Rallin B-ryhmä jutustelu

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Näissä kaikissa on kiinteä voimanjako eteen/taakse jonka pystyy muuttamaan vain keskitasauspyörästön vaihtamalla (ei ajossa), suhteet mainitut 36-64 tai 50-50. Mulla oli T34 siviiliescocossussa vaihdettu 50-50 ja oli aika pässi puskemaan.
Sierran huoltovälit ovat melko maltilliset, varsinkin verrattuna johonkin F-ryhmän huippukanuunaan. Ahdin säännöllisesti irti-huoltoon ja vaihteisto (riippuen tyypistä) silloin tällöin, suorakytkentä huomattavasti tiheämpään kuin synkro.. Niille on ohjearvot Motorsportin ohjeissa. Muistaisin MS:lle olevan suositus 500 ek km. Harvemmin kuin N-ryhmän mitsuissa oli :)
Niin justiinsa. Se siis ei ollutkaan yhtä helppo vaihtaa, kuin RS200 vetosuhde.
Eikö noita kuristimien paikalla oloa tarkasteta ennen kisaa katsastuksissa? Hänkin kertoi kolmen ja puolen sadan kantturoilla tehojen pyörineen.
Aika maltilliset nuo huoltovälit. Voin kyllä kuvitella ettei noilla kyläkisoja koluavilla äijillä ole pahemmin resursseja mitään b-ryhmän quattroja huoltaa.

Eli voi siis olettaa, että quattrossa todennäköisesti on ollut kiinteä 50-50 veto soralla ajettaessa ja ainakin taka-akselilla visko-lukko (kitka lienee väärä termi?).
Sport quattrossa ainakin asfaltilla torsen-tasauspyörästö.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Näyttää olleen aika yleistä 80-luvulla kombinaatio planeettapyörästö keskitasauspyörästönä + viskolukko.

http://www.awdwiki.com/en/home/

Audi siviiliversioiden ratkaisut:
http://www.awdwiki.com/en/audi/
http://www.awdwiki.com/en/quattro+evolutions/

Torsenin huonona puolena oli jos toisen akselin molemmat pyörät ovat molemmat liukkaalla, auto ei liiku mihinkään.

http://www.awdwiki.com/en/torsen/

” The main disadvantage of the Torsen differential is when no torque is sensed on one of the axles, the differential does not lock. Torsen differential is not capable of transferring 100% of torque to one of the axles. In real life this means that when a single axle loses grip completely (very low traction on ice, or if wheels raised in the air) the car is not able to move.”

Vaikka menee vähän B-ryhmän jutustelun ulkopuolelle, muistaakseni kaikilla siihen aikaan mukana olleilla tehdastiimeillä oli vuoden 95 loppuun mennessä aktiivinen keskilukko. Kaivoin kerran vanhoista VM:sta.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Eikö noita kuristimien paikalla oloa tarkasteta ennen kisaa katsastuksissa?
Kuristin ja sen asennus sinetöinteineen on tarkkaan määritelty sääntökirjassa, varsinkin vuoden -95 Toyotan MM-kusetuksen jälkeen niissä ollaan oltu tarkkoina.
http://www.autourheilu.fi/attachements/2013-11-12T15-00-13175.pdf
sivu 29, siellä kuristimen määritelmä ja asennus.

Hänkin kertoi kolmen ja puolen sadan kantturoilla tehojen pyörineen.
Näin myöhään perjantai-iltaisin myös minulla on tehot samaa luokkaa. Autosta puhumattakaan :)
Vakavammin, en muista tarkkaan milloin kuristimet tulivat, ensin tuli 38 tai 36 mm; on tehoja ollut hieman enemmän aikoinaan. Mutta nykykuristimella (ainakin viimeiset n. 15v) ei yb:stä laillisin keinoin moisia lukuja tule.

