Rallin B-ryhmä jutustelu

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264
Siinä olis pari B-ryhmäläistä "Ranskan nettiautossa" myynnissä halvalla.
Audi Sport Quattro S1:stä on tullut kallein koskaan huutokaupassa myyty ralliauto. Audi vaihtoi omistajaa yli kahden miljoonan euron hinnalla Ranskassa järjestetyssä Artcurial Parisienne -huutokaupassa.

Huutokaupattu Audi Sport Quattro S1 oli valmistunut vuonna 1988 järjestettyä Race of Champions -kisaa varten. Se oli viimeinen rallipoluille valmistettu B-ryhmän Audi Quattro.
..

Huutokaupassa myytiin useita muitakin rallitykkejä. Kaikkien autojen aiempi koti oli ranskalainen Manoir de l’Automobile -museo. Museon kokoelman olivat koonneet rallifanaatikot Michel Hommell ja Olivier Quesnel.

Myytyjen autojen joukossa oli esimerkiksi Peugeot 205 Turbo 16 Evolution 2, jolla Timo Salonen ja hänen kartturinsa Seppo Harjanne voittivat Suurajot ja RAC-rallin vuonna 1986. Peugeot 205 Turbosta maksettiin 997 440 euroa.

Peugeotin kanssa saman ikäryhmän Renault 5 Maxi Turbon vasarahinnaksi tuli 667 520 euroa. Renault muistetaan espanjalaisen Carlos Sainzin kovia kokeneena MM-sarjan autona.

https://www.artcurial.com/en/sale-4058-parisienne-2021-partnership-retromobile
 

jabajee

Well-known member
Liittynyt
9.12.2019
Viestit
205
Myytyjen autojen joukossa oli esimerkiksi Peugeot 205 Turbo 16 Evolution 2, jolla Timo Salonen ja hänen kartturinsa Seppo Harjanne voittivat Suurajot ja RAC-rallin vuonna 1986. Peugeot 205 Turbosta maksettiin 997 440 euroa.

https://www.artcurial.com/en/sale-4058-parisienne-2021-partnership-retromobile
Ymmärsinkö oikein, että eikös kyseessä ole kuitenkin tämä auto?
https://www.ewrc-results.com/carinfo/78-peugeot-205-turbo-16-e2/?car=2243
Timo Salonen 1986 Montessa toinen ja Ruotsissa keskeytys öljyvuotoon. Sitten Matti Alamäelle Rallicrossiin ja EM 1988, 1989 ja 1990.
 
  • Like
Reaktiot: mjs

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mulla on mennyt ohi tämä vaihe S-ryhmän historiasta, että vielä loppuvuonna 1986 S-ryhmästä meinattiin kuitenkin tehdä teho- paino- yms. rajoitusten kanssa pääluokkaa, jopa FISAn ehdotuksella, mutta sitten taas Balestre jyrähti, ja A-ryhmä it is.

https://rallygroupbshrine.org/group-s/group-s-history/#groups4

Balestre, tuo suuri diplomaatti ja Jean Todtin sydänystävä. Jotenkin ei ole vaikea tämän klipin, vaikkei ralliin liitykään, perusteella kuvitella tilannetta, jossa suuri ja mahtava Jean-Marie on jyrännyt virkamiestensä huolella valmisteleman ehdotuksen. Ja muistetaan myös, että Balestren suosikkiasia rallissa olivat pitkät matka-ajot (voi kun olisikin vitsi), että rimaa ei voi hänen ja tämän lajin osalta turhan korkealle asettaa.

balestre.JPG

Oliko kysyttävää?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
Toisesta topicista spin-off, koitetaas verrata B-ryhmän ja nykyisen WRC:n vauhtia Korsikan pätkillä

https://www.rally-maps.com/Tour-de-Corse-1986/Verghia-Pont-de-la-Masinahttps://www.rally-maps.com/Tour-de-Corse-2017/Pietrosella-Albitreccia
Loppuosat samaa, alkuosat aika samanlaista syheröä vai olisiko 1986 pätkässä suorempia osia?

