Sekalaiset GT-uutiset 2008

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
ALMS:lle ja Palttalan Maken ajeluille omat ketjunsa, loput samaan nippuun?

LE MANS: Verstappen, Panis to Race in 24 Hours

Pari varsin tuttua nimeä mukaan GT-puolelle.

Under the banner of Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur, ex-Formula 1 driver Jos Verstappen will join Jeroen Bleekemolen and Peter van Merksteijn in a Porsche RS Spyder prototype next season to contest the 1000 kilometer races of the Le Mans Series (LMS) and the 24 Hours of Le Mans.

Verstappen won’t be the only ex-F1 driver to join the Le Mans ranks. Olivier Panis recently joined the French Oreca-Matmut team, which will also field a prototype in the LMS and the 24 Hours.
Porschella luulis vauhtia riittävän Josille.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
FIA NEZ GT:ssä palikat edelleen sekaisin. Jotain sääntötarkennuksia kaiketi tekeillä mutta virallista tietoa ei ole ollut saatavilla. Ainakin GT2 Vipereiden vauhtia tullaan hillitsemään imuilman kuristimilla mutta sisäpiirissäkään ei vielä ollut tietoa mitä kaikkea muuta tuleman pitää....
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tänään onkin melkoinen Aston Martin -päivä.

- Charouz Racing Systemin uudessa LMP1 Lolassa on moottorina Aston Martinin V12.

- Kyseinen moottori pohjautuu AM:n GT1-autoon. Aston Martin Racing taas julkaisi tänään uuden sponssinsa ja näiden kyseistä GT-biilien värityksen tänään: http://www.endurance-info.com/2008_Le_Mans/00_Presentation_AstonMartin_Gulf.jpg
http://www.endurance-info.com/2008_Le_Mans/00_Presentation_AstonMartin_Gulf_bis.jpg

- Lisäksi AM ilmoitti tekevänsä Vantagesta GT2-auton. Näin AM on ainoa valmistaja, jolla on koko sarja GT-autoja: GT1 – DBR9; GT2 – Vantage GT2; GT3 – DBRS9; GT4 – Vantage N24. GT2:sta on tarjolla vasta tietokonegrafiikkaa.
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Otto Hokkanen sanoi:
- Charouz Racing Systemin uudessa LMP1 Lolassa on moottorina Aston Martinin V12.
Viime aikojen kilpa Astonit rakentanut ja GT1 tehdastiimiä pyörittänyt Prodrive oli asentamassa moottoria Lolaan. He lähettävät myös henkilökuntaa kisoihin ja tiimin kolme kuskia Enge, Charouz ja Mücke ovat Prodriven palkkalistoilla.
Kuristin saa olla vajaa 4% isompi, koska V12 pohjautuu sarjatuotantomoottoriin.


- Lisäksi AM ilmoitti tekevänsä Vantagesta GT2-auton. Näin AM on ainoa valmistaja, jolla on koko sarja GT-autoja: GT1 – DBR9; GT2 – Vantage GT2; GT3 – DBRS9; GT4 – Vantage N24. GT2:sta on tarjolla vasta tietokonegrafiikkaa.
Myös Corvetteja on tarjolla neljään loukkaan. Callaway alkaa tehdä GT4-mallia GT3:n lisäksi ja LGM osallistuu Rileyn rakentamalla GT2:lla ALMS:n. Uudesta ZR1-mallista löytyy muuten Corvette Racingin logo. :)


Pösö osallistuun Sebringin talvitesteihin, osallistujalista.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
imsa sanoi:
Myös Corvetteja on tarjolla neljään loukkaan. Callaway alkaa tehdä GT4-mallia GT3:n lisäksi ja LGM osallistuu Rileyn rakentamalla GT2:lla ALMS:n. Uudesta ZR1-mallista löytyy muuten Corvette Racingin logo. :)
Myös Tanskalainen Markland Racing kisasi LMS:n GT2-luokassa 'vetellä viime vuonna, mutta jos oon ymmärtänyt oikein, niin kumpikin näistä GT2-projekteista on jollain tapaa epävirallisia yksityisprojekteja.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
imsa sanoi:
Pösö osallistuun Sebringin talvitesteihin, osallistujalista.
Eiköhän tuo ole sitten melko varma, että itse 12h Sebringissä nähdään Pögötit. Petit Le Mansissa joku tehtaan pomo lupasi niin (sekä Petit Le Mans), mutta en muista että asiasta olisi kuitenkaan mitään virallista tiedotetta ollut - ja sitten oli jotain huhuja että Sebring peruuntuisi, koska Audi tulikin LMS:ään. :thumbup:

Ja tuo Lola/Prodrive LMP on helvetin hyvä juttu. En tiedä voiko tuota nyt sanoa tehtaan tukemaksi tiimiksi, mutta edes puolittaisia sellaisia puhumattakaan tehdastiimeistä ei voi olla liikaa. Tosin taitaa Le Mans -voitto olla siltikin kahden kauppa.
 
Viimeksi muokattu:

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Otto Hokkanen sanoi:
Myös Tanskalainen Markland Racing kisasi LMS:n GT2-luokassa 'vetellä viime vuonna, mutta jos oon ymmärtänyt oikein, niin kumpikin näistä GT2-projekteista on jollain tapaa epävirallisia yksityisprojekteja.
Tanskalainen oli yksityisprojekti, mutta Riley tekee kilpuria GM:n suostumuksella ja myyntiinkin (ilmoitettu hinta oli $471k). Projektin alulle laittanut Lou Gigliotti kirjoitti seuraavaa Corvette-foorumilla:
At this point GM is helping (by providing) tech support rather than with any actual $$$. The tech support is already above any level that I had imagined. We get the use of their facilities like the wind tunnel, the 7 post shaker and their "Super Dyno". These things will help the program to raise so far above any simple World Challenge effort that it will boggle the mind.
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Toyota to bring hybrid vehicle to Le Mans

Yahoo News

Japan's Toyota Motors plans to bring a hybrid vehicle to the Le Mans 24 hour race in France, aiming to earn the company's first victory in the competition, a report said Saturday.

