Riskiä ilmassa

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
MTV3: Sen lisäksi että matkustajat kärsivät Finnairin lentojen myöhästelystä, tilanne on äärimmäisen raskas myös koneiden teknisestä turvallisuudesta vastaaville työntekijöille.

Ilmailualan Unioni IAU:sta kerrotaan MTV3:n verkkouutisille, että paineet lentokoneiden myöhästelyista kasaantuvat lentoteknikoiden harteille.

IAU:n mukaan työntekijöitä eli lentokoneteknikkoja ei yksinkertaisesti ole riittävästi koneiden huoltotarpeeseen nähden.

- Esimerkiksi lauantaiaamuna koneita oli lähdössä reitille kuusi kappaletta, joista neljä jäi sen takia maihin, että kukaan teknikoista ei ehtinyt tarkastamaan koneita.
....
- Lentoteknikoiden keskuudessa ihmetelläänkin, kuinka kauan Finnairilla on pokkaa jatkaa ongelmiensa kaunistelua.

Jo nyt monet työntekijöistä tekevät ylitöitä lain sallimien mahdollisuuksien rajoissa.

- Jos viikossa tehdään ylitöiden takia 60 tuntia töitä, niin kyllä siinä työsuojeluviranomaiset alkavat pian kiinnittää jaksamiseen huomiota, IAU:hun kuuluva työntekijä huomauttaa.

... jatkuu
Mitenhän pitkään menee, että jotain ikävää sattuu. Tosiasia on, että kiireessä ja paineessa tulee virheitä kenelle tahansa. Se on vain ajan kysymys.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mullon sellainen käsitys, että Finnair olisi ainoa yhtiö, joka kääntää nuita laajarunkoisia uudelle reitille säännönmukaisesti minimimaa-ajalla.

Jos saa esittää toiveen, nii nimimerkki "Artsi" voisi sijoittaa signature-kohtaan väliaikaisesti jonkunsorttisen maininnan vanhasta henkilöllisyydestään.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Bobakki sanoi:
Mullon sellainen käsitys, että Finnair olisi ainoa yhtiö, joka kääntää nuita laajarunkoisia uudelle reitille säännönmukaisesti minimimaa-ajalla.

Jos saa esittää toiveen, nii nimimerkki "Artsi" voisi sijoittaa signature-kohtaan väliaikaisesti jonkunsorttisen maininnan vanhasta henkilöllisyydestään.
Mikä on minimimaa-aika?

Vinkki vanhasta sotusta löytyy Avatarin ja nykyisen nimimerkin välistä.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Archie sanoi:
Mikä on minimimaa-aika?

Vinkki vanhasta sotusta löytyy Avatarin ja nykyisen nimimerkin välistä.
Koneilla lennetään enemmän / päivä kuin muiden lentoyhtiöiden koneilla. KOko Finnairin strategia käsittääkseni perustuu tähän, eli Finski pystyy Hesasta lentämään päivässä (samalla koneella) Aasiaan ja takaisin, muilta Eurooppalaisilta tämä ei onnistu.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Archie sanoi:
Mikä on minimimaa-aika?

Vinkki vanhasta sotusta löytyy Avatarin ja nykyisen nimimerkin välistä.
Jokaiselle lentokonetyypille on määritetty tietty minimiaika, joka niille taataan lastausta, tankkausta ja rutiinitarkastuksia ja -toimenpiteitä varten.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Archie sanoi:
Mitenhän pitkään menee, että jotain ikävää sattuu. Tosiasia on, että kiireessä ja paineessa tulee virheitä kenelle tahansa. Se on vain ajan kysymys.
Totta. Se on ajan kysymys - valitettavasti.

Syyt tähän löytyy aikoja sitten tehdyistä liiketoimintastrategisista päätöksistä. No maailmanmeno on sen kaltaista (lentoliikenteen vapautuminen, halpalentoyhtiöt, kvartaalitalous, ulkoistushötkyily jne.) että ne olivat kenties pakko tehdä.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Ainakin viimiset 25 vuotta on puhuttu, että vakava lento-onnettomuus suomalaiselle yhtiölle on vain ajan kysymys. On se hyvä, että tää asia nostetaan välillä esille, ettei pääse unhottumaan. Kun tästä tarpeeks kauan puhutaan, joskus jonkun ennustuksen on pakko osua oikeaan.

Se onnettomuushan tulee johtumaan niistä brassikoneista, sanon ma. :D
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Runar ja Kyllikki sanoi:
Ainakin viimiset 25 vuotta on puhuttu, että vakava lento-onnettomuus suomalaiselle yhtiölle on vain ajan kysymys. On se hyvä, että tää asia nostetaan välillä esille, ettei pääse unhottumaan. Kun tästä tarpeeks kauan puhutaan, joskus jonkun ennustuksen on pakko osua oikeaan.
Se onnettomuus on muuten päivä päivältä lähempänä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Formulanomi sanoi:
Totta. Se on ajan kysymys - valitettavasti.