1986 pohjat 92,15 km/h
2017 pohjat 93,87 km/h

https://www.rally-maps.com/Tour-de-Corse-1986/Zerubia-Santa-Giuliahttps://www.rally-maps.com/Tour-de-Corse-2019/Valinco
Suurin osa samaa, 2019 pätkässä alussa vähän syheröä, 1986 lopussa isoa tietä

1986 pohjat 89,79 km/h
2019 pohjat 102,67 km/h

https://www.rally-maps.com/Tour-de-Corse-1986/Muracciole-Abazziahttps://www.rally-maps.com/Tour-de-Corse-2017/Antisanti-Poggio-di-Nazza
Loppuosat samaa, aluissa vastaavat syheröt

1986 pohjat 89,24 km/h
2017 pohjat 99,05 km/h
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
Listataan tähän B-ryhmän ralliautojen huipputehot MM-ralleissa, koska tämähän se on tärkeintä. Lähteenä Group B Shrine, ellei toisin mainita

Ford RS200
350-450 hv (444 hv virallisesti)

Citroen BX4TC
380 hv

MG Metro 6R4
380-410 hv

Lancia Delta S4
450-550 hv (lähempänä 550 yleensä)
- 1986 Olympus 750 hv(!!!)

Audi Sport Quattro S1 E2 ("siipi-Audi")
- 1985 Jyskälä 590 hv

Peugeot 205 T16 E2
460-550 hv
- 1986 Sanremo 520-540 hv (Juha Kankkunen)
- 1986 Jyskälä 535 hv (Timo Salonen)
- 1985 Jyskälä 485 hv (Timo Salonen)

Renault 5 Maxi Turbo
360 hv

Audi Sport Quattro S1 ("pätkä-quattro")
400-450 hv

Peugeot 205 T16
340-350 hv

Lancia Rally 037 E2
325-345 hv

Audi Quattro A2
350-370 hv

Audi Quattro A1
320-340 hv

Renault 5 Turbo
210-285 hv

Toyota Celica Twin Cam Turbo
330-380 hv

Lancia Delta 037
290-315 hv

Audi Quattro (4-ryhmä)
300-320 hv
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Kaipa nuo ylläolevat tehot ovat jossain määrin viitteellisiä. Ainakaan tuota S4:n Olympus-version teholukemaa en usko. Vuonna 2000 Alen sanoi tehoiksi 600-620 hv, parikymmentä vuotta lisää on tuonut yli 100 hv :D

Suurajoissa 1986 Salosen autossa oli 535 hv ja tämän olen kuullut häneltä henkilökohtaisesti.

Äänen ja liikkuvan kuvan perusteella RS200:ssa oli -86 RAC:ssa varmasti enemmän kuin 450 hevosta käytössä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
Äänen ja liikkuvan kuvan perusteella RS200:ssa oli -86 RAC:ssa varmasti enemmän kuin 450 hevosta käytössä.
Niin vai eikö muutkaan tallit pystyneet käyttämään sen enempää tehoa noin liukkaissa olosuhteissa (vrt. Kankkusen kommentti Sanremosta 1986, soralla tehot laskettiin 450 hv tuntumaan)

