Rallin tulevaisuus ?

Lätsä

Member
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
23
Ensiksi tervehdys kaikille forumin kynäilijöille.

Mut sitten, Hervanta soikoon ...

Jo muutaman vuoden ajan olen miettinyt ralliurheilun tulevaisuutta katsojien kannalta.

Jyskälässä (kuten myös monessa muussa rallissa)kehitys tuntuu olevan seuraavaa:

Alue, jonne pikikset sijoitetaan, pienenee vuosi vuodelta)
Ajatelkaapa NRF Jyväskylän lähiöissä.

Osallistujat vähenee, FIAn määräyksiä? Kun olet löytänyt hyvän paikan, niin koko letka menee puolessa tunnissa ohi.

Yleisömäärät kasvaa. Josta seuraa että ruuhkat mm. lisääntyy ...

Kiire lisääntyy, noin niinkun katsojien kannalta.

Onko enää mieltä lähteä ajamaan Keski-Suomeen
muutaman kymmenminuuttisen tähden?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kyllähän tässä itsekkin mietin tätä hommaa.
Letka ei tosiaankaan ole mikään pitkä. Onneksi laatu on hyvä, WRC-autojahan siellä ollaan katsomassa.
Eihän sitä aikaisemminkaan ole jääty katselemaan niitä jälkipään tulijoita enää vuosiin(sen jälkeen kun jälkipäässä tuli vain n-ryhmän Mitsuja ja muuta toodella hidasta).
 

jmt

Senile Member
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
2161
Sijainti
Isle of Man
Ensi vuonna on taas JunnuMM mukana, joten lähtököön vaan osa pois heti kärkiautojen jälkeen, omapa on häviönsä :rolleyes:
 

K.Koulu

Well-known member
Liittynyt
18.3.2001
Viestit
117
Jos jotain huonoa, niin aina myös jotain hyvää. Kun kilpailijoiden määrää vahennetään, käy niin, että ne (kaikella kunnioituksella heitäkin kohtaan) nimenomaiset vähemmän yleisöä kiinnostavat autot jäävät pois. On pakko myöntää, että jos WRC-kaluston jälkeen rupeaa heti tulemaan näitä ihanasti laulavia pikku mm-laitteita, saa se varmasti nykyistä enemmän porukan pysymään pitempään pätkällä. Autojen "maukkaat" sävelet hivelevät korvaa ja kukapa kilpa-autoista kiinnostunut ei siitä pitäisi.. kun ne viimeiksi olivat täällä toissavuonna, en itse "jaksanut" odottaa niitä sen välissä olleiden n-ryhmäläisten takia.
Mitä tulee näihin reittimuutoksiin, niin mielestäni se ei haittaa, jos on edelleen mahdollista käydä useilla pätkillä.. toki, mitä pitempään oot pätkällä, sitä vähemmän niitä ehtii lukumääräisesti käydä. Olisikin hyvä, jos kahteen kertaan ajettavat pätkät ajettaisiin mahd. lähellä toisiaan, niin olisi kokonaan toinen juttu jopa katsoa ainakin ekakerralla koko autoletka läpi. Henk.kohtaisesti kuulun niihin katsojiin, jotka haluavat nähdä huippu-ukot mahd. monta kertaa ja siksi toivoisin reittien säilyvän sellaisina, että se olisi mahdollista.
Vielä siihen autojen määrän vähentämiseen, niin onhan se karhunpalvelus niitä yksityisiä harrastajia kohtaan, jotka ajavat tällaisen mm-rallin läpi hankkiakseen ikimuistoisia muistoja vanhoille päivilleen. Toki se on tärkeä asia, mutta ehkä on kuitenkin tämän päivän mm-rallien "formaattiin" sopimaton asia.
Näyttöpaikkana tällaisten ihan täysin yksityistiimien kalustolla ajavien ei enään nykypäivänä voi ajatella mm-rallia pidettävän.. nykyään näytöt (todella isojen poikien ryhmään) annetaan pitkällä aikavälillä erittäin suurella rahalla ja tarkkaan suunitellulla toimintamallilla.. esim. Tuohino, Pykälistö, Paasonen, kaikkien miesten ajajahistoria on jo kestänyt useampia vuosia. Tämä uusin Jouhkin tulokas Hirvonen vaikuttaa kyllä erittäin lupaavalta kuljettajalta, mutta väittäisin silti hänenkin uran ja näyttöjen olevan vasta pitkän tien alussa.. nähtäväksi jää..
Jos vielä autojen kehityksestä jotain sanois, niin toivoisin niihin enemmän tätä turbottomien moottoreiden uskomatonta saundia josta oltaisiin päästy nauttimaan, jos ne suunnitelmat nelivedosta kaksivetoisiin siirtymiseksi olisi toteutettu.. olisi sitä niilläkin saatu huippu-ukkojen kesken näyttävät kisat aikaan. :p
 
Ylös