Seinäjoen Vauhtiajot 2005

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Postiluukusta kolahti tovi sitten uusi VM, jossa oli hieman juttua tämän vuoden Vauhtiajoista. Rata on muuttunut merkittävästi ja reitti on nyt kuulemma sellainen, joksi sitä jo 15v sitten suunniteltiin. Uutta katuakin on rakennettu / asvaltoitu ja toteutuksessa on otettu kisat huomioon. Teräviä kanttikiviä ei ole ja ojatkin on muotoiltu ystävällisemmiksi. Kurveistakin on kuulemma osaa "doseerattu kilparatamaisesti".

Katsomoita tulee tänä vuonna reilusti enemmän, eli n. 4000 katsojalle ja ylikulkusiltoja yms pitäisi olla myös enemmän kuin viimevuonna, joten alueella liikkuminen helpottuu... Paikalle tulee myös skriini, jolta voi seurata Saksan GP:tä kun kisoissa on taukoa.

Mukana on seuraavat luokat: Super/Sport 2000, Honda Challenge, Legends, Minitonni, kansalliset kuorma-autot, supermoto, radicals (sarjan ulkopuolinen näytöskisa).

Lisäksi on radalle.com tuningautonäyttelyä, F1 näytösajoa, surmanajoja ja sambahässäkkää ja ties mitä.

Ja kisathan on siis 23.-24.7. ja liput maksaa 10€ / päivä. Osoitteesta vauhtiajot.fi löytyy aikataulu.

Ja sitten vielä perään kaunis karttakuva uudesta ja vanhasta radasta
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Vauhtiajelut

Rataa on näemmä jonkin verran paranneltu, mutta osallistuvien luokkien suhteen on jopa enemmän toivomisenvaraa kuin viimeksi. Ja kenenkähän pelle-Hermannin päästä on kotoisin kuorma-autoluokan tuominen mukaan ?
Radicalsit on ihan hyvä idea, mutta olisivat tuoneet vaikka Swedish GTR luokan mukanaan niin olis pohjalaisetkin saanet nähdä kunnon kilvanajolaitteita edes kerran vuodessa....
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Don: Me nähtiin jo Roadsportit, joten ei makeaa mahan täydeltä. :) Kyseinen luokka nousi meikäläisen suosikiks Legendsien rinnalle. Jos SS:ää ei voi saada, niin mieluusti sitten Roadsporttia.

Millä ilveellä rata saadaan "kuorma-autokuntoon"?? Kaikkia kunnia S-jokelaisille, mutta mihinkäs yleisö evakuoidaan, kun jätit tulee kapealle radalla. Näytöslähdön ois vielä ymmärtänyt, mutta kisalähtö!?

Rupee pikkasen vit*ttaan noi ratapuolen kirjoittelut. Vielä kun kyseinen toimittaja jatkaa hetken aikaa samalla linjalla, niin loppuu VM:n kestotilaus. Saas nähdä kun turnee saapuu "korpiradalle", niin onko juttua se Ahvenisto määrä eli 3 sivua.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Zep sanoi:
Don: Me nähtiin jo Roadsportit, joten ei makeaa mahan täydeltä. :) Kyseinen luokka nousi meikäläisen suosikiks Legendsien rinnalle. Jos SS:ää ei voi saada, niin mieluusti sitten Roadsporttia.

Millä ilveellä rata saadaan "kuorma-autokuntoon"?? Kaikkia kunnia S-jokelaisille, mutta mihinkäs yleisö evakuoidaan, kun jätit tulee kapealle radalla. Näytöslähdön ois vielä ymmärtänyt, mutta kisalähtö!?

