RANGAISTUKSET - FORUMGPL

Sammypiru

Isä
Sijainti
f1racing.net
Rata: Snetterton 12.11.2003
Osalliset: H. Etupaltta, K. Laine
Tilanne: Etuapltta jarruttaa ensimmäisellä kierroksella T2:ssa liian myöhään törmäten K.Laineeseen, jonka seurauksena K.Laine pyörähtää.
Tuomio: Koska Jury katsoo, että tilanne oltaisiin voitu estää maltillisemmalla ajolla ja pitää raskauttavana tekijänä keskustelua, joka oltiin käyty juuri ennen kisaa kuljettajakokouksessa, jossa oltiin neuvottu pysymään maltillisina tiukoissa tilanteissa. Täten Jury päättää langettaa H.Etupaltalle yhden kilpailun mittaisen ehdollisen rangaistuksen. Jos Etupaltta toistaa saman virheen kenen tahansa muun kuljettajan kanssa seuraavassa osakilpailussa, on hänelle langetettava sen jälkeiseen osakilpailuun practicekielto ja viimeinen lähtöruutu.

Saako Jury kannatusta?

<small>[ 13-11-2003, 11:37: Message edited by: Sammypiru ]</small>

KKK

SAslikia nickissä
Sijainti
f1racing.net
Öö. Ei?

Olin kyllä itse pääsyyllinen tuohon kolariin kun jarrutin keskellä suoraa. Ei kai takana tuleva tosiaan voi arvata että edessäoleva päättää alkaa mummoilla tolla tavalla. Kilpa-ajossa täytyy mielestäni luottaa edellä menevään sen verran, että esim. imutuksessa tämä ei lyö jarrua pohjaan. :p

Niin, ja anteeksi Sajajalle ja muille siitä T4:n härdellistä, se oli multa ihan totaalinen brain fade. "Ei siinä paljoo tarvi kelata ku miettii."

Arcanum

Jonkin kakkosnikki
Sijainti
Hämeenlinna
Jahas, jahas, vai että näille linjoille, no, kaipa tuo sitten oikeutettua on, jos jury niin katsoo, mutta mielestäni yleensä ennen tuomion langettamista kuunnellaan kolarin molempia osapuolia, se tässä minua nimittäin vaivaa.

Tilanne: Etupaltta jarruttaa ensimmäisellä kierroksella T2:ssa liian myöhään törmäten K.Laineeseen, jonka seurauksena K.Laine pyörähtää.
Itse näen koko homman alkaneen jo T3:sta, jossa ajoin ulos, palasin sieltä radalle sijalla 5. ja olin aika kaukana Keljusta tultaessa neulansilmän jarrutukseen, katsoin, että Kelju jarrutti normaalissa kohdassa ja päätin itse tehdä saman, valitettavasti päätelmäni oli väärä ja kelju olikin jarruttanut huomattavasti aiemmin, jota en etäisyydestä johtuen havainnut.

Suurin virhe tapahtui kuitenkin siinä, että aivopierusta johtuen yritin vielä väistää väärälle puolelle, eli Keljun ja Dominicin väliin, vaikka olisi pitänyt ulkokautta yrittää, siellä nimittäin taisi olla tilaa. Hätäiset päätökset hätäisissä tilanteissa eivät aina ole kovinkaan rationaalisia.

Olen tuonut oman kantani esille, joten juryn kädet ovat vapaat.

<small>[ 13-11-2003, 13:03: Message edited by: Arcanum ]</small>

Mikko_A

Työtön.
vaikka en ajakaan(vielä) wink niin minusta tämä alkaa mennä jo liian vakavaksi touhuksi.

Charlie

Elämän jakojäännös
Sijainti
Pahassa paikassa
Ei mitään rangaistusta. Onhan noita tapahtunut ennenkin. Jokainen ottakoot henkilökohtaisella tasolla opikseen, se saa riittää.

