Red Bull 2021

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1057
Sijainti
EP
DAS ja taipuvat siivet ovat eri ihan eri asia. DAS oli uusi keksintö joka oli laillinen kunnes sääntöjä muutettiin. Siivet saavat taipua tietyn määrän ja niitä testataan. Nyt vain muutetaan testitapaa, taipuvuus ei ole yhtään sallitumpaa tai kielletympää kuin ennenkään.
Siiven taipumisella on kikkailtu iät ja ajat. Ennen sääntöä ja varsinkin sen jälkeen. Varsinaisesti Bullin tapauksessa ei ole kyse itse siiven taipumisesta, koska se olisi torpattu sääntöjen puitteissa pois heti alkuunsa. Taipuma tapahtuu jostain muualta, toisin sanoen kiinnitys antaa suunnitellusti periksi. Siinä mielessä vastaa DAS-keissiä, että ovat keksineet jotain uutta ohi sääntöjen. Eihän asiasta käytäisi muuten edes depattia. Siivet täyttävät lain kirjaimen, mutta ei henkeä. Mersua ja muita vain ärsyttää, kun eivät itse sitä keksineet.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1697
Siiven taipumisella on kikkailtu iät ja ajat. Ennen sääntöä ja varsinkin sen jälkeen. Varsinaisesti Bullin tapauksessa ei ole kyse itse siiven taipumisesta, koska se olisi torpattu sääntöjen puitteissa pois heti alkuunsa. Taipuma tapahtuu jostain muualta, toisin sanoen kiinnitys antaa suunnitellusti periksi. Siinä mielessä vastaa DAS-keissiä, että ovat keksineet jotain uutta ohi sääntöjen. Eihän asiasta käytäisi muuten edes depattia. Siivet täyttävät lain kirjaimen, mutta ei henkeä. Mersua ja muita vain ärsyttää, kun eivät itse sitä keksineet.
Itse asiassa tuo on helppo keksiä, mutta vaikea toteuttaa. Jokainen ymmärtää että jos nopeuden mukaan siipi muuttaa kulmansa radan pintaan nähden, niin auto kulkee kovempaa. On aika tarkkaa laskemista, että saa sen sopivasti taipumaan nopeuden mukaan, koska ilmanvastus kasvaa exponentaalisesti.
 

mp4-13

Active member
Liittynyt
21.1.2004
Viestit
26
Minä muistan sen kun 2009 alkukaudesta tallit tekivät protestin Brawn-autojen tupladiffuusoreista protestin kun Brawn silloin hyötyi etenkin alkukaudesta paljon.
Mutta protesti muistaakseni hylättiin lopulta, ja Brawn sai pitää tulokset ja diffuusorinsa.

Mutta taisi olla niin että ei sallittu enää 2010 kyseistä laitetta käyttää, jolloin seuraaja talli Mercedes kärsi siitä ja romahti keskikastiin kaudella 2010.
Tupladiffuusori nimenomaan jäi käyttöön vuodelle 2010, kiellettiin vasta 2011.
Etua ei enää ollut mersulla, koska muidenkin tiimien autot oli suunniteltu sen ympärille.
2009 tupladiffuusori ympättiin muilla tiimeillä autoihin joihin sitä ei ollut alunperin suunniteltu.

Lähetetty minun SM-A202F laitteesta Tapatalkilla
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
7307
Sijainti
Vantaa
Tupladiffuusori nimenomaan jäi käyttöön vuodelle 2010, kiellettiin vasta 2011.
Etua ei enää ollut mersulla, koska muidenkin tiimien autot oli suunniteltu sen ympärille.
2009 tupladiffuusori ympättiin muilla tiimeillä autoihin joihin sitä ei ollut alunperin suunniteltu.

Lähetetty minun SM-A202F laitteesta Tapatalkilla
Brawn joutui muistini mukaan muuttamaan kummiskin rakennetta jossain vaiheessa kautta.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
765
Säännöt antavat päätyleylle ja bodyworkille taioumisrajat myös, niin ei siltäkään osin ole sallittua, vaikka mittaus ei sitä sieltä tähän asti ole löytänytkään
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
7307
Sijainti
Vantaa
Ei jotunut, toivat Toyotan esimerkkiä de


Ei joutunut vaan toivat Toyotan esimerkkiä seuraten tripladiffuusorin autoon kesken kauden.
Löysin jonkun kirjoittaman tekstin, toki lähdettä en tarkistanut. Siellä mainittiin, että ennen kautta oli ilmeisesti jouduttu muokkamaan sääntöjen puitteissa.

"Brawnin käyttämä niin sanottu ”tupladiffuusori” katsottiin FIA:n laatimissa säännöissä kielletyksi ylimääräiseksi ilmanohjaimeksi, mutta auton takapään rakennetta muuttamalla se saatin vastaamaan sääntöjä. Monet muutkin tallit olivat huomanneet tämän porsaanreiän säännöissä, mutta eivät hyödyntäneet sitä, koska pitivät rakennetta silti sääntöjenvastaisena.[7] "
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1074
Sijainti
Vyborg
Se luultavasti selittäisi Brawnin hyytymistä
ylivoimaisen alkukauden jälkeen.
Kun Red Bull alkoi olla säännöllisesti nopeampi loppukauden kohti, ja myös muut tallit kuten Mclaren,Ferrari vaikean alkukauden jälkeen alkoivat taas pääsemään palkintopalli sijoille asti.

Ja jopa ottivat muutamia voittojakin mutta Brawnien onneksi ottivat muut tiimit kiinni liian myöhään, ja näin mestaruus meni lopulta Buttonille ja Brawnille loppukauden hyytymisestä huolimatta.
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1074
Sijainti
Vyborg
Itse olen sitä mieltä että Red Bull oli 2009 keskikaudesta alkaen pääsääntöisesti nopein auto 2013 loppuun asti muutamia ajanjaksoja lukuunottamatta.

Siihen saakka Kunnes tulivat kaudella 2014 voimaan sääntömuutokset, jotka lopulta pysäyttivät Red Bullin voittokulun.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
7307
Sijainti
Vantaa
Joskushan oli juttua, että tuon diffuusorin nopeusvaikutusta olisi liioiteltu. Olisiko ollut joku nykyinen Mersun insinööri, joka naureskeli, kuinka monet tallit lähtivät muuttamaan autojaa diffun takia. Olikohan hyöty mainittu jutussa 0.2s keskimäärin kierrostakohden. Yritän etsiä jutun, jos jostain löytyisi.

https://www.espn.com/f1/story/_/id/28167450/busting-myth-brawn-gp-legendary-double-diffuser Tuollakin taidetaan mainita saman suuntaista. Juttu oli vanhempi, jonka aikanaan luin.
 

Busso

Well-known member
Liittynyt
14.7.2019
Viestit
539
Red Bullhan tallina kärsi ehdottomasti eniten siitä että moottorin rooli nopeudessa muodostui 2014 lähtien hyvin isoksi. Renault ei ollut aiemminkaan tehokkain kone, mutta se ei ollenkaan muiden tavoin päässyt mersun tehoihin. Monta vuotta meni Red Bullilla hukkaan ensin Renaultin kanssa ja sitten vielä Hondan. Chassis on kuitenkin käsittääkseni ollut kilpailukykyinen koko tämän ajan. Kun Honda alkoi viimein viime kaudella ja tällä kaudella päästä moottorin kanssa oikeasti jyvälle, tulokset ovat olleet hyviä nyt.

Kuitenkin 2014-2019 kausina talli menestyi hyvin radoilla joilla ei tarvinnut moottoritehoja niin paljon.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1697
Pojat avanneet vähän ruuvia auki ja Toto&Hämis vääntää porua. 😬
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1545
Pojat avanneet vähän ruuvia auki ja Toto&Hämis vääntää porua. 😬

Hyvää pohdintaa videolla. Edellinen kisa näytti kyllä sen, että Mersulla itsellään on selkeästi aerodynaamisen puolen asioita ratkottavana. Moottori kyllä riittää T. Mclaren. Red Bull pystyy ajamaan pienemmällä siivellä ilman, että menettää mutkissa sen enempää aikaa. Auto on tällä hetkellä tasapainossa ja sitä on ainakin Verstappenin toimesta helpompi viedä potentiaalin rajoille. Kyllähän Mersukin saisi autonsa kulkemaan suoralla yhtä paljon, mutta mutkissa tulisi sitten jo pahasti näköön.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1697
Olisi mielenkiintoista tietää paljonko DASin poisto vaikuttaa säätöihin? Joudutaanko tekemään kompromisseja renkaan lämpiämiseen aikakierroksille ja kisakestävyyden välillä, mitä viime kaudella sai jumpattua DASsilla. Auton konsepti on viime kautinen ja DASsille tehty.
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1074
Sijainti
Vyborg
Mahtavien itävallan voittojen jälkeen on nyt tullut pari rikkonaista kisaa ja samalla on yli 30 pisteen mm-johto mennyt hukkaan kolareiden takia.
Ja nyt alkaa vaikuttaa siltä että Mercedes on saanut taas juonenpäästä kiinni, kun taas Red Bullilla on menty päinvastaiseen suuntaan. Joten kyllä Verstappenin on ehdottomasti voitettava Spassa tai muuten alkaa pikku hiljaa mestaruus karkaamaan käsistä, jos ei saada palikoita paikalleen.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1697
Sen lisäksi tuo voimayksikön vaihto vielä tuolla Unkarissa. Ei se Hämiksen murjoma mylly nyt ihan terve sitten enää ollutkaan.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
1084
Tää äärimmilleen vedetty moottoriyksiköiden säästely menee kyllä aika pöljäilyksi viimeistään tuossa kohtaa kun kolareiden takia menee koneita päreiksi, mahdollisesti ilman omaa syytä.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
3934
Tää äärimmilleen vedetty moottoriyksiköiden säästely menee kyllä aika pöljäilyksi viimeistään tuossa kohtaa kun kolareiden takia menee koneita päreiksi, mahdollisesti ilman omaa syytä.
Juuri näin, pitäisi olla "ilmainen" vaihto komponenteille heille ketkä syyttömänä joutuvat kolariin. Jos aiheuttaa itse / todetaan syylliseksi kolariin sitten ei saisi ilmaista vaihtoa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3824
Helppo on taas sohvalta huudella, kun pykälään jäisi sitten niin paljon porsaanreikiä, että koneita kuluisi kohta taas kolme per viikonloppu, kun jokainen kärkikuski ottaisi "ilmaisia" moottoreita pienten häppeninkien jälkeen. Jos valmistajia huolettaa satunnaiset kolarit, niin suunnittelisivat koneensa sitten sellaisiksi, että niillä voi ajaa 12 kisaa läpi. Tällöin yhden moottorin putoaminen allokaatiosta ei haittaisi yhtään mitään, kun kahdellakin yksiköllä pärjäisi.
 
Ylös