Silminnäkijä: Haista ope vee

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Silminnäkijä: Haista ope vee
TV2 klo 22.35

TV2 torstaina, 29.4.2004

SILMINNÄKIJÄ: HAISTA OPE VEE
- kun luokkahuone on opettajan painajainen

Yläasteikäinen tyttö paiskasi television rehtorin päähän. Poika puukotti opettajaa käteen, toinen poika potkaisi opettajaa karatepotkulla vatsaan. Opettajan niskaan kaadettiin tulikuumaa kahvia. Kouluista on takavarikoitu muun muassa metsästysaseita, savukranaatti ja dynamiittia.
Meillä Suomessa on kaikille samanlainen peruskoulu. Opetus on ainakin periaatteessa samanlaista riippumatta siitä oletko rikas vai köyhä. Sukulaiseni Englannissa ei uskalla 'hankkia' toista lasta, koska pelkää, ettei pysty rahoittamaan monelle lapselle koulutusta.

Monille nuorille koulu on ainoa paikka, jossa pidetään 'kirjaa' siitä, mitä he tekevät tai jättävät tekemättä. Monelle koulu on ainoa paikka saada säännöllisesti lämmintä ruokaa. Opettaja, opo, 'kuramoottori' pitävät lapsia ja nuoria kiinni tässä elämässä.

Katsotaanpa keskustelun pohjaksi yllämainittu ohjelma. Otetaan kantaa siihen, mistä väkivaltainen koulukäyttäytyminen kertoo. Mitä opettaja ja koululaitos tilanteessa voi tehdä?

312T4

Lehtori
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Olga sanoi:
Meillä Suomessa on kaikille samanlainen peruskoulu. Opetus on ainakin periaatteessa samanlaista riippumatta siitä oletko rikas vai köyhä. Sukulaiseni Englannissa ei uskalla 'hankkia' toista lasta, koska pelkää, ettei pysty rahoittamaan monelle lapselle koulutusta.

Monille nuorille koulu on ainoa paikka, jossa pidetään 'kirjaa' siitä, mitä he tekevät tai jättävät tekemättä. Monelle koulu on ainoa paikka saada säännöllisesti lämmintä ruokaa. Opettaja, opo, 'kuramoottori' pitävät lapsia ja nuoria kiinni tässä elämässä.

Katsotaanpa keskustelun pohjaksi yllämainittu ohjelma. Otetaan kantaa siihen, mistä väkivaltainen koulukäyttäytyminen kertoo. Mitä opettaja ja koululaitos tilanteessa voi tehdä?
Eikös silminnäkijä ole Kari Mokon ohjelma? Mokko opiskeli hissaa samaan aikaan mun kanssa 1986-1989 Oulussa! Valmistui vähän yli kolmessa vuodessa maisteriksi ja sai aina tentistä kolmosen. Oli muuten fiksu ja terävä kaveri!:thumbup: En kylläkään tuntenut häntä hyvin; oli aika etäinen:confused:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Outo persoona siis?

Minä olen itse onneksi saanut käydä suhteellisen rauhallisissa kouluissa. Kovin pahoja juttuja ei sattunut, vaikka ala-asteella saimmekin opettajan itkemään (hävettää vieläkin!)

VR

Syytön ja sillä sipuli
Sijainti
U15
312T4 sanoi:
Eikös silminnäkijä ole Kari Mokon ohjelma? Mokko opiskeli hissaa samaan aikaan mun kanssa 1986-1989 Oulussa! Valmistui vähän yli kolmessa vuodessa maisteriksi ja sai aina tentistä kolmosen. Oli muuten fiksu ja terävä kaveri!:thumbup: En kylläkään tuntenut häntä hyvin; oli aika etäinen:confused:
Se on Mokon ohjelma, mutta hän on jonkinlainen tuottaja. Ei hän niitä ohjelmia useinkaan tee.

312T4

Lehtori
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Ei ne oppilaat kovin pahoja ole; eivät ne enää uskalla vittuilla ja haistatella ainakaan minulle! Nuorempana ehkä joku uskalsi! Kilttejä ja mukavia ne oppilaat ovat; tietenkin on myös poikkeuksia, jotka voivat olla tosi hankalia! Monesti tytöt ovat puheissaan poikia pahempia.

Kyllä kielenkäyttö on siistiytynyt paljon kymmenessä vuodessa; kaippa ne purkaa kiukkunsa tonne nettiin...

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
312T4 sanoi:
Ei ne oppilaat kovin pahoja ole; eivät ne enää uskalla vittuilla ja haistatella ainakaan minulle! Nuorempana ehkä joku uskalsi! Kilttejä ja mukavia ne oppilaat ovat; tietenkin on myös poikkeuksia, jotka voivat olla tosi hankalia! Monesti tytöt ovat puheissaan poikia pahempia.

Kyllä kielenkäyttö on siistiytynyt paljon kymmenessä vuodessa; kaippa ne purkaa kiukkunsa tonne nettiin...
Entä olisiko opettajassa tapahtunut kasvamista ja kehittymistä vuosien saatossa ;) Ei mukavalle ihmiselle viitsi aukoa päätä:thumbup:

Estate

Well-known member
Täytyy sanoa opettajan vaikuttavan luokan käyttäytymiseen HIRVEÄSTI.

Esimerkkinä oma luokkani:

Historian tunneilla aina hyvä työrauha, koskaan ei kukaan huutele mitään, puhutaan vasta viittauksen ja opettajan luvan jälkeen.

Matematiikan tunneilla aina hirveä hälinä, kukaan ei koskaan viittaa, opettajan aika menee joko selittäessä lähinnä muutamalle luokan ns. pahikselle jotain. Hirveän usein tunti kääntyy siihen, että eräs poika alkaa jotain huutelemaan (törkeyksiä), ja opettaja huutaa naama punaisena, että tämä poika pitäisi turpansa kiinni tai menisi ulos luokasta.

312T4

Lehtori
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Sam sanoi:
Entä olisiko opettajassa tapahtunut kasvamista ja kehittymistä vuosien saatossa ;) Ei mukavalle ihmiselle viitsi aukoa päätä:thumbup:
Joo, eipä sitä kehtaa tapella oppilaiden kanssa, kun on itse mukava, niin oppilaatkin ovat mukavia. Mukava open pitää ollla, muttei oppilaiden kaveri. Pitää olla kuitenkin aikuinen nuorten edessä, ja auktoriteetti pitää säilyttää joka tilanteessa!!:ahem:

Mera

Tutkija
Sijainti
Finland
Katsoin "Silminnäkijän". Oli muuten se nuori tyttöope vieläkin järkyttynyt kokemastaan.:nope: Kaikista ei ole opettajiksi, mm. itselleni se ammatti ei sopisi.

312T4

Lehtori
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Mera sanoi:
Katsoin "Silminnäkijän". Oli muuten se nuori tyttöope vieläkin järkyttynyt kokemastaan.:nope: Kaikista ei ole opettajiksi, mm. itselleni se ammatti ei sopisi.
90 rosenttia pitää antaa mennä läpi; kovan kuoren se vaatii!!! Nuorilla kauniilla naisopeilla on yleensä vaikeata!!! Tukekaa heitä, että he jaksavat!!! Tärkeintä on, että ottaa homman sopivan rennosti:thumbup:

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
S.A sanoi:
Täytyy sanoa opettajan vaikuttavan luokan käyttäytymiseen HIRVEÄSTI.

Esimerkkinä oma luokkani:

Historian tunneilla aina hyvä työrauha, koskaan ei kukaan huutele mitään, puhutaan vasta viittauksen ja opettajan luvan jälkeen.

Matematiikan tunneilla aina hirveä hälinä, kukaan ei koskaan viittaa, opettajan aika menee joko selittäessä lähinnä muutamalle luokan ns. pahikselle jotain. Hirveän usein tunti kääntyy siihen, että eräs poika alkaa jotain huutelemaan (törkeyksiä), ja opettaja huutaa naama punaisena, että tämä poika pitäisi turpansa kiinni tai menisi ulos luokasta.
Mun aikana ihan väkivaltainen rinnuksista seinälle nosto monesti palautti luokkaan kurin kertaheitolla.

Mutta eihän semmosia saa enää tehdä vaikka jotkut olisivatkin sen tarpeessa...:rolleyes: (eipä ois saanu tehdä silloinkaan) :p

Mutta onhan se niinkin että kun tarpeeksi on ns. luonnollista karismaa opettajalle, niin eipä sen paljoa tarvitse tehdäkään kun kaikki tajuaa olla hiljaa....

mn97

Banned
Mulla oli yläasteella hissan tunneilla sellainen maikka, jolla oli aina tapana riehua, kun uusluokka tuli sisään. Muistan, kun joku tuli myöhässä tunnille niin se rupes heittelee tuoleja yms.. Tämä oli ihan tarkoituksellista, sillä kaikki aina pelkäs sitä ja oli hiljaa. Pohjimmiltaan se oli koko koulun kivimpia maikkoja.