Suomalaisen F1-kuskin arvostus

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
Päätinpä avata tästä oman keskustelun, ettei mene ihan offtopiciksi tuolla vapaiden harkkojen threadissa...

Rapu-70 sanoi:
Pyrin tuomaan esiin sitä, että moottoriurheilun huipuista aika pieni osa pääsee ajamaan F1stä, varsinkaan tuollasissa talleissa kuin Räikkönen. Kun ottaa huomioon taustat ja sen kuinka vähän suomessa moottoriurheilua tuetaan suhteessa esim. kilpahiihtoon niin mielestäni Kimin saavutuksia ei voi vähätellä. En tietenkään vähättele muidenkaan suomalaisten urheilijoiden saavutuksia, mielestäni vaan perspektiiviä ehkä kaivattaisiin myös keskusteluunkin siitä, missä lajissa on hankala päästä huipulle ja missä ei niin hankala. Pelkkä treenaaminen ja lahjakkuus ei esim. formuloissa riitä.
Pitkälti samaa mieltä. Suomessa on vimeisen kymmenen vuoden aikana ikään kuin opittu pitämään itsestäänselvyytenä, että meillä on maailmanmestaruudesta taisteleva urheilija F1-sarjassa, eikä ymmärretä sitä, miten valtavan epätodennäköinen tällainen asetelma itse asiassa on. Esim. saksalaisia kuljettajia on sarjassa neljä vaikka Saksassa on 80 miljoonaa asukasta ja se on yhteiskunnalliselta asemaltaan jokseenkin vertailukelpoinen Suomeen, jossa on 16 kertaa vähemmän populaa. Saman suhteen (80m->4) mukaisesti Suomen odotusarvollinen F1-kuljettajakiintiö olisi 0,25 kuljettajaa. (toisin päin: jos Saksalla olisi kuskeja saman suhteen mukaisesti kuin Suomella, saksalaisia kuskeja olisi sarjassa vaatimattomat 32 kpl, eli 150 % F1-kuskipaikoista)

Tästä 0,25-kuljettajasta 0,05:n voitaisiin arvioida ajavan maailmanmestaruudesta (~4 kuskia 22:sta). 0,05 on 20-kertaa enemmän kun mitä meillä on ollut viimeisen vuosikymmenen ajan (eli 1 kpl: ensin Häkkinen ja sitten Räikkönen). Jos sama vertailu tehdään Britteihin ja Italiaan, saataisiin 0,06 ja 0,05. Jos mietitään muita Pohjoismaita, jotka ovat kaikkein vertailukelpoisimpia valtioita Suomeen nähden, huomataan, että odotusarvolliset kiintiöt ovat aika kohdillaan. Näitä 0,25-tason kiintiöitä heillä "edustavat" nimet, kuten Tom Kristensen ja Mattias Ekström, eli kuskit, jotka ovat lähimpänä F1-paikkaa, mutta eivät kuitenkaan ihan siellä asti.

Toisin sanoen, on erittäin odotettavaa, että tulevina vuosina Suomen mieletön luksusasetelma ei tule säilymään - se ei yksinkertaisesti voi säilyä - vaikka Suomesta toki tulee todella lahjakkaita junioreita kokoajan sekä rata-autoilu- että rallipuolelle. Mutta silti 1 kpl maailmanmestaruudesta taistelevia kuljettajia F1-sarjassa jatkuvalla syötöllä ei ole mitään muuta kuin utopia. Suomella "kuuluisi" olla 0 F1-kuskia, 0 F1-mestaruudesta taistelevaa kuskia, 1 kuski kerran 20 vuodessa ja 1 mestaruudesta taisteleva kuljettaja kerran 50-100 vuodessa. Eli otetaanpa ilo irti Räikkösen taisteluista. :D

:thumbup:

EDIT: "40 kertaa vähemmän" korjattu -> "16 kertaa vähemmän"
 
Viimeksi muokattu:

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Näin se menee. Plussapuolella

+suomalaisilla on aika hyvä maine ja valmiit neuvotteluyhteydet ja kulttuuri F1:siin
+paljon kartingin harrastajia sekä ratoja
+rauhallinen ja pitkäjänteinen luonne noin yleensä

Miinuspuolella
-Heikko markkina-alue ja sponsoriarvo

Itse toivoisin valtiolta suurempaa panostusta muutamien lahjakkaiden kuskien tukemisessa. Nykyisellään on niin että kartingin pikkuluokat ovat mahdollisia ilman sponsorointia, mutta kunnon kilpaluokat kuten ICA ei enää normituloilla.

AKK:n valmennusryhmä on ihan hyvä, vaikken tiedäkään kuinka paljon itse ryhmästä saa tukea, mutta toivoisin panostusta myös ihan valtion puolelta. Suomessa on vahvoja vanhoja lajeja, mutta itse olen siinä uskossa ettei noissa pärjätä ilman dopingia. Ne missä ilman mömmöä pärjätään on taas hyvin pienen yleisön lajeja - kuten vaikkapa mäkihyppy, keihäänheitto.

Noh, tuo mömmö-puoli on oma uskomukseni asiaan, ja varmasti löytyy toisiakin mielipiteitä.

Hyvän pohjatyön takia uskon suomalaisten oloon F1:sissä. Toki välivuosia ilman kotimaisia kuljettajia tulee, mutta silti olemme väkilukuun suhteutettuna siellä kärkipäässä.
 

topijadexi

Active member
Liittynyt
11.4.2007
Viestit
38
Jep.. Onhan se kyllä todella upeata että olemme saneet seurata näitä suomipoikien edesottamuksia jo näin kauan, ja toivottavasti vielä pitkään. Kyllähän se että suomalaisia kilpailee F1 sarjassa on tuonut lajin koko kansan "krapulaviihteeksi" ;) ja meidän tavisten tietoisuuteen.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Mikkonen puhuu asiaa. Itse pelkään pahoin että Kimin ja Heikin lopettaessa joudutaan seuraavaa suomalaiskuskia odottamaan vuosia tai jopa vuosikymmeniä. Eipä niitä suomalaiskuskeja näkynyt paljoa mm-sarjan alkuvuosikymmenikään. Outo tilanne kun itse aloin seuraamaan F1-sarjaa vuonna -91, niin aina on ollut suomalaiskuski mukana.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikkosen jutun ajatus on asiaa, mutta matematiikka hämärää. :D

Suomessa on 5,2 miljoonaa asukasta ja Saksassa 82,4. Mutta jos nuo nyt yksinkertaistettaisiin 5 ja 80 miljoonaksi. Saksaa edustaa tällä hetkellä 4 F1-kuskia (jos Vetteliä ei huomioida), mikä tekee 1 kuski/20 milj. Suomen väkilukuun suhteutettuna 0,25 kuskia/5 milj. Mikkonen siis päätyi oikeaan lopputulokseen eri lähtöluvuista. ;)

"40 kertaa vähemmän" ei oikein tarkoita mitään, mutta Suomen väkiluku on yksi kuudestoistaosa Saksan väkiluvusta. Neljällä miljoonalla se olisi ollut yksi kahdeskymmenesosa.

Suomesta on tullut kuskeja vasta 70-luvulta lähtien, joten ehkä nykytilanne tasaa 50- ja 60-lukujen tyhjiötä. ;)
 

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
WebSlave sanoi:
"40 kertaa vähemmän" ei oikein tarkoita mitään, mutta Suomen väkiluku on yksi kuudestoistaosa Saksan väkiluvusta. Neljällä miljoonalla se olisi ollut yksi kahdeskymmenesosa.
Juu, korjasin tuon 40->16. Tuli kirjoitettua sen verran nopeasti, että en tiedä mistä repäisin tuon 40. :D Mutta muut luvut pitävät paikkansa sillä tarkkuudella, kuin mitä tässä nyt on olennaista.

WebSlave sanoi:
Suomesta on tullut kuskeja vasta 70-luvulta lähtien, joten ehkä nykytilanne tasaa 50- ja 60-lukujen tyhjiötä. ;)
Niinpä. Ehkäpä sitten 2020- ja 30-luvut tulevat jälleen olemaan tyhjää. Toivottavasti ei kuitenkaan kävisi näin. :(
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Suomalaisia kiinnostaa autourheilu enemmän kuin Saksalaisia - tämä pitää muistaa myös. Niinpä on turha verrata valtioiden väestöjä toisiinsa - pitää ottaa huomioon autourheilun asema ja suosio valtioissa. Jos Saksassa onkin ihmisiä 80+ miljoonaa ja Suomessa vain 5,3, niin suomalaisista 1:5 katsoo kisoja jatkuvasti, mutta seuraako Saksassa edes 1:20? Mutulla arvioin, joten faktat saa joku kaivaa tiskiin ja nolata minut, jos jotakuta asia niin paljon kiinnostaa.

Arvioni mukaan Suomesta onkin siis huomattavasti suurempi todennäköisyys saada kuskeja sarjaan kuin että Saksan kuskien määrä jaettaisiin noin 16:lla. Olisiko suhdeluku tällöin jopa 1:4, jolloin neljää saksalaista kuljettajaa kohti suomalaisia sarjassa olisi 1.