Syyt tähän löytyy aikoja sitten tehdyistä liiketoimintastrategisista päätöksistä. No maailmanmeno on sen kaltaista (lentoliikenteen vapautuminen, halpalentoyhtiöt, kvartaalitalous, ulkoistushötkyily jne.) että ne olivat kenties pakko tehdä.
Finnairilla suurimpana syynä on (kait) ollut se, että ilman nopeaa kierrätystahtia kaluston määrä ei riitä nykyisille reiteille. Aasian reitit ovat olleet erittäin kannattavia, joten ilman nykymallia olisi hyvinkin saatettu menettää suuriakin tilaisuuksia. Onhan toki muutenkin selvää, että kaluston tehokas käyttö on kilpailuetu. Ongelmia tuottaa erityisesti MD11, jota käyttää matkustajaliikenteessä enää muutama lentoyhtiö. Varaosien saanti maailmalla on täten kosolti vaikeampaa kuin suositumpiin koneisiin, minkä lisäksi vanhat koneet vaativat muutenkin enemmän huomiota.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Arto Nybergin ohjelmassahan oli taannoin joku nuori Finnarin lentomekaanikkotyttönen vieraana. Kovasti hän ainakin vakuutteli, että koneiden tarkastuksiin ja huoltoihin on riittävästi aikaa eikä kiirettä ole esiintynyt. Tiedä näistä sitten.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
SamiJ sanoi:
Arto Nybergin ohjelmassahan oli taannoin joku nuori Finnarin lentomekaanikkotyttönen vieraana. Kovasti hän ainakin vakuutteli, että koneiden tarkastuksiin ja huoltoihin on riittävästi aikaa eikä kiirettä ole esiintynyt. Tiedä näistä sitten.
Vois kuvitella, että mikäli noita tapauksia esiintyy, niin syynä on yllättävämmät ruuhkat. En tiedä tuosta uutisessa mainitusta tapauksesta, mutta lauantaiaamu ei yleensä ole järin kiireinen. Mikäli siihen on sattunut pari sopivasti ajoitettua myöhästymistä, niin äkkiähän henkilöstö loppuu kesken - ihan kaikkeen ei ole järkevää varautua.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
SamiJ sanoi:
Arto Nybergin ohjelmassahan oli taannoin joku nuori Finnarin lentomekaanikkotyttönen vieraana. Kovasti hän ainakin vakuutteli, että koneiden tarkastuksiin ja huoltoihin on riittävästi aikaa eikä kiirettä ole esiintynyt. Tiedä näistä sitten.
Voi pitää paikkansa, että ei kiirehditä. Ihminen on kuitenkin sellainen kone, että jos tekee viikossa 60 tuntia töitä, niin se koko ajan parhaillaan ole. Tosin tässä on nähtävissä tiettyä johdonmukaisuutta Finnairilta - sekä mekaanikot että koneet ovat hyvillä käyttöasteilla. Kiireestä sen verran, että vaikka sanotaan ettei kiirettä ole, niin jos jonossa (ja myöhässä) olevia koneita on useita, niin siinä saattaa erehtyä kiirehtimään. Halusi tai ei.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Archie sanoi:
Voi pitää paikkansa, että ei kiirehditä. Ihminen on kuitenkin sellainen kone, että jos tekee viikossa 60 tuntia töitä, niin se koko ajan parhaillaan ole. Tosin tässä on nähtävissä tiettyä johdonmukaisuutta Finnairilta - sekä mekaanikot että koneet ovat hyvillä käyttöasteilla.
Ensinnäkin koneen käyttöasteen kasvattaminen parantaa kannattavutta, ylitöiden teettäminen verrattuna normaali työajan puitteissa tehtävään taas pääsääntöisesti ei paranna sitä. Jos tekee jatkuvasti 60 h/vko on joko yrittäjä tai ylempi toimihenkilö (niillä ei ole työaika) muilla työaika ja maksimi ylityöt on lailla säädeltyjä.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Bobakki sanoi:
Finnairilla suurimpana syynä on (kait) ollut se, että ilman nopeaa kierrätystahtia kaluston määrä ei riitä nykyisille reiteille. Aasian reitit ovat olleet erittäin kannattavia, joten ilman nykymallia olisi hyvinkin saatettu menettää suuriakin tilaisuuksia. Onhan toki muutenkin selvää, että kaluston tehokas käyttö on kilpailuetu. Ongelmia tuottaa erityisesti MD11, jota käyttää matkustajaliikenteessä enää muutama lentoyhtiö. Varaosien saanti maailmalla on täten kosolti vaikeampaa kuin suositumpiin koneisiin, minkä lisäksi vanhat koneet vaativat muutenkin enemmän huomiota.
Juu tuohon tapaanhan tämä menee. Jos koneita olisi enemmän, ei niitäkään koneita kannattaisi pitää kentällä, vaan niitä pitää "lennättää" silleen, että tulee jatkuvasti hilloa. Optimointia olisi kaluston määrästä huolimatta...ja siis mitä enemmän koneita...sitä enemmän tarvitaan reittejä...ja mielellään kannattavia sellaisia. Tämähän on oravanpyörä. Mitä tarkemmin optimoidaan sitä vähemmän aikaa koneet ovat maassa.

