Sebastien Loeb-kaikkien aikojen rallikuski?

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Jotenki tuntuu, ettei Sebon asemaa horjuta muu kuin vallitseva tallien ja valmistajien vetäytymis-leikki...niin huippukuskista on kyse! Uskon, että tänäkin vuonna Loeb ajelee erittäin lujaa ja muiden (esim.Grönholm) mahikset on siinä, ettei Loebilla ole enää samanlaista tukea Citikalta kuin aiemmin.

Jokatapauksessa Loeb on suosikkini!
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
de rong sanoi:
Jotenki tuntuu, ettei Sebon asemaa horjuta muu kuin vallitseva tallien ja valmistajien vetäytymis-leikki...niin huippukuskista on kyse! Uskon, että tänäkin vuonna Loeb ajelee erittäin lujaa ja muiden (esim.Grönholm) mahikset on siinä, ettei Loebilla ole enää samanlaista tukea Citikalta kuin aiemmin.

Jokatapauksessa Loeb on suosikkini!
Noh, tämän kauden jälkeen olemme paljon viisaampia.

Veikkaan, että Loebin nopeus on suhteessa muihin samankaltaista kuin vuonna 2004, jolloin Loeb oli hivenen Petteriä hitaampi, mutta voitti mestaruuden Citikan (ja pienemmältä osin oman) varmuutensa ansiosta.

Kalustollisesti Loeb lähtenee muiden huippujen kanssa tällä kertaa samalta viivalta, kuten Marcus asian ilmaisi pari päivää sitten. WRC-autot ei nykypäivänä ota valtavia harppauksia joka vuosi. Esim. 2004 Subaru oli yhtä nopea kuin 2005 malli.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Loebin taitoja ei voi silti enää kiistää, eriasia sitten oliko Citikka tosiaan viime vuonna täysin ylivoimainen kalusto...
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Luulisin, että kolmikko Loeb-Grönholm-Solberg ovat suunnilleen tasavahvoja keskenään, erot näiden välillä tulevat kalustossa. Tämä kausi tosiaan näyttää onko näin.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
lfb sanoi:
Luulisin, että kolmikko Loeb-Grönholm-Solberg ovat suunnilleen tasavahvoja keskenään, erot näiden välillä tulevat kalustossa. Tämä kausi tosiaan näyttää onko näin.
Loeb ei kyllä ajele ulosajoja läheskää niin usein kuin Grönholm. Solbergin vahvuutena on erinomainen taisteluasenne, jos kisa on tiukka.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
de rong sanoi:
Loebin taitoja ei voi silti enää kiistää, eriasia sitten oliko Citikka tosiaan viime vuonna täysin ylivoimainen kalusto...
Citikka tuskin autona oli ylivoimainen, mutta Michelin renkaiden ansiosta Loebin auto oli joissain kisoissa ylivoimainen ja joka paikassa vahva. Kun rengastilanne oli tasainen ei Loeb ollut sen nopeampi kuin Grönholm ja Solberg (Ruotsi, Mexico, Japani, Argentiina ja Suomi).

Jos Loeb olisi ajanut kaksi viime kautta Subarulla ja Solberg olisi ajanut Citikalla, niin Solberg olisi kolminkertainen maailmanmestari ja voittanut asvaltillakin lukuisia kisoja. Edes Loeb ei olisi Subarulla voittanut yhtään kuivankelin asvalttikisaa.

Loeb on mahdollisesti kokonaisuutena paras ralliajaja, sitä en kiistä. Kaluston merkitys kahtena viime vuotena on kuitenkin ollut ratkaiseva mastaruuskamppailussa.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Ihan hyva vaihtoehtohan Lop tuohon sijalle olisi...mutta kun näin suomalaisia ollaan niin sanotaan sittenkin Makisen Tommi ;)
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Valde sanoi:
Citikka tuskin autona oli ylivoimainen, mutta Michelin renkaiden ansiosta Loebin auto oli joissain kisoissa ylivoimainen ja joka paikassa vahva. Kun rengastilanne oli tasainen ei Loeb ollut sen nopeampi kuin Grönholm ja Solberg (Ruotsi, Mexico, Japani, Argentiina ja Suomi).

