Sääntö-ehdotuksia

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Täällä voi ehdottaa laidasta laitaan, millaisia sääntömuutoksia haluaisi ykkösiin mielenkiintoa lisäämään.

Itse tuossa just hokasin kuskirulettitilanteen tarkastaessa, että olis jännää, jos kuljettajat joutuisivat joka kauden jälkeen vaihtamaan tallia. Kun kuljettaja viettää samassa tallissa kaudesta toiseen, ei välttämättä nähdä, kuinka hyvä hän lopulta onkaan, kun majailee vaan siellä missä tekijät ovat loksahtaneet mukavuusalueelle. Mielenkiinto ainakin lisääntyisi, jos kuskit joutuisivat vaihtamaan talleja ja ajamaan hyvinkin erilaisilla autoilla. Tai ainakin voittamaan tottuneilla kuskeilla olisi enemmän töitä tehtävänä voittaakseen. Ei voisi Schumacherit ja Vettelit helposti kurvailla vuodesta toiseen voittoon samalla autolla. Ja useammat kuskit saisivat kokeilla niiden tallien autoja, joilla on mestaruuksia voitettu.

Siis ihan vapailta markkinoilta tallit silti kuljettajat ostaisivat, mutta FIA kieltäisi kuljettajaa ajamasta vähintään peräkkäisinä kausina saman tallin autoilla. Tai jotain vastaavaa. Tai sitten suppeampi ehdotus, että ainakin maailmanmestari joutuisi vaihtamaan tallia. Ja valmistajien maailmanmestari joutuisi kenties myös vaihtamaan kuskejaan.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
DRS pois!

Eipä mulla muuta...
Ei sitä kokonaan kannata poistaa, koska autojen seuraaminen mutkissa on edelleen vaikeaa. Mutta sen tuottamaa etua voisi rajoittaa esim. avautuvaa aukkoa pienentämällä tai lyhentämällä DRS-alueita.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
- DRS alueet lyhkäsemmiksi
- Välitankkaus takaisin
- Aika-ajorenkaat takaisin ja aika-ajot tyhjillä tankeilla, jolloin nähdään kuka on oikeesti nopein
- Monsuunirenkaat takaisin
 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
-Autojen pohjan muotoilu (=maaefekti) pitäisi ainakin jossain määrin sallia. Samalla karsittaisiin autoista pienet aerodynaamiset härpäkkeet, joita niihin on parin viime kauden aikana alkanut jälleen ilmaantua.
-Aika-ajorenkaat, joita saa käyttää nimenomaan vain aika-ajossa. Vaikkapa 2-3 rengassarjaa per kuski. Saattaisi joskus johtaa siihen, että kärkitiimit luottavat liikaa "normaaleihin" renkaisiin, ja putoavat yllättäen Q2:sta tai Q3:sta.
-DRS vähän niin ja näin. Ainakin sääntöä pitää hienosäätää.

Välitankkauksesta sen verran, että lisää sattuman osuutta kilpailuissa liikaa. Kuskin ei pitäisi joutua maksamaan varikkotiimin virheistä, jos vaikka letku ei lähdekään irti, mitä kävi välitankkauksen aikana melko usein.

Ei mulla muuta.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
Ei sitä kokonaan kannata poistaa, koska autojen seuraaminen mutkissa on edelleen vaikeaa. Mutta sen tuottamaa etua voisi rajoittaa esim. avautuvaa aukkoa pienentämällä tai lyhentämällä DRS-alueita.
Kannattaa. Pirellin ansiosta autojen suorituskykyihin tulee kisan vaiheessa niin suuria eroja, että likainen ilma ei estä ohituksia.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
- DRS alueet lyhkäsemmiksi
- Välitankkaus takaisin
- Aika-ajorenkaat takaisin ja aika-ajot tyhjillä tankeilla, jolloin nähdään kuka on oikeesti nopein
- Monsuunirenkaat takaisin
Välitankkaus siirtää ohitukset suuressa määrin varikkostoppeihin.

Aika-ajot ajetaan jo ny tyhjillä tankeilla. Koska paalutaistelu käydään käytännössä pehmeämmällä seoksella, se vastaa aika-ajorengasta. Liimarenkaiden paluulla ei olisi muuta näkyvää vaikutusta kuin se, että aika-ajokierrokset olisivat nopeampia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kannattaa. Pirellin ansiosta autojen suorituskykyihin tulee kisan vaiheessa niin suuri ero, että se on likainen ilma ei estä ohituksia.
DRS auttaa niitä mutkassa jääneitä ottamaan kiinni suoralla, vaikkei ohi asti pääsisikään. Mercedes laski, että 45 % ohituksista oli "DRS-ohituksia", mutta jos lasketaan tuo perässäpysymisaspekti mukaan, niin DRS:n poistuminen todennäköisesti vähentäisi ohituksia enemmän kuin 45 %.

Edelleen myös olen vakuuttunut siitä, että tallit oppivat paremmin ja paremmin hyödyntämään Pirellejä, ja niissähän ollaan siirtymässä astetta pehmeämpään suuntaan. Koska taktiikatkin ovat pääosin samoja, renkaista johtuvat nopeuserot vähenevät.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Välitankkaus siirtää ohitukset suuressa määrin varikkostoppeihin.

Aika-ajot ajetaan jo ny tyhjillä tankeilla. Koska paalutaistelu käydään käytännössä pehmeämmällä seoksella, se vastaa aika-ajorengasta. Liimarenkaiden paluulla ei olisi muuta näkyvää vaikutusta kuin se, että aika-ajokierrokset olisivat nopeampia.
Aika-ajorenkailla sais ainakin poistettua sen ongelman,ettei Q3:ssa jätetä kokonaan ajamatta. Saisi revitellä nii kovin ku haluaa, koska renkaita ei tartte ottaa kisaan.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
DRS auttaa niitä mutkassa jääneitä ottamaan kiinni suoralla, vaikkei ohi asti pääsisikään. Mercedes laski, että 45 % ohituksista oli "DRS-ohituksia", mutta jos lasketaan tuo perässäpysymisaspekti mukaan, niin DRS:n poistuminen todennäköisesti vähentäisi ohituksia enemmän kuin 45 %.

Edelleen myös olen vakuuttunut siitä, että tallit oppivat paremmin ja paremmin hyödyntämään Pirellejä, ja niissähän ollaan siirtymässä astetta pehmeämpään suuntaan. Koska taktiikatkin ovat pääosin samoja, renkaista johtuvat nopeuserot vähenevät.
45% pois tämän kauden ohituksista, niin ollaan hyvällä tasolla. Tai ei tarvi edes joka kisasta ottaa, kunhan edes "pahimmista" (Turkki ja Spa tulee mieleen).

Taktiikoihin vaikuttaa myös autojen/kuskien renkaiden kulutus. Heitän ihan mutulla, että esim. Webber suosi viime kaudella, pakon sanelemana ehkäpä, useamman pysähdyksen taktiikoita, jolloin hän joutui ohittelemaan vähemmän stoppeja tehneitä.

Sääntö-ehdotus: lisää tehoja moottoreihin. Ja rutkasti.
 
Viimeksi muokattu:

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Häiritsevin sääntö onkin jo muutettu eli hitaampien autojen ajattaminen paikoilleen.

En ole mikään tekniikkaihminen, mutta autot voisi suunnitella siten, että ohittaminen olisi helpompaa ilman kaiken maailman apuvälineitä. Toisaalta kannatan kersiä ja drs:ää, toisaalta niistä tulee mieleen Crash Team Racing.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Häiritsevin sääntö onkin jo muutettu eli hitaampien autojen ajattaminen paikoilleen.

En ole mikään tekniikkaihminen, mutta autot voisi suunnitella siten, että ohittaminen olisi helpompaa ilman kaiken maailman apuvälineitä. Toisaalta kannatan kersiä ja drs:ää, toisaalta niistä tulee mieleen Crash Team Racing.
Tosta tulikin mieleen, että TNT:t, Nitrot ja ohjukset voitaisiin sallia formuloissa :D
 
Ylös