Simulointia Vormuloissa....

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
Kun itse duunin puolesta joudun noita simulointeja tekemaan ja pysymaan ajan tasalla, ajattelin laittaa tanne linkin Fluentin mielenkiintoisista projekteista.
Tyoskentelevat mm. Ferrarin ja Sauberin kanssa, ja piakkoin olisi messutkin luvassa. Itse en taida kereta, valitettavasti...



Alla Ferrarin simulointia, mita punaisempi kohta, sita enempi tulee autoon painetta ajossa.



Tuolta lisaa mielenkiintoisia artsuja... :thumbup:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Verrattain mielenkiintoinen kuva :)
Ihan yllätti tuossa kuvassa kuinka hyvin etusiipi nostaa ilmanvastuksen niin että se ei ota esim. rengasripustuksiin juuri laisinkaan (mikäli nyt tuota kuvaa oikein tulkitsin) :)
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Joo, aika mielenkiintoinen. Rengasripustuksiin ei tule suurta painetta koska ne ovat hyvin ohuita ja pitkiä, tarkoituksena juuri pudottaa ilmanvastusta.

Se mikä omaan silmään etusiiven 'hieno' toiminta, ei sotke ilmavirtauksia (se taitaa olla aika tärkeä ominaisuus loppujen lopuksi). Verrattuna vaikka takasiipeen. Toinen merkittävä on renkaiden suht pieni paine. Renkaiden pinta on aika leveä ja kohtisuoraan ilman virtausta vasten. Silti niissä on suhteellisen pieni alue suurta painetta.

Kun puhutaan että McLarenin softat ovat parhaita, niin koskeekohan juuri tuollaisia aerodynamiikka-softia, vai mitä?
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Toni_V sanoi:

Kun puhutaan että McLarenin softat ovat parhaita, niin koskeekohan juuri tuollaisia aerodynamiikka-softia, vai mitä?
Myllis varmaan tietää paremmin mutta mä luulen, että tallit käyttää kaupallisia softia niillä tuskin kykyä saatikka halua kirjoittaa niitä itse. Itse asiassa juttelin taannoin kolleegan puolison kanssa joka ihmetteli jotain entistä tutkimusapulaistaan, joka meni Arrowsille duuniin, suunnilleen tyyliin "Ettei se edes osannut mitään ohjelmien käytön lisäksi" mene ja tiedä...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kummin kaimoista en tiedä, mutta tuo simulointi lienee yhä suurempi osa f1-autojenkin suunnittelua. Jokaisella tekniikan sektorilla pyritään ensin mallintamaan ja simuloimaan tilanne, jonka jälkeen tehdään vasta ensimmäiset kappaleet. Näin miinanpaikat ja suurimmat virheet voidaan korjata ennen kuin ollaan tehty mitään konkreettista.

Perinteisesti tämä simulointi on kai lähtenyt FEM-puolelta, jossa ollaan tarkastelut erilaisten epälineaaristen rakenteiden lujuuksia. Niitähän on käsin vaikea laskea. Sen jälkeen ollaan kai sovellettu simulointia aerodynamiikan puolelle.
 

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
Uskoisin etta Makkarikin kayttaa kaupallista koodia, todennakoisesti Fluentin.
Ne ovat johtavia FEM (Finite Element Methods) softien tekijoita. FEMmin toiminta perustuu toimivaan fysiikan malliin, eli mika lie fluidi sitten onkaan kyseessa (tassa tapauksessa ilma, itse tutkin muovien virtausta) pitaa mallintaa mahdollisimman hyvin. Kaiken voi tiivistaa talla alalla itse keksimaani "your results are only as good as your model" (model sanalla tarkoitan viskoelastista mallia ja parametreja).

Simulointi nopeuttaa huomattavasti mm. erilaisten saaolojen vaikutusten tutkimista, seka vahentaa koekappaleiden maaraa ensimmaisten prototyyppien valmistuksessa.
Taman paivan softat ja softien kayttajat ovat sita luokkaa etta mallinnus on uskomattoman lahella todellisuutta.
Jos jotain kiinnostaa, suosittelen tuon alan koulutusta. :thumbup:
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Myllis sanoi:
Uskoisin etta Makkarikin kayttaa kaupallista koodia, todennakoisesti Fluentin.
Ne ovat johtavia FEM (Finite Element Methods) softien tekijoita. FEMmin toiminta perustuu toimivaan fysiikan malliin, eli mika lie fluidi sitten onkaan kyseessa (tassa tapauksessa ilma, itse tutkin muovien virtausta) pitaa mallintaa mahdollisimman hyvin. Kaiken voi tiivistaa talla alalla itse keksimaani "your results are only as good as your model" (model sanalla tarkoitan viskoelastista mallia ja parametreja).

Simulointi nopeuttaa huomattavasti mm. erilaisten saaolojen vaikutusten tutkimista, seka vahentaa koekappaleiden maaraa ensimmaisten prototyyppien valmistuksessa.
Taman paivan softat ja softien kayttajat ovat sita luokkaa etta mallinnus on uskomattoman lahella todellisuutta.
Jos jotain kiinnostaa, suosittelen tuon alan koulutusta. :thumbup:
Oletkos Suomessa kouluttautunut? Mahdollisuuksia siihen täällä taitaa olla vain yhdessä opinnahjossa?

Tuskin mikään talli tekee itse CFD-ohjelmistojaan, aikamoista resurssientuhlausta IMO.

Kun olet alalla, niin kerroppas mikä on CFD:n tulevaisuus... :D
Eli päästäänkö vaikkapa 10 vuoden sisällä siihen, että ropellihattupää syöttää CFD-softaan vaikkapa F1-auton aerodynamiikkaa koskevat säännöt ja ulos tulee hyvin pitkälle optimoitu (aerodynaaminen) malli josta voidaan lähteä liikkeelle.

PS. Osaston olisit voinut valita paremmin...
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
gnz sanoi:
Oletkos Suomessa kouluttautunut? Mahdollisuuksia siihen täällä taitaa olla vain yhdessä opinnahjossa?

Tuskin mikään talli tekee itse CFD-ohjelmistojaan, aikamoista resurssientuhlausta IMO.

Kun olet alalla, niin kerroppas mikä on CFD:n tulevaisuus... :D
Eli päästäänkö vaikkapa 10 vuoden sisällä siihen, että ropellihattupää syöttää CFD-softaan vaikkapa F1-auton aerodynamiikkaa koskevat säännöt ja ulos tulee hyvin pitkälle optimoitu (aerodynaaminen) malli josta voidaan lähteä liikkeelle.

PS. Osaston olisit voinut valita paremmin...
Koneessa ei oo kuule mitään vikaa, kyl se on se toinen, jossa jotain vikaa on...
 

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
gnz sanoi:
Oletkos Suomessa kouluttautunut? Mahdollisuuksia siihen täällä taitaa olla vain yhdessä opinnahjossa?

Kun olet alalla, niin kerroppas mikä on CFD:n tulevaisuus... :D
Eli päästäänkö vaikkapa 10 vuoden sisällä siihen, että ropellihattupää syöttää CFD-softaan vaikkapa F1-auton aerodynamiikkaa koskevat säännöt ja ulos tulee hyvin pitkälle optimoitu (aerodynaaminen) malli josta voidaan lähteä liikkeelle.

Lausannessa (http://www.epfl.ch) opiskelin nelisen vuotta tuota, nyt kayttanyt duunissa viitisen vuotta. :thumbup:

Uskoisin etta tulevaisuudessa ns. inverse prediction (kaanteinen mallintaminen?) on mahdollista, elikka kun syotat alussa vaikka hiukkasen formulan nakoisen auton ja kerrot ohjemalle jotta minkalaiset arvot haluat missakin kohtaa autoa (esim. alhainen vastapaine renkaiden kohdalla tai virheeton, turbulenssiton, ilman virtaus takasiivelle) niin auton "mesh" (mika lie suomeksi) muuntautuu sen mukaisesti.
Tallaiset simulaatiot pitaa tehda pienissa askelmissa, niin etta auto muuttuu aivan vahan kerralla, jotta laskelmat pysyvat tarkkoina. Eli laskelmat kestavat luokkaa useita paivia.

(itse asiassa uskoisin etta tuo olisi lahes jo tanaan mahdollista josko siihen hiukkasen panostettaisiin... :doubtful: )

Toinen osa-alue mita jo pienissa maarin tutkitaan on bensan ja pakokaasun virtaus kanavissa. Niiden optimointi samalla tavalla on mahdollista (kaanteisesti siis).
 
Ylös