NotShee
?aotuo ätiM
Niinpä. Tuollaiset tuomaristovirheet halutaan totta kai poistaa, mutta en sitten tiedä, onko tämä oikea suunta. Kilpailun aikana tehdyistä rikkeistä tulisi rangaista samassa kilpailussa, jottei kuljettaja hyötyisi siitä. Jos tässä lähdetään sille linjalle, että kilpailun tulokset muutetaan jälkeenpäin rangaistusten takia, MM-sarjatilanne häiriintyy vieläkin enemmän. Jos taas rangaistukset tulevat vasta seuraavaan kilpailuun, ei vaikutus ole samanlainen.F1-rangaistuskäytäntöön muutoksia
16.01.2004 20:51
F1-kuljettajia rangaistaan tulevalla kaudella kolaroinnista vasta kilpailujen jälkeen. Tallipäälliköt päättivät muutoksesta perjantaina.
- Enää ei anneta kilpailun aikana varikonläpiajo- tai stop and go -rangaistuksia tilanteissa, joissa toinen tai molemmat autot jatkavat matkaa onnettomuuden jälkeen, Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Max Mosley kertoi uutistoimisto Reutersille.
- Kilpailun jälkeen osapuolia kuullaan ja sen jälkeen rangaistus annetaan rikkeen vakavuuden mukaan, Mosley täsmensi.
Mosley ehdotti aikaisemmin järjestelmää, jossa kolme rikettä saman kauden aikana johtaisi suoraan ajokieltoon. Ehdotus ei mennyt sellaisenaan läpi, mutta kolmas rike johtaa joka tapauksessa jatkotoimiin.
- Jos näin käy kolme kertaa kauden aikana, tuomaristo pohtii vakavasti mahdollisuutta antaa kuljettajalle yhden kilpailun ajokielto. Rangaistus ei tule automaattisesti, Mosley kertoi.
Mosleyn mukaan sääntömuutoksen tavoitteena on estää tilanteet, joissa tuomariston hätiköidyt päätökset saattavat vaikuttaa MM-sarjan tilanteeseen. Kolumbialainen Juan Pablo Montoya menetti viime vuonna mestaruusmahdollisuutensa varikonläpiajorangaistukseen, jonka hän sai kolaroituaan Ferrarin Rubens Barrichellon kanssa USA:n GP:ssä.
(MTV3-Reuters)
Moselyn ehdottama ajokieltossteemi voisi tietenkin toimia, koska rangaistuksen vaikutus olisi varmasti suuri, mutta millä estää kuljettajaa tekemästä esim. kahta rikettä kaudella?