Bobakki sanoi:
Finnairilla suurimpana syynä on (kait) ollut se, että ilman nopeaa kierrätystahtia kaluston määrä ei riitä nykyisille reiteille. Aasian reitit ovat olleet erittäin kannattavia, joten ilman nykymallia olisi hyvinkin saatettu menettää suuriakin tilaisuuksia. Onhan toki muutenkin selvää, että kaluston tehokas käyttö on kilpailuetu. Ongelmia tuottaa erityisesti MD11, jota käyttää matkustajaliikenteessä enää muutama lentoyhtiö. Varaosien saanti maailmalla on täten kosolti vaikeampaa kuin suositumpiin koneisiin, minkä lisäksi vanhat koneet vaativat muutenkin enemmän huomiota.
Juu tuohon tapaanhan tämä menee. Jos koneita olisi enemmän, ei niitäkään koneita kannattaisi pitää kentällä, vaan niitä pitää "lennättää" silleen, että tulee jatkuvasti hilloa. Optimointia olisi kaluston määrästä huolimatta...ja siis mitä enemmän koneita...sitä enemmän tarvitaan reittejä...ja mielellään kannattavia sellaisia. Tämähän on oravanpyörä. Mitä tarkemmin optimoidaan sitä vähemmän aikaa koneet ovat maassa.
Tässä jää vähemmän aikaa järjestellä varakoneita, koska sellaisia ei yksinkertaisesti ole. Optimointi voi johtaa pitkiin myöhästymisiin, mutta ellei tästä johtuen tingitä turvallisuudesta/huolloista ei kaluston määrä minusta sinänsä vaikuta suoraan lentoturvallisuuteen. Siis samalla tavalla, kuin nuo mainitsemani muut tekijät.
Esimerkiksi (henkilökuntapolitiikka)
Jokin aika sitten Finnairilla säästettiin. Varmaan sitä on tehty useammankin vuoden aikana. Säästöt tarkoittivat sitä, että kyseinen firma irtisanoi huoltohenkilökuntaa tai ulkoisti näiden työsuhteet. Aikaa myöten mekaanikojen määrä väheni. Samalla Finnairilla säästettiin myös uusien mekaanikkojen koulutuksesta. Niitä ei yksinkertaisesti ole. Alakin on sellainen, että kokemus ja kouluttautuminen on valttia. Ei niitä lentokonemekaanikkoja synny tyhjästä.
No nyt sitten ollaankin siinä tilanteessa, että mekaanikkojen pitää tehdä ylityötä. Ja ihan varmasti se tietää sitä, että työnlaatu heikkenee...ja saattoipa jo heiketä, kun ulkoistettiin. Tosiasia on kuitenkin se, että tuollaisissa muutostilanteissa ihmiset eivä ole tyytyväisiä.
Voin vain kuvitella, että myös huoltoajat tehdään nykypäivänä "optimoiden" eli kun ennen vanhaan tehtiin suosituksen lisäksi "vähän enämpi"...niin nyt tehdään minimimäärien mukaan. (=koneet ei seiso huollossa jne.)