Rupee pikkasen vit*ttaan noi ratapuolen kirjoittelut. Vielä kun kyseinen toimittaja jatkaa hetken aikaa samalla linjalla, niin loppuu VM:n kestotilaus. Saas nähdä kun turnee saapuu "korpiradalle", niin onko juttua se Ahvenisto määrä eli 3 sivua.
Roadsporttien määrä ja taso oli viime vuonna kyllä selkeä pettymys ja tänä vuonna ei ole sitäkään vähää. Ja kun kerran SS on Suomesta kuollut ja kuopattu - eikä Baltic GT:kään tunnu vetävän kuskeja - niin mielenkiinto kohdistuu sitten HRF:n skaboihin ja siellä eritoten SS1300 luokkaan. Roadsport A:ssa ja B:n huippuautoissa on ideaa, ja ne olis ihan kehityskelpoisia, mutta nykyisellään HRF:n säännöissä on kyllä sanomista vähän enemmänkin kuin vain katurenkaiden osalta. Mm. Mannisen Petterin oli pultattava Kemoralla PV:n perästä siipi irti, kun se oli "liian ylhäällä" koripinnasta (varmaan orggis Cossu-Sierran siipikään ei niille kelpaa) ja kuidusta tehdyt etulokasuojat oli "liian leveät"...
Ihme niuhotusta !! Ahveniston harjoituspäivässä kitistiin dB-lukemista yhdelle sun toiselle tiimille (no se nyt ei oo suoranaisesti HRF:n vika).

VM:n tilaus loppui mun osalta jo muutama vuosi sitten. Lehden linja tuli nähtyä liiankin hyvin. Lehti on 110% AKK:n aisankannattaja, ja mitään mikä poikkeaa "virallisesta totuudesta" ei voida julkaista.

Joskus kauan kauan aikaa sitten joku vatipää oli saanut lakeuksilla myös "kuningasajatuksen".... Kauhajoen crossiradalla ajettava kuorma-autojen kisalähtö. Muistini mukaan paikalla olivat Jokke Kallio, Slim B ja Boije Ovebrink.... Keli oli sateinen ja rata liukas. Jokke veti Sisun läpi stoppi hiekkojen varikon puoleissa päätykurvissa kaiteeseen ja toinen hurreista KAATOI autonsa radalle... Sitä ennen oli siinä etusuoran nyppylällä ollut vähän "tilanteita"...
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Don Vito sanoi:
Roadsporttien määrä ja taso oli viime vuonna kyllä selkeä pettymys ja tänä vuonna ei ole sitäkään vähää. Ja kun kerran SS on Suomesta kuollut ja kuopattu - eikä Baltic GT:kään tunnu vetävän kuskeja - niin mielenkiinto kohdistuu sitten HRF:n skaboihin ja siellä eritoten SS1300 luokkaan. Roadsport A:ssa ja B:n huippuautoissa on ideaa, ja ne olis ihan kehityskelpoisia, mutta nykyisellään HRF:n säännöissä on kyllä sanomista vähän enemmänkin kuin vain katurenkaiden osalta.vika).
Roadsporteja oli joo turhan vähän viime vuonna, ymmärtäähän sen, kun ei kisa kuulunut sarjaan. Moon kuiteskin sitä mieltä, että ne autot olisi pitänyt ehdottomasti säilyttää noissa kisoissa. Todella mieluusti näkisin Roadsportit Rata-SM viikonlopun mukana... Taitavat vaan olla liian vaarallisia noihin karkeloihin, kun on paloseiniä siirrelty.

SS1300:aa en ole oikein jakssanut ikinä kattella HRF:n kisoissa. Ne ei vaan oikein sytytä ja niitäkin on todella vähän. Roadsportit taas ovat todella messeviä. C:n saisi kyllä vaikka tipauttaa pois kokonaan... Ja alle voisi joo laittaa oikeat renkaat, kun eiväthän nuo muutenkaan mitään katulaillisia autoja ole.

Ja mitä kuorkkeihin tulee, niin kyllähän tuo vaan aika pelottavalta ajatukselta kuulostaa laittaa ne katuradalle. Toivottavasti katsomot/katsomoalueet on riittävän kaukana ja välissä betonia sopivasti. Tuossa luokassa kun tuntuu moottoriradatkin käyvän liian ahtaiksi. Ei sillä, mielelläni mä niitä katon ihan missä vaan. Keppiluokassa on menoa ja meininkiä mun makuun.

Niin ja Baltic GT:stä. Niitäkin odotin kovasti kun Tallinnassa kävin kisan kattomassa, mutta olivat pettymys. Ihan liian vähän autoja ja tasoerot varsin isot. Porschet pysyivät kyllä kiitettävästi Sarlinin vauhdissa, mutta kun toinen keskeytti ja toisen kuski vaikutti kädettömältä, niin se siitä sitten. Soomerin Bemu oli todella nätti (joskin tylsän värinen) ja kai se olisi kulkenutkin, mutta kun ei pysynyt nipussa, niin ei. Ehkä sitten loppukaudesta... Tuonne kun innostuisivat suomalaiset SS-miehet lähtemään muutkin mukaan, niin ehkäpä siitä vielä mainion sarjan saisi. Aika ja raha vaan ei taida kaikilla riittää reissaamiseen. Mutta ehkä edes syksyllä Apparalla...
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Otto Hokkanen sanoi:
Taitavat vaan olla liian vaarallisia noihin karkeloihin, kun on paloseiniä siirrelty.


:D :D :p

SS1300:aa en ole oikein jakssanut ikinä kattella HRF:n kisoissa. Ne ei vaan oikein sytytä ja niitäkin on todella vähän. Roadsportit taas ovat todella messeviä. C:n saisi kyllä vaikka tipauttaa pois kokonaan... Ja alle voisi joo laittaa oikeat renkaat, kun eiväthän nuo muutenkaan mitään katulaillisia autoja ole.
No joo, onhan se vähän noinkin, mutta enemmän noissa SS1300:ssa on "munaa" kuin useimmissa Roadsporteissa. Niemisen Tonin Bemari menee kovaa, mutta on turhan vakion näköinen päällepäin, Kaarnan Race-Taunus on hyllytetty (ehkä kaupan), samoinkuin Viitalan Pösö. Se harmaa 3.0 CSL on kyllä aika mielenkiintoinen rojekti, mutta kyllä tuo Roadsporttien yleisilme on aika vaisu. Slickseillä siihen menoon saisi sen verran vauhtia, että niitä voisi jopa verrata hitaampiin SS-luokan kulkupeleihin.
Ja totta viserrät noista A:n ja B:n kärkiautojen katulaillisuudesta. Tuskin konttorilla tykkäisivät esim. Tähtiperä Cortinasta, jossa on Volvon kone ja pakoputkeen mahtuu kulkemaan keskikokoinen rotta....


Niin ja Baltic GT:stä. Niitäkin odotin kovasti kun Tallinnassa kävin kisan kattomassa, mutta olivat pettymys. Ihan liian vähän autoja ja tasoerot varsin isot. Porschet pysyivät kyllä kiitettävästi Sarlinin vauhdissa, mutta kun toinen keskeytti ja toisen kuski vaikutti kädettömältä, niin se siitä sitten. Soomerin Bemu oli todella nätti (joskin tylsän värinen) ja kai se olisi kulkenutkin, mutta kun ei pysynyt nipussa, niin ei. Ehkä sitten loppukaudesta... Tuonne kun innostuisivat suomalaiset SS-miehet lähtemään muutkin mukaan, niin ehkäpä siitä vielä mainion sarjan saisi. Aika ja raha vaan ei taida kaikilla riittää reissaamiseen. Mutta ehkä edes syksyllä Apparalla...
Jostain syystä tuo Suomenlahden ylitys on monelle kuskille liian paha rasti. Vaikka toisaalta Etelä-Suomesta katsottuna Kemora ja Virtasalmi ovat kuitenkin etäämmällä kuin joku Tallinna tai Pärnu. Ruotsalaiset pitäis ilman muuta saada mukaan tuohon FIA NEZ cup kisoihin. Sieltä löytyy kosolti kalustoa, joiden kanssa Kallellekin tulisi ihan oikeasti kiire. Nyt hommaa latistaa pahasti se, että Soomerin Bemari on oikeastaan ainoa peli, joka edes jollain tavalla pysyy Kallen vauhdissa (jos Possut ja Super2000:t luetaan pois). Muut ovat enemmänkin Roadsport-tasoa. Sitäkin taustaa vasten olisi hyvä saada Nieminen ja muutama muu RS A:n kuljettaja mukaan Apparan syyskisaan.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11251
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Otto Hokkanen sanoi:
SS1300:aa en ole oikein jakssanut ikinä kattella HRF:n kisoissa. Ne ei vaan oikein sytytä ja niitäkin on todella vähän.
Noissa meikäläisellä aika on kullannut muistot niin ettei oikein Jutilan ja Hämäläisen Stiletot riitä kuin muistojen herättämiseen, se oli menoa eikä nokitusta kun Salmenautio (BDA) ja Autio (Stiletto) veti Apparalla koko kisan luukku luukussa. Ja oli siellä muitakin nopeita.

