Valde
Well-known member
- Liittynyt
- 8.4.2003
- Viestit
- 3148
Olen usein harmitellut sitä, että isoissa valtakunnallisissa medioissa kirjoittajat eivät aina näytä ymmärtävän rallin teknisen puolen merkitystä ajajien voimasuhteille. On toki toimittajakohtaisia eroja, mutta esim. Michelinin valtava ero Pirelliin asvaltilla sietäisi mainita, jotta lukija osaisi panna esim. Grönholmiin (uskomattoman hyvän) suorituksen oikeisiin kehyksiin. Nyt tavallinen hesarin lukija saattaa luulla, että Marcus on asvaltilla pikkutekijä johonkin Duvaliin verrattuna - huolimatta siitä, että Duvalia vastaava asvalttikujettaja viime vuodelta saa Marcukselta minuuttikaupalla takkiin samanlaisella kalustolla. Ehkä huomiota laitetaan Citroenin ylivertaisuudelle, mutta kun vertaa esim. kansainvälisiin rallisaittehihin tai Citroenin miesten omiin lausuntoihin niin puhe on aina Citroen-Michelin -yhdistelmästä. Usein haastatteluistakin olen ollut huomaavinani Marcuksen vitutuksen siitä, että toimittaja asettaa kysymyksensä ikään kuin mitään rengas-/autoeroja ei olisi.
Mielestäni järkevä rallitoimittaja tietää parin viime vuoden perusteella, että Pirelleillä on tapana antaa tasoistusta Michelineille sellaiset kolmisen minuuttia jokaista asvalttirallia kohden. Tämänsuuntaisesti täytyy päätellä yksin Subarun eroista Michelineillä ajaneisiin huipputiimeihin vuosina 2003 ja 2004 (nelisen minuuttia taisi olla keskimääräinen tappio kärkeen, mistä maksimissaan 1-2 minuuttia voidaan laittaa Subarun ja kuljettajan piikkiin.)
Mielestäni järkevä rallitoimittaja tietää parin viime vuoden perusteella, että Pirelleillä on tapana antaa tasoistusta Michelineille sellaiset kolmisen minuuttia jokaista asvalttirallia kohden. Tämänsuuntaisesti täytyy päätellä yksin Subarun eroista Michelineillä ajaneisiin huipputiimeihin vuosina 2003 ja 2004 (nelisen minuuttia taisi olla keskimääräinen tappio kärkeen, mistä maksimissaan 1-2 minuuttia voidaan laittaa Subarun ja kuljettajan piikkiin.)