Sopivaa, vaiko epäsopivaa-poll

Onko paheksuttavaa kulkea kera lasten avoin oluttölkki kädessä?

• On

Äänet: 17 34,7%
  • Neutraali

Äänet: 11 22,4%
  • Ei ole

Äänet: 20 40,8%
  • En osaa sanoa

Äänet: 1 2,0%

• Äänestäjiä yhteensä
    49
  • Äänestys suljettu. .

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Hetki sitten, kun pyöräillä polkaisin kotia kohti kukkakioskilta, tuli vastaan nuori perhe. Isä, äiti & poika ja tyttö, ydinperhe siis. Lapset arviolta viisi- ja kolmevuotiaat. Voipi olla kuusi ja neljäkin?

Pistipä silmään molempien vanhempien kädessä ollut Koffin punainen oluttölkki. Mainittakoon, että tölkit olivat avoimet ja juotavissa. Ei siis ollut kyse kotiinkuljetuksesta.

Vanhemmat eivät olleet silminnähden päihtyneitä ja varoittivat jälkikasvuaan asiallisesti vastaantulevasta polkupyöräilijästä.

Onko mielestänne moinen oluttoiminta lasten kera paheksuttavaa ja sopimatonta vaiko ei?

Vaihtoehdot:

1) Paheksun
2) Neutraali
3) En paheksu
4) En osaa sanoa

Troy

Well-known member
Sijainti
Very Good.
1) Ainakaan Jyväskylän järjestyssäännön mukaan alkoholijuomia ei saa nauttia yleisellä paikalla. En tiedä miten sitten siellä. Ylipäätään tuo on näyttänyt varmaan vähän erikoiselta. Noi lapset tuossa kuviossa. Järjestyssääntöähän nyt muuten rikotaan ihan miten huvittaa. Ei anna todellakaan mitenkään hyvää kuvaa sitten yhtään mistään lasten ja kaljojen kanssa kuljeskeleminen, vaikka ei oltaisi silminnähden päihtyneitä. Aihettakin oli sulla nostella vähän kulmakarvoja.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Paheksuttavaa ehkä..tahdikkuus unohtunut, mutta lopulta voivat olla paljon parempia vanhempia oluttölkeistä huolimatta kuin monet muut lapsia saaneet on.

Omilla vanhemmilla oli tapana olla viikonloppuisin lähes poikkeuksetta kumpikin humalassa.

Knoukka

Well-known member
Ainoa paheksuttava asia tossa on sivullisten paheksunta. Sitäpaitti avaamaton kaljatölkki on aina avattavissa ja yleisellä paikalla saa juoda oluen. Kännääminen on eri asia ja järjestysasia eikä ole lasten kans missään nimessä suotavaa.

Että oikein oluet auki vanhemmilla... huhhuh.. mihin tämä maa onkaan menossa!

Troy

Well-known member
Sijainti
Very Good.
Ainoa paheksuttava asia tossa on sivullisten paheksunta. Sitäpaitti avaamaton kaljatölkki on aina avattavissa ja yleisellä paikalla saa juoda oluen. Kännääminen on eri asia ja järjestysasia eikä ole lasten kans missään nimessä suotavaa.

Että oikein oluet auki vanhemmilla... huhhuh.. mihin tämä maa onkaan menossa!
Lain mukaan saakin vissiin juoda yleisellä paikalla oluen, tai puistossa piknikillä ollessa vähän valkkaria, mutta tämän voi kaupunki tai kunta muutoin erikseen kieltää järjestyssäännöllä.

En puutu kyllä tuohon et mukamas vanhemmat eivät saisi juoda olutta lasten nähden, tietenkin saavat, mutta ei tuo silti anna hyvää kuvaa kun se noin tapahtuu. Kyllä taitaa Suomi olla länsieuroopan maista ainoita jossa tätä sattuu ja kuten tästäkin ketjusta huomaa niin ei se nyt kovin yleisesti hyväksyttävää ole täälläkään.

Mangelo

Well-known member
Ei kait sen pahempaa kuin polttais tupakkaa lapsia taluttaessa. Julkiskännäileminen on paheksuttavaa ja lasten läsnäollessa myös privaattikännäily. Kuvauksen perusteella tästä ei ollut kyse.

Knoukka

Well-known member
Lain mukaan saakin vissiin juoda yleisellä paikalla oluen, tai puistossa piknikillä ollessa vähän valkkaria, mutta tämän voi kaupunki tai kunta muutoin erikseen kieltää järjestyssäännöllä.

En puutu kyllä tuohon et mukamas vanhemmat eivät saisi juoda olutta lasten nähden, tietenkin saavat, mutta ei tuo silti anna hyvää kuvaa kun se noin tapahtuu. Kyllä taitaa Suomi olla länsieuroopan maista ainoita jossa tätä sattuu ja kuten tästäkin ketjusta huomaa niin ei se nyt kovin yleisesti hyväksyttävää ole täälläkään.
Ainoa ero on viinin ja oluen juonnissa lasten nähden on sivustakatsojan asenteissa. Tarkoitan nyt kohtuukäyttöä, ruokajuomaa, ruoan päälle olutta, janojuomaksi yms mistä kaikki kyllä hoksaa- kunhan vain eivät viitsi näytellä nipotuksessaan tyhmiä.

Monia kertaluokkia suurempi ongelma on se mitä tapahtuu kodeissa piilossa alkoholin kanssa, jossa ongelmia piilotellaan koska ko. ongelmista on tehty tässä asenneilmastossa tabu ja alkoholismista häpeäsairaus.

Troy

Well-known member
Sijainti
Very Good.
Mites sitten jos tuosta nappaan jaloista poitsun kärryihin ja lähden sitä lykkimään korttelia ympäri tölkki kourassa. Promillemittari tuskin edes värähtää tällä ruholla tuosta yhdestä kaljasta. Olisko se hyväksyttävää?

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Tekosyitä kaljan juonnille lasten parissa on toki helppo keksiä, kuten tekosyitä juomiselle muutenkin.
Ei mikään ihme, että lapset ja nuoret dokaavat kaupungilla, jos vanhemmat näyttävät mallia moiseen omalla käyttäytymisellään.
Mä veikkaan, että se on justiinsa toisepäin. Tiukka kuri kotona aiheuttaa lapsissa halua kapinoida juomalla kaupungilla.

No siskossa ja mussa on siinä mielessä eroavat esimerkit, että itse aloitin alkoholin käyttämisen vasta n. 20 vuotiaana, kun sisko harrasti sitä jo paljon nuorempana. Mutta siinä tietty muitakin juttuja, jotka kasvatukseen on vaikuttanut.

Ja kierrämpä itseni vielä pussiin sanomalla, että loppupeleissä se on tutkimusten mukaan muistaakseni 80% kun kaveripiiri määrittää, miten nuori ihminen elämäänsä aloittelee.

Troy

Well-known member
Sijainti
Very Good.
Mä veikkaan, että se on justiinsa toisepäin. Tiukka kuri kotona aiheuttaa lapsissa halua kapinoida juomalla kaupungilla.
Aina ei kaikki ole mustavalkoista tosiaan. Ei vanhempien tarvitse olla joko juoppoja tai tiukkiksia. Luojan kiitos suurin osa on normaaleja.

Nyt on meikän purtava hammasta ja lopetettava tähän. Pelkään et pian ryöstäytyy vanhemmuuskeskusteluksi, ja sitä en halua, kun koko idea mulle tällä forumilla on ollut se et tämä on mun omaa aluetta, jossa lapset ja eukko eivät näy.

Ekan kerran edes mainitsin lapseni nyt. Ihan tarpeetta. Ja lievässä provoyrityksessä. Jo kaduttaa. Ny sukka suuhun, Troy.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Totta, vanhemmilta ne tavat opitaan. Itsekin "taistelin" pitkään sitä elämää vastaan mitä vanhemmat elivät / elävät, mutta nykyään tunnistan olevani tasan ja täsmälleen samalla alkoholisoituneella polulla. Tosin siinä mielessä vielä surkeammalla, että mulla ei ole jälkikasvua.

Noh, ojassa ei olla vielä oltu.

Niin ja vaikka mulla olis vanhemmuudesta ja lapsien kasvatuksesta mielipiteitä, niin MITÄÄN omakohtaista kokemusta tapauksista ei ole, muuta kuin se mitä olen silmilläni nähnyt, mitä olen itse lapsena kokenut ja näistä olen joitakin johtopäätöksiä tehnyt.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Mulla on tässä asiassa senverran vanhakantaiset ja luutuneet asenteet, että en missään nimessä kulkisi kylillä alkoholia nauttien pienen lapseni kanssa.
Enkä myöskään katso hyväksyvästi nyökytellen kuvatun kaltaista toimintaa muiltakaan.

Kyse on aika pitkälle yleisesti hyväksytyn käyttäytymisen pelisäännöistä... Ei niinkään siitä, että haittaako yhden oluen nauttiminen lapsen nähden faktisesti ketään tai mitään.
Käytöstavat mättää mielestäni suht pahasti, jos vanhempi ryystää kaljaa kylillä muutaman vuoden ikäinen lapsi käsipuolessa.

Knoukka

Well-known member
Kyse on aika pitkälle yleisesti hyväksytyn käyttäytymisen pelisäännöistä. Eikä niinkään siitä, että haittaako yhden oluen nauttiminen lapsen nähden ketään tai mitään.
Käytöstavat mättää mielestäni suht pahasti, jos vanhempi ryystää kaljaa kylillä muutaman vuoden ikäinen lapsi käsipuolessa.
Enpä nyt puhuisi yleisesti hyväksytyistä käyttäytymisen pelisäännöistä kun jo tälläkin forumilla saadaan näin kiva hajonta tähän asiaan.

Ongelmahan on että kansallisesti meillä on viinaan jakomielitautinen suhtautumistapa. Mutta se oliskin jo toisen toikin aihe se.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Enpä nyt puhuisi yleisesti hyväksytyistä käyttäytymisen pelisäännöistä kun jo tälläkin forumilla saadaan näin kiva hajonta tähän asiaan.

Ongelmahan on että kansallisesti meillä on viinaan jakomielitautinen suhtautumistapa. Mutta se oliskin jo toisen toikin aihe se.
Joo, yllätyin kieltämättä siitä kuinka suuri osuus foorumilla pitää ko. käytöstä hyväksyttävänä. Monellakohan ko. vastaajista on omia lapsia?

Olen nähnyt joitakin kertoja savuisessa keskikaljakuppilassa isukin lapsensa kanssa. 10-15 vuoteen tosin en muista nähneeni.
On ollut pakko päästä kaljalle ja tuoda vielä lapsikin mukanaan.
Olen katsonut moista käytöstä varsin epäsuopeasti, vaikka en tuolloin vielä isä ollutkaan.

Monissa asioissa en ole mielestäni se kaikkein konservatiivisin henkilö, mutta tämä yleisellä paikalla alkoholin ryystäminen lapsiensa seurassa ei ole mielestäni esimerkki hyvästä käytöksestä.

Sillä saatta olla jotain vaikutusta mielipiteeseeni, että isäni oli alkoholisti. Aiheutti mielipahaa monille 30 vuotisen ryyppyputken varrella ja lopulta ryysti itsensä hengiltä.