Stripeillä testaamisesta

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Minkähän takia tiimit ovat alkaneet käydä testaamassa kiihdytyssuorilla? Rellu ajoi alkkaudesta Santa Podissa ja nyt ferrari jossain italiassa?
Ferrari on ilmoittanut testaavansa aerodynamiikkaa, en muista mikä Renaultin syy on. Voisin uskoa ettei tuommoisella reilun 400m suoralla, plus jarrutusalueet, voi kovin tarkkaan saada kuvaa aerodynamiikan vaikutuksista.
Elikkäs testaako Ferrari nyt Renaultin jalanjäljissä Launch Controllia?
Mielestäni kaikkein fiksuin selitys, jotenkin ei vaan tunnu suoranpätkä ihan ihanteelliselle paikalle testata esmes aerodynamiikkaa, vaikka varmasti jonkinlaisen käsityksen siitä saakin.
Ferrarin lähdöt ensi GP:ssä parempia?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No tietysti Santa Podissa on testattu startteja aikaisemminkin.

Kuitenkin noista tasaisen nopeuden testeistä saadaan aika paljon tietoa aerodynamiikan toiminnasta, mikä saattaa kuullostaa yllättävältä. Niitä kuitenkin f1-tiimit tekee

Itse olen kehittänyt tähän seuraavan teorian. Kun f1-autolla ajetaan tasaista nopeutta täysin tasaisella suoralla, voidaan telemetriasta nähdä downforceen ja ilmanvastukseen suoraan liittyviä tekijöitä. Suoralla ja tasaisella radalla voidaan poissulkea jousitusliikkeet kaarre, jarrutus, kiihdytysvoimista sekä epätaisuuksista johtuvat liikkeet. Näin ainoa tekijä joka vaikuttaa auton jousitukseen, on downforce. telemetriasta nähdään mm. auton maavara, jousien painuminen jne. Näistä tiedoista vertaamalla voidaan suoraan nähdä downforcen kasvu. Ilmanvastuksen pienentymistä voidaan sitten vertailla suoraan moottorin tehon tuotosta tietyllä nopeudella. Koneen tuottama teho kertoo sitten, kuinka paljon ilmanvastus on pudonnut. Kaikki muut tekijäthän pysyvät samoina.

Näin ainakin itse olen asian päätellyt. Jos jollakin on parempi idea, tai jopa tieto, niin laittakoon tähän perään.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
pmw:n selitys vaikuttaa perin loogiselta. Taustalla voisi olla myös se, että viime aikoina on tullut julki useita epäonnistumisia aerodynamiikan osalta, kun ollaan luotettu liikaa tuulitunnelitesteihin. Suoralla ajaminen vastannee aika pitkälti niitä olosuhteita joita tuulitunnelitestissä pyritään simuloimaan.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Santa Podissa testaaminen on Benettonille/Renaultille ollut tosiaan arkipäivää jo pitkään. Tais tehdä sitä jo Lehdon aikana. Varmaan suurin tarkoitus on ajaa kalustoa sisään, mutta nyt elektroniikan kehittyessä myös muita tarkoituksia on tullut.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Vittorio Jano sanoi:
Jossain Italiassa on Vairanon suora, joka on n. 2km pitkä.


Kiitos hyvästä kuvasta. Juuri tuollahan Ferrari nyt on testannutkin. Ehkä ne ei vaan uskalla päästää sitä koppiautoilijaa F1:n puikkoihin mutkaradalle :D
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Taas vaihteeksi pmv:n teoria tuntuu fiksummalle kuin oma salaliittoteoria. Mut joo, jäi kokonaan huomioimati toi nykyisen telemetrian suomat mahdollisuudet.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Paitsi että suoralla ei nähdä sitä mikä nähdään tuulitunnelissa! Tuulitunnelissa nähdään mihin ilma virtaa, mitä kautta ja mihin syntyy mm. häiritseviä pyörteitä!

Tätä ei nähdä livenä ajettuna!

Pmv:n juttu kuulostaa järkeenkäyvälle, ja tuota sais mielestäni harrastaa muutkin!

Williams
pihtaa tietoja
Närää Williamsin ja BMW:n suhteissa aiheuttaa brittitallin nihkeys jakaa oma autotietoutensa täysin saksalaisinsinöörien kanssa. Näin BMW:n paras tietotaito jää osittain hyödyntämättä.
Williams on esimerkiksi kiihdytyksissä menettänyt aikaa jo yli vuoden ajan, kun ongelmaa ei yhteisesti ole pystytty selvittämään.
Tuo pätkä nyt on taas Heikki Kullan kirjoituksia mutta tekisi varmaan Williamsillekin hyvää testata kiihtyvyyttä! Ei heidän startit parhaasta päästä ole ja tällä hetkellä muutenkin ovat Renaultin kanssa aika pitkälti samalla viivalla! Joten starteissa kostautuva häviö näkyy sitten kisa tuloksissa! Varsinkin kun näyttää siltä, että Renault on suht luotettava peli!

Puhumattakaan McLarenin hommista ja ongelmista! Toki heillä on niin paljon muitakin ongelmia, että on varmaan parempi koittaa jotenkin ratkaista ne ensin! :dunno:
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Joo, ja kyllähän kiihdytyssuora on aina parisen kilometriä pitkä. Eipä taida miltään F1 radalta sellasta suoraa löytyä.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Spam sanoi:
Joo, ja kyllähän kiihdytyssuora on aina parisen kilometriä pitkä. Eipä taida miltään F1 radalta sellasta suoraa löytyä.
Noh indy on aika lähellä :ahem:

Vanhassa hockessakin eka pitkäkin suora oli melkein pari kilsaa pitkä mut nyt sitä ei enää ole :mad:
 

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
Miten kovaa formula 1 auto menee sitten varttimailin eli 402metriä? Meneekö ysin puolelle? Entäs loppunopeus?
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Joni15 sanoi:
Noh indy on aika lähellä :ahem:

Vanhassa hockessakin eka pitkäkin suora oli melkein pari kilsaa pitkä mut nyt sitä ei enää ole :mad:

Mutta eihän Indyn "suora" olekaan suora...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Zep sanoi:
Santa Podissa testaaminen on Benettonille/Renaultille ollut tosiaan arkipäivää jo pitkään. Tais tehdä sitä jo Lehdon aikana. Varmaan suurin tarkoitus on ajaa kalustoa sisään, mutta nyt elektroniikan kehittyessä myös muita tarkoituksia on tullut.
Muistelen, että Scuderia Italia olisi Lehdon ollessa siellä tehnyt testejä lentokentällä suht paljonkin.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Ehkäpä nekin kallistuu pikkuhiljaa tekemään jotain mielekästä ton ratin veivaamisen sijaan?
 

eduardo

Well-known member
Liittynyt
29.1.2000
Viestit
255
Sijainti
La Habana, Cuba
pmv sanoi:
Näin ainakin itse olen asian päätellyt. Jos jollakin on parempi idea, tai jopa tieto, niin laittakoon tähän perään.
Joo näin on. Kyllä nuo suoratestit ovat kehitystyön kannalta tavallaan askel "eteenpäin" tuulitunneli- ja moottoritestipenkkitestien jälkeen. Näillä suoratesteillä testataan sentään kokonaista toimivaa autoa, eikä vain osia siitä.

Oikeata ratatestiä tarvitaan välttämättä, ja yksi syy mikä lisäksi houkuttaa tekemään näitä suoratestejä on testirajoitukset; suoratesteillä ei kilometrejä tule niin paljon ja ovat siksi tehokkaita.
 
Ylös