Vielä vanhemmissa rata-autoilumuistoissa on kun r5 -1300cc kisassa ottivat yhteen Hollming (Mini), Klaude (128 Sport) ja ...hmm... kukas se olikaan mutta Stiletolla kuitenkin. Maaliintulo reilusti alle sekunnin sisällä tällä triolla ja n 10-vuotias ettelbruck oli kaverin ja sen faijan kanssa todella innoissaan näkemästään...
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Niin no joo. Mä kun oon niin piäni vielä, että en oo noita ikuna oikein kunnolla päässyt näkemään. Tuolla vain HRF:n kisoissa Subaru Sportien seassas, niin soon varmaan vähän eri asia mulle...
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11251
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Niinpä, nykyisyys on monesti eri kuin menneisyys. Subaru Sporteista lähinnä tulee sääli mieleen, kuinka moni meni pistään rahansa sarjaa jolla ei oikein ollut tulevaisuutta. Ulkoa tulee mieleen pari veljestä sekä yks suuri mikrolupaus.

Ja otsikkoon, eihän tuonne Seinäjoelle taaskaan pääse kun on - yllätys, yllätys - työesteitä. Armoton fakta on että missaan kaikki kauden 2005 ratakisat ja vapaat viikonloput osuu niihin joissa ei oo juurikaan moottoriurheilua. Perkele.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Esitän täten virallisen Vauhtiajo-sääennusteeni!

Lauantaiaamuna ei ehkä vielä sada :thumbup:
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Zep sanoi:
Millä ilveellä rata saadaan "kuorma-autokuntoon"?? Kaikkia kunnia S-jokelaisille, mutta mihinkäs yleisö evakuoidaan, kun jätit tulee kapealle radalla.
Ei hätää, tänä vuonnahan rata on reunustettu semmoisilla betonijärkäleillä, ettei siitä mikään mene läpi, yleisön kiusaus kun ei näe rataa betonimuurin takaa EIKU!.. turvallisuus on siis huipussaan. Mutta näytösajohan se vain oli, odotin turhaan näytösohituksia (© Ferrari).

Lähtösuoran kohdalla pitäis kyllä minusta olla myös katsomo, että näkis gridgirlit paremmin.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Suomen Huippu sanoi:
Ei hätää, tänä vuonnahan rata on reunustettu semmoisilla betonijärkäleillä, ettei siitä mikään mene läpi, yleisön kiusaus kun ei näe rataa betonimuurin takaa EIKU!..
Tänään tuli aamun harkoissa Stenberg Bemarilla aidasta läpi ja kisassa Laivola ja Nurminen siirsivät myös betonimöhkäleitä reilun matkan. Autot olivat kyllä rujossa kunnossa, mutta onneksi kuskit selvisivät ehjinä... lisää myöhemmin jahka saan jotain kisarapon kaltaista naputeltua.
 

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
Tässä linkissä on pari kuvaa tuosta kun betoniaitaa siirtyi T1:ssä aika reilusti.

Kuvat ja lähde: Matti Ouvinen/Super2000race
 
Viimeksi muokattu:
Ylös