Toyota, which has enjoyed successes with hybrid models particularly the popular Prius, wants to boost the image of its environmental technology by showcasing it in Europe, said the evening edition of the Yomiuri Shimbun.

"Audi proved the superiority of the next generation diesel engine at Le Mans. Toyota wants to do the same with the hybrid," an unnamed Toyota official told the newspaper.

Hybrid models are popular in Japan and the United States, while diesel engines dominate the European environmental auto market, Yomiuri said.

To build a hybrid race model, Toyota has to significantly reduce the vehicle's weight and increase its efficiency, the newspaper said.
Ois hieno nähdä Tojo mukana taasen, nämä vaihtoehto-polttoaineiden järjestelmät saattavat tuoda enemmänkin suuria nimiä takaisin radoille. '90-luvun lopulla Toyota oli viimeiksi mukana GT-onellaan.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Debuutti vissiin vasta vuonna 2010.

ps. Aiemmin oli huhuja, että itse Schumacher olisi osallistumassa Risin kanssa Sebringiin, mutta nyt ne huhut on virallisesti vissiin ammuttu alas. Niin sanoo Mariantic.
 
Viimeksi muokattu:

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Audi osallistuu LMS-sarjaan kahdella autolla. Kuljettajapareina ovat McNish-Capello ja Prémat-Rockenfeller. Prémat ja Rocky jatkavat myös DTM:ssä.

Huhujen mukaan Ricardo Zonta ajaisi Peugeotilla Le Mansissa.
Kilpailun järjestävä ACO julkaisi pari viikkoa sitten ensimmäisen 21 osallistujan listan. Luultavasti helmikuussa tulee lopullinen 55 auton lista.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
imsa sanoi:
Kilpailun järjestävä ACO julkaisi pari viikkoa sitten ensimmäisen 21 osallistujan listan. Luultavasti helmikuussa tulee lopullinen 55 auton lista.
Kiinnostuneita edelleen riittää kivasti... SpeedTV

LE MANS: 88 Entries for 55 Grid Spots

- Examining the entries in detail provides more information: 26 in LM P1, 15 in LM P2, 22 in LM GT1 and 25 in LM GT2.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Otto Hokkanen sanoi:
22 GT1-autoa kuulostaa propaganda :eek:
Tohon lukuun on tarvinnut kyllä kerätä kaikki mahdolliset Corvettet, Aston Martinit, Saleenit jne jne..
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Petri Piira sanoi:
Tohon lukuun on tarvinnut kyllä kerätä kaikki mahdolliset Corvettet, Aston Martinit, Saleenit jne jne..
Mistä syystä ACO vieroksuu Maserati MC12:ia ? FIA:lle ne kyllä kelpaavat. Lieneekö kyseessä taas joku ranskalaisten kehittämä Napoleon-kompleksi niinkuin keltaisten ajovalojen pakko takavuosina ?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Don Vito sanoi:
Mistä syystä ACO vieroksuu Maserati MC12:ia ? FIA:lle ne kyllä kelpaavat. Lieneekö kyseessä taas joku ranskalaisten kehittämä Napoleon-kompleksi niinkuin keltaisten ajovalojen pakko takavuosina ?
Tuskimpa siinä muuta on kuin että "säännöt on säännöt". Eihän GT1-luokassa ranskiksiakaan ole. Olihan se alunperin FIA:llekin kiven takana saada hyväksytyksi, koska homologaatio oli ei mennyt suoraan säännöistä läpi. Mun mielestä saisi hyväksyä, jo pelkästään siksi että GT1-luokassa ei nyt liikaa ole kilpailukykyisiä autoja/tiimejä...

Maserati kelpaa myös IMSA:lle, mutta sehän ei olekaan sääntöjen noudattamisesta tunnettu :rolleyes:

Lisää täällä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Maserati_mc12#FIA_GT
http://en.wikipedia.org/wiki/Maserati_mc12#American_Le_Mans_Series


.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tiedä sitten onko tuo nyt mitenkään poikkeuksellisen kaunis. Tuo paljolti mieleen Bentley Speedin ja Tojota GT-ONEn figuurit. Kyllä vanha 917 Porsche on vielä nätti tuohon nähden.... Puhumattakaan Kremer K3:sta.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Nyky mittapuulla... :) Ja verrattuna muihin tämän hetken coupe-malleihin (sekä tuleviin kuten Dome S102 tai Epsilon-Euskadi).

Saa nähdä miltä LMP:t näyttää vuoden 2010 jälkeen, ACO:n alkuperäiset suunnitelmat menosta takaisin päin 90-luvun lopun tyyliin (Mersu CLR, 996 EVO 98 jne) ovat näyttäneet valitettavasti osittain jo unohtuneen, mutta huomattavasti nykyistä leveämpi ohjaamo sekä toivottavasti tuon ruman "formulanokan" kieltäminen saattaisi auttaa. Nopeuksia aiotaan pudottaa aerodynamiikkaan kajoamalla, joten nokan muutos sopisi siihen hyvin.

.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös