Scuderia Ferrari kaudella 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Oikein ilkeämielisenä voisi todeta, että Jean Todt taisi vielä Kimin voittaessa olla tallipäälikkö. Stefano Domenicali kuitenkin vielä seurasi tilannetta ja harjoitteli kunnes seuraavalla kaudella Todt jäi eläkkeelle tai pikemmin ylennettiin seuraavaan työpaikkaan ja myöhemmin Todt sitten lähti kilpailemaan FIA:n johtajuudesta.

Kaudella 2007 Kimin vielä juhliessa mestaruutta kulissien takana oli jo suunnitelmia Alonson ajattamisesta pian. Todt oli Räikkösen kannalla kun Domenicali oli Alonson kannalla mikä johti nämä kaksi kumppanusta pienelle ammatilliselle törmäyskurssille.

Ilkeämielisesti ajatellen Domenicali ei ole tainut vielä voittaa mestaruutta tallipäälikkönä. Poislukien Felipe Massan 15 sekunnin maailmanmestaruus kaudella 2008.:D

Voi toki olla niin, että vähän menee metsään ja saa korjata vapaasti. Työntekijänä ja mainosmanagerina ollessaan Domenicali on voittanut mestaruuksia. Kaudella 1998 Domenicali oli jo tallin mainosmanageri.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Oikein ilkeämielisenä voisi todeta, että Jean Todt taisi vielä Kimin voittaessa olla tallipäälikkö. Stefano Domenicali kuitenkin vielä seurasi tilannetta ja harjoitteli kunnes seuraavalla kaudella Todt jäi eläkkeelle tai pikemmin ylennettiin seuraavaan työpaikkaan ja myöhemmin Todt sitten lähti kilpailemaan FIA:n johtajuudesta.

Kaudella 2007 Kimin vielä juhliessa mestaruutta kulissien takana oli jo suunnitelmia Alonson ajattamisesta pian. Todt oli Räikkösen kannalla kun Domenicali oli Alonson kannalla mikä johti nämä kaksi kumppanusta pienelle ammatilliselle törmäyskurssille.

Ilkeämielisesti ajatellen Domenicali ei ole tainut vielä voittaa mestaruutta tallipäälikkönä. Poislukien Felipe Massan 15 sekunnin maailmanmestaruus kaudella 2008.:D

Voi toki olla niin, että vähän menee metsään ja saa korjata vapaasti. Työntekijänä ja mainosmanagerina ollessaan Domenicali on voittanut mestaruuksia. Kaudella 1998 Domenicali oli jo tallin mainosmanageri.
Ei kai tuossa ole mitään korjattavaa. Faktaa joka sana. Ehkä se Kimin korvaus suunnitelma tosin tehtiin hieman myöhemmin. Mene ja tiedä.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Tallipäälikön kuuluisi johtaa tallia ei kuljettajan.
Tätä minäkin olen aina ihmetellyt näissä Domenicalin puheissa että minkä pirun takia kuljettajan pitäisi olla tallin johtaja kun sitä vartenhan siellä on esimerkiksi tallipäällikkö. Vaan kaipa se on niin että Dome on tajunnut itsekin kuinka kelvoton johtaja hän itse on ja siksi on pakko yrittää saada talliin kuljettaja joka haluaa leikkiä johtajaa.

Onhan tuo Red Bull pystynyt nyt joten kuten osoittamaan että menestystä pystyy saamaan ihan perinteiselläkin mallilla jossa tallia johtaa tallipäällikkö ja kuljettajien tehtävänä on ajaa autoa mahdollisimman kovaa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tätä minäkin olen aina ihmetellyt näissä Domenicalin puheissa että minkä pirun takia kuljettajan pitäisi olla tallin johtaja kun sitä vartenhan siellä on esimerkiksi tallipäällikkö. Vaan kaipa se on niin että Dome on tajunnut itsekin kuinka kelvoton johtaja hän itse on ja siksi on pakko yrittää saada talliin kuljettaja joka haluaa leikkiä johtajaa.
Domenicali vaikuttaa olevan vähän niinku hyvä johtajan sihteeri. Hoitelee asioita, mutta jättää johtamiset muiden vastuulle. Onhan tuo Montezemolokin julkisesti vaatinut talliltaan suunnan muutoksia. Domenicalli sitten kirjaa tehdyt päätökset. Todtin aikaan Molo ja Schumi oli aika hiljaa näistä asioista. No autosta Schumi saattoi puhua mutta ei tallin johtajuudesta muuten.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Lisää kuraa Maranellosta...

