Rengastilanne 2007 - hyötyykö Ferrari, kuinka käy Michelin-talleille?

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Toisessa otsikossa virinneen keskustelun myötä tälle aiheelle on varmaan syytä perustaa oma otsikko. Tilannehan on se, että Michelinin poistuessa tämän kauden lopussa joutuvat nykyisistä kärkitalleista McLaren, Renault ja Honda totuttelemaan ensi kaudella Bridgestonen tarjoamiin nakkeihin ja antavat täten tasoitusta Toyotalle, Williamsille ja Ferrarille. On vielä epäselvää, tarjoaako japanilaisvalmistaja kaudelle 2007 uudentyyppisiä renkaita, vai jatketaanko mahdollisesti nykyisillä. Goodyearin lähtiessä sarjasta 1998 lopussa Bridgestone päätyi tekemään hieman kovempia renkaita, minkä seurauksena kierrosajat hidastuivat aavistuksen edelliskaudesta, ero ei kuitenkaan ollut suuri.

patriot sanoi:
Kova poika olet ennustamaan. Ei kannata. Kuka meistä on ollut oikeassa koskaan? Eikös McLarenin pitänyt olla nyt ihan paska? Oho se onkin melkein kärjessä, vaikka Rellu nyt paras onkin. Mä kyllä luotan Ferrarin nousuun. Tombazinin paluu, Bridgestone etu jne...
Turha tuota rengasetuakaan on ylikorostaa. Ferrari oli pakotettu vaihtamaan Goodyeareista Bridgestoneihin '99 ja taisteli heti mestaruudesta, vaikka ykköskuski loukkaantui. On kaiken lisäksi ihan todennäköistä, että seokset muuttuvat jälleen kovemmiksi kuten '99 tapahtui, jolloin kaikki ovat hieman uuden tilanteen edessä. Sikäli olen kyllä samaa mieltä kanssasi, että en minäkään näe kovin montaa asiaa, jotka puhuisivat sen puolesta, että Ferrarin iskukyky olisi ensi vuonna huono.
 
Viimeksi muokattu:

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Bobakki sanoi:
Turha tuota rengasetuakaan on ylikorostaa. Ferrari oli pakotettu vaihtamaan Goodyeareista Bridgestoneihin '99 ja taisteli heti mestaruudesta, vaikka ykköskuski loukkaantui. On kaiken lisäksi ihan todennäköistä, että seokset muuttuvat jälleen kovemmiksi kuten '99 tapahtui, jolloin kaikki ovat hieman uuden tilanteen edessä. Sikäli olen kyllä samaa mieltä kanssasi, että en minäkään näe kovin montaa asiaa, jotka puhuisivat sen puolesta, että Ferrarin iskukyky olisi ensi vuonna huono.
Tässähän on otettava kuitenkin se huomioon että Ferrari oli Bridgestonelle monopoliaikaan se kaikkein toivottavin mestari (kaupallisista/huomioarvosyistä erittäin ymmärrettävää toki). Suzukassa 2000 Bridgestone ei mm. toimittanut McLarenin toivomia seoksia kisaan ja lopulta ajoi Bridgestonelle ensimmäisen mestaruuden tuoneen tiimin Michelinin syliin. Eiköhän Bridgestone pyri siihen että Ferrari palaa mestaruuskantaan viimeistään ensi kaudella ja tekee tuskin sellaisia päätöksiä mitkä olisivat epäedullisia Maranellolaisten kilpailukyvylle suhteessa vaikkapa Relluun ja McLareniin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Bobakki sanoi:
Turha tuota rengasetuakaan on ylikorostaa. Ferrari oli pakotettu vaihtamaan Goodyeareista Bridgestoneihin '99 ja taisteli heti mestaruudesta, vaikka ykköskuski loukkaantui.
Hyvä pointti kyllä... Mutta minkähänlainen oli goodyearin ja bridgestonen ero noin rakenteellisesti? Koska monessa paikassa on tässä parina vuotena korostettu misukan ja bstonen renkaiden rakenteellisia eroja... Niin tuosta vuoden '99 tapauksesta sais parempaa osviittaa jos tietäis silloset renkaiden rakenteelliset erot, jos niitä oli...
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
Observer sanoi:
Tässähän on otettava kuitenkin se huomioon että Ferrari oli Bridgestonelle monopoliaikaan se kaikkein toivottavin mestari (kaupallisista/huomioarvosyistä erittäin ymmärrettävää toki).
Tuli nyt mieleen ajatus, että eiköhän Bstone halua maamiehiensä voittavan enemmin, että kallistuuko vaaka Hondan ja Toyotan suuntaan?

