Sivullisen silmin

Koiranleuka

Well-known member
Liittynyt
19.7.2002
Viestit
125
Toivottavasti kukaan ei vedä hernettä nenään kun en tätä ympännyt johonkin olemassaolevaan topiciin, pari vaihtoehtoa olisi ollut, mutta...

Olen ihan sivullinen näihin hommiin, ratakisoja tulee harvemmin katseltua paikan päältä, tv:stä jonkin verran (heikostipa niitä näytetään).

Ajatuksiani ratakisojen väitetystä heikosta tilanteesta (en mitenkään halua väheksyä alan piirissä toimivia ja asiaan perehtyneitä):

Onko rata koskaan ollut huippusuosittua Suomessa? Tarkoitan tällä sitä että suomalaiset on rallikansa, niin katsoja kuin harrastemielessä. Rata varmaan kärsii rallin varjossa, varsinkin suuri harrastajien osalta. Tarvittaisiinko joku kansainvälisesti menestyvä koppiautokuski, joka nousee esim. sport 2000 luokasta? (Ullakko)

Katsojia varmaan hullusta autourheilukansasta riittäisi, mutta juuri ne harrastajat. Onko rata-autoilussa samanlaista luokkaa kuin esim. rallissa F-ryhmä. Eli että suht huokeasti pääsee harrastamaan. En tarkoita että kyseinen luokka olisi mikään pelastus, mutta loisiko se sitten pohjaa tulevaisuuteen ja lisää katsottavaa.

No eipä silti, jos SS:lle jo nyrpistellään niin ei kai joku rallin F-ryhmää vastaava kelpaa kenellekään. Rallissa vaan taitaa olla niin että F:ssä kokeillaan rahkeiden riittävyyttä ja opetellaan asioita. Ei kai radalla asioita ole jätetty pikkuformuloiden ja kartingin varaan?

Mitä noihin ratoihin tulee niin eipä tuo tänäänkään kovin ruusuiselta näyttänyt Urheilukanvalla, pikemminkin horsmaiselta, pajuiselta ja heinäiseltä. Eihän ne horsmat tietenkään menoa haittaa, ainakaan siellä radan sivussa, mutta ei siitä mitenkään kansainvälinen tunnelma tule. (Samahan se on jalkapallossa, kamerat on ihan eri kulmassa ja nurtsi erin näköistä). Toki on varmaan tarkeämpiäkin rahareikiä, mutta kyllä jonkilainen "hoidettu", "epämetsäläismäinen" kuva tulisi saada välitettyä.

Toivottavasti en kenenkään mieltä nyt pahoita, ja jos siltä jostakin tuntuu niin hän voi lohduttaa itseänsä sillä, että olen täysin ulkopuolinen eli en tiedä asioista mitään.
 

Miikka

Well-known member
Liittynyt
17.6.2002
Viestit
191
Ei nyt noin kovasti kannata anteeksi pyydellä , varsinkaan noin asiallisesta mielipiteestä :)
Tämä esittämäsi asia on juuri se jota AKK (vai KGB?) yrittää pyyhkiä Suomen radoilta........roskiin Superit , Minit(bläää , onkin vaan ainoa joka EI ONNISTU :p ) , Saabit ......blaa blaaa siis kaikki "edustuskelvottomat" luokat , tilalle Hondaa , sproot-2000 ja varmaan se uusi formula-luokka (varmaankin F1:set :confused: ), sitten vielä kai pari muuta hienoa ja kimaltelevaa.........

Tosiaan Suomi ON rallikansa ja ei muuksi muutu (en sitä itsekään toivo) ja rata-autoilu on ollut suosittua (joskus X ennen minun aikaani).......

Ja radoilla ajelee juuri F-ryhmäksi luokiteltava kalusto eli Roadsport jossa muuten ajelee pari nimekästäkin F-ryhmän miestä.......

lainatakseni itseäni:
Siis oma-aloitteisuutta ja omia "virityksiä":
Jokkis , sprintti , rallicrossi , harrasteautot , SS , rekat , F-ryhmä , off-roadit.........jne. jne.
...............................
Tästä on melko helposti vedettävissä viiva niihin sääntösuuntiin joilla Suomessa pysyy hommat pystyssä , vai?
Eli ainoa(lähes) mikä täällä pärjää on ns. oma-räpellys-luokka , se on jo todistettu monet kerrat , kaikki luokat joissa mahdollisuudet tehdä itse auto sille tasolle jota ensin alkuun vaatii , ne TOIMII
juuri päinvastoin kuin sprooteissa , jossa tarvitaa ensin alkuun varmaan hitosti rahaa jotta päästään edes ekat kiekat ajamaan.......(tämän voisi joku vahvistaa??!!)
 

Koiranleuka

Well-known member
Liittynyt
19.7.2002
Viestit
125
Sehän on aika loogista että jos ei ole "halpaa" luokkaa aloittaa niin ei ole harrastajiakaan. Juuri sellaiset joilla ei ole karting-taustaa tarvivat luokan jossa kokeilla missä mennään. Kyllä sellaisesta edullisesta harrastelijaluokasta aina muutama lähtee kokeilemaan ylöspäin. Harvalla kuitenkaan riittää lompakko/kantti lähteä kokeilemaan suoraan esim. sport2000.

Eihän se tietenkään kansainvälisesti vertaillen näytä hyvältä jos jollain 70-luvun Escorteilla tai 80-luvun starleteilla ajettaisiin noita horsman koristamia ratoja, mutta jos on paljon autoja radalla, niin on myös paljon katsottavaa/tilanteita ja se tuonee katsojia ja sitä kautta rahaa raivata ne horsmat jne.
 

Koiranleuka

Well-known member
Liittynyt
19.7.2002
Viestit
125
Tuossa netissä surffailin ja huomasin että kyllähän rata-autoilussakin harrastajia riittää. Luokkia vaan on niin monta.

AKK kannattaisi ehkä panostaa ja tuoda niistä joku esiin paremmin. Roadsport ja endurance ainakin vaikuttavat kiinnostavilta. Pitäisi saada kanavoitua harrastajien ja AKK:n kiinnostus samaan luokkaan. Voitaisiin tehdä luokan säännöistä niin väljät että mahtuu erilaisia kisapelejä mukaan tai ajattaa tosiaan paria eri luokkaa samassa lähdössä.

Nostamalla yksi "halpaluokka" esiin Sport2000 rinnalle ja sääntöjen pitämisellä ennallaan useamman vuoden ajan voitaisiin nähdä vilkas ja tapahtumarikas luokka.

Tosin aina täytyy muistaa että Suomi on pieni maa, ei taida raha (harrastajilla, tukijoilla ja yleisöllä) riittää kaikkeen, kun on ralli, rata ja rallicross. Sitten on vielä jääkiekko...
 
Ylös