PekPoy

oik. yo.
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Niinpä. Annetaanpa olla. :p Hirvittävässä ruuhkassa kun ajetaan, tulee itse kullekin jos jonkinlaisia mokia jotka johtuvat yksinkertaisesti siitä, ettei ole mahdollista siinä kaikessa hässäkässä arvioida jokaisen lähiauton mahdollisia tulevia liikkeitä vaikka kuinka tahtoisi ja yrittäisi.

EDIT: Asia erikseen ovat sitten kaikenmaailman reikäpäiset ohitusyrittelyt kun yritetään vaikkapa startissa tai ensimmäisen kierroksen ruuhkissa kolmesta autosta ohi kylmillä renkailla sivuluisussa vastaheitolla. Tuommoisia ei vissiin meidän liigassamme paljoa näe. Enkä usko ainakaan, että Arcanum olisi tuollaiseen reikäpäisyyteen altis.

<small>[ 13-11-2003, 13:53: Message edited by: PekPoy ]</small>

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Parissa eka kisassa ollu paljon törkeämpiäkin hasseja.

<small>[ 13-11-2003, 18:16: Message edited by: Dominic ]</small>

Sajaja

Well-known member
Sijainti
Seinäjoki, Finland
KKK:

Niin, ja anteeksi Sajajalle ja muille siitä T4:n härdellistä, se oli multa ihan totaalinen brain fade. "Ei siinä paljoo tarvi kelata ku miettii."
Kuule, homma on ihan ok ! Älä nyt yöunias tämän takia menetä. Monzassa nähdään wink

Pasi73

Well-known member
Sijainti
Ilmajoki
Sammypiru:
Tilanne: Etuapltta jarruttaa ensimmäisellä kierroksella T2:ssa liian myöhään törmäten K.Laineeseen, jonka seurauksena K.Laine pyörähtää.
Tuomio: Koska Jury katsoo, että tilanne oltaisiin voitu estää maltillisemmalla ajolla ja pitää raskauttavana tekijänä keskustelua, joka oltiin käyty juuri ennen kisaa kuljettajakokouksessa, jossa oltiin neuvottu pysymään maltillisina tiukoissa tilanteissa. Täten Jury päättää langettaa H.Etupaltalle yhden kilpailun mittaisen ehdollisen rangaistuksen. Jos Etupaltta toistaa saman virheen kenen tahansa muun kuljettajan kanssa seuraavassa osakilpailussa, on hänelle langetettava sen jälkeiseen osakilpailuun practicekielto ja viimeinen lähtöruutu.

Saako Jury kannatusta?
Mun mielestä Sammyn tilannekuvauksesta puuttui se asia joka pisti mua eniten silmään. wink Se että Arcanum ulkoili huolella T2:ssa ja sen jälkeinen ajokäytös on mun mielestä se asia, josta se rangaistus olisi annettava eikä jarrutuksesta T4:ssa.

1. Kun Arcanum palasi radalle, muutamat autot hän päästi hyvin ohitse, mutta Sajajaa(?) hän ei laskenut ohitse vaikka Sajaja oli sillä oikealla ajolinjalla ja Arcanum taas ei. Varsinkin kun Arcanum ei voinut millään tietää kuinka pahoin Honda kärsi vaurioita ulosajon takia. Se oli aika hurja tilanne ja Sajajan oli pakko nostaa jalkaa kaasulta ja näin tekemällä vältti kolarin.

2. Ja ulosajon jälkeen se ensimmäinen jarrutus (T4) piti ottaa todella varovaisesti, koska helposti vasta ensimmäisessä jarrutuksessa se auto vikisee ensimmäisen kerran että, "mä sain siipeeni siinä ulosajossa" ja samalla auto lähtee hanskasta. Arcanum jarrutti olosuhteisiin nähden liian myöhään.

Arcanumilla oli tietysti paineita ja kiirus takasin kärkeen kun a-ajot meni hyvin ja voittoon oli ehkä mahdollisuuksia jne.

-> Mutta silti pitää ottaa huomioon muutkin kuskit ja jos tulee ulosajo, niin sen jälkeen on kaikkien kuskien etujen mukaista että silloin ajetaan hetken varovaisesti eikä ajeta hampaat irvessä tosissaan kisaa jonkun kanssa, autolla jonka ajokunnosta ei ole mitään tietoa.

Mun mielestä Arcanum kestäisi hyvinkin varoituksen kyseisestä tilanteesta kun voittokin tuli wink ja siihen härdelliin jäin niinkin monta autoa :( . Eli Sammyn esittämä rangaistus oli kyl lievä ja ihan sopiva mun mielestä, "Jos Etupaltta toistaa saman virheen kenen tahansa muun kuljettajan kanssa seuraavassa osakilpailussa, on hänelle langetettava sen jälkeiseen osakilpailuun practicekielto ja viimeinen lähtöruutu.".

Noh, tämä oli vaan mun mielipide. Kolmas kisa ja bileet senkun vaan jatkuu, niin onhan se jo lol. :D

Sammypiru

Isä
Sijainti
f1racing.net
Tarkoitin kait T4:sta vaikka T2:sta kirjoitinkin.

Ei tässä ollut tosiaankaan tarkoitus aiheuttaa kenellekkään hallaa tai viedä mahdollisuuksia mihinkään suuntaan. Mun mielestä tähän sarjaan vaan kuuluu pieni protestointi ja sen semmonen. Toi ehdottamani rangaistus tosiaan olisi ollut täysin mitätön. plaah

Arcanum

Jonkin kakkosnikki
Sijainti
Hämeenlinna
Pasi73:
Sammypiru:

Saako Jury kannatusta?
Mun mielestä Sammyn tilannekuvauksesta puuttui se asia joka pisti mua eniten silmään. wink Se että Arcanum ulkoili huolella T2:ssa ja sen jälkeinen ajokäytös on mun mielestä se asia, josta se rangaistus olisi annettava eikä jarrutuksesta T4:ssa.

1. Kun Arcanum palasi radalle, muutamat autot hän päästi hyvin ohitse, mutta Sajajaa(?) hän ei laskenut ohitse vaikka Sajaja oli sillä oikealla ajolinjalla ja Arcanum taas ei. Varsinkin kun Arcanum ei voinut millään tietää kuinka pahoin Honda kärsi vaurioita ulosajon takia. Se oli aika hurja tilanne ja Sajajan oli pakko nostaa jalkaa kaasulta ja näin tekemällä vältti kolarin.

2. Ja ulosajon jälkeen se ensimmäinen jarrutus (T4) piti ottaa todella varovaisesti, koska helposti vasta ensimmäisessä jarrutuksessa se auto vikisee ensimmäisen kerran että, "mä sain siipeeni siinä ulosajossa" ja samalla auto lähtee hanskasta. Arcanum jarrutti olosuhteisiin nähden liian myöhään.

Arcanumilla oli tietysti paineita ja kiirus takasin kärkeen kun a-ajot meni hyvin ja voittoon oli ehkä mahdollisuuksia jne.

-> Mutta silti pitää ottaa huomioon muutkin kuskit ja jos tulee ulosajo, niin sen jälkeen on kaikkien kuskien etujen mukaista että silloin ajetaan hetken varovaisesti eikä ajeta hampaat irvessä tosissaan kisaa jonkun kanssa, autolla jonka ajokunnosta ei ole mitään tietoa.

Mun mielestä Arcanum kestäisi hyvinkin varoituksen kyseisestä tilanteesta kun voittokin tuli wink ja siihen härdelliin jäin niinkin monta autoa :( . Eli Sammyn esittämä rangaistus oli kyl lievä ja ihan sopiva mun mielestä, "Jos Etupaltta toistaa saman virheen kenen tahansa muun kuljettajan kanssa seuraavassa osakilpailussa, on hänelle langetettava sen jälkeiseen osakilpailuun practicekielto ja viimeinen lähtöruutu.".

Noh, tämä oli vaan mun mielipide. Kolmas kisa ja bileet senkun vaan jatkuu, niin onhan se jo lol. :D
:)

Jonkki

Press Play &#9658;
Sijainti
Suomi Fineland
Ei mitään rangaistuksia! :D

Mut toivoisin et kaikki kuskit vähän katselis peileihin ku tulee varikolta radalle. Muuan herra Toropainen pilas 2 mun nopeeta yritystä tulemalla varikolta täysillä radan vasempaan laitaan, suoraan mun tielle :( .

Ja vielä yks toinenkin toive. Kun kierroksella ohittava on tulossa takaa, voisi odottaa rauhallisesti takana sen pari mutkaa kunnes hitaampi näkee liput (lippumiehet oikeesti lagaa sen muutaman mutkan verran) ja päästää ohi. Ei tarvi puskea riskirajalla peräpeiliin kun edellä oleva ei rehellisesti sanottuna tiedä onko takana tuleva kierroksella ohittava vai ei.

Tack, och hej, ei mulla muuta.
Positiivisessa hengessä!

<small>[ 13-11-2003, 22:49: Message edited by: Joni ]</small>

Jape

Well-known member
Joni:

Ja vielä yks toinenkin toive. Kun kierroksella ohittava on tulossa takaa, voisi odottaa rauhallisesti takana sen pari mutkaa kunnes hitaampi näkee liput (lippumiehet oikeesti lagaa sen muutaman mutkan verran) ja päästää ohi. Ei tarvi puskea riskirajalla peräpeiliin kun edellä oleva ei rehellisesti sanottuna tiedä onko takana tuleva kierroksella ohittava vai ei.

Tack, och hej, ei mulla muuta.
Positiivisessa hengessä!
Jep, samaa mieltä. Maltti on valttia, mutta jos viittaat siihen meikäläisen haaveeksi jääneeseen varvaus yritykseen sinusta, niin tilanne vain tuli itselleni todella isona yllätyksenä kun jarrutit yhden jarrutusmerkin liian aikaiseen (T5) :) .
Sä niinku tulitkin aivan yllättäen perä edellä vastaan ja ei jäänyt paljon muuta mahdollisuutta kuin väistää ulkokurvaan suuren nopeuseromme takia. Pieni ajolinjan muutos siinä vauhdissa ei riittänyt enää mutkan läpi viemiseen kunnialla. Mun kisa siinä tilanteessa keskeytyi, ei sun. wink En kehdannut kuitenkaan päälle ajaa ja valitsin toisen edun omani edelle. Konttiin ajaminen kun tuntuu aina vähän hölmöltä. Mutta kuten jo aiemmin ircissä sanoin, niin 'no hard feelings' ja positiivisella mielellä eteenpän!

Jonkki

Press Play &#9658;
Sijainti
Suomi Fineland
Eijeijei!
En viitannut mitenkään tuohon sun tilanteeseen Jape! Se oli ihan omaa uneliaisuuttani, kun jarrutin niin aikaisin ja olen syvästi pahoillani siitä :rolleyes: . Vaan siis yleisellä tasolla meinasin noita varvauksia :) .

<small>[ 14-11-2003, 00:30: Message edited by: Joni ]</small>

Jape

Well-known member
Ok Joni. Luulin että se oli kuittaus siitä tilanteesta wink

Pasi73

Well-known member
Sijainti
Ilmajoki
Sammypiru sanoi:

Saako Jury kannatusta?

<small>[ 13-11-2003, 11:37: Message edited by: Sammypiru ]</small>
Heh heh... juuri näin pääsi taas käymään. :D

abc

DNF
Juu kylhän noita sattuu ja tapahtuu kaikille joskus. Ainakaan itse en kykene konemaiseen virheettömyyteen vaikka kuin päälimmäinen ajatus noissa tilanteissa on olla telomatta muita. Mielestäni Arcanum kuuluu ihan siististi ajavien kuskien joukkoon.

niin ja sattuihan FGPLC D50:n Kyalamin startissakin ;)