EDIT: The internal diameter of the restrictor is being continually reduced by FIA regulations from 38mm (1992) to 36mm (1994) to 34mm (1995) and now 32mm on GroupN cars (the 34mm restrictor still applies to GroupA cars)
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Vakavammin, en muista tarkkaan milloin kuristimet tulivat, ensin tuli 38 tai 36 mm; on tehoja ollut hieman enemmän aikoinaan. Mutta nykykuristimella (ainakin viimeiset n. 15v) ei yb:stä laillisin keinoin moisia lukuja tule.
Voi olla, että kyseessä oli vaan testi/huvittelu tehot. Aikaa on kulunut kuitenkin jo vuosi-pari, että en ihan tarkkaan keskustelun sisältöä muista. Kyselin vaan, että oliko 7-vaihteinen laatikko (muistan vaan niin elävästi selostajan kommentin Airikkalan vaihdelaatikon muuttumisesta 7 vaihteisesta vaihteettomaksi), mutta kuulemma 6-vaihteinen ja ilmeisesti MS.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Lanciassa kaappariovet? Vuonna 1987 ajettiin sellainen jäärata kilpailu kuin 24 heures de Chamonix. Jos siis oikein ymmärsin, niin 24 tuntia tahkottiin jotakin jäärataa romuralli tunnelmissa (onko järkee vai ei?). Mukana näkyy olleen kolme Delta S4. Martini autolla Saby ja Biasion.

 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15240
Sijainti
Tampereen lenkki
Eri keskusteluissa tulee aina esille epätietoisuutta kunkin B-ryhmän auton MM-debyytistä, joten päätin tehdä pienen listauksen. Lisäyksiä ja korjauksia saa tehdä, ainakaan Porschen suhteen en tiennyt yhtään, mitkä mallit pitäisi listata, kun autoja on eri vaiheissa nimillä 911, 911 SC ja 911 SC RS.

Monte Carlo 1980: Opel Ascona 400
Corsica 1980: Renault R5 Turbo
Monte Carlo 1981: Audi quattro
Corsica 1982: Lancia Rally 037
RAC 1982: Lada VFTS
Monte Carlo 1983: Audi Quattro A1, Nissan 240 RS
Corsica 1983: Audi Quattro A2, Opel Manta 400
1000 Lakes 1983: Toyota Celica TCT
Monte Carlo 1984: Lancia Rally 037 Evo
Corsica 1984: Audi Sport Quattro, Peugeot 205 T16
Acropolis 1984: Porsche 911 SCRS, Mazda RX7
Corsica 1985: Peugeot 205 T16 Evo 2, Renault 5 Maxi Turbo, Skoda 130LR
Argentina 1985: Audi Sport Quattro S1
RAC 1985: Lancia Delta S4, MG Metro 6R4
Monte Carlo 1986: Citroen BX4TC
Sweden 1986: Ford RS200
 
Viimeksi muokattu:

EsaSC

Active member
Liittynyt
4.6.2009
Viestit
42
Porsche 911 SC RS oli B-ryhmäläinen, 911 SC 4- ryhmässä.
SC RS:n debyyttikisa ilmeisesti Korsika -84
 

Titama

Well-known member
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
48
Monte Carlo 1980: Opel Ascona 400
Corsica 1980: Renault R5 Turbo
Monte Carlo 1981: Audi quattro
Nämähän oikeastaan on 4-ryhmän autoja, jotka sitten B-ryhmän tultua siirrettiin siirtoluokkarilla B-ryhmään.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Eri keskusteluissa tulee aina esille epätietoisuutta kunkin B-ryhmän auton MM-debyytistä, joten päätin tehdä pienen listauksen. Lisäyksiä ja korjauksia saa tehdä, ainakaan Porschen suhteen en tiennyt yhtään, mitkä mallit pitäisi listata, kun autoja on eri vaiheissa nimillä 911, 911 SC ja 911 SC RS.

