Miguel
beagle
Kun rengasjupakan myötä sääntöjen tulkitseminen ja porsaanreikien hyödyntäminen on ajankohtaista, niin laitanpa lainauksen eräästä F1 kirjasta (Anthony Howard: Kilpa-autoilu).
Eli kyllä porsaanreikien hakeminen säännöistä on kuulunut lajin luonteeseen jo pitkään. Kilpailu on niin tiukkaa, että pieninkin etu, oli se sitten aitoa innovatiivista kehitystä tai "sääntöjen hengen" rikkomista, niin kaikki keinot tuntuvat olevan sallittuja.
Tulevaisuuskin näyttää olevan se, että se talli todennäköisesti tulee menestymään hieman muita paremmin, jolla on jokin tekninen etu tai porsaanreikä käytettävissä muihin talleihin nähden. Ja muut tallit tulevat protestoimaan ankarasti ...
<small>[ 24-09-2003, 10:11: Message edited by: ml ]</small>
Samaisessa luvussa puhuttiin Colin Chapmanista, joka kehitteli kaksoisrungon Lotus 88:iin. Runkorakenteen avulla renkaisiin kehitettiin negatiivinen nostovoima. Auton runko herätti paljon kiistelyä ennen kauden alkua ja auto lopulta kiellettiin ennen kauden alkua.Porsaanreikien etsintä säännöistä on pitkään ollut lempihuvia F1:ssä. Huimasti nousseiden kaarrenopeuksien hälyttämä FISA kielsi helmat ja määräsi autoihin vähintään kuuden sentin maavaran. Suunnittelijat vastasivat säädettävällä jousituksella, joka korotti maavaran sääntöjen mukaiseksi saavuttaessa varikolle, missä auto saattoi joutua tarkastukseen. Kovassa vauhdissa auto kuitenkin madaltui ja joustavat helmat alkoivat viistää rataa.
Anthony Howard: Kilpa-autoilu,1992, s. 80
Eli kyllä porsaanreikien hakeminen säännöistä on kuulunut lajin luonteeseen jo pitkään. Kilpailu on niin tiukkaa, että pieninkin etu, oli se sitten aitoa innovatiivista kehitystä tai "sääntöjen hengen" rikkomista, niin kaikki keinot tuntuvat olevan sallittuja.
Tulevaisuuskin näyttää olevan se, että se talli todennäköisesti tulee menestymään hieman muita paremmin, jolla on jokin tekninen etu tai porsaanreikä käytettävissä muihin talleihin nähden. Ja muut tallit tulevat protestoimaan ankarasti ...
<small>[ 24-09-2003, 10:11: Message edited by: ml ]</small>