Sääntöjen porsaanreikien hyödyntäminen F1:ssä

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Kun rengasjupakan myötä sääntöjen tulkitseminen ja porsaanreikien hyödyntäminen on ajankohtaista, niin laitanpa lainauksen eräästä F1 kirjasta (Anthony Howard: Kilpa-autoilu).

Porsaanreikien etsintä säännöistä on pitkään ollut lempihuvia F1:ssä. Huimasti nousseiden kaarrenopeuksien hälyttämä FISA kielsi helmat ja määräsi autoihin vähintään kuuden sentin maavaran. Suunnittelijat vastasivat säädettävällä jousituksella, joka korotti maavaran sääntöjen mukaiseksi saavuttaessa varikolle, missä auto saattoi joutua tarkastukseen. Kovassa vauhdissa auto kuitenkin madaltui ja joustavat helmat alkoivat viistää rataa.

Anthony Howard: Kilpa-autoilu,1992, s. 80
Samaisessa luvussa puhuttiin Colin Chapmanista, joka kehitteli kaksoisrungon Lotus 88:iin. Runkorakenteen avulla renkaisiin kehitettiin negatiivinen nostovoima. Auton runko herätti paljon kiistelyä ennen kauden alkua ja auto lopulta kiellettiin ennen kauden alkua.

Eli kyllä porsaanreikien hakeminen säännöistä on kuulunut lajin luonteeseen jo pitkään. Kilpailu on niin tiukkaa, että pieninkin etu, oli se sitten aitoa innovatiivista kehitystä tai "sääntöjen hengen" rikkomista, niin kaikki keinot tuntuvat olevan sallittuja.

Tulevaisuuskin näyttää olevan se, että se talli todennäköisesti tulee menestymään hieman muita paremmin, jolla on jokin tekninen etu tai porsaanreikä käytettävissä muihin talleihin nähden. Ja muut tallit tulevat protestoimaan ankarasti ...

<small>[ 24-09-2003, 10:11: Message edited by: ml ]</small>
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Mainittakoon nyt vielä se, että tämä ei ole puolustuspuhe Michelinin renkaiden puolesta tai vastaan. Jos renkaat ovat ennen kisaa ja kisan jälkeen oikeissa mitoissa, niin kaikki OK. Teknisesti ei taida olla mahdollista, että renkaat ovat kisan aikana "reilusti" liian leveät ja kutistuvat varikolla mittoihinsa.

En toivo myöskään tästä rengastopiikki kakkosta.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, onhan noita ollut aikojen saatossa vaikka kuinka paljon. Tuo hydraulisesti säätyvä jousitus oli vain yksi tuon aikakauden säännön kiertämisiä. Ensimmäisenä tuon idean otti käyttöön Brabham tiimi suunnittelijansa Gordon Murrayn idean pohjalta. Saman tiimin ideoita oli myös se että kopiotiin Jim Hallin keksimä "imuri" auton takaosaan. Tämä keksintö debytoi Anderstorpissa 1978. Brabham-BMW:n ideoihin kuului myös bensiinin korvaaminen erikoisella tolueeninsekoituksella. Tuohon aikaan säännöt sallivat 102 oktaanin maksimi puristuskestävyyden polttoaineelle. Touleenin etu oli siinä, että ahdetuissa moottoreissa sen puristuskestävyys nousi merkittävästi. Mestaruus tuli tällä patentilla vuonna 1983. Jos joku olisi keksinyt tehdä aiheesta protestin, niin suoritukset olisi hylätty. Kukaan ei tehnyt ja näin aikakirjoihin mestarin nimeksi jää Nelson Piquet.

Myös Hondan turbokoneiden ympärillä liikkuu huhuja sääntöjen kierrosta. Rajoitetun ahtopaineen kaudella Hondan koneista tuli täysin ylivoimaisia ja väitetään, että Honda olisi kehitellyt imusarjan jossa ahtopainetta rajannut pop-off venttiilin anturi sijaitsi muuta imusarjaa alhaisemmassa paineessa. Vastaavaa keinoa Honda käytti todistetusti CART-sarjassa.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Tuo sääntöjen rajamailla kulkeminen ja porsaanreikien hyödyntäminen kuuluu selkeästi lajin luonteeseen. Missään muussa autoluokassa kehitystyö ei ole niin voimakasta kuin F1:ssä.

FIA on haastavan tehtävän edessä yrittäessään pitää kehityksen sääntöjen, tai ainakin niiden hengen, mukaisena. Kaikkiin FIA:n eteen tuleviin kysymyksiin ei yksinkertaisesti ole olemassa oikeita vastauksia (tai ei ainakaan kaikkia osapuolia tyydyttäviä vastauksia).

Sääntöjen "hengestä" on hyvä esimerkki pari vuotta sitten Monacossa esiintyneet ylimääräiset pikkusiivekket, joita kutsuttiin leikkisästi myös "hankaimiksi". Säännöistä ei löytynyt pykälää joka ne olisi ne suoraa kieltänyt, ja tämänhän olivat niitä käyttävät tallit tietenkin etukäteen selvittäneet. FIA kuitenkin kielsi siivekkeet kesken viikonlopun vedoten turvallisuuteen ja sääntöjen "henkeen".
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
pmv:

Myös Hondan turbokoneiden ympärillä liikkuu huhuja sääntöjen kierrosta. Rajoitetun ahtopaineen kaudella Hondan koneista tuli täysin ylivoimaisia ja väitetään, että Honda olisi kehitellyt imusarjan jossa ahtopainetta rajannut pop-off venttiilin anturi sijaitsi muuta imusarjaa alhaisemmassa paineessa. Vastaavaa keinoa Honda käytti todistetusti CART-sarjassa.
Mielenkiintoinen juttu,olisko jotain lisä infoa asiasta?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Olikohan Atlasin BB:llä joku linkannut tämän jutun Hondan pop-off venttiilistä. Tämän väitteen esittäjäksi oli siinä laitettu Gerhard Berger, mutta kuten tuossa sanoin niin kyseessä on vain huhu. En tosiaankaan tiedä enkä voi olla varma, tekikö Honda tuollaisen tempun aikoinaan f1:ssä. CART:ssa aiheesta löydettiin sekä Hondan että Toyotan osalta näyttöä, mikä johtikin osaltaan molempien moottorivalmistajien vetäytymiseen sarjasta.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Ilmari:
Sääntöjen "hengestä" on hyvä esimerkki pari vuotta sitten Monacossa esiintyneet ylimääräiset pikkusiivekket, joita kutsuttiin leikkisästi myös "hankaimiksi". Säännöistä ei löytynyt pykälää joka ne olisi ne suoraa kieltänyt, ja tämänhän olivat niitä käyttävät tallit tietenkin etukäteen selvittäneet. FIA kuitenkin kielsi siivekkeet kesken viikonlopun vedoten turvallisuuteen ja sääntöjen "henkeen".
Tarkoitit ilmeisesti Arrowsin vapaissa harjoituksissa kokeilemaa viritelmää.





Ja niin, olihan Jordanillakin se lisäsiipi, jäi hieman vähemmälle huomiolle Arrowsin saaman huomion vuoksi.



Eikö nuo ns. "hankaimet" olleet hieman toinen juttu? Niitähän nähtiin useampanakin kisaviikonloppuna. Tarttuikos moinen joskus jopa tankkauksen yhteydessä letkuun vai muistanko ihan väärin. Ainakin jossain yhteydessä muistelisin sellaisenkin auton olleen, jolla moinen "hankain" oli vain toisella puolella.

<small>[ 25-09-2003, 12:45: Message edited by: Wilpuri ]</small>
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
1998 jotkut tallit käytti niitä hankaimia (jopa Ferrari meni siihen mukaan). Muistaakseni Alesilla toisen puolen hankain irtosi. Ne kiellettiin kai rumuutensa vuoksi (virallisesti turvallisuussyistä)
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Niin, Tyrrellhän tuon keksi vuonna 97 ja aluksi sille vain naurettiin. Kuitenkin vuoden 1998 alusta mm. Ferrari, Sauber, Jordan ja Tyrrell ainakin kyseisiä vekottimia hieman eri tavalla muotoiltuna käyttivät. Taisi olla Argentiinan tai San Marinon GP, jossa Johnyy Herbertin lähtiessä varikolta toinen hökötyksistä repeytyi pois sen takertuessa polttoletkuun. Vuosina 2000 tai 2001, tai jopa molempina Jordan ja Arrows käyttivät Monacon GP:ssä kyseisiä ratkaisuja, Jordanilla oli pieni lisäsiiveke aikanin jonkun harjoituksen aikana kuljettajan nokan edessä, Arrowsin ja Jordanin toisen viritelmän löytää kuvista.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
VJR:
Muistaakseni Alesilla toisen puolen hankain irtosi. Ne kiellettiin kai rumuutensa vuoksi (virallisesti turvallisuussyistä)
Itsekin muistelin että Alesilla jäi kerran matkan varrelle. Lisäksi joku toinen talli, (olisiko ollut Prost) taisi ihan tarkoituksella ajattaa sellaista autoa, jossa oli vain toisella puolella tuo lisäsiipi kun toisella puolella olisi haitannut/estänyt tankkausta mikäli vastaavan siiven olisivat myös tankin puolelle laittaneet..

Ma:
Arrowsin ja Jordanin toisen viritelmän löytää kuvista.
Tai jopa tästä otsikosta, mikäli jaksaa hieman paria viestiä enemmän ylöspäin kelata.. :rolleyes:

<small>[ 26-09-2003, 03:35: Message edited by: Wilpuri ]</small>
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Ma:
Kuitenkin vuoden 1998 alusta mm. Ferrari, Sauber, Jordan ja Tyrrell ainakin kyseisiä vekottimia hieman eri tavalla muotoiltuna käyttivät. Taisi olla Argentiinan tai San Marinon GP, jossa Johnyy Herbertin lähtiessä varikolta toinen hökötyksistä repeytyi pois sen takertuessa polttoletkuun.
Tuohon kohtaa oli pari erhettä sattunut. Ainakin noista talleista Ferrari käytti siipivirityksiä vain San Marinon GP:ssä ja sen jälkeenhän ne kiellettiinkin. Miten lie ollut Jordanin ja Sauberin kanssa, ei tainnut olla niilläkään kauden alusta käytössä nuo? Alesi tosiaankin menetti toisen puolen siipensä Argentiinan kisassa, mutta se taisi jäädä ilmanpaineletkuihin, ei polttoaineletkuun.
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Onhan näitä "sääntötulkintoja" koko kirjo. Mieleen tulee -82 vuoden alku jolloin ei-turbolla ajaneet tallit ajattivat autojaan alipainoisena eli vesitankit tyhjänä, kisan jälkeen ne näytettiin ennen punnitusta. Tämähän johti mm. Keken hylkäykseen Brasiliassa.

-84 Tyrrel ajatti myöskin autojaan alipainoisena. Renkaanvaihdon yhteydessä vesitankkeihin laitettiin "metallipainoja" jotta auto olisi punnituksessa tarpeeksi painava. Tyrrel suljettiin sarjasta koko loppuvuodeksi.
 

GC Rabella

Well-known member
Liittynyt
6.2.2000
Viestit
1463
Sijainti
Pasila
Felix:
Tyrrel suljettiin sarjasta koko loppuvuodeksi.
Hmm, olen elänyt käsityksessä, ettei Tyrrelliä suljettu sarjasta, vaan ainoastaan siihenastiset tulokset mitätöitiin, ja sitten talli päätti itse jättää loppukauden kisat väliin. Korjatkaa/tarkentakaa, jos jotain tiedätte.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
GC Rabella:
Felix:
Tyrrel suljettiin sarjasta koko loppuvuodeksi.
Hmm, olen elänyt käsityksessä, ettei Tyrrelliä suljettu sarjasta, vaan ainoastaan siihenastiset tulokset mitätöitiin, ja sitten talli päätti itse jättää loppukauden kisat väliin. Korjatkaa/tarkentakaa, jos jotain tiedätte.
Käsitykseni on kyllä ollut se, että Tyrrellit osallistuivat kaikkiin kisoihin, mutta eivät saaneet mm-pisteitä.

Edit: jaaha, kauden 3 viimeistä kisaa jäi ajamatta.

<small>[ 27-09-2003, 14:16: Message edited by: Bobakki ]</small>
 
Ylös