Monte Carlo 1980: Opel Ascona 400
Corsica 1980: Renault R5 Turbo
Monte Carlo 1981: Audi quattro
Corsica 1982: Lancia Rally 037
Monte Carlo 1983: Audi Quattro A1, Nissan 240 RS
Corsica 1983: Audi Quattro A2, Opel Manta 400
1000 Lakes 1983: Toyota Celica TCT
Monte Carlo 1984: Lancia Rally 037 Evo
Corsica 1984: Audi Sport Quattro, Peugeot 205 T16
Corsica 1985: Peugeot 205 T16 Evo 2, Renault 5 Maxi Turbo
Argentina 1985: Audi Sport Quattro S1
RAC 1985: Lancia Delta S4, MG Metro 6R4
Monte Carlo 1986: Citroen BX4TC
Sweden 1986: Ford RS200
RAC 1982 Lada VFTS
Akropolis 1984 Porsche 911 SCRS, Mazda RX7
Korsika 1985 Skoda 130LR
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4741
Sijainti
Event horizon
Olikos niin että alkuperäisessä oli takapuskuri?
Alkuperäisessä versiossa suorakaiteen muotoiset takalamput ja jonkinsorttinen takahelma peittämässä laatikkoa ja takapyöriä.

Evo 1:een helma säilyi, mutta lamput muuttui Osaset-liikkeen hyllyltä ostetuiksi pyöreiksi "yleismallin" lampuiksi

Evo 2:een katos tuo takahelmakin pois
 

EsaSC

Active member
Liittynyt
4.6.2009
Viestit
42
RAC 1982 Lada VFTS
Akropolis 1984 Porsche 911 SCRS, Mazda RX7
Korsika 1985 Skoda 130LR
Juwra.com 1984 WRC kalenterin mukaan kisojen päivämäärät oli:
Corsica Tarmac Thu 3rd - Sat 5th May
Acropolis Gravel Mon 28th - Thu 31st May

ja Korsikalla oli mukana nämä B- ryhmän Porschet
21 Ballet, Jean-Pierre
Sizes, Serge FR
Porsche 911 B
22 Rognoni, Daniel
Valery, C. FR
Porsche 911 B
23 van Dijk, Tycho
Jullien, F. NL
Porsche 911 B
24 Gardavot, Christian
Levivier, Remy FR
Porsche 911 B

Tiedä sitten pitääkö tiedot paikkansa.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Juwra.com 1984 WRC kalenterin mukaan kisojen päivämäärät oli:
Corsica Tarmac Thu 3rd - Sat 5th May
Acropolis Gravel Mon 28th - Thu 31st May

ja Korsikalla oli mukana nämä B- ryhmän Porschet
21 Ballet, Jean-Pierre
Sizes, Serge FR
Porsche 911 B
22 Rognoni, Daniel
Valery, C. FR
Porsche 911 B
23 van Dijk, Tycho
Jullien, F. NL
Porsche 911 B
24 Gardavot, Christian
Levivier, Remy FR
Porsche 911 B

Tiedä sitten pitääkö tiedot paikkansa.
Ensimmäinen b-ryhmään luokiteltu 911 kilpaili jo vuonna 1982 Montessa.
Tosiaan saatatpa olla oikeassa Tycho van Dijkin 911 näyttäisi olevan SCRS



Gardavotin auto oli perus kapeakorinen. Jostain luin, että hänen autossaan olisi ollut lähes vakio 3-ryhmäläisen moottori.

 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Etulampuissa, maskissa ja etupuskurissakin on selvää muutosta eri versioiden välillä:
1982:


1984:
Vuonna 1982 037 muistutti olemukseltaan enemmin katuautoa, mutta käsittääkseni olivat kuitenkin jo evo 1 tekniikaltaan.
Vuonna 1983 auton maski näytti erilaiselta:


...tai sitten vuonna 1982 autot olivat katuautosta rakennettuja ennen evoluutiota malleja?
 
Viimeksi muokattu:
Ylös