Jos Loeb olisi ajanut kaksi viime kautta Subarulla ja Solberg olisi ajanut Citikalla, niin Solberg olisi kolminkertainen maailmanmestari ja voittanut asvaltillakin lukuisia kisoja. Edes Loeb ei olisi Subarulla voittanut yhtään kuivankelin asvalttikisaa.

Loeb on mahdollisesti kokonaisuutena paras ralliajaja, sitä en kiistä. Kaluston merkitys kahtena viime vuotena on kuitenkin ollut ratkaiseva mastaruuskamppailussa.
Tavallaan hyvä ja tavallaan huono tosiasia autourheilusta. Autolla on merkitystä!
 

jäämies

Well-known member
Liittynyt
7.3.2004
Viestit
825
lfb sanoi:
Luulisin, että kolmikko Loeb-Grönholm-Solberg ovat suunnilleen tasavahvoja keskenään, erot näiden välillä tulevat kalustossa.
Uskoisin että bosse ja Solberg ottavat enemmän riskejä kaksintaistelutilanteissa kuin Loeb joka ei reuhaa ihan niin riskirajoilla.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Kaikkien aikojen parhaista rallikuskeista puhuttaessa tuli mieleeni välittömästi että 24. päivä tulee kuluneeksi tasan 20 vuotta Henri Toivosen viimeiseksi jääneestä Monten voitosta! :frown: Asiat olisivat varmaan voineet olla toisinkin
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
-Japé- sanoi:
Kaikkien aikojen parhaista rallikuskeista puhuttaessa tuli mieleeni välittömästi että 24. päivä tulee kuluneeksi tasan 20 vuotta Henri Toivosen viimeiseksi jääneestä Monten voitosta! :frown: Asiat olisivat varmaan voineet olla toisinkin
Toivosesta on puhuttu todella kovan luokan lahjakkuutena. Kaikki vaan loppui äärettömään suruun...

Mielestäni Loeb on varmempi kuin Bosse. Jotenkin Bossen uraa on varjostanu tähänpäivään saakka tietty pelko&epävarmuus siitä, että mies ajaa jossai vaiheessa rallia ulos.
 

Maddy

Active member
Liittynyt
20.9.2005
Viestit
31
Kyllä mä liputan tolle Loebille aika vankasti.. Täytyy muistaa, että eka nelivetokisa päättyi tokalle sijalle yms. Ja maaliintulovarmuus on huipussaan. Ja palkintopallisijoituksia rallien lukumäärään suhteutettuna taitaa olla lähes Valentino Rossin luokkaa... Mutta kyllä Mäkinenkin aika perkeleen kova rattia kääntelemään on ollut, kuten myös Kankkunen..
 

Rallimies

Well-known member
Liittynyt
3.1.2004
Viestit
253
Sijainti
Konnevesi.
Onhan se Loebbiki tehnyt virheitä. Ainakin muistan 2002 vai oliko se 2003 vuodelta pari kaatoa. Ja jos verrataan vaikka Bossen kautta 2002 ja Loebin 2004 niin onko siinä muuta eroa kuin että Loebbi voitti enemmän kilpailuja. Molemmat tekivät viimeisessä kisassa virheen.

Bossella ei myöskään ollut koskaan 307:n kanssa sellaista "hyvää fiilistä" mitä oli 206:sella. Ja kun Subaru ja Citroen olivat edellä niin Bosse joutui yrittämään liikaa ja sen seurauksena niitä virheitä on sitten tullut.

Toivottavasti Loebin ylivoima ei jatku tällä kaudella vaan näkisimme uskomattoman taistelun Petterin, Loebin ja Bossen kesken.

