CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15012
Kaudeksi 1986 Pirellillä ja Goodyearilla oli kuitenkin vuoden 1985 lopussa yhteinen huolenaihe. Rengasvalmistajien kustannukset olivat puolin ja toisin nousussa ja rajoituksista seuraavalle kaudelle puhuttiin tarkkaan. Sääntömuutoksista vaarallinen ja f1:stä enemmän taloudellisuusajoa tehnyt polttoaineen rajoitus oli muuttumassa 220 litrasta 195 litraan turbotalleilla.
Rengasvalmistajien osalta Goodyear oli alustavasti tuomassa vain kolmea kirjainrengasta lajiin yhdessä yhden aika-ajorenkaan ja sadekelin seoksen ohella. A, B ja C-seos oli säilymässä ja D-seokset olivat jäämässä historiaan.
Myöskin AA-seoksista haluttiin luopua ja mahdollisesti korvata ne kokonaan uudella kirjainrenkaalla. Uusi kirjainrengas olisi ollut E-seos. Lisäksi Goodyear halusi pehmentää renkaita ja vain uusi kirjainrengas olisi ollut ainoa tyyppi mikä olisi kestänyt koko kilpailun ajan.
Pirelli vuorostaan oli tuomassa ainoana rengastoimittajana kaksi eri tyyppistä aika-ajorengasmallia. Toinen olisi ollut vain yhden kierroksen rengasmalli ja toinen taas vuorostaan olisi kestänyt hieman pidempään. Korkeintaan kuitenkin 2-3 kierrosta.
Kilpailurintamalla taas Pirelli olisi tuonut vain kolmea mallia renkaita eli Pehmeää, Keskikovaa ja Kovaa seosta. Sadekelin vaikeudet Pirellillä olivat tuomassa kokonaan uuden kuvion kokonaisuuteen mukaan. Pirelli olisi valmistanut peräti kolmea erilaista sadekelin seosta.
Pirelli olisi tuottanut Kevyen Sateen renkaita, Normaalin sateen renkaita ja Rankkasaderenkaita ääriolosuhteisiin. Kevyen sateen renkaiden raja olisi ollut 33 litraa, Normaalin sateen renkaat olisivat olleet 90-100 litraa ja Rankkasaderenkaiden rajaksi oli sovittu 140 litran vedenpoisto 300 kilometrin nopeudessa. Rankkasaderenkaat olisivat hävinneet enää hyvin vähän tai eivät enää lainkaan Goodyearin vastaaville renkaille.
Loppupelissä Pirelli testasi talvikaudella 1985-1986 paljon mahdollisia uusia mallejaan kaudeksi 1986, mutta lopulta päätti pysyä tutuissa ympyröissään. Ainoastaan sadekelin renkaiden rakennetta kaudeksi 1986 muutettiin hieman paremmaksi ja samalla lisättiin renkaisiin muutamia lisäominaisuuksia helpottamaan surkeaa vedenpoistoa. Goodyearin ainoa suuri muutos oli lähinnä sekarengastuksen väheneminen kauteen 1985 verrattuna ja AA-seosten entistäkin vähäisempi käyttö kilpailuissa.
Rengasvalmistajien osalta Goodyear oli alustavasti tuomassa vain kolmea kirjainrengasta lajiin yhdessä yhden aika-ajorenkaan ja sadekelin seoksen ohella. A, B ja C-seos oli säilymässä ja D-seokset olivat jäämässä historiaan.
Myöskin AA-seoksista haluttiin luopua ja mahdollisesti korvata ne kokonaan uudella kirjainrenkaalla. Uusi kirjainrengas olisi ollut E-seos. Lisäksi Goodyear halusi pehmentää renkaita ja vain uusi kirjainrengas olisi ollut ainoa tyyppi mikä olisi kestänyt koko kilpailun ajan.
Pirelli vuorostaan oli tuomassa ainoana rengastoimittajana kaksi eri tyyppistä aika-ajorengasmallia. Toinen olisi ollut vain yhden kierroksen rengasmalli ja toinen taas vuorostaan olisi kestänyt hieman pidempään. Korkeintaan kuitenkin 2-3 kierrosta.
Kilpailurintamalla taas Pirelli olisi tuonut vain kolmea mallia renkaita eli Pehmeää, Keskikovaa ja Kovaa seosta. Sadekelin vaikeudet Pirellillä olivat tuomassa kokonaan uuden kuvion kokonaisuuteen mukaan. Pirelli olisi valmistanut peräti kolmea erilaista sadekelin seosta.
Pirelli olisi tuottanut Kevyen Sateen renkaita, Normaalin sateen renkaita ja Rankkasaderenkaita ääriolosuhteisiin. Kevyen sateen renkaiden raja olisi ollut 33 litraa, Normaalin sateen renkaat olisivat olleet 90-100 litraa ja Rankkasaderenkaiden rajaksi oli sovittu 140 litran vedenpoisto 300 kilometrin nopeudessa. Rankkasaderenkaat olisivat hävinneet enää hyvin vähän tai eivät enää lainkaan Goodyearin vastaaville renkaille.
Loppupelissä Pirelli testasi talvikaudella 1985-1986 paljon mahdollisia uusia mallejaan kaudeksi 1986, mutta lopulta päätti pysyä tutuissa ympyröissään. Ainoastaan sadekelin renkaiden rakennetta kaudeksi 1986 muutettiin hieman paremmaksi ja samalla lisättiin renkaisiin muutamia lisäominaisuuksia helpottamaan surkeaa vedenpoistoa. Goodyearin ainoa suuri muutos oli lähinnä sekarengastuksen väheneminen kauteen 1985 verrattuna ja AA-seosten entistäkin vähäisempi käyttö kilpailuissa.