niin silloinen "pikkuluokka" oli RS 500 sierroja yms....
On "hieman" eroa jonkun RS 500 Sierran kulkupuolessa ja näyttävyydessä verrattuna ahtamattomaan, kaksivetoiseen, lähinnä N-ryhmän vireessä olevan 2-litraiseen "Sport2000" autoon.
Ei kai noissa ison luokan peleissä mitään vikaa olisikaan, mutta kritiikin kärki onkin juuri tuota II divaria kohtaan. Vieläköhän se 1400-trophy on hengissä ? Se jos mikään vasta hanurista oli.
Korvaisivat tuon II divarinsa vaikkapa yli 5-litraisille takavetoisille autoille suunnitellulla luokalla :ahem:
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Joo toki. Ne ovatkin nuhapumppuja. Mutta ajat ovat muuttuneet... Kyllä mäkin muistan kun Scanche ajeli 400hv neliveto Ford Escortilla. Jossa pakoputkesta tuli metriset liekit. Huh, siinä vasta menoa onkin. Tuo nykyinen 2-divisioona entinen 1-divisioona kehitettiin sen takia, että olisi halvempaa aloittaa rallicross. Myös 1400:set on samalla mielellä. Kyseistä luokkaa ei taida olla enää?
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Pinomäki uusi EM-tittelin etuvetoisissa, onneksi olkoon!! Olkoon hitaita nuo kakkiosdivarilaiset mutta taistelu on ollut hurjaa pitkin kautta. Urheilukanavalta on tullut hyvää kuvaa EM-osakilpailuista. Vanhasen Ekin selostus on vähän tökkivää, ei taida olla muita apuja kuin tulosluettelo ja ikivanhat tiedot radoista.
 
Ylös