Säilyykö F1 entisellään?

Uskotko että F1 jatkaa normaalisti myös vuonna 2010?


  • Äänestäjiä yhteensä
    51

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Uskon, että nytkin saadaan aikaiseksi nykyisiä talleja tyydyttävä ratkaisu. Varjopuolena saattaa vaan olla uusien tallihankkeiden kariutuminen, jos budjettikattoa nostetaan reilusti tai se poistetaan kokonaan.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Siis kuten silloin, myös kulukattosäännöissäkin tallit saavat ihan vapaaehtoisesti valita kumpien sääntöjen mukaan ajaa.
Väärin. Tuolloin oli tallien vapaasti päätettävissä ajetaanko vapaastihengittävillä vai turboilla. Vapaastihengittäviä koneita käyttäville ei annettu kohtuutonta määrää muita sääntöetuja pelin vääristämiseksi turbojen selvää etulyöntiasemaa vastaan.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Väärin. Tuolloin oli tallien vapaasti päätettävissä ajetaanko vapaastihengittävillä vai turboilla. Nyt pelataan kiristyslinjalla joka on tehty suurille talleille mahdottomaksi hyväksyä.
Eikä ole, ne eivät vain halua hyväksyä sitä, että joutuisivat antamaan niin paljon teknistä tasoitusta. Kulukaton alle siirtyminen ei ehkä onnistu vuodessa, mutta kahdessa sen kyllä pitäisi, jos tahtoa on.

Jos asia olisi toisin päin, eli kuten noiden Jim Clark ja Colin Chapman Trophyen aikana, niin tästä ei olisi noussut tällaista meteliä, vaan pienet tallit olisivat mukautuneet heille ikäviin sääntöihin. Mutta suurille ei tämä käykään. Niinpä ne yrittävät hyväksikäyttää asemaansa omien toiveidensa läpiviemiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Eikä ole, ne eivät vain halua hyväksyä sitä, että joutuisivat antamaan niin paljon teknistä tasoitusta. Kulukaton alle siirtyminen ei ehkä onnistu vuodessa, mutta kahdessa sen kyllä pitäisi, jos tahtoa on.
Niin, kulujen leikkaamistahan suuretkaan eivät vastusta, mutta toteuttaminen, aikataulu ja muu "sääntöpelaaminen" ei niitä kuitenkaan ymmärrettävästi suuremmin miellytä.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Uskon, että kompromissi, jossa kaikilla on samat säännöt, löytyy. Toisaalta luulen, että tehdastalleista yksi tai kaksi kaikkoaa joka tapauksessa. Renaultin otaksun olevan mennyttä säännöistä riippumatta ja Toyotankin jatko on vähän niin ja näin. Sikäli kun tämä povaus osuu oikeaan, kertoo se toisaalta dramaattisten muutosehdotusten tulleen oikeaan aikaan tallien määrän turvaamiseksi.

Minun nähdäkseni sellaista pientä tallia, jota tämä muutos suoraan hyödyttäisi, ei tällä hetkellä olekaan. Nykytalleista pieninkin (pl. Toro Rosso, joka nyt ei ihan oikea talli olekaan) joutuu enemmän kuin puolittamaan budjettinsa sopiakseen uuden katon alle, eikä kyseessä ole ihan pikkujuttu etenkään tällä varoitusajalla. Williams, Brawn ja Force India voivat olla halukkaita jatkamaan (joskin on epäselvää, olisivatko esimerkiksi Vijay Mallya tai Virgin ylipäätään halukkaita tukemaan "F1Litea"), mutta joka tapauksessa lähtijöiden joukko käsittäisi ainakin seitsemän tallia. Toisaalta tallit, joita tämä oikeasti hyödyttää, ovat olemassa tällä hetkellä vain innokkaiden mukaantulijoiden unelmissa.

Vertaus turboaikojen kaksiin moottorisääntöihin on oikeastaan aika osuva, joskaan en näe, että se puhuisi mitenkään FIA:n nykyisen kannan nopeasta muutoksesta puolesta. Myös vuodeksi 1987 FIA (tai siihen aikaan vielä FISA) muutti sääntöjä yllättäen ja valtaosan mukana olleista talleista kannalta huonoon suuntaan; 1986 sarjassa oli mukana pelkkiä turboautoja. Tuolloin kattojärjestö määräsi kahden vuoden siirtymäajan, jonka aikana turbojen kilpailukykyä asteittain huononnettiin ennen vuoden 1989 täyskieltoa. Jim Clark - ja Colin Chapman -palkinnot oli tarkoitettu kannustamaan talleja vaihtamaan atmoihin ennen turbojen täyskieltoa, ja niistä ajettiin vain 1987.

En varsinaisesti ymmärrä, mikä FISA:n tuolloisessa toiminnassa oli niin paheksuttavaa tai miksi pikkutallien ääntä olisi pitänyt kuulla. Tuolloin ei lähdetty rankaisemaan mukana jo olleita talleja ja moottorinvalmistajia kohtuuttomasti niiden jo aiemmin tekemästä työstä, kuten nyt ollaan tekemässä. Atmoja suosimalla pikkutalleille olisi annettu ansaitsematon vapaalippu menestykseen, kuten nyt ollaan tekemässä uusille talleille budjettikattosäännön avulla. Ei kannata hämmästyä, jos tämä ei sovi useimpien seuraajien käsitykseen tallien välisestä kilpailusta.
 
Viimeksi muokattu:

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Kyllä ne sopimukseen pääsevät. :thumbup:
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Mikäli nykyinen vastarintaliike säilyttää rintamansa ja on tosissaan, niin FIAn on pakko perääntyä. Jos vastarintaliike lähtee ovet paukkuen niin F1 kuivuu kolmosluokan sarjaksi ja MM-tittelistä tulee pelkkä vitsi. Samalla oven avauksella kaikkoavat myös katsojat ja Bernie myy osuutensa eniten tarjoavalle.

FIA ei voi voittaa tätä, itsekin sen tietävät, joten sopuun päästään.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Mosleyn vastaisku on näköjään alkanut.

Lola vahvisti aikeensa osallistua:
"The Lola Group is forging ahead with its Formula 1 project with the objective of securing an entry into the 2010 FIA Formula 1 World Championship and in the expectation that the decisions of the WMSC will be respected in full."
Vahvistus osallistumisesta tuli myös Litespeediltä, joka tällä hetkellä ajaa Britannian F3 sarjassa.
"In times of crisis we hope that fortune will favour the brave," added Judge. "Despite the potential backlash - which has become a reality - the FIA was not afraid to introduce pioneering measures to ensure the future of F1.

"We are confident that the FIA / FOTA will find a swift compromise, which is good for F1 and that allows new teams, like ours, to enter. As an innovative, cost-efficient and engineering based organisation, the budget cap initiatives fit with the very ethos of Litespeed GP, which is why now is the right time for us to make this announcement."
Molemmat uutiset löytyvät Autosportin sivuilta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
FIA ei voi voittaa tätä, itsekin sen tietävät, joten sopuun päästään.
Olen (edelleen) eri mieltä. F1:stä lähtevistä talleista vain Ferrari (ja McLaren jos lähtee) jatkaisi kilpailutoimintaa pitkällä tähtäimellä. Toyota, BMW, Renault ja Red Bull/Toro Rosso lopettavat parin vuoden sisään jos eivät ole F1:ssä. Jolloin Ferrari joko siirtyy protoihin tai palaa häntä koipien välissä ykkösiin.

Tallit eivät yksinkertaisesti pysty hallinnoimaan sarjaansa keskenään. Tilanne, jossa kilpailijat ovat se taho joka päättää toistensa rangaistuksista on epäterve. Ilman suoranaisia väärinkäytöksiäkin odotettavissa on "me ei leikitä teidän kanssa"-ilmiö, koska hiekkalaatikolla on aina toiset isompia kuin toiset.

FIA voi voittaa, jos katsoo tallien bluffin. Niillä ei oikeasti ole varaa hypätä tuntemattomaan.
 
Ylös