rata-autoilum kuluista

ilkhaa

Active member
Liittynyt
19.11.2000
Viestit
26
Sijainti
espoo, suomi
Terve!
Selailin entisiä kommentteja. Vähänlaisesti oli, mutta lisää toivottavasti tulee. Asia, josta aina puhutaan, on rata-autoilun kulut. Kaikki riippuu siitä, miten korkealle haluat päästä. SM:ää ei rahalla saa, pitää olla kykyä.Hinta-arvioita: sport 2000,uusi huippu-auto valmiina viivalle 600.000-800.000,- mer-kistä riipuen. Käytetyt 70.000;- ja ylöspäin Kilpailuviikonlopun kulut 10.000+kolarikulut +rikkoutuneet osat. Palkintopallille on noustu 150.000 mk:n autoilla

------------------
ikumeeni
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by ilkhaa:
Terve!
Selailin entisiä kommentteja. Vähänlaisesti oli, mutta lisää toivottavasti tulee. Asia, josta aina puhutaan, on rata-autoilun kulut. Kaikki riippuu siitä, miten korkealle haluat päästä. SM:ää ei rahalla saa, pitää olla kykyä.Hinta-arvioita: sport 2000,uusi huippu-auto valmiina viivalle 600.000-800.000,- mer-kistä riipuen. Käytetyt 70.000;- ja ylöspäin Kilpailuviikonlopun kulut 10.000+kolarikulut +rikkoutuneet osat. Palkintopallille on noustu 150.000 mk:n autoilla
Takavuosina SuperSaloonien mestaruutta ei välttämättä voitettu nopeimmalla autolla, vaan sillä mikä oli luotettavin. Ja uuden pistelaskusysteemin mukana se luotettavuus senkun korostui. Kuitenkin nyt LMS:n Audien myötä vaatimustaso kasvoi oleellisesti: piti olla sekä luotettava että myös nopea ja vielä kaiken päälle asiansa osaava kuski. En tiedä kuinka paljon nuo SuperTouring autot on halventuneet nyt kun Euroopassa ei niille ole muuta luokkaa kuin STCC ja BelCar (SS:n ohella), mutta vielä pari vuotta sitten puhuttiin noin miljoonan pelistä mikäli Auto oli täysverinen tehdastason kilpa-auto siihen sitten rengas-, pa-kulut ynnä mahdollisen kaideihottuman aiheuttamat kustannukset päälle ja vielä kruunuksi SM-sarjamaksut, niin pitkä penni on rahaa palanut. Mukaan toki pääsee halvemmalla - IMO jopa halvemmalla kuin Sportteihin...
 

Olli Helminen

Member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
24
Sijainti
Hämeenlinna
Käytetyn huipputason sport 2000 auton saa varmaankin hintaan 200.000 - 300.000 mk. Omani (Renault Megane) on myynnissä hintaan 135.000 mk. Kyllä silläkin kympin sakkiin ajaa.

Kymppitonni ei riitä kisaviikonlopun kustannuksiin, kuusi rengasta maksaa jo 8400 mk + ilmoittautumismaksut, sähköistysmaksut, bensat, majoitukset, ruuat yms. Kyllä se viikonloppu on vähintään 15000 mk ja siihen vielä päälle auton kunnostukset ja korjaukset.

Tehtiin muuten vuosi sitten kysely Sport 2000 kuskeille eri asioista. Yksi kysymys koski rahajuttuja. Voi lukea osoitteessa: http://www.moottorimaailma.com/profiili.htm

Olli Helminen, kädetön rata-autoilija
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Olli Helminen:

Kymppitonni ei riitä kisaviikonlopun kustannuksiin, kuusi rengasta maksaa jo 8400 mk + ilmoittautumismaksut, sähköistysmaksut, bensat, majoitukset, ruuat yms. Kyllä se viikonloppu on vähintään 15000 mk ja siihen vielä päälle auton kunnostukset ja korjaukset.
Tuosta listasta pistää silmään kaksi asiaa: ensinnäkin onko S2K:ssa tapana hommata uusi rengaskerta + 2 nakkia tosiaankin jokaiseen kisaviikonloppuun ? SS:n puolella jopa ns. huipputiimit (SRT) kuulemma ajavat mahdollisuuksien mukaan (siis ilman rengasrikkoja) kahdella rengaskerralla (ei sis. sadekelin renkaita). Ja toisekseen aika usealla on riittävät makuutilat siinä kilpa-auton kuljettamiseen käytetyssä bussissa. Hotellimajoitus olisi turhaa ylellisyyttä ja iso menoerä.

Tehtiin muuten vuosi sitten kysely Sport 2000 kuskeille eri asioista. Yksi kysymys koski rahajuttuja. Voi lukea osoitteessa: http://www.moottorimaailma.com/profiili.htm

Olli Helminen, kädetön rata-autoilija[/B]
Tuosta kyselystä huomasi kuinka monelle Sportti-kuskille on tuo ulkopuolinen rahoitus liki kynnyskysymys. Saloon tiimeistä lähinnä Schroderus ja Sarlin nojaavat merkittävässä määrin sponsorirahoitukseen. LMS:n toiminta pyörii kuljettajien tuoman rahoituksen turvin (kuten isommissakin ympyröissä) ja loput ajaa enemmän tai vähemmän oman rahoituksensa turvin. Ja silloin ei juuri kalustoon voi satoja tuhansia kiinni laittaa eikä ainakaan rakentaa uutta autoa joka toinen vuosi.

2003 voimaan astuvien (tällä tietoa) sääntöjen mukaan Sport2000-autosta on aika vähällä vaivalla rakennettavissa kohtuullisesti menestyvä peli myös SuperSaloon-luokkaan. Syynä tähän on korin alkuperäisyyttä koskevat säännöt eli putkirunkoiset autot poistuvat viimeistään silloin näyttämöltä.... Tosin saman pesuveden mukana menee myös v:n 2000 voittaja-Audi sekä SRT:n Escort, mikä tuskin oli tarkoituksenmukaista.
 

Olli Helminen

Member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
24
Sijainti
Hämeenlinna
Kyllä melko monet ottaa kuusi rengasta viikonlopuksi. Itse yritin yleensä selvitä kuudella, mutta kyllä siinä antaa vähän tasoitusta toisen erän lopussa. Ei tahdo pito enää riittää ja kisa on tiukkaa.

Ei ole meidän porukkakaan hotelleissa majaillut. Ei tosin bussissakaan kun ei ole ollut varaa sellaistakaan hankkia. Asuntovaunussa on majailtu, mutta sekin on pitänyt aina joltain lainata/vuokrata kun ei sitäkään ole itsellä. Ja ovat ne majoitus- ja kuljetusvälineet mitä tahansa, niin aina niistä jotain kulua on.

Olli Helminen, kädetön rata-autoilija
 

Olli Helminen

Member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
24
Sijainti
Hämeenlinna
Sori, virhe edellisessä kommentissa. Piti kirjoittaa, että itse yritin pärjätä neljällä renkaalla per viikonloppu.

Tokihan niitä renkaita pystyi sitten käyttämään asiakastilaisuuksissa ja testeissä.

Olli Helminen
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Olli Helminen:
Sori, virhe edellisessä kommentissa. Piti kirjoittaa, että itse yritin pärjätä neljällä renkaalla per viikonloppu.

Tokihan niitä renkaita pystyi sitten käyttämään asiakastilaisuuksissa ja testeissä.

Olli Helminen
Ja rahaa palaa niin että päätä huimaa, mutta olet sikäli oikeassa, että kun autot on kokolailla tasaväkisiä, niin ne sekunnit on sitten haettava alustasta ja renkaista ja ajolinjoista. Ja varmaan jokainen kilpa-autoja (itselleen tai muille) rakentanut tietää, että ne viimeiset sekunnin kymmennykset mitä kierrosajasta pitäisi nipistää ovat sekä tiukimmassa että myöskin todella kalliita. Juuri siksi SS luokka on ollutkin niin oivallinen (ennen Severi Kuismasta ja ennen LMS:n BTCC Audeja) että niitä sekunteja sai omasta kierrosajastaan pois suht. helposti: - vähän kevennystä koriin sieltä mistä sitä helpoimmin ja turvallisuutta vaarantamatta sai ja/tai vähän lisää ytyä konehuoneeseen vaikkapa pakosarjojen mitoitusta tai boxin ajoituksia muuttamalla ja/tai aerodynaamisia osia modifioimalla. jne jne. Etenkin Ahvenistolle sen auton säätäminen on taidetta, kun sinne ei pääse niin vain testailemaan kuin mm. Alastarolle. Ja Ahvenisto on kriittinen paitsi alustan säädöille, niin myös kuskin ajotaidoille/uskallukselle. Etenkin liukkaalla radalla takalenkille mentäessä se harjun lakipiste saa aikaan ylimääräistä ohjelmaa niille, jotka eivät rataa perinpohjin tunne. Samoin Tarun mutkassa väärillä ajolinjoilla voi menettää arvokasta aikaa yllättävän paljon. 99 kesällä tuli koitettua erään tuttavan RC-escortilla sekä Alastarolla että Ahvenistolla ja tarttee tunnustaa, että Affenistolla tuli turpaan että tukka lähti... vaikka vastuskaan ei ollut mitenkään huippunopea, niin silti eroa oli kierrosajassa yli kolme sekuntia. Alastarolla päästiin sentään sekunnin sisään miltei kylmiltään.

Mitäs mieltä muuten olet Olli tästä Touring Saloon uudistuksesta - eli TS varattiin "yli-ikäisille" S2K autoille ? Ei tainnut AKK:n "uudistus" toimia siinäkään halutulla tavalla... Periaatteessahan - siis jos AKK noudattaisi omia periaatteitaan - kaikki Bemarit Ohtlan autoa lukuunottamatta, samoin kuin III koriset Golfit, Calibrat ja Escortit pitäis häätää sinne kun ne ovat vanhentuneita korimalleja.
 

Olli Helminen

Member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
24
Sijainti
Hämeenlinna
Eipä se Touring Saloon oikein hyvältä viime kesänä näyttänyt. Autoja oli todella vähän. Mutta ei tyrmätä ajatusta vielä vaan katsotaan miltä ensi kesänä näyttää.

Ajatuksena se on ihan hyvä. Tarkoituksena siinä on käsittääkseni se, että nuoret (ja miksi ei vanhemmatkin) kuskit, joilla ei ole yleisen luokan lisenssiä, voivat sen TS:ssa ajaa. Toisaalta saadaan käyttöä niille autoille, joilla ei enää pärjää SM-sarjassa tai joiden kv-luokitus on vanhentunut. Sekin on hyvä ajatus sillä onhan meille itse kullekin jäänyt vanhoja hyväkuntoisia mihinkään luokkaan sopimattomia autoja tallin perälle.

Onhan se myös ihan hyvä luokka niille jotka haluavat ajaa, mutta eivät halua siihen panostaa niin paljon kuin SM-sarja vaatii.

Uskoisin että ensi kesänä TS:ssä on jo enemmän autoja.

Olli Helminen
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Olli Helminen:
ajaa. Toisaalta saadaan käyttöä niille autoille, joilla ei enää pärjää SM-sarjassa tai joiden kv-luokitus on vanhentunut. Sekin on hyvä ajatus sillä onhan meille itse kullekin jäänyt vanhoja hyväkuntoisia mihinkään luokkaan sopimattomia autoja tallin perälle.
Onhan se myös ihan hyvä luokka niille jotka haluavat ajaa, mutta eivät halua siihen panostaa niin paljon kuin SM-sarja vaatii.
Olli Helminen [/B]
Se oli itsellänikin ajatuksena, mutta AKK ehti ensin ja tappoi luokan - siis siinä muodossa kun se alunperin oli (rA alle 2L ja SS alle 1.3L). Henk.koht. en näe mitään hyvää siinä, että S2K autoille on varattu peräti kaksi keskenään liki identtistä luokkaa. Olis nuo S2K "vanhukset" sopineet sinne A-laisten ja kolmen pikku-Saloonin sekaan vallan hyvin eikä kai ne nopeudessakaan olis oleellisesti hävinneet.
 
Ylös