Tässä jää vähemmän aikaa järjestellä varakoneita, koska sellaisia ei yksinkertaisesti ole. Optimointi voi johtaa pitkiin myöhästymisiin, mutta ellei tästä johtuen tingitä turvallisuudesta/huolloista ei kaluston määrä minusta sinänsä vaikuta suoraan lentoturvallisuuteen. Siis samalla tavalla, kuin nuo mainitsemani muut tekijät.

Esimerkiksi (henkilökuntapolitiikka)
Jokin aika sitten Finnairilla säästettiin. Varmaan sitä on tehty useammankin vuoden aikana. Säästöt tarkoittivat sitä, että kyseinen firma irtisanoi huoltohenkilökuntaa tai ulkoisti näiden työsuhteet. Aikaa myöten mekaanikojen määrä väheni. Samalla Finnairilla säästettiin myös uusien mekaanikkojen koulutuksesta. Niitä ei yksinkertaisesti ole. Alakin on sellainen, että kokemus ja kouluttautuminen on valttia. Ei niitä lentokonemekaanikkoja synny tyhjästä.

No nyt sitten ollaankin siinä tilanteessa, että mekaanikkojen pitää tehdä ylityötä. Ja ihan varmasti se tietää sitä, että työnlaatu heikkenee...ja saattoipa jo heiketä, kun ulkoistettiin. Tosiasia on kuitenkin se, että tuollaisissa muutostilanteissa ihmiset eivä ole tyytyväisiä.

Voin vain kuvitella, että myös huoltoajat tehdään nykypäivänä "optimoiden" eli kun ennen vanhaan tehtiin suosituksen lisäksi "vähän enämpi"...niin nyt tehdään minimimäärien mukaan. (=koneet ei seiso huollossa jne.)
 

Örfil

Guest
Aamukoneen tänne teutooniaan piti lähteä 08:00 ja n. 07:40 ilmoitettiin että kone vaihtuu ja toinen kone lähtee 08:50. Samalla pukkas lähtevien tauluun useampia muitakin koneita myöhästyneeksi. Loppujen lopuksi kone lähti liki 2 tuntia aikataulusta myöhässä. Koneen vaihtoon oli syynä alkuperäisen koneen tekninen vika ja tämä vaihtokonekin oli sitten rikki ja sen korjausta siinä sitten odoteltiin tovin jos toisenkin.

Kyseessä oli Finnairin lento.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Muutamaan kertaan on itsekin joutunut konetta vaihtamaan vikojen vuoksi, ja vielä ihan kotimaan lennoilla.

Erään kerran lähtö oli myöhässä tunnin. Sitten päästiin koneeseen, ja odoteltiin lähes puolituntia, jonka jälkeen kapteeni pahoittelee ja sanoo, että pitää ottaa toinen kone. Tuntia myöhemmin ollaan toisessa koneessa ja taas odotellaan. Tähän kapteeni toteaa, että renkaassa on viilto.. pitää vaihtaa. Tämä siis Finnairilla.

Kuukausi sitten Finncomilla. Ekana pakkaudutaan koneeseen, mutta ei liikkeelle ei päästä. Vaihdetaan konetta ja selvittelyn jälkeen päästään matkaan. Perille päästyämme koneen takaovi ei aukea ja lopulta kapteeni tulee sitä itse avaamaan - todeten "..että kyllä herra nyt koettelee..".
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Syyt tähän löytyy aikoja sitten tehdyistä liiketoimintastrategisista päätöksistä. No maailmanmeno on sen kaltaista (lentoliikenteen vapautuminen, halpalentoyhtiöt, kvartaalitalous, ulkoistushötkyily jne.) että ne olivat kenties pakko tehdä.
Huomasin, ettei kvartaalitalous-termiä ole käytetty pitkään aikaan. Niin se kehitys kehittyy.
 
Ylös