EDIT: Niin on sitä vielä lisättävä etten ainakaan vielä pitäisi Loebbiä kaikkien aikojen parhaana kuskina. Kankkunen, Mäkinen, Toivonen, Alen.... jne. Katsellaan sitten uudestaan kun Loebbi lopettaa uransa että millanen saldo tuli. Mutta top10 ehdottomasti jo nyt.
 
Viimeksi muokattu:

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Rallimies sanoi:
Onhan se Loebbiki tehnyt virheitä. Ainakin muistan 2002 vai oliko se 2003 vuodelta pari kaatoa. Ja jos verrataan vaikka Bossen kautta 2002 ja Loebin 2004 niin onko siinä muuta eroa kuin että Loebbi voitti enemmän kilpailuja. Molemmat tekivät viimeisessä kisassa virheen.

Bossella ei myöskään ollut koskaan 307:n kanssa sellaista "hyvää fiilistä" mitä oli 206:sella. Ja kun Subaru ja Citroen olivat edellä niin Bosse joutui yrittämään liikaa ja sen seurauksena niitä virheitä on sitten tullut.

Toivottavasti Loebin ylivoima ei jatku tällä kaudella vaan näkisimme uskomattoman taistelun Petterin, Loebin ja Bossen kesken.

EDIT: Niin on sitä vielä lisättävä etten ainakaan vielä pitäisi Loebbiä kaikkien aikojen parhaana kuskina. Kankkunen, Mäkinen, Toivonen, Alen.... jne. Katsellaan sitten uudestaan kun Loebbi lopettaa uransa että millanen saldo tuli. Mutta top10 ehdottomasti jo nyt.
Jostain syystä Loeb on ylivoimainen suosikki nyky-rallikuskeista. Ennen tuli lähes aina liputettua Suomen puolesta (suomalainen kun on). Bosse ei vaan jostain syystä ole saanu suurinta suosiotani, kun taas Loeb on valentinorossimainen guru tällä hetkellä...Solberg ei ole ollenkaan mieleeni (liekö norjalaisuutensa takia). Arvostan silti miehen taisteluasennetta!
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
-Japé- sanoi:
Kaikkien aikojen parhaista rallikuskeista puhuttaessa tuli mieleeni välittömästi että 24. päivä tulee kuluneeksi tasan 20 vuotta Henri Toivosen viimeiseksi jääneestä Monten voitosta! :frown: Asiat olisivat varmaan voineet olla toisinkin
Jos jossitella haluaa niin Henri Pauli Toivonen oli kaikkien aikojen nopein kuljettaja, ilman Korsikan onnettomuutta MM-tilasto voisi olla Henri Toivosen halitsema, montako mestaruutta uransa oikeastaan vasta alussa ollut Henri olisikaan ehtinyt saavuttaa, Henkan ensinmäinen täysi MM-sarja piti olla vuosi 1986. kaiken auton, Pirellin Renkaiden ja miehen itsensä joka oli taistellut loukkaantumisia vastaan edellisvuosina piti olla huippuluokkaa, jotain meni Korsikalla kuitenkin peruuttamattomasti pieleen ja kukaan ei koskaan tule saamaan todellistä syytä selville.

Todennäköistä kuitenkin on että Henkalle olisi riittänyt se yksi ainoa MM-kulta jota kaudelta 1986 lähdettiin hakemaan.

Ne puheet Henkan lahjakkuudesta eivät ole tuulesta temmattuja, Henri ei koskaan vaan itse käsittänyt kuinka korkean tason lahjakkuus hän itseasiassa oikeastaan oli. Isä Rallin Euroopanmestari vuosimallia 1968 Pauli "Tiikeri" Toivonen oli vienyt Yhdeksän vuotiaan Henrin ensikertaa jääradalle talvella 1966 ja siitä lähtien koulinut Henkkaa huipulle. Huipulle Henkan Elämä sitten traagisesti päättyikin Kukaan ei koskaan saa tietää miksi Lancia syöksyi perjantaina 2.5. 1986 kello 15.58 Suomen aikaa ulos tieltä ja räjähti tulipalloksi
Henkka muuten voitti ensinmäisen Nelivetokisansa RAC:n 1985. Costa Smeraldassa jossa mies samana keväänä loukkaantui vakavasti oli alla vielä Lancia Rally 037.
 