Kyllä Ferrari on ensi kaudella iskussa. Mäkin miehet omaksuvat kuitenkin hitaasti uudet renkaat eli olen Kimin Ferrari siirron puolella. Voisihan Kimi oppia vielä jotain hyödyllistä Michaelilta kun alistaisivat Alonsoa kaudella 2007 yhdessä!
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Observer sanoi:
Tässähän on otettava kuitenkin se huomioon että Ferrari oli Bridgestonelle monopoliaikaan se kaikkein toivottavin mestari (kaupallisista/huomioarvosyistä erittäin ymmärrettävää toki). Suzukassa 2000 Bridgestone ei mm. toimittanut McLarenin toivomia seoksia kisaan ja lopulta ajoi Bridgestonelle ensimmäisen mestaruuden tuoneen tiimin Michelinin syliin. Eiköhän Bridgestone pyri siihen että Ferrari palaa mestaruuskantaan viimeistään ensi kaudella ja tekee tuskin sellaisia päätöksiä mitkä olisivat epäedullisia Maranellolaisten kilpailukyvylle suhteessa vaikkapa Relluun ja McLareniin.
Yhden rengasvalmistajan tilanteessa tuo mahdollinen yhden tallin suosiminen on kieltämättä kohtuullisen hankala juttu tapahtuessaan. Bridgestonen työtavoissa näyttää kuitenkin ainakin täksi kaudeksi tapahtuneen muutos ja kaikkien tallien erityistoiveille ollaan herkkiä, esimerkkinä Toyotan rengastilanne. Lisäksi tuolloinhan tilanne oli se, että joka kilpailuun toimitettiin vain kaksi rengastyyppiä, eli tallien erityistoiveisiin reagointi ei ollut ihan niin yksinkertaista, Bridgestonenkin piti tehdä ratkaisunsa kymmenen tiimin toiveiden pohjalta. Käsittääkseni vuoden 2008 rengastoimittajaa ei myöskään ole vielä valittu, mikä voi olla ihan hyvä juttu.