Kun pikaisesti laskeskelin, vuodesta 1974 alkaen (Leo Kinnusen kausi) formulaviikonlopun ajopuuhiin on osallistunut keskimäärin vajaat 1,16 suomalaista. Keken aloittamisesta alkaen vuonna 1978 luku on noin 1,22. Kymmenen viimeisen vuoden keskiarvo on 1,56. Olen nimenomaan laskenut kuljettajia per kisaviikonloppu enkä lukenut pikku-Rosbergia suomalaiseksi tässä tilastossa. Luvuissa voi olla heittoa suuntaan tai toiseen jonkin verran, koska katselin nämä aika nopsaan tuolta Wikipediasta.
 

Racemaster

Well-known member
Liittynyt
5.7.2007
Viestit
113
Eiköhän tää nyt ole puhtaasti kulttuurillinen asia kuitenkin???
Jos esim. vertaa ralliin niin ainahan suomesta on tullut huippukuljettajia...
Ratapuoli on vain vähän siitä rahasta kiinni. Ehkäpä se selvittää minkä takia Suomalaisia F1 kuljettajia on alkanut tihkua vasta 70-luvulta lähtien...
Jos kyse olisi täysin matemaattisesta yhtälöstä niin eiköhän esim. Kiinalaiset olis joka lajissa huipulla aina... Täysin sattuman kauppa olis, että mikään muu kansallisuus voittas yhtään mitään missään lajissa... Joka kuudeshan meistä on Kiinalainen...:)
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Mielenkiintoinen juttu! Itselläni on yksi kanadalainen ystävä, joka muutti tähän maahan pysyvästi. Ihan on hänkin ihmetellyt kysymystä samalla Villeneuven kohtaloa voivotellen. Taipa siis lähinnä sen vanhemman.

Ruotsalaisilta muuten tuli tuossa keväällä vastaus kuin apteekin hyllyltä miksi eivät itse pärjää rata-autoilun kovimmalla tasolla. Ronnie Petterson oli Super-Swede 1970-luvulla, mutta sen jälkeen tyhjää. Moottoriurheilu on kuulema kokonaisuudessaan vanhanaikaista, ei ruotsalaiset enää siihen viitsi panostaa. Kovin oli ontuva vastaus, kun maasta löytyy sellaisia moottoripäitä, että lainkuuliaista suomalaista hirvittää.

Hyvä keskustelunavaus oli tämä, kannatan kovasti! Siltikin on vähän sellainen fiilis, että kun itseltäni ainakaan ei kovin järkevää ja rationaalista ajatusta tähän tule, niin olisiko paikka vapaan puolella?

Tosin moni muu on varmaan analyyttisempi ja fiksumpi. Ehkä tämä saadaan siivona pidettyä.
 

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
Racemaster sanoi:
Eiköhän tää nyt ole puhtaasti kulttuurillinen asia kuitenkin???
- -
Jos kyse olisi täysin matemaattisesta yhtälöstä niin eiköhän esim. Kiinalaiset olis joka lajissa huipulla aina... Täysin sattuman kauppa olis, että mikään muu kansallisuus voittas yhtään mitään missään lajissa... Joka kuudeshan meistä on Kiinalainen...:)
Aivan, eihän näitä asioita voi tietenkään matematiikalla eksaktisti ratkaista, mutta kun tein tuota vertailua, niin otin vertailukohdaksi nimenomaan Länsi-Euroopan maita, jotka ovat kulttuurisesti ja yhteiskunnallisen rakenteensa osalta mahdollisimman lähellä Suomea. Esim. Kiinahan ei tätä ole, joten vastaavan vertailun tekeminen sinne on huomattavasti hankalampaa.

Mutta lienee kuitenkin vain ajan kysymys ennen kuin kiinalaiset ohittavat suomalaiset F1-kuskien määrässä. Jos F1 pysyy kuvioissa mukana, eikä lajia kuopata, ja jos Kiinan taloudellinen ym. kehitys jatkuu samaan malliin, niin tulevaisuudessa näin tapahtuu. Se, onko ajankohta sitten 20-, 40- vai 60-luku on jo ihan toinen juttu. Mutta kyllä se peruspopulaatio on olennainen asia. Jos sulla on iso kasa porukkaa, sieltä tulee myös isompi kasa jossain tietyssä taidossa loistavia yksilöitä - jos ympäristöt ovat samanlaiset. Kiinan ympäristö (yhteiskunta) lähenee jatkuvasti länsimaista. Ei toki ole sellainen, mutta lähenee sitä. :)
 

ajuu

Member
Liittynyt
9.8.2001
Viestit
187
Toni_V sanoi:
Itse toivoisin valtiolta suurempaa panostusta muutamien lahjakkaiden kuskien tukemisessa. Nykyisellään on niin että kartingin pikkuluokat ovat mahdollisia ilman sponsorointia, mutta kunnon kilpaluokat kuten ICA ei enää normituloilla.
Vaikea uskoa että valtio lähtis maksamaan esim jonkun yhden kuljettajan kautta pikkuformuloissa n.200000e kausi. Siinä on sosiaalitantoille selittelemistä.
 