Itselläkin oli vaikeuksia uskoa tuota Olympuksen teholukemaa, vaikka se toki olikin B-ryhmän viimeinen kisa ja kehityksen huippukohta. En usko että sielläkään sitä pitoa on ollut sen vertaa enempää, että tehonlisäyksestä olisi ollut hyötyä. Ehkä se on ollut jotain tallien välistä kylmän sodan käyntiä? "Meillä onkin muuten 750 heppaa, koittakaas tehdä perässä (niin koneenne poksahtaa)"
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Toisessa topicissa innostuttiin taas pitkästä aikaa väittelemään ikuisuusaiheesta, oliko B-ryhmän aikakausi parempi kuin nyky-WRC. Tästä inspiroituneena oli ihan pakko tulla "muistelemaan" vanhoja kunnon, legendaarisia B-ryhmän aikoja. Muistan niin kirkkaasti, minkälaista Ounissa oli olla penkalla joskus B-ryhmän aikaan. Olin tosin silloin about 3v., mutta se ei nyt tässä yhteydessä haittaa yhtään mitään. Muistan, kuinka silloin yleisöä oli triplasti enemmän ja katselupaikkoja ei oltu rajoitettu mitenkään. B-ryhmän monstereiden ääni ja pauke kuului ainakin 20 kilometrin päästä ja autojen lähestyessä osa yleisöstä juoksi karkuun. Silloin sai katsella ihan tien vieressä, joskus jopa tiellä! Keltaisen talon hypyllä seisoskeltiin ihan tien vieressä, kun Blomqwistin siipi-Audi hyppäsi ilmassa varpaankärkien yli. Pakoputki löi 5-metristä lieskaa niin, että toinen housunpunttini kärähti hiileksi. Seuraavana tuli Salonen, joka heitti juuri kohdalla 250km/h vauhdista tupakantumpin ikkunasta ja suoraan toiseen housunpunttiin, joka sekin kärähti. Pätkän jälkeen täytyi sitten rämpiä shortseiksi muuttuneilla housuilla yli 30km kaatosateessa ja pimeässä takaisin autolle. Silloin ei tuloksiakaan katsottu mistään netistä vaan tuloksia jännitettiin putkiradion ääressä ainakin 3 päivää.
Huoltojakaan ei pidetty missään Paviljongissa hienoissa sisätiloissa, vaan siirtymillä keskellä pimeää metsää, kaatosateessa. Kerrankin oltiin katsomassa Alenin huoltoa ja ihan vierestä pääsi seuraamaan. Satoi niin kaatamalla, että pääsin seuraamaan Lancian huoltoa jopa Alenin auton sisältä! Kuskinpenkillä siinä katselin ikkunasta, kun mekaanikot ahersivat auton kimpussa. Ei nykyään vaan onnistuisi.
Ja oliskohan ollut Ruuhimäessä joku vuosi, kun Salonen lasketteli kohdalle ihan hiljaa ja luultiin jo, että joku tekninen vika iski. Mutta ei sentään, "Löysä" vaan oli hukannut kesken pätkää tupakkiaskinsa Peugeotin jalkatilaan ja pysähtyi pätkälle Harjanteen kanssa etsiskelemään sitä. Timo kirjoitteli siinä parit nimmaritkin ja ainakin 3 autoa ehti ohittaa paikan. Siitä huolimatta "Löysä" veti minuutin pohjat.
Oliskohan ollut serkun serkku, kun oli kuullut että Vatanen oli tullut joskus Myhinpään kokonaan läpi yhdellä kädellä ja veti minuutin pohjat. Niin paljon toinen käsi hämmensi H-kaavioo kokoajan, että koko pätkän oli vaan yksi käsi ratissa. Ja pimeässä ja kaatosateessa tottakai. Ja mitään taukoja ei todellakaan silloin pidetty. Ensin vedettiin nuottia 3 viikkoo putkeen, eikä kuulemma koko aikana nukuttu kertaakaan! Ja siihen sitten heti perään kisa, eikä todellakaan mitään yötaukoja pidetty. Nyt vaan nysvätään virka-aikaan joku muutama pätkä autoilla, joilla ei tarvitse tehdä itse käytännössä mitään! Sama kuin istuis vaan kyydissä ja laittaa autopilotin päälle. Ja pidetään pitkät tauot jossain ilmastoiduissa Motorhomeissa gourmet-ruokaa maistellen pikku päiväunien kera. Siis aivan pehmoilua. Oli ne B-ryhmän ajat vaan niin saatanan legendaarisia.
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
219
Oli ne B-ryhmän ajat vaan niin saatanan legendaarisia.



Edit, Luulin copy pastanneeni tekstinkin tähän.

Rallissakin se omasta selkäytimestä tuleva tunnereaktio on varmasti tärkeimpiä tekijöitä siinä, millaisena asia koetaan. Jos jokin musiikkilaji ei kolahda, niin eihän siitä kicksejä saa. Pikkuinen Trabant herättää katsojissa reaktioita. Osa voi ilveillä, mutta osa näyttää kannustavan ja tsemppaavan aivan aidosti.

Ennen isoja Audeja 4-ryhmän Escortit ja FIAT 131 Abarthit levennetyin pyöränaukkoineen olivat tosi mahtavia ralliautoja. Mutta kehitys ja kontrastiero kohti aina vain eksoottisempia ja nopeampia ratkaisuja oli hämmentävä. Tavallisiin autoihin verrattuna valkohohtoisina kiitävät ja muoviset B-ryhmäläiset olivat kuin Star Wars-elokuvista kaapattuja.

