Rata-autoilu

Lankinen

New member
Liittynyt
9.7.2009
Viestit
1
Kiinnoistais tuo kilpaa ajaminen aika paljon niin mistä kannattais aloittaa endurance saloon kenties? Niin ja nimen omaan rata-autoilu kiiinnostaa vai onko liian myöhäistä aloittaa 17W ,jos tavoitteeksi laittaa vaikka kansainväliset kilpa sarjat.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Tuskin koskaan on liian myöhäistä aloittaa jos on riittävän paksu lompakko tai varakkaita tuttuja. Samat asiat varmaan myös aika pitkälti määrää missä ja mitä luokkia kannattaa käyttää aloittamiseen tai etenemiseen kohti kansainvälisiä kilpasarjoja. Kai sitä voi aloittaa vaikka suoraan niistä jos resursseja riittää. Lisenssejä ja tarvittavaa "kokemustahan" saa tienattua hyvinkin nopeasti, joten se tuskin nopean etenemisen esteeksi muodostuu. En muista oliko niin, että nollasta aloittaen on aikaisintaan kolmessa vuodessa periaatteessa mahdollisuus esim. F1siin ja 20W ei taida siellä vielä olla ikäloppu?

Esim.
Kausi1 ensin rataleimatutkinto ja FF SM, josta voitto.
Kausi2 BF3 josta voitto.
Kausi3 F1.

Koppipuolella ei kai tarvi kolmeakaan vuotta parhaisiin arvosarjoihin, vai?
 
Viimeksi muokattu:

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Kiinnoistais tuo kilpaa ajaminen aika paljon niin mistä kannattais aloittaa endurance saloon kenties? Niin ja nimen omaan rata-autoilu kiiinnostaa vai onko liian myöhäistä aloittaa 17W ,jos tavoitteeksi laittaa vaikka kansainväliset kilpa sarjat.
Jos todella tavoitteena kv-sarjat niin koppiautoista pysyisin erossa visusti.

Jos ollaan realisteja ja ajetaan vaan koto-Suomessa ja ehkä Virossa niin lähtisin kyllä kiertämään Rata-SM:n mukana Extreme-Bemarilla. Ehkä fiksuin rataluokka aloittaa. Auton ylläpito helppoa stanuosien takia ja kaikkea palaa saa kaupasta. Ja kovaa saa kuitenkin mennä jos tahtoo kärjen mukana pysyä.

Toinen vaihtoehto sitten roadsportit mutta auton rakentelemisessa tarvitaan jo sitten hiukan tietotaitoa ja viitseliäisyyttä. Yleensä kun sääntöä vapautetaan tuppaa kotimaisuusaste kilpurissa kasvamaan vähän pirun paljon.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kotimaan ratoja saisi kyllä tahkota pari-kolme vuotta nollapohjilla mikäli mielii saada edes jonkunlaiset mahdollisuudet edetä. Tietysti menestystä saisi tulla myös ja mielellään pari rahakkaampaa sponssia tai osaava manageri.
 

Kokkis

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
85
Sijainti
Eesti
Yksi tie tavoitella jonkinlaista ammattilaisuutta autourheilussa olisi historic-puolella. Uusien autojen puolella kilpailu on vähän mahdottoman kova ja käytännössä omilla rahoilla pitää päästä todella pitkälle. Formulapuolella rahaa menisi helposti 1 M€ ennen kuin pääsisi edes kokeilemaan ykköstä.
Historic-puolella on monilla keräilijöillä paljon autoja, joita voisi päästä sopivilla suhteilla ajamaan isoihin kisoihin ympäri maailmaa. Suhteita saa osallistumalla alan kekkereihin, ajamalla ja puhumalla hyvin. Eipä tällä tavalla kyllä rikastumaan pääsisi, mutta saattaa löytää itsensä ajamasta hienoissa ympyröissä ja kukaties mielenkiintoisen ammatin kilpa-autojen parissa. Historic-autot hinnat alk. pari-kolme tuhatta, vanhat F1-autot satoja tuhansia.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Yksi tie tavoitella jonkinlaista ammattilaisuutta autourheilussa olisi historic-puolella. Uusien autojen puolella kilpailu on vähän mahdottoman kova ja käytännössä omilla rahoilla pitää päästä todella pitkälle. Formulapuolella rahaa menisi helposti 1 M€ ennen kuin pääsisi edes kokeilemaan ykköstä.
Historic-puolella on monilla keräilijöillä paljon autoja, joita voisi päästä sopivilla suhteilla ajamaan isoihin kisoihin ympäri maailmaa. Suhteita saa osallistumalla alan kekkereihin, ajamalla ja puhumalla hyvin. Eipä tällä tavalla kyllä rikastumaan pääsisi, mutta saattaa löytää itsensä ajamasta hienoissa ympyröissä ja kukaties mielenkiintoisen ammatin kilpa-autojen parissa. Historic-autot hinnat alk. pari-kolme tuhatta, vanhat F1-autot satoja tuhansia.
Melkoinen katiska saa olla jos Historic-auton meinaa tuolla "parin-kolmen tuhannen" euron summalla kuitata. 5 - 10 tuhatta lienee lähempänä totuutta. Roadsporttiin voi jonkinlaisen kulkupelin tuolla 2-3 kiloeurolla saadakin, mutta ei silläkään kyllä voitosta ajeta.
 
Ylös