Suurin ongelma uusille tulokkaille lienee kuitenkin suunnitteluratkaisuissa renkaiden kannalta vaadittavat muutokset, joihin on vaikea reagoida enää kesken kautta. Gascoyne taisi puhua, että Tojolla piti keskittyä erityisesti painonjakaumaan. Tässäkin toki riippuu paljon Bridgestonen toiminnasta uusia talleja suuntaan, mutta olisin vähän yllättynyt jos siinä räikeää suosimista kenenkään suuntaan tapahtuu. Suurempi juttu voikin olla se, ettei tietoja todennäköisesti heru ennen kuin kausi on ohi. En silti pitäisi tuota tilannetta mitenkään ylitsekäymättömänä nykyisille Michelin-tiimeille.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Metanolman sanoi:
Tuli nyt mieleen ajatus, että eiköhän Bstone halua maamiehiensä voittavan enemmin, että kallistuuko vaaka Hondan ja Toyotan suuntaan?
Uskon tuossa tapauksessa vaa'an kallistuvan Toyotan puoleen, sillä Toyota käyttää BS:ää henkilöautoissaa ensiasennusrenkainaan. :ahem:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Observer sanoi:
Eiköhän Bridgestone pyri siihen että Ferrari palaa mestaruuskantaan viimeistään ensi kaudella ja tekee tuskin sellaisia päätöksiä mitkä olisivat epäedullisia Maranellolaisten kilpailukyvylle suhteessa vaikkapa Relluun ja McLareniin.
Mikäli Bridgestone suosisi Ferraria niin räikeästi, että se tiedettäisiin tällä foorumilla, pidätkö Williamsia ja Toyotaa niin sinisilmäisinä, että he ovat asiasta tietämättömiä tai valitsivat Bridgestonen selvästä altavastaaja-asemasta huolimatta? Jotenkin en jaksa uskoa tuollaiseen rakennelmaan.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
WebSlave sanoi:
Mikäli Bridgestone suosisi Ferraria niin räikeästi, että se tiedettäisiin tällä foorumilla, pidätkö Williamsia ja Toyotaa niin sinisilmäisinä, että he ovat asiasta tietämättömiä tai valitsivat Bridgestonen selvästä altavastaaja-asemasta huolimatta? Jotenkin en jaksa uskoa tuollaiseen rakennelmaan.
Williams ja Toyota hylkäsivät Michelinin koska ajattelevat hyötyvänsä siitä että ensi vuoden koittaessa on jo yksi vuosi kokemusta Bridgestoneilla ajamisesta. Kummallakaan ei myöskään ole McLarenin kaltaista kitkerää menneisyyttä japanilaisten kanssa. Monopoliasemassa Bridgestone voi tehdä ja suosia juuri sitä ketä sitä huvittaa. Tänä vuonna täytyy ottaa huomioon että Bridgestone varmasti haluaisi nuijia Michelinin maanrakoon kaikilla rintamilla ja silloin Toyotalle ja Williamsille on myös annettava hyvää palvelua.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Observer sanoi:
Monopoliasemassa Bridgestone voi tehdä ja suosia juuri sitä ketä sitä huvittaa.
Kaudesta 2008 (tai jo 2007, mikäli FIA niin päättää) ei luultavasti tulla sallimaan eri talleille omia seoksia, joten suosiminen on hyvin rajallista.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
WebSlave sanoi:
Kaudesta 2008 (tai jo 2007, mikäli FIA niin päättää) ei luultavasti tulla sallimaan eri talleille omia seoksia, joten suosiminen on hyvin rajallista.
Luulisi, jotta tuossa tilanne voi vielä kärjistyä, jos rengasvalmistajalla on joku suosikki syystä tai toisesta.
 

Japapapa

Well-known member
Liittynyt
31.3.2006
Viestit
152
WebSlave sanoi:
Kaudesta 2008 (tai jo 2007, mikäli FIA niin päättää) ei luultavasti tulla sallimaan eri talleille omia seoksia, joten suosiminen on hyvin rajallista.
FIA ja Ferrari.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
WebSlave sanoi:
Kaudesta 2008 (tai jo 2007, mikäli FIA niin päättää) ei luultavasti tulla sallimaan eri talleille omia seoksia, joten suosiminen on hyvin rajallista.
Jonkun mieltymykseen mukaan renkaat kuitenkin tehdään, muut sitten muuttavat autoaan niille sopiviksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
kouvotsvoni sanoi:
Luulisi, jotta tuossa tilanne voi vielä kärjistyä, jos rengasvalmistajalla on joku suosikki syystä tai toisesta.
Tai sitten ei, mikäli kaikille talleille sallitaan sama määrä testejä ja sama informaatio. Uskoisin, ettei rengasta hirvittävästi kehitetä kauden aikana, koska ei ole kilpailua. Eli kaikilla talleilla on samanlainen mahdollisuus sovittaa auto renkaisiin.

Joka tapauksessa yhden tallin suosiminen rengasmonopolitilanteessa ei tunnu uskottavalta, enkä pidä sitä kovin todennäköisenä. Katsotaan sitten aikanaan mikä on todellisuus.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Observer sanoi:
Williams ja Toyota hylkäsivät Michelinin koska ajattelevat hyötyvänsä siitä että ensi vuoden koittaessa on jo yksi vuosi kokemusta Bridgestoneilla ajamisesta. Kummallakaan ei myöskään ole McLarenin kaltaista kitkerää menneisyyttä japanilaisten kanssa. Monopoliasemassa Bridgestone voi tehdä ja suosia juuri sitä ketä sitä huvittaa. Tänä vuonna täytyy ottaa huomioon että Bridgestone varmasti haluaisi nuijia Michelinin maanrakoon kaikilla rintamilla ja silloin Toyotalle ja Williamsille on myös annettava hyvää palvelua.
Se, mihin pyrin tuolla aiemmin vuoden 2008 rengasmerkin valitsemisella viittaamaan oli, että päätöksen tekee World Motorsport Council, jossa päätöstä ovat tekemässä myös tallit. Täten jos Bridgestone haluaa jatkaa sarjassa 2008 (edellyttäen tietysti, että muita halukkaita tehtävään löytyy), ei sen kannata lähteä yhtä tallia kovin räikeästi suosimaan. Ainakin Pirellillä muistelen olleen kiinnostusta palata kuninkuusluokkaan, ainoaksi rengasvalmistajaksi ryhtymisestä en toki tiedä. Tämän vuoden osalta täytyy ottaa toki huomioon sekin, että kuten Bridgestone viime vuonna huomasi, ei se pärjää kehityskilvassa vain yhdellä tallilla, mikä on varmasti osasyy muiden tallien huomioonottamiseen.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
WebSlave sanoi:
Tai sitten ei, mikäli kaikille talleille sallitaan sama määrä testejä ja sama informaatio. Uskoisin, ettei rengasta hirvittävästi kehitetä kauden aikana, koska ei ole kilpailua. Eli kaikilla talleilla on samanlainen mahdollisuus sovittaa auto renkaisiin.