Ferrarille luodaan lyömätöntä rakennetta (MTV3)


Domenicali aikoo toistaa sen, mitä hänen edeltäjänsä Jean Todt teki 2000-luvun alussa, jolloin Ferrari voitti peräkkäin viisi kuljettajien ja kuusi valmistajien mestaruutta.

- Se saattaa kuulostaa hullulta, mutta olen vakuuttunut siitä, että luomme perustaa lyömättömälle rakenteelle. Siihen liittyy kuitenkin vaara: se ei saa olla kiinni yksittäisestä miehestä, kuten Red Bullilla Neweystä, vaan kyseessä on tiimi, Domenicali sanoo.
Voe moro. Aiemmin se Domen "ykkösmies" Alonso kertoi, että Newey on yliarvostettu, että ei kaikki ole kiinni yhdestä ukosta. Nyt Dome sit kertoo, että onpa... Hienoa tiimiä rakentaa kyllä. :rolleyes:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Aika perus suunsoittoa Maranellon suunnalta. Resurssien puolesta Ferkulla olisi varmasti mahdollisuus tehdä sarjan paras auto, mutta mä olen nyt hiukan epäileväinen että onko tallilla tarpeeksi osaavaa henkilökuntaa McLarenin ja varsinkin Red Bullin lyömiseen. Alkaa Domellakin varmaan paineet kasvaa niskassa, kun vuodesta toiseen se mestaruus jää saavuttamatta.

Tuo "lyömätön rakenne" on kuitenkin mulle aika suuri kysymysmerkki. Onko tallissa tapahtunut Costan ja strategistien ulostamisen lisäksi jotain merkittäviä muutoksia, jonka johdosta voisi odottaa suurta muutosta nykyiseen menoon? Eikä se Red Bullkaan taida ihan pelkästään Neweyn ympärillä pyöriä, vaan kyllä siellä on erittäin osaavaa porukkaa hänen alaisuudessaan työskentelemässä. Vielä viime vuonnahan Ferrari tosin yritti värvätä Neweyä, mutta kun homma meni puihin niin nyt on taas eri ääni kellossa. Ai mutta ostettiinhan sinne sitten Pat Fry varasuunnitelmana.

Mä yhdyn siihen melko yleiseen mielipiteeseen, että Ferrarilta puuttuu se tietty innovatiivisuus todellisen mestaruusauton tekemiseen. RB:ltä ja Mäkkäriltä sitä löytyy, kun taas italiassa on tyydytty varman päälle tekemiseen ja muiden keksintöjen kopioimiseen. Jokin aika sitten Dome julisti myös kovaan ääneen ensi vuoden Ferrarin olevan radikaali tapaus, mutta näille sanoille pitäisi myös saada katetta. Radikaaliudessa epäonnistumisen vaara on suuri, ja näinköhän Ferkulta löytyy sittenkään ideanikkareita homman onnistuneeseen toteuttamiseen. Vähän epäilen.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Lyömätön rakenne? Pliis, Stefu.

Lyömättömän joukkueen rakentaminen alkaa vahvasta johtajasta, joka kasaa ympärilleen parhaat ihmiset. Ferrarilla ei ole yhtään vahvaa johtajaa. Domenicali, yhdessä Montezemolon kanssa, on vain suutaan soittava lammas. Ei ole sattumaa, että Ferrarin sukellus alkoi vuoden 2007 jälkeen kun Todt ja Brawn lähtivät tiimistä.

Ferrari ei tule koskaan nousemaan Stefano Domenicalin alaisuudessa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Pääsyyt Ferrarin menestykseen 2000-luvulla:
-Suurin budjetti (Toyotalla suurempi, mutta se rakensikin tallinsa tyhjästä)
-Eniten henkilökuntaa
-Rajaton testaus
-Bridgestone rakensi renkaansa vain ja ainoastaan Ferrarille
-Rory Byrne
-Ross Brawn
-Jean Todt
-Ei merkittäviä sääntömuutoksia

Tilanne nyt:
-Budjetteja rajoitettu
-Henkilökunnan määrää on rajoitettu
-Testausta rajoitettu talveen
-Pirelli
-Byrne: ainakin jossain vaiheessa toimi vielä konsulttina
-Brawn: poissa
-Todt: poissa
-Merkittäviä sääntömuutoksia kuten DRS, KERS, V8-koneet, aika-ajot, välitankkauskielto
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Pääsyyt Ferrarin menestykseen 2000-luvulla:
-Suurin budjetti (Toyotalla suurempi, mutta se rakensikin tallinsa tyhjästä)
-Eniten henkilökuntaa
-Rajaton testaus
-Bridgestone rakensi renkaansa vain ja ainoastaan Ferrarille
-Rory Byrne
-Ross Brawn
-Jean Todt
-Michael Schumacher
-Ei merkittäviä sääntömuutoksia

Tilanne nyt:
-Budjetteja rajoitettu
-Henkilökunnan määrää on rajoitettu
-Testausta rajoitettu talveen
-Pirelli
-Byrne: ainakin jossain vaiheessa toimi vielä konsulttina
-Brawn: poissa
-Todt: poissa
-Schumacher: poissa
-Merkittäviä sääntömuutoksia kuten DRS, KERS, V8-koneet, aika-ajot, välitankkauskielto
Lisäsin Schumin
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
-Rajaton testaus
-Bridgestone rakensi renkaansa vain ja ainoastaan Ferrarille
Epäilen, että näiden kahden tekijän vaikutus oli selkeästi suurin.

Kyllähän tälläkin kaudella on useaan otteeseen nähty mikä ero renkaiden suorituskyvyllä ja niiden optimaalisella käytöllä on tuloksiin. RB:n menestyskin varmasti perustuu osaltaan tähän tekijään.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Lisäisin Nicolas Tombazisin, jonka vuonna 2001 lähtien kehittämästä konseptista saatiin revittyä aika paljon ja pitkään irti. Vuonna 2004(kauden lopusta)-2005 mies kuitenkin käväisi Mclarenilla, joka selittänee paljon.

Ensi vuonna nähdään viimein, onko miehestä enää uuden konseptin isäksi kun Aldo Costa ei ole siellä enää hautomassa alkulähdeteorioitaan.. (Tiedän, se oli Toyotan juttu, mutta aina kun vastuuta annetaan enemmän Costalle, niin onhan se nähty miten siinä on käynyt).
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Siinä rajoilla, että kuuluuko listalle. Vähiten merkittävä tekijä noista kuitenkin.
Niin, eikös Rubenskin testannut paljon, tai ainakin niin paljon kuin annettiin? Ja usein Ruben oli ihan Sumin kyydissä, eli kyllä niillä autoilla aika monikin olisi mestaruuksia ottanut, luulisi.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Niin, eikös Rubenskin testannut paljon, tai ainakin niin paljon kuin annettiin? Ja usein Ruben oli ihan Sumin kyydissä, eli kyllä niillä autoilla aika monikin olisi mestaruuksia ottanut, luulisi.
Jos katsoo Rubensin sijoituksia kisoissa/sarjassa, niin Rubens nyt ainakin olisi voittanut, jos talli olisi sen mahdollistanut.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös