Rengasseokset

hiiri

Well-known member
Liittynyt
22.10.2022
Viestit
88
Tästä on voinut olla keskusteluakin mutta avataan nyt kuitenkin uusi ketju.

Jotenkin oli mennyt ohi mutta ilmeisesti tällä kaudella (vai olisiko ollut jo aikaisemmillakin) kolmen eri rengasseoksen setti otetaan kuuden eri seoskovuuden joukosta (C0-C5, jossa C0 on kovin ja C5 pehmein). Kun rengastoimittajia on vain yksi ja ei päästä näkemään juurikaan erilaisia taktiikoita - poislukien Valtteri - renkaiden käytön suhteen, niin leikitellään ajatuksella, että edelleen Pirelli tuo kisaan kolme seosta (kova, keskikova, pehmeä) mutta ne otettaisiinkin tyyliin C0, C1 ja C5. Tai C1, C4 ja C5. Kuitenkin niin, että ei käytettäisi perättäisiä kovuuksia/pehmeyksiä vaan ainakin yksi olisi selvästi erilainen toisiin verrattuna. Toisiko tämä mitään lisäjännitystä tai taktiikkamuutoksia nykytilanteeseen, jossa aika konservatiivisesti ajetaan kautta linjan? Itävallassa pari poikkeusta aloitti kovilla ja kaikki muut keskikovilla. Ja sitten mentiin melko yksimielisesti loppuun asti ja pakolliset renkaanvaihdot tuli niillä kierroksilla, joilla niiden arveltiinkin tulevan.

Tietysti sääntömuutoksilla voitaisiin tehdä myös niin, että on käytettävä kaikkia kolmea seosta per kisa mutta sekin aika pian muokkautuu kaikilla samantyyppiseksi varman päälle pelaamiseksi.

Tämä oli nyt tämmönen idea. Olisiko jotain muita (hauskoja) ideoita pakkaa sekoittamaan? Edellä oleva ei ainakaan liiaksi lisäisi kuluja ja olisi minusta 'kilpailullisempi' kuin väkinäinen DRS. On DRS:llä myös omat vahvuudet mutta eikö sekin tuotu kisoihin vain ohitusten lisäämiseksi? No, nyt niitä on mutta ohituksissa ei ole mitään jännää, kun se tapahtuu lähes aina vain DRS-alueella.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4706
Kyllä se olisi välitankkaukset, jotka toisivat vähän enemmän erilaisia taktiikkoja.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
885
Nähdäkseni suurin ongelma rengasseoksissa on se, että kova seos on kisaolosuhteissa liian kilpailukykyinen vauhdiltaan pehmeämpiin seoksiin verrattuna ja samalla kovalla seoksella voi ajaa pahimmillaan koko kisan läpi ja pehmeä leviää kuin purkka. Jos on olemassa tuollaisia koko kisan seoksia, niin niiden pitäisi olla sen verran hitaampia / pehmeän kumin sen verran nopeampi että useamman varikkopysähdyksen pehmeästä saisi oikeaa vauhdillista etua tai että ko. taktiikka olisi edes kilpailukykyinen johonkin 90 prosenttia kierroksista kovalla -köröttelyyn verrattuna.
 
Ylös