Joka tapauksessa yhden tallin suosiminen rengasmonopolitilanteessa ei tunnu uskottavalta, enkä pidä sitä kovin todennäköisenä. Katsotaan sitten aikanaan mikä on todellisuus.
Mutta mikä on sitten se rengas, jonka pohjalta renkaat kaikille tehtäisiin? Kokonaan uudet, jotka sitten annetaan talleille "ota, tai itke ja ota"-periaatteella nakit joitten ympärille auto pitäisi saada sopeutumaan vai esim Ferrarin/Toyotan malli sellaisenaan? Kehitystyötä ei varmaan tehtäisi mitään tallia toista enempää kuulematta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
kouvotsvoni sanoi:
Mutta mikä on sitten se rengas, jonka pohjalta renkaat kaikille tehtäisiin?
No sitähän ei kukaan tässä vaiheessa tiedä. 2007 säännöt saattavat olla vapaammat, koska FIA ei edellytä yhtä valmistajaa eikä välttämättä muuta sääntöjä olennaisesti, vaikka toinen valmistaja poistuukin. Uskoisin 2008 kuitenkin FIA:n määrittelevän yksityyppirenkaat varsin tarkkaan. Tarkoitushan on säästää, eikä silloin rengaskehitykselle ole muutenkaan tarvetta (paitsi mahdollisista turvallisuussyistä).
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Metanolman sanoi:
Tuli nyt mieleen ajatus, että eiköhän Bstone halua maamiehiensä voittavan enemmin, että kallistuuko vaaka Hondan ja Toyotan suuntaan?
Miksi Honda vaihtoi brisukoilta misukkoihin ja Tojo aloitti misukoilla, jos kerta tietävät saavansa jonkin näköistä kotimaan lisää kierrosaikoihin brisukoista?

Epäilenpä, että kovinkaan paljon japanilaistalleja suosivat tai tulevat suosimaan...
 

Laareni120

Banned
Liittynyt
11.6.2005
Viestit
766
Sijainti
Karjalohja
Moe Szyslak sanoi:
Uskon tuossa tapauksessa vaa'an kallistuvan Toyotan puoleen, sillä Toyota käyttää BS:ää henkilöautoissaa ensiasennusrenkainaan. :ahem:
meillä oli kyllä edellisessä tojotassa (Avensis nykyään on Hiace) Misukan gummit ensiasennuksina... et silleen!
:D mutta eiköhän se kuppi kallistu ens kaudella jo niihin päin jotka on käyttäneet Bstoneja jo pitemmän aikaa...
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Ihan kuin olisin jostakin lukenut, että ensi vuonna ajellaan slickseillä eli rengasetua ei ole kellään? Onko tämä oma hallusinaatio, millä renkailla ajellaan 2007?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Laareni120 sanoi:
meillä oli kyllä edellisessä tojotassa (Avensis nykyään on Hiace) Misukan gummit ensiasennuksina... et silleen!
:D mutta eiköhän se kuppi kallistu ens kaudella jo niihin päin jotka on käyttäneet Bstoneja jo pitemmän aikaa...
Niin oli munkin 2002 ostetussa, mutta 2004 ostetussa oli jo BS:t alla. :ahem:
 
Ylös