Millaisen tunnereaktion nykyiset 20127-21 WRC-autot antavat? Ovathan ne tosi tosi nopeita ja aeropaketteineen näyttäviä, mutta se kontrastiero kaikkeen muuhun ei taida olla yhtä suuri kuin B-ryhmäläisillä. Nykyisin katuliikenteeseenkin myydään hevosvoimaluvultaan tehokkaampia autoja ja Teknavit, Top Gearit ja YouTubet tursuavat hienolta näyttäviä ns. superautoja. Kilpailu on koventunut silläkin alueella.
 
Viimeksi muokattu:

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Ja oliskohan ollut Ruuhimäessä joku vuosi, kun Salonen lasketteli kohdalle ihan hiljaa ja luultiin jo, että joku tekninen vika iski. Mutta ei sentään, "Löysä" vaan oli hukannut kesken pätkää tupakkiaskinsa Peugeotin jalkatilaan ja pysähtyi pätkälle Harjanteen kanssa etsiskelemään sitä. Timo kirjoitteli siinä parit nimmaritkin ja ainakin 3 autoa ehti ohittaa paikan. Siitä huolimatta "Löysä" veti minuutin pohjat.
Nyt en kyllä ihan usko. Esim. vuonna 85, Salosen mm-vuotena Ruuhimäki, ek 12 oli pituudeltaan 9,55 km (juwran mukaan) ja Salonen pysähtyi muka pätkälle kirjottelemaan nimmareita ja veti silti minuutin pohjat. Alle kymmenen kilsan pätkälle? Ei ole matemaattisesti mitenkään mahdollista. Ihan niin murhaavan ylivoimaisia Salonen ja Peugeot 205 T 16 Evo 2 eivät sentään olleet.
Tähän kohtaan voisi sanoa taas sen vanhan tutun lauseen: joku raja sille glorifioinnille.
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
202
Kyllä se mahdollista oli. Salonen nosti stopin jälkeen "napin ylös" niin kaikki 1500hv vapautuivat hetkellisesti käyttöön ja muut jäivät ikäänkuin seisomaan eli tavallaan yllätettiin housut kintuissa.

Nykypäivän etanaakin hitaammilla autoilla se toki ei enää olisi mahdollista.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
B-ryhmä oli kokonaisuutena hienoa aikaa, mutta oli siinäkin puutteensa ja tietyt detaljit, jotka jälkeenpäin ajateltuna olisi voinut / pitänyt tehdä toisella tavalla.
Yksi näistä ja se merkittävin oli senaikaiset kisaformaatit ja kilpailukalenterin rakentaminen. Kaudessa ajettiin 12-13 kisaa ja ne olivat merkittävästi pitempiä kuin nykyisin. Pikataipaleita saatettiin ajaa yötäpäivää ja niitä saattoi olla yhdessä kilpailussa jopa yli tuhat. Tai ainakin hyvin lähelle. Tämä johti siihen, että kuskit eivät ajaneet täysiä mm-ohjelmia ainakaan useana vuotena peräkkäin, eli nimimiehet eivät läheskään joka kisassa edes kohdanneet toisiaan.
Pikkasen vähemmän kisoja (10?) ja / tai vähän tolkkua niiden pituuksiin, niin kaikki kuskit olisivat ajaneet kaikki kilpailut. Olisi ollut huomattavasti parempi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
Jos käväistään välillä parodiahorisontin tällä puolen, niin B-ryhmän aikaan tosiaan kisat oli pitkiä, mutta kukaan ei ajanut täyttä kautta, koska se ei ollut kalenterin puitteissa mahdollista jos halusi harjoitella kunnolla, ja muutenkin vain kahdeksan parasta kisaa laskettiin mukaan. Alen ajoi 1986 kaikki kisat paitsi Norsunluurannikon, mikä on varmaan lähimpänä täyttä kautta kenellekään ennen vuotta 1994. 1990 Sainz ajoi myös kaikki paitsi Norsunluun, mutta Ruotsi peruttiin, sitä tuskin olisi ajanut. Toki 1986 loppukaudesta kisojakin jo lyhennettiin.