Viimeksi muokattu:

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
kysymys

160581 sanoi:
Jos jossitella haluaa niin Henri Pauli Toivonen oli kaikkien aikojen nopein kuljettaja, ilman Korsikan onnettomuutta MM-tilasto voisi olla Henri Toivosen halitsema, montako mestaruutta uransa oikeastaan vasta alussa ollut Henri olisikaan ehtinyt saavuttaa, Henkan ensinmäinen täysi MM-sarja piti olla vuosi 1986. kaiken auton, Pirellin Renkaiden ja miehen itsensä joka oli taistellut loukkaantumisia vastaan edellisvuosina piti olla huippuluokkaa, jotain meni Korsikalla kuitenkin peruuttamattomasti pieleen ja kukaan ei koskaan tule saamaan todellistä syytä selville.

Todennäköistä kuitenkin on että Henkalle olisi riittänyt se yksi ainoa MM-kulta jota kaudelta 1986 lähdettiin hakemaan.
Terve.
Toivosen komeat neliveto saavutukset on kyllä tiedossa muuten, mutta mikä tilanne oli Portugalissa ennen Santosin "katsomoon" ajoa?

Henkka johdossa tyylinsä mukaisesti? :confused:
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Vämpylä sanoi:
Terve.
Toivosen komeat neliveto saavutukset on kyllä tiedossa muuten, mutta mikä tilanne oli Portugalissa ennen Santosin "katsomoon" ajoa?

Henkka johdossa tyylinsä mukaisesti? :confused:
Santos ajoi ulos ensinmäisellä Sintran EK:lla jolle numeron 8 oveensa saanut Henkka tapojensa mukaisesti lähti heti täysillä ja täräytti pohjat.Yhdessä Alenin ja Röhrlin kanssa tosin. Kakkosella nopein oli Lancian tiimikaveri Italian Massimo Biasion ja kolmannen Sintran pätkän ajoi nopeimmin Markku Alén. Ensinmäisenä autona Lagos Azulin lyhyelle pätkälle lähti Timo Salonen, joka oli ajanut jo lähes yhden valokuuvajan hengiltä ennen kuin Joaquim Santos saapui samalle kohdalle.

Santosin onnettomuuden jälkeen huippukuljettajat protestoivat huonoja järjestelyjä vastaan vetäytyivät pois kisasta ja järjestäjät peruuttivat loput Sintran aluuen pätkät. Loppujen loppuksi Portugalin Rallin 1986 voitti paikallinen Renault kuljettaja Joaquin Moutinho.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
de rong sanoi:
Mielestäni Loeb on varmempi kuin Bosse. Jotenkin Bossen uraa on varjostanu tähänpäivään saakka tietty pelko&epävarmuus siitä, että mies ajaa jossai vaiheessa rallia ulos.
Se on tässä uran myöhemmässä vaiheessa ollut noin joo... Mutta ei aikaisemmin..
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
Mites Markku Alen? Tai Walter Röhl?
Onhan noita ralliautoilijoita ollut jo ennen Loebia ja Citroenin WRC-Xsaraa.
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
ei niitä lasketa, johtopäätös tehdään yhden hyvän kauden perusteella, esim tommi mäkisen 4 mestaruutta ovat pientä tuon rinnalla.tuolla logiikalla pitäisi ylivoimaisesti parhaan kuljettajan olla mikkola, koska oli audi a2 autolla aikoinaan niin ylivoimaisen nopea muihin nähden.
 
Ylös