tehdastallikuski
Well-known member
- Liittynyt
- 17.1.2014
- Viestit
- 54
Njooh, ehkä tuli lipiteltyä vähän liikaa ja kärjistettyä asiaa.. Pointti nyt kuitenkin on se että kun moottorit eivät kaikilla ole samoja ja välitykset on kiinteät ei tehon puutteesta voi suoraan laskea de fakto haittaa kierrosajassa. Vakio vaihteella suurin kiihtyvyys on suurimman väännön kohdalla... Se heikompi kone voi mutkasta tultaessa olla paremmalla teho/vääntö alueella ja kun välityksiä ei voi muuttaa, sillä tehoalueella on enemmän merkitystä. Luulisin että vormuloissa se paras teho on siellä ihan ylhäällä. Heikommalla koneella taas voi olla enemmän tehoa/vääntöä käytettävissä alemmilla kierroksilla vaikka huipputehossa häviäisikin ja kiinteät välitykset voi osua paremmin kohdalleen, riippuen radasta jne.*hakee rautalankaa*
Siis herranjestas kyllähän teho lisää kiihtyvyyttä. Kun taunukseen vaihtaa 60hv koneen tilalle 120hv koneen, kiihtyy se nopeammin 0->100km/h. Normaalistihan välityksiäkin kannattaisi muuttaa tehon lisääntyessä, jotta saataisiin optimaalinen tehon välitys liikkeeseen... tällöin sekä kiihtyvyys että huippunopeus kasvaisivat mukavasti. Vääntö ja teho ovat siis periaatteessa samoja asioita, joita voidaan välityksillä muuttaa ees taas... Jos autossa on tehoa esim. 300hv, se saadaan välityksillä joko kulkemaan lujaa tai vääntämään raskasta lastia hitaasti kyseisen voiman ollessa käytössä. Toiset koneet kuitenkin tuottavat parhaan tehonsa matalilla kierroksilla ja toiset korkeilla, riippuen miten motti on suunniteltu. Eli erilaisissa koneissa, joissa on molemmissa 300hv tehoa, saadaan välityksiä rukkaamalla sama kiihtyvyys ja huippunopeus, kun maksimiteho otetaan irti (jolloin koneissa on myös sama vääntö). Taloudellinen ajo on sitten asia erikseen, mitä en tässä ala ruotimaan.
Huippunopeuden kasvattaminen tehoilla on nykyformuloissa ongelmallisempaa, koska välityksiä ei voida muuttaa kuin kerran kaudessa. Eli käytännössä huippunopeutta voidaan kasvattaa vain kierrättämällä konetta enemmän. Kosla kun liikkuu juuri niin lujaa kuin isoimmalla välityksellä (vaihteella) kone kiertää... miinus ilmanvastukset yms. Kierroksia taas saadaan lisää kasvattamalla tehoa, mutta huippunopeuden kasvattaminen muuttuu sitä vaikeammaksi mitä kauemmas optimaalisesta tehon välityksestä mennään... vertauksena voi käyttää esim polkupyörällä sotkemista: mitä enemmän käyttää tehoja polkemiseen sen lujempaa pyörä kiihtyy ja kulkee, mutta esim. 1 vaihteella tarvitaan melko paljon eforttia, että nopeutta saadaan nostettua 1km/h siinä vaiheessa kun sotketaan jo helvetin kovaa ja ollaan kaukana optimaalisesta tehonvälityksestä (lisätään tehoja -> suhteessa lisäys vauhtiin vähäisempi, mitä kauemmas ideaalipisteestä mennään -> tekee mieli vaihtaa vaihdetta ... vastavuoroisesti ylämäessä vastuksen noustessa tekee mielivaihtaa pienemmälle).
Todennäköisesti kuitenkin nykyisissä vakiovälityksissä on jäljellä potentiaalia suurimmalla osalla radoista (suurimman vaihteen tehohuippua ei nykyisillä välityksillä saavuteta), jolloin lisätehot saadaan käyttöön myös huippunopeudessa. Toki huippunopeuteen ja kiihtyvyyteen vaikuttavat paljon ilmanvastuksen yms. kasvaminen kovemmissa nopeuksissa. Samoin kuin kiihtyvyyteen vaikuttaa renkaiden pito eli lisätehot kasvattavat kiihtyvyyttä merkittävästi vasta sen pisteen jälkeen, kun renkaat eivät mutkan ulostulon jälkeen enää lyö maksimitehoilla tyhjää.
Eli lyhyesti: pyritään saamaan niin paljon tehoa irti kuin sääntöjen puitteissa on mahdollista -> auto kulkee ja kiihtyy lujempaa.
Se on selvää että jos auto kulkisi väännöllä ei tarvittaisi bensaa ja juu, paras kiihtyvyys saadaan jollain vaihteistolla jolla moottori olisi jatkuvasti maksimitehoalueella.
V*ttu mä näistä mitään ymmärrä näköjään, sori että hämmensin :/
Sori offi.