Oma näkemykseni on, että ennen B-ryhmän aikakautta ralli oli vielä enemmän kestävyysajoa kuin nopeuskilpailua. Pitkiä kestävyyskisoja oli mahdollista ajaa, kun niissä ei koko aikaa menty ihan täysillä. Isotehoiset autot taas rupesivat vaatimaan kuskeilta enemmän fyysistä ja psyykkistä kestävyyttä, ja ne soveltuivat paremmin Jyskälän tyyppisiin sprinttikilpailuihin. Vuonna 1987 sitten korjattiin autojen tehot ja kisojen pituus kerralla.

Samoista asioista juuri kirjoittelin blogissani:

https://itgetsfasternow.com/2021/03/19/wrc-calendar-history-iv-1987-1988/https://itgetsfasternow.com/2021/03/12/wrc-calendar-history-iii-1979-1986/
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Nyt en kyllä ihan usko. Esim. vuonna 85, Salosen mm-vuotena Ruuhimäki, ek 12 oli pituudeltaan 9,55 km (juwran mukaan) ja Salonen pysähtyi muka pätkälle kirjottelemaan nimmareita ja veti silti minuutin pohjat. Alle kymmenen kilsan pätkälle? Ei ole matemaattisesti mitenkään mahdollista. Ihan niin murhaavan ylivoimaisia Salonen ja Peugeot 205 T 16 Evo 2 eivät sentään olleet.
Tähän kohtaan voisi sanoa taas sen vanhan tutun lauseen: joku raja sille glorifioinnille.
Sarkasmi on usein aika hankala tyylilaji. Mutta näille huumorimiehille, jotka B-ryhmän autoja ehtimiseen dissaavat, kaikki on nykyään vähintään 10x paremmin kun katsojat on häädetty kymmenien metrien päähän tiestä lippusiimojen taa ja autot eivät näytä eivätkä edes kuulosta oikein miltään. Vielä kun rallit saadaan lyhennettyä max 200 EK-kilometriin s.e. jokainen 5-10 km pätkä ajettaisiin vähintään neljään kertaan niin kaikki olisi vielä paremmin.... Nykyisellään on jokseenkin se ja sama ajetaanko Jyskälässä syyskesällä vai ei. EVVK
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
Nykyisellään on jokseenkin se ja sama ajetaanko Jyskälässä syyskesällä vai ei. EVVK
Makan kans ehdittiin pohtia tää homma niin, että kun on saatu kaikki karjalalippikset ja sidukkaprinsessat karsinoitua rallin ohessa 'hei lauritähkäkin esiintyy lopuksi', ...niin vedetään hissukseen se ralli pois.
Mitä sitä turhaan enää haaskata.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Sarkasmi on usein aika hankala tyylilaji. Mutta näille huumorimiehille, jotka B-ryhmän autoja ehtimiseen dissaavat, kaikki on nykyään vähintään 10x paremmin kun katsojat on häädetty kymmenien metrien päähän tiestä lippusiimojen taa ja autot eivät näytä eivätkä edes kuulosta oikein miltään. Vielä kun rallit saadaan lyhennettyä max 200 EK-kilometriin s.e. jokainen 5-10 km pätkä ajettaisiin vähintään neljään kertaan niin kaikki olisi vielä paremmin.... Nykyisellään on jokseenkin se ja sama ajetaanko Jyskälässä syyskesällä vai ei. EVVK
Joo, taas hyvä osoitus siitä, että aamulla juuri heränneenä pitäisi pysyä poissa netistä. Tai ainakaan ei pitäisi kommentoida mihinkään.
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
202
Joo, taas hyvä osoitus siitä, että aamulla juuri heränneenä pitäisi pysyä poissa netistä. Tai ainakaan ei pitäisi kommentoida mihinkään.
Tai sitten vaan lopettaa se ainainen öyhötys B-ryhmän ylivoimaisuudesta.
Legendaarista rallihistoriaa joita suurin osa täällä kirjotajista ei ikinä ole nähnyt tositoimissa mutta selkeästi Playstationeissa kyllä😬
 
Ylös