topijadexi

Active member
Liittynyt
11.4.2007
Viestit
38
Ja jossain vaiheessa tulee varmaan pikku Häkkiset Räikköset ja Kovalaiset:ahem:
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Mä olen frendien kanssa jutellut jo pitkään että nautitaan näistä vuosista. Jo se että meillä on mies ykkösissä on kova juttu. Se että meillä on kaksi miestä huipputalleissa on superia. Kyllä lajia arvostavat osaavat arvostaa tätä. Toki vituttaa se että tulee itsekin purnattua kokkos tai kolmostilasta. Nyt vaan on mennyt "liian hyvin" monta vuotta.
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
McHaka sanoi:
Suomalaisia kiinnostaa autourheilu enemmän kuin Saksalaisia - tämä pitää muistaa myös.
Meinaatko? Ainakin Schumin aikoina F1-kisoja seurasi Saksassa muistaakseni tyypillisesti jotain tyyliin 15 miljoonaa/GP. Vastaa suunnilleen samaa kuin Suomen miljoona/GP, eli aika samassa "kiinnostusluokassa" pyöritään (jos nyt siis unohdetaan maikkarin nykyiset rahastusdiilit ja katsojaluvut). Siihen tietysti päälle se itsestäänselvyys, miten laajalla rintamalla saksalaiset on mukana muissa autourheiluluokissa, miten F1 on esillä mediassa tai miten tärkeää autoilu ylipäänsä on saksalaisessa yhteiskunnassa. Tietysti suomalaiset otti enemmän irti Häkkisen mestaruuksista kuin saksalaiset jostain Schumin x:nnestä mestaruudesta, mutta tämä on pikkumaan kohdalla aika loogista.
 

Alain Prost

Well-known member
Liittynyt
18.8.2002
Viestit
48
Toni_V sanoi:
Itse toivoisin valtiolta suurempaa panostusta muutamien lahjakkaiden kuskien tukemisessa.


Ihan kiva, että suomalaisia on formuloissa, mutta veronmaksajien rahoille on kyllä huomattavasti tärkeämpääkin käyttöä kuin kilpa-autoilijoiden rahoittaminen (jotka läksivät Monacoon heti jos alkavat merkittävästi tienaamaan). Kyseessä on ytimiään myöten kaupallinen laji, joten etsikööt kuskit sponsorinsa jatkossakin yksityispuolelta.

Mitä dopingiin tulee, niin kannattaa muistaa, että monissa lajeissa ei pahemmin testailla (Tennis, Pohjois--Amerikan ammattilaissarjat NBA, NHL jne.). Eipä taitaisi montaakaan puhdasta urheilijaa niistä löytyä jos testit tehtäisiin tosimielessä. Pyöräily ja yleisurheilu ovat doping-lajien maineessa siksi, että siellä on tosissaan urheilijoita testattu. Bisnesmielessä se on ollut huono ratkaisu. Lopetetaan testit = ei doping-käryjä = puhtaan lajin maine.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Alain Prost sanoi:
Ihan kiva, että suomalaisia on formuloissa, mutta veronmaksajien rahoille on kyllä huomattavasti tärkeämpääkin käyttöä kuin kilpa-autoilijoiden rahoittaminen (jotka läksivät Monacoon heti jos alkavat merkittävästi tienaamaan). Kyseessä on ytimiään myöten kaupallinen laji, joten etsikööt kuskit sponsorinsa jatkossakin yksityispuolelta.
Valtio voisi tukea tähän liittyvää toimintaa esim. ottamalla kartingin mukaan peruskoulujen liikuntatunneille pesäpallon ja hiihdon rinnalle. Jokaisen kunnan liikuntakeskuksen yhteyteen rakennettaisiin valtion tuella karting-rata ja vuokra-autoja olisi tarjolla jotta kaikilla olisi mahdollisuus harrastaa myös ilman omaa kalustoa. Nojoo...

Alain Prost sanoi:
Mitä dopingiin tulee, niin kannattaa muistaa, että monissa lajeissa ei pahemmin testailla
Mitä tästä? Taisi olla Magnyssa viimeksi testaajat paikalla...
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
ajuu sanoi:
Vaikea uskoa että valtio lähtis maksamaan esