Rallipäiväkirja

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1700
Vilppulan hissestä penkkapäivä myös, joskaan ei pitkän kaavan mukaan. Heräsin Hallista ja jätin päätöksen lähtemisestä aamuun. Päätiin lähteä. Ajelin ykkösen maalipäähän, Mänttän terveyskeskuksen pihaan parkkiin ja siitä jallikselle kirkkaan jäiselle tielle. Maalipään ysikymppivasuria sitten tuijottaan. Mieleeni jäi lähinnä MM-ralleja muistuttaneet lähtövälit. Suomalaisen Roopea odottelin ja hänelläkin oli ollut ohjelmaa. Mainiosta gps-palvelusta näki, että sumaa pukkasi alkupätkälle, niin läksin siitä takaisin autoa ja kotia kohti. Pääsinkin melkein maali-at:lle ennen seuraavaa autoa. No, ainakin raikasta ilmaa sai Mänttässä, mikä sekään ei aina ole ollut niin.
 

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
834
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Kangasniemi Ralli 2.3.2024

Tänään pysyttiin penkkojen välissä! :D Liikkeelle Joensuusta 6:30, ja aamun aikana ajoin kaikki muut pätkät lävitse paitsi nelosen. Vaikutelma reitistä oli sellainen, että loppulenkki oli oikein mukavaa rallitiestöä ja alkulenkki sitten taas jotain ihan muuta, nopeusmittarin maksimilukemien tuijottamista nyt ainakin. Illan paikka oli oikeastaan heti selviö, mutta aamupäivän paikkaa piti oikein miettiäkin. Kavereita neuvoin menemään kolmoselle sinne minne kaikki muutkin, mutta itse halusin kokeilla jotain erilaista, joten menin ykköspätkälle heti ensimmäisen risteyksen jälkeiseen kirraavaan oikeaan. Paikassa noin 5 ihmistä ja edeltävässä risteyksessä varmaan toinen mokoma, eli mistään yleisöryntäyksestä ei ollut kyse. Muutamat kivat liipit nuottikuskeilta, ja kun kuulohavaintoina oli ainakin kahdet peruuttelut ja yksi spinni edeltävästä risteyksestä (Hannonen, Kauppinen, Huttunen), niin hilpaisinpa siihen sitten katsomaan nelikkoja. Heti toinen auto menikin vähän leveäksi lupausta herättäen, mutta siihen ne tapahtumat oikeastaan jäivätkin. Hiekka kaivautui äkkiä esille jarrutuskohtaan, ja pito oli aivan valtaisa. Katselin numeroon 100, ja päätin lähteä siirtymään jo kutoselle sulun sisään.

Paikaksi valikoitui loppupuolelta pätkää hiekkamontulle tullut nyppyvasen, jossa Ruohio oli kaatanut edellisellä kerralla. Auto sulun sisään, niin ei tarvinnut kävellä 2,5 kilsaa, ja sitten odottelemaan penkalle, ilmaantuisiko muita paikalle. Alkupuolella kisaa keskeyttäneen Peetu Patajoen kartturi ilmaantui paikalle, ja pikkuhiljaa myös muitakin. Lopulta noin 15 henkeä paikassa. Heti alkuun Lindroos tuli aivan älytöntä kyytiä, ja muutama muukin työnsi kyllä oikein maukkaasti. Muutama pieni tilanne nuotista ajaneille, ja numerolla 27 ajaneelle Tomi Huttuselle tie kävi liian kapeaksi, ja nyppyvasurin jälkeen olleessa oikeassa penkka imaisi Sierran syleilyynsä, ja matka tyssäsi siihen. Ilmeisesti myös ratin pikalukitus irtosi tässä tössähdyksessä, onneksi ei missään nopeammassa paikassa käynyt noin. Tämän jälkeen vielä yhdet Corollan nostot ja muutamia vauhdikkaita penkkaosumia. Loppua kohti urat alkoivat syvenevään, ilta pimenemään ja yrkkä laskemaan. Pätkä loppui puoli kahdeksan aikaan, ja purkuautoa odoteltiinkin jokunen minuutti. Takaisin Joensuussa 22:50. Mukava päivä oli kyllä taas penkalla, erityisesti se lämmittää, että suurimman rysänkin välttämällä näki jotain tapahtumia.

Seuraavana vuorossa rallin SM-sarjan talvikauden päätös Tuurissa, majoitus varattu joten kohta taas mennään!

Ja videokoostetta päivän ajeluista:
 

paali

Well-known member
Liittynyt
9.10.2021
Viestit
125
Hyvä, että oli Kangasniemelläkin reitille uskaltautuneita näköjään paikoin runsaastikin. Kiinnostaisi, millä tavalla näillä epävarmoilla keliolosuhteilla tuolla esimerkiksi pääsi parkkeeraamaan, oliko petollisia tien reunoja ja missä kunnossa muuten olivat tiet, haittasiko omilla siirtymillä? Oliko kuinka osattu varata P-alueita ja infota niistä ja tuliko pitkiä marssitaipaleita? Lunta varmasti riitti jalkojen alle ainakin aukeilla.
 

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
834
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Tiet oli yllättävän hyvässä kunnossa. Jääpohjalla oli jokainen EK aamulla ajellessa yksittäisiä paikkoja lukuunottamatta. Totta kai ne kisan aikana kului jonkun verran. Suurimmat yleisömassat parkkeerasivat 13-tien varteen, joten kovan asvaltin päälle sai parkkeerata. Ei ainakaan missään oltu infottu mistään P-alueista, eli sinne parkkeerattiin käytännössä minne huvitti. Ykkösen lähtöpäässä parkkipaikkoja ei ollut oikeastaan ollenkaan, joten bussipysäkeille mahtui noin kymmenkunta autoa.
 

paali

Well-known member
Liittynyt
9.10.2021
Viestit
125
Hieno homma, että oltiin "yleisöystävällisiä" Kangasniemi-rallissa. Tuota vähän itse tutkailinkin, että 13-tien lähettyvillä kun ajettiin, niin siinä voisi olla kovapintaista parkkia. Usein on kyllä laitettu pitkät matkat pysäköinti -ja pysähtymiskieltoja valtateiden varsille. Jäi tällä kertaa riski ottamatta, että olisi pätkille asti jalkautunut. Niin mietin, että näillä lumilla ainoat järjestetyt parkit voisivat olla jossain kyläkoulujen piha-alueilla, mutta eihän enää ole edes kyläkouluja...
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4969
Sijainti
Parc Fermé
SM Tuuri Ralli, 8. - 9.3.2024, Tuuri / Alavus

Hävettää oikein myöntää, että oma penkkakausi ja talvikausi alkaa vasta Tuurin SM-kisasta. Noh, se siitä. Kun kuulin et tälläistä kisaa oli tulossa, ja tutuhkoa eteläpohjanmaan seutua on havaittavissa reitillä pienimuotoisen tauon jälkeen, niin löin kalenterin heti lukkoon tältä viikonlopulta, kukaan ei voi pysäyttää menemistä tänne.

Rallipassi kouraan, reittikarttaa tutkailemaan (tai no, sitä tutkailtiin jo siitä lähtien kun elykeskuksen sivuilta sen vahingossa löysin) ja arvioimaan pätkiä minne menisi. Tämän myötä sitten reitin läpiajoa sitä mukaa, minne olettaa eksyvänsä. Ja pitihän sitä jossain välissä käydä myös huoltoalueella haistelemassa vähän rallitunnelmaa makkaroineen ja pörinöineen.

EK1: Hakojärvi, muutama ihan maukas paikka, päätin mennä maalipään vähän keventävään nypynylitykseen. Vaikka oli vähän kylmä tuulenvire niin jumalaare sitä tunnelmaa kun kirkkaat lisävalot sojottaa ja alkaa tulemaan Rally2:sta tuhatta ja sataa ohitse. Tilanteita ei ollut ja näyttävyydestä paha mennä sanomaan, mutta fiilistä oli sitäkin enemmän. Lauhasmaalla ilmeisesti loppui veto tuon paikan jälkeen, ja maalipäästä poistuessa siellä olikin Escort tiensivussa.

Yötauon jälkeen EK4, Sapsalampi ohjelmistoon. Täälläkin oli pari mielenkiintoista paikkaa, mutta väliteitten puute yhdistettynä halukkuuteen lähteä kesken pätkän Tohni-Ritola-akselille, sai menemään helposti lähestyttävään peltoristeykseen. Oli muuten yllättävän vaikea risteys, Grönholm veti suoraan siiman poikki, Jylhä, Hosike ja Martens kans esittivät omat kuvionsa tähän paikkaan, Rieglerillä oli lähellä mutta sai pelastettua tilanteen vastaheitolla. Martensin kohdalla pakenin paikalta.

EK6: Ritola: Reittikarttaa kytätessä (ja tietysti pätkää läpikäydessäni) muistin et tästä pätkästä oli pieni siivu mukana viime vuoden f-cupin osakilpailun päätöspätkällä. Alaspäin viettävä "navettaoikea" näytti kyllä pikavilkaisulla ja läpiajaessa pahemmalta paikalta, mitä se nyt oli. Ei tilanteita, mutta ralliromantiikkaa sitäkin enemmän, kun katsot rallia yksinään pienessä maatalouden ödöörissä kauniissa ja aurinkoisessa kevätsäässä eväitä popsien, samalla kun soundit kuuluvat lähelle ja kauas. Myös Latvalan ulkoilun äänet kantautui tuohon paikkaan korviin jostain ilmansuunnasta.

Katsojana nautin tästä rallista todella paljon - oikein onnistunut reissu. Iso hatunnosto Keskiselle Tuurin pihapiirin sallimisesta huoltoalueeksi, uskaltaisin väittää et oli yhdet parhaimmat puitteet huoltoalueelle, mitä on koskaan nähty, jo pelkästään katsojan lähestymisen näkökulmasta. Myös kaikille paikallisille autourheiluseuroille kiitosta todella hyvästä reitistä, tiepohja kesti ilmeisesti todella hyvin joka puolella, vaikka epäilin vahvasti esim. Sapsalammin jo valmiiksi suht rapsakassa kunnossa olleen metsäautotien kestävyyttä tai kuntoa.

Vaikka tässä onkin vähän syvissä vesissä painittu pitkin talvea, niin kyllä tälläisinä hetkinä muistaa taas miksi tästä lajista tykkää niin pirusti, paluumatkalla tuli hyräiltyä kerran jos toisenkin legendaarisen Chase the sunin sävelmää kun tuli tykiteltyä menemään auringonlaskussa rallista kotiinpäin harvinaisen leveä hymy huulilla.

Nyt, saunaa tulille ja fiilistelemään. Tämä kisa jatkoon ehdottomasti, mieluusti näkisin esim. Tohnin täysipitkänä jossain kesärallissakin.
 

Sun_0)))

Well-known member
Liittynyt
22.7.2020
Viestit
155
Sijainti
Etelä-Pohjanmaa
Tuuri Ralli 2024

Kauden toinen kotikilpailu ja samalla itselleni talvikauden viimeinen kilpailu käytiin Alavuden ja Ähtärin seudulla pitkästä aikaa SM arvolla.

Perjantaina ainoaksi vaihtoehdoksi jäi EK1 matkassa olleen kaverini aikataulullisista syistä johtuen. Reitti oli tiedossani jo kauan sitten ja ennakkotutustuminen tuli suoritettua jo reilu puolitoista viikoa sitten, mutta kertauksena ajoimme vielä pätkän läpi ennen lopullista paikan valintaa. Paikaksi valikoitui pätkän toinen risteys johon ei kohdistunut kovin suuria odotuksia, mutta se onnistuikin yllättämään positiivisesti tilanteillaan Koguren liippi risteyksen jälkeiseen oikeaan, 4 muikkua sekä Joni Korhosen tilanne joka risujen takaa pimeydessä jäi hieman epäselväksi mitä tuli nähtyä, mutta ilmeisesti löi auton poikittain ja oli todella lähellä kaatua risteykseen. Tämän jälkeen pikavisiitti Tuurin grillille ja kotia nukkumaan.

Lauantaina oli alkuperäisissä suunnitelmissa oli nukkua pitkään, lähteä sitten kolmoselle ja sieltä sitten seiskalle, mutta edellisen viikon aamuvuoron unirytmi sai minut heräämään jo 5.30 aamulla joten päätin pukea kamppeet päälle ja lähteä vielä kertaamaan kolmosen ja nelosen. Kertauksen jälkeen muutin suunnitelmaani ja vaihdoinkin neloselle vajaassa kahdessa kilometrissä olleeseen tiukempaan oikeaan. Päätös paikan vaihdosta osoittautui hyväksi, tosi näyttävä paikka vaikkei mitään isompia tilanteita ollut. Näyttävimmät suoritukset muistaakseni esitti Polasek ja Sääskilahti sekä Jari-Matti tuli paikkaan aivan jäätävällä yrkällä. Suomi cuppilaisten jälkeen lähdin pois tarkoituksenani siirtyä seiskalle viime vuoden F-cupin pikkutien runkipaikalle ohjaavia siimoja uhmaten osoittautui virheeksi, oli todella epäonnistunut paikan valinta, enkä usko että siiman poistaminenkaan olisi tätä paikkaa pelastanut. Eniten tässä vielä melkee hävettää se että menin suosittelemaan paikkaa nelosella samassa paikassa olleelle parille katsojalle, jotka kyselivät vinkkejä seiskalta.

Yleiskuva koko reissusta positiivinen vaikka seiskan paikan valinta menikin päin helvettiä. Reitti oli todella hyvä ja Tuurin kyläkauppa täydellinen kilpailukeskus. Toivottavasti nähtäisiin jatkossakin SM-sarjassa.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3528
Aiemmat kaksi sm-kisaa jäi erinäisistä syistä väliin. Into olikin kova Tuuriin.

Aloittelin aamulla lähtemällä kolmospätkälle lähelle Ramsinkylän risteystä. Paikalla tuntia ennen, paikan päällä ei käytännössä ketään. Rauhassa sai valita paikkaa, tuolla olisi muutama kiinnostava paikka, mutta umpijäässä olevat korkeat penkat eivät kiinnostaneet tarpeeksi riskiin verrattuna. Katselin ihan siis risteysalueella ja se oli ihan ok paikka. Huomionarvoista oli paikalle saapuessa huikean liukas välitie osittain, jostain kohdista oli ihan jees. Tässä paikassa 38 autoa ja tuli nähtyä penkkaan kolhuja ja lumisuihkua, mutta ei sen kummempaa. Iivarin auto taisi olla rikki? Kuulosti ainakin ihan hirveältä.

Täältä lähdin vitoselle. Auton sai parkkiin, lähdin tutkimaan kisakylää. Huollossa muutamia ihmisiä, ei yhtään autoa ja lähdinkin tutkimaan paikkoja ja valitsemaan katsomoa. Eihän tuolla ollut ketään, mun lisäksi toinen paikallinen ralliperuna oli saapunut tuntia ennen. Katsomoiden päälliset oli muuten helvetin liukkaat, vedin melkoiset ilmaveivit siellä päällä ja meinasin kieriä alas katsomoista kun olin suuntaamassa huoltoon kun kuulin autojen saapuvan sinne. Siinä ylös mönkiessä taisi Timo Pulkkinen mennä juuri ohi, ilmeellä "mitä helvettiä" 😄🤣

Noh kävin huollossa vähän ihmettelemässä ja onhan se näissä kivempaa kuin mm:ssä. Enemmän vapautta ja tilaa, vähemmän porukkaa. Katselin sitten vielä tosiaan tuon vitosen. Ihan hyvä näkymä oli, näki molempien puolien ajelua tuosta rinteestä ja silti suht läheltä. Mietin hetken vielä seiskaa, mutta nälkä alkoi painaa ja päätä särkemään niin lähdin sitten JML parc fermen kautta himaan. Ihan jees päivä kokonaisuudessaan, Kurun jälkeen alkoi kyllä väsyttäämään ja onhan tuo käsittämättömän tylsä väli ajaa Tampere-Tuuri väliä.

Pääsin kotiin ja oli tullut tekstiviesti: Autosi todettiin ajavan liian aggressiivisesti. Maksa jäsenmaksut heti (linkki verkkosivulle) ja tuo jopa nauratti 🤣 en tiedä liittyikö mitenkään tuohon ralliin edes vai sattumalta samalle päivälle vaan.

Kaiken kaikkiaan hieno rallipäivä. Lisää kilpailua vaan tarttis laji kärkeen. Ainiin ja tuo Toyotan rally 2 auto on cool kuin mikä. Toivottavasti muutkin merkit toisi enemmän autoja suomeen, "Skoda cup" tuntuu olevan nähty. Vaikka se vähintään yksi parhaista on vieläkin ellei paras.
 

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
834
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
SM Tuuri Ralli 8.-9.3

Kauden ensimmäinen SM-ralli paikan päällä myös minulle, vaikka ennakoita/jälkispekulointeja on tullut tehtyäkin. Välistoppi torstaina Jyväskylään ja perjantaina aamulla liikenteeseen. Reitti oli hyvässä kunnossa, oikeastaan seiskan alun iso tie oli ainoa, jossa sora oli selkeästi näkyvillä pitkältä matkalta. Kävin myös Kyläkaupalla pyörähtämässä huoltoparkissa evästauon yhteydessä. Lauantain eka paikka oli aikalailla selviö heti alkuun, mutta perjantai-ilta ja lauantain toinen paikka tuottivatkin hankaluuksia. Menin näitä pätkien läpiajon jälkeen miettimään Hotelli Mesikämmenen hieman nuhjuiseen hotellihuoneeseen, jossa yksin nukkuvana naurua piisasi, kun huoneessa oli kolme sänkyä 🤣

Noh, lopulta sain valinnan tehtyä, ja aloittelin rallin erikoiskokeelta 2. 7,9 kilsaa lähdöstä hieman enemmän kääntävä oikea, joka ei oikein näyttänyt miltään, mutta kovaa ajettaessa ohjelmaa voisi olla mutkan kiristyessä. Ei muita paikassa, kavereita meni 500 metriä eteenpäin olleeseen nyppyvasuriin, mutta itse ihan yksinään. Ja voi veljet, mikä paikka se olikaan! Kärki tuli aivan uskomattoman kovaa, ja linja annettiin valua exitissä aivan penkan viereen. Toisella Toyotan kehitysohjelman kuskilla Yamamotolla vauhtia olikin jo vähän liikaa, perse osui penkkaan jo ja pienet kevätjuhlakuviot suoralla matkaa vauhdikkaasti jatkaen. Sen jälkeen vauhtiaan parantanut Borodin tuli vielä lujempaa, nyt nousi jo peräkin ilmaan penkkaan osuessa mutta ei vaan perkele jäänyt. Monia hienoja liippejä ja likitilanteita (Kauppinen, Ledda, Sääskilahti), todella makea paikka oli katsella tämä!! Hyvillä mielin hotellille, jossa puoliltaöin nukkumaan.

Lauantai-aamu käyntiin hotellin aamupalan jälkeen erikoiskokeelta 4, samasta paikasta mistä jäsen Sun_0))) jo kirjoittelikin. Todella makea paikka oli katsella, kärki tuli aivan mielettömän kovaa, Jari-Matti vanhalla romulla aivan tien täydeltä ja muutamat hyvät liipit etuvetoisilla (Polasek, Sääskilahti, Salminen). Itse mietin myös pois lähtöä Suomi Cupin jälkeen, mutta ajattelin ehtiväni seiskalle katsoen kaikki autot, enkä halunnut ottaa riskiä siitä, että siinä nyt joku vielä olisi mennyt, enkä olisi ollut paikalla. Yksi Escort vähän leveämmin ja kolmanneksi viimeisenä tullut Peugeot oli viittä vaille suistua, liki oli ettei keula haukannut penkkaan.

Siitä kiireen vilkkaa kohti seiskaa, jossa suuntasin viime vuoden pätkää pitkin huiman huomion tuntumaan. Vaihtoehtona oli juuri tämä edellämainittu, tai sitten siitä eteenpäin pikkutiellä ollut ysikymppivasuri, missä oli pelto takana. (Ennen talonpihahuomiota). Lopulta päätin juosta pikkutielle, joka osoittautui oikeaksi päätökseksi. Paikkaan ehdin juuri ennen 00-autoa, ja muutama makea liippi paikassa nähtiinkin, kuitenkaan ulosajoa ei oikeastaan oltu lähelläkään. Paikassa sai olla ihan rauhassa, oliko meitä 8 ihmistä siinä. Pätkä loppui kuuden aikaan, ja Jyväskylässä olin takaisin kahdeksan jälkeen. Kivat rallit oli, vaikkakin ulosajot jäivät uupumaan. Monissa paikoista, mitä mietin niin niissä oli ulkoiluja kyllä suoritettu 😁. Videokoostetta omista paikoista luvassa huomenissa, jahka reissusta kotiudun ja jälkispekulointistriimikin on tulossa. Siellä mm. käsitellään minun ja Pynskin voittajaveikkaus, joka taisi mennä meikäläiselle luvuin 1-0 🤣

Katsotaan, jos sitä innostuisi lähtemään vielä Suomussalmelle.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1700
SM Tuuri-ralli 2024

Perjantaille tuli otettua vapaapäivä, että päästiin kaverin kanssa heti aamusta liikkeelle Tampereelta ja kolvaamaan reittiä läpi. Eturunkipäivät ovat kyllä aina parhaita. Nyt ajokeli ei toki ollut aina nautinnollista, kun pikkutiet olivat niin jäässä, mutta silti on aina hienoa päästä paitsi tutustumaan rallin reittiin, niin näkemään maisemia ja asumuksia taajamien ulkopuolella. Paljon oli tämänkin rallin reitillä taloja kylminä, mutta toisaalta kyllä siellä syrjemmässä asutaankin ja töitä tehdään. Enemmän pitäisi pysähtyä ottamaan valokuvia. Eiliseltä mainittava EK4:lle käyttämämme välitie, nimeltään Tenkulantie. Täysin eri asiaan liittyen, perjantaina ilmestyi Sentencedin edesmenneen kitaristin Miika Tenkulan elämäkertakirja. Tenkulantien risteyksessä Alavudella oli pieni peltoalue ja siellä metsän reunassa lato. Pellossa oli metrinen hanki ja se oli täynnä mustaksi muuttuneita auringonkukkia. Tämä maisema jos jokin kuvittaa mielestäni sitä, mitä Tenkula etenkin myöhemmällä musiikillaan kuvasi.

Niin. Perjantaina ajoimme ensin EK3+4, sitten Alavudelle lounaalle, Matkalla EK6+7 poikkesimme vielä nopeasti huollossa. Puitteet olivat kyllä hienosti kunnossa ja uskon, että ralli sai paljon näkyvyyttä ihmisille, jotka eivät arvanneet lajiin törmätä Keskisille mennessään. Majoitusta kohti mennessä ajettiin vielä perjantain iltapätkät EK1+2. Majoituksemme Inhassa menee heittämällä rallireissujen top kolmeen. Tilaa riitti neljälle, kaikki tarvittava oli saatavilla ja bonuksena saunasta pääsi käymään pulahtamaan kylmään veteen. Tätä mahdollisuutta sitten käytimmekin aktiivisesti perjantain pätkän jälkeen yötä vasten. Standardi tulevien rallireissujen majoituksille nousi juuri ainakin pykälällä.

Tavanomaisesti seurueemme jakautui sitten rallin ajaksi eri paikkoihin. Itse lähdin siihen kyytiin, mikä perjantaina meni EK2 viiden kilsan paikkeilla olleeseen oikeaan, mitä oli vasemmalle aurattu leveämmäksi. Oikea jatkui vielä mukavasti ja seuraavan vasurinkin näki. Auto sulun sisään ja siimalle parkkiin. Runsas tunti odottelua. Paikassa oli toistakymmentä muuta ja lupsakka meininki. Paikka itsessään oli sopivasti viihdyttävä, vaikka mitään muutamaa penkkahipaisua kummempaa ei kerrottavaksi jäänyt. Purkuauto tuli nopeasti. Lähdön kautta poiskin ja matkalla päästiin todistamaan, kun Kankkusen Yarista nyppästiin hangesta siitä paikasta, mihin piti vielä päivää aikaisemmin mennä. No, sauna odotti.

Lauantaina sitten rauhallinen aamu ja kohti EK4. Sieltä tavoiteltiin 3,8 km kovavauhtista, hieman sumppaavaa oikea alas, vasen -yhdistelmää. Paikassa oli meidän lisäksi yksi perhe ja yksi kuvaaja. Kyllä ralli on parasta kyytipaikoissa. Paikka tosiaan ajatti hieman kohti penkkaa, mutta ei kuitenkaan tarpeeksi, sen verran kuitenkin, että sopivaa vaarantunnetta oli läsnä. Veeautot viihdyttivät kovin. Hienoa katsoa, kun autoa tuodaan kaasu pohjassa, nostamatta, kyllä kääntyilee. Lähdettiin pian Suomi-cupin alettua kohti autoa. Kävi tuuria, kun noin kilometrin pätkällä kävelylle ehti tulla vain neljä autoa taukojen takia. Kohti EK6 ja siellä maalista sisään ja kilometri vastaseen sellainen eturungilla linjavikana näyttäytynyt vasen. Hyvin jäi aikaa kävelylle ja tuntui, että rauhassa saa katsella, mutta lopulta paikkaan kömpi kolmisenkymmentä miestä, muutamia ammojakin. Vaan tämäpä paikka ei elkeillyt sitten yhtään ja meni yllättäen syvälle uralle. Lisäksi suman aiheuttama noin 50 minuutin tauko tappoi sykkeen lähes täysin. Loppuun asti kuitenkin oltiin, totta kai.

En ihan vielä allekirjoittaisi puheita, että SM-sarja olisi tällä hetkellä hyvässä kunnossa. Ei se nyt toivottamassakaan ole, mutta kyllä se kuuluisa kärjen kapeus näkyy ja sitten kun sieltä kärjestä putoaa ukko tai kaksi, niin se ei jää kyllä huomaamatta. Positiivisia asioita pääluokassa on Korhosen ja myös Grönholmin tason nosto. Hyvää myös, että sarja houkuttelee jonkin verran ulkomalaisia kuskeja ajamaan, heissä on aina väriä ja onhan Borodinin tyyliset kuljettajat aina viihdyttävää seurata, kun koskaan ei tiedä, mitä voi tapahtua.

Sitä voisikin seuraavaksi katsoa majoitusta kesän SM-ralleihin. Talvikaudelle kertyi visiitit viiteen ralliin ja penkkapäiviä yhteensä yhdeksän.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
646
Siellä mm. käsitellään minun ja Pynskin voittajaveikkaus, joka taisi mennä meikäläiselle luvuin 1-0 🤣
Tikulla silmään sitä, joka vanhoja muistelee, mutta eikö teistä ainakin toisella ollut varmat 3/5 ja parissa luokassa pysty ottaan riskiä... :D
 

Jone77

Well-known member
Liittynyt
22.1.2022
Viestit
228
SM TUURI RALLI 2024

Lyhyesti ja ytimekkäästi tiivistäen:

Ensimmäinen talviralli (koskaan) paikan päällä katsomassa, katselupaikat tuli valikoitua vain helpon lähestymisen perusteella.
Ek 4 -> 10,5km kohdilla oleva risteysvasen, tässä oli mukavan pitkä näkemä.
Ek 6 -> 22km kohdilla oleva takaviistoristeys. Tämä oli yllättävänkin miellyttävä paikka katsella, hyvin järjestetyt parkkialueet, kioski makkaroineen ja kahveineen kelpasi hyvin.

Varsin mukava päivä nauttien rallin tunnelmasta, ja raikkaasta kevättalven säästä.
 
Viimeksi muokattu:

eetu97

Active member
Liittynyt
23.2.2020
Viestit
33
Sijainti
Kuopio
Talvikausi tuli laitettua pakettiin Suomussalmella. Lämpöasteet teki reitille riesojaan, mutta EK1:llä pari reitiltä poistumista heti Ford-merkkiluokasta ja EK4:lla muutama hitaampivauhtinen suistuminen. Talvikauden saldona seitsemästä kisasta 1+20, eikä yhtään nollakisaa. Jatketaan toukokuussa..
 

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
834
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Suomussalmi Ralli 16.3.2024

Vielä jäi sen verran nälkää, että päätin tehdä päiväreissun Suomussalmelle talvikauden päätökseen. 4:00 lauantaina liikenteeseen, hieman meinasi hymyilyttää kun Joensuussa satoi kaatamalla vettä että mikäs talviralli se tämä on. Jossain ennen Kajaania alkoikin satamaan lunta, ja sit olikin mielenkiintoista, kun oli 5-10 cm lunta tiellä eikä kukaan muu ollut ajanut aamutuimaan.

Pätkät läpi aamusella, kaikista muista pätkistä tykkäsin paitsi kolmosesta, se oli aamusella jo melko kehnossa kunnossa. Katselupaikkoja arvoin melko kauan, mennäkkö EK:lle 1 vanhaan paikkaan vai kakkospätkän maalipäähän putoavaan oikeaan, jossa hakkuu takana. Ilmeisesti muiden toimesta paikkaa oli hehkutettu, sillä mestoilla oli loppujen lopuksi vajaa viisikymmentä henkeä, osa toki paikallisia moottorikelkkoineen. Ihan viihdyttävä paikka oli katsella, jonkun verran liippejä, yksi nelikko-Fiestan töksähdys hankeen (ei nostoja), ja loppupäästä suurimman yleisömäärän poistuttua Bemarin möyrintä hankea pitkin, veto päällä nousi tielle ja yksi kylmäkamerakin siinä kaatui. Katselin kaikki autot, ja siirryin nelospätkän viimeiselle pikkutielle, jossa oli yllättävän tiukka vasen lyhyen suoran jälkeen. Tiepohjien ollessa melko heikolla tasolla, sora olikin jo näkyvillä joten jäljelläolleista 70 autosta, mitä paikassa näin niin ihmeitä ei tapahtunut. Kotimatkalle kuuden aikaan, ja takaisin Joensuussa 22:00. Kiva päivä oli kuitenkin, täytyy lähteä tulevinakin vuosina penkalle Suomussalmelle!

Talvikausi on siis taputeltu, 6 kisaa tuli katseltua, viime vuoden keskiarvoissa siis, vaikka tuntuikin että alkutalvesta ei juuri tullut penkalla oltua.
Pieni yhteenveto:
- 6 rallia (3 AKK, 3 HaMu)
- 3400 kilometriä autolla, 30 kilsaa kävelyä
- Saldot 1+4 (kolme nollakisaa), runkiprosentti kisoista siis 50%.
- Rahaa polttoaineisiin 410 euroa.

Kesäkaudella ei välttämättä yhtä paljon kilpailuja ole odotettavissa, työt pesäpallokentillä blokkaa tuskastuttavan monta viikonloppua rallien/motorsporttien osalta. Secton anoin jo nyt keväällä vapaaksi otteluohjelman tultua julki, kierrellään sitten syksyllä enemmän kunhan pesispelit päättyy. Imatra ja Kouvola/Ikaalinen seuraavia kisoja, nyt ikävälle rospuuttotauolle. Just kun pääs kisojen makuun perhana.

Ja videota Suomussalmelta:
 
Ylös