Tero Kiviniemi
Member
Laitetaan nyt uusi otsikko, niin puhutaan edes aiheesta.
Erityismääräykset teknisistä asioista SS-luokan autojen osalta löytyy AKK:n sivuilta osoitteesta: http://www.akkry.fi/saantokirja/Tekniikka.htm ja sieltä kohta: VII ERITYISMÄÄRÄYKSET SPECIAL SALOON AUTOILLE
Tärkeimmät muutokset aiempaan ovat:
-Ohjaamoa ympäröivien korin osien tulee olla alkuperäisiä ja alkuperäisillä paikoilla. Vain lasipinnoille on omat määräykset. Mm paloseinät, ovet ja lattiat tulee säilyttää.
-Vanhan kaluston ylimenokausi on 31.12.2003 asti.
-Special Saloon luokassa hyväksytään rata-ajossa myös FIA GT2 luokan autot.
-Sylinteritilavuuden laskentakertoimena käytetään vain turbokerrointa 1,7 (moniventtiili ja muut kertoimet on poistettu).
-Voimansiirron korimuutoksissa tulee käyttää rallicrossin divisioonan 1 mukaista ratkaisua.
-Vähimmäispainot rata-ajossa nousevat 8,7 % ja rallisprint painotaulukko julkaistaan 100 cc:n välein.
Eniten närää on aiheuttanut kohta, jonka mukaan paloseinä ja lattia tulee olla alkuperäisiä ja alkuperäisellä paikalla. Tästä johtuen aluperin etuvetoiseen koppaan moottorin istuttaminen pitkittäin takavetoa ajatellen johtaa etupainoiseen painojakaumaan. Samoin alunperin takavetoisen auton painojakauman parantaminen moottoria taaksepäin siirtämällä vaikeutuu. Ja luonnollisesti SRT:n Escortin kaltaiset erikoisrakennelmat ovat historiaa.
Moottori on vapaa, mutta moottorilohkon tulee olla sarjavalmisteinen henkilöauton moottori (valmistettu vähintään 200 kpl/12kk). Voimansiirto on vapaa ja vetosuhteen muutosta varten voidaan korirakennetta muuttaa rallicrossin divisioonan 1 mukaisesti. Muutoksesta on mittapiirros sääntökirjasivuilla, mutta käytännössä se tarkoittaa sitä, että etuvetoiseen voi takavetoiseksi muuttamisen yhteydessä rakentaa kardaanitunnelin ja tilaa vetävälle taka-akselille.
Perusvaatimus aihiolle on että auton tulee olla sarjavalmisteinen ja voi olla luokiteltu ryhmään 1-4, A, B tai ST (Super Touring). Luokitus saa olla kansainvälisesti päättynyt. Special Saloon luokkaan hyväksytään myös FIA säännön mukaiset GT2-luokan autot, joilla on FIA:n myöntämä passi.
Eli kyllä noillakin eväillä mahdollisia vaihtoehtoja pitäisi vielä olla runsaasti jäljellä.
Erityismääräykset teknisistä asioista SS-luokan autojen osalta löytyy AKK:n sivuilta osoitteesta: http://www.akkry.fi/saantokirja/Tekniikka.htm ja sieltä kohta: VII ERITYISMÄÄRÄYKSET SPECIAL SALOON AUTOILLE
Tärkeimmät muutokset aiempaan ovat:
-Ohjaamoa ympäröivien korin osien tulee olla alkuperäisiä ja alkuperäisillä paikoilla. Vain lasipinnoille on omat määräykset. Mm paloseinät, ovet ja lattiat tulee säilyttää.
-Vanhan kaluston ylimenokausi on 31.12.2003 asti.
-Special Saloon luokassa hyväksytään rata-ajossa myös FIA GT2 luokan autot.
-Sylinteritilavuuden laskentakertoimena käytetään vain turbokerrointa 1,7 (moniventtiili ja muut kertoimet on poistettu).
-Voimansiirron korimuutoksissa tulee käyttää rallicrossin divisioonan 1 mukaista ratkaisua.
-Vähimmäispainot rata-ajossa nousevat 8,7 % ja rallisprint painotaulukko julkaistaan 100 cc:n välein.
Eniten närää on aiheuttanut kohta, jonka mukaan paloseinä ja lattia tulee olla alkuperäisiä ja alkuperäisellä paikalla. Tästä johtuen aluperin etuvetoiseen koppaan moottorin istuttaminen pitkittäin takavetoa ajatellen johtaa etupainoiseen painojakaumaan. Samoin alunperin takavetoisen auton painojakauman parantaminen moottoria taaksepäin siirtämällä vaikeutuu. Ja luonnollisesti SRT:n Escortin kaltaiset erikoisrakennelmat ovat historiaa.
Moottori on vapaa, mutta moottorilohkon tulee olla sarjavalmisteinen henkilöauton moottori (valmistettu vähintään 200 kpl/12kk). Voimansiirto on vapaa ja vetosuhteen muutosta varten voidaan korirakennetta muuttaa rallicrossin divisioonan 1 mukaisesti. Muutoksesta on mittapiirros sääntökirjasivuilla, mutta käytännössä se tarkoittaa sitä, että etuvetoiseen voi takavetoiseksi muuttamisen yhteydessä rakentaa kardaanitunnelin ja tilaa vetävälle taka-akselille.
Perusvaatimus aihiolle on että auton tulee olla sarjavalmisteinen ja voi olla luokiteltu ryhmään 1-4, A, B tai ST (Super Touring). Luokitus saa olla kansainvälisesti päättynyt. Special Saloon luokkaan hyväksytään myös FIA säännön mukaiset GT2-luokan autot, joilla on FIA:n myöntämä passi.
Eli kyllä noillakin eväillä mahdollisia vaihtoehtoja pitäisi vielä olla runsaasti jäljellä.