Secto Rally Finland 2021
Kauden päätapahtuma penkalla ja hyvästit nykykalustolle.
PE:
SS3 Sahloinen - Moksi 1: Alun uudella pikkutiellä soramonttujen kohdalla oma paikka, nopeat vasen, kirraava oikea, vasen hyvällä näkemällä. Oikea myös hämäsi recce-videossa mutta nyt siinä oli niin paljon männyn neulasia ulkona että linja erottui, kävin etukäteen ajamassa mutta katsoin sen verran näyttäväksi että päätin silti mennä. Oli oikea kanttipaikka jossa sai aerosta boostia. Penkalla oli havaittavissa sekä virneitä, lievää pelkoa että pakokauhua, viimeisin liian lähellä tietä käyneestä ulkomaisesta poppoosta joka poistui sieltä suht äkkiä. 10 katsojaa joista pari muutakin kotimaista. Jonkin verran paikallisia seikkaili ihmettelemässä, tuli pro-olo kun pystyi kertomaan katselupaikkoja kilsa molempiin suuntiin.
SS6 Oittila : Lopun pikkutiellä oma paikka, pudottava vasen, nyppy/hyppyoikea ja pienen nypyn takaa risteysvasen. Erinomainen näkymä kiven päältä josta näki tulosuuntaan muutakin kuin lisävalot. Kaur pihalle risteyksessä, loppupätkä menikin sitten varoittamassa ja perkelettä huutaessa jotta saatiin auto pois risteyksen jätöstä, 5 katsojaa ja 2 järkkäriä. Lippiskin hävisi tuossa tohinassa.
Oittilasta piti poistua metsän läpi mistä tulinkin, mutta navigaattorissa oli joku systemaattinen ongelma ja se näytti kulkusuuntaa hieman väärin, jota sitten tuli aina korjattua liikaa, mistä seurasi että lopputulemana seikkailin 1,5 tuntia suolla jossa oli pimeää ja märkää kuin mörön p*rseessä. Yöpyminen metsässä ei napannut koska Kakaristo, joten tikapuut hylkäämällä ja kompassiin siirtymällä rämmin takaisin pätkälle jota pitkin kiertäen aika tarkkaan 5 kilsaa kävelyä autolle.
LA:
SS 7 Kakaristo-Hassi 1: Voimalinjoilla, vähän tyyliin kaikkea pitää kokeilla.
SS9 Arvaja 1 : 3.3km kirraava oikea loivaan ylämäkeen. Vaihtuvat kallistukset ja sisämutkassa ajolinjalla olevat kivaet tuottivat vaihtelevia suorituksia, Ogier pomppi kivien yli, Lappi kiersi sisältä Roviksen driftatessa ulkomutkassa, muut sitten jotain näiden väliltä. Ennen vetomiehiä joku reittikärry jätti nauharullan järkkäreille, jonka vetivät 5 metriä katsojen etupuolelle..
SS11 Kakaristo-Hassi 2 : Linjapaikan ja Hassin kylän välissä alamäessä nypyn takaa tuleva vasuri, vauhdikas paikka, mutta WRC2 kärjen jälkeen Patajokea kohti.
SS14 Patajoki 2 : Iso hyppy 12,5km, joka tulee muutaman pienemmän nypyn ja hypyn jälkeen. Pimeässä ajaville tuntui tulevan osalle puskista, mutta vastamäkeen hidastui riittävästi ennen ponnistusta. Järkkärit vaikutti talvisodan veteraaneilta, voi muutaman vuoden jälkeen olla olla tarjokkaat tolla seuralla vähissä.
SU:
SS16 Laukaa 1: Peltomutkien jälkeinen vasuri ja aukko-oikea. Mutkaan tulo näytti hankalalta, mutta liipeillä ja/tai puskemisella selvittiin. Esuppi ratkaisi tilanteen ottamalla BDA-tyylisen lähestymisen. Täällä oli ainoa vastaan tullut roskis, laitoin banaanin kuoret ettei tyhjänä lähde tuulen mukaan. Samanlaisia kokemuksia tiellä kävelystä kuin Onzahilla, yritin keskustella asiasta järkkärin kanssa joka urputti että alle tunti ensimmäiseen autoon, mutta hän ei ollut tietoinen FIA:n ohjeistuksesta vaan jankkasi tuntiaan. Kävelin peltoa pitkin koska siitä oli lyhyempi matka...
SS18 Laukaa 2: Lossimutkassa, jonopyörää, Sunisen jälkeen pikavauhtia autolle.
SS19 Ruuhimäki 2: Auto ison tien varteen ja pätkää kohti, alustava fiilis oli Neuvillen paikkaan, mutta jäin hyppysuoralle kun oli sen verran vähän väkeä eli oli näkymää tarjolla. Gryaziniltä ja Lapilta hienoa settiä. Todella vähän väkeä, Shakellakin on ollut tuplaten. Silti älytös ryysis pois, kaikki puskevat sieltä motocross-radalta liikenneympyrää kohti.
Olipahan hieno reissu! Upeita tyyppejä penkalla. Yleisesti vähänlaisesti väkeä, känniääliöitä ei tullut vastaan, lapsiperheitä ja ulkomaalaisia sensijaan paljonkin. Katselupaikkoja näytti saavan hakea melko vapaasti, Michelellä lienee jo ikänäköä. Olisi ehkä pitänyt ottaa aikatauluissa enemmän riskiä ja mahduttaa joku pätkä vielä reitille, nyt tuli mentyä normivuoden aikataulutuksella, ja liikennettä oli paljon vähemmin. Toinen parantamisen paikka olisi energian määrä, eli syömisiä pitää miettiä tarkemmin noissa olosuhteissa.
Statseja: LA 21km kävelyä ja 24500 askelta, PE ja LA kiivetty yhteensä 120 kerrosta, PE maksimisyke 182, autolla kilometrejä luokkaa 1500km..
Miinuksia: Ralliradio tuntui vähän hiipuneen. Poliisille risuja, ainoa miten tapahtumaa näytettiin edesauttavan, oli kamera-auto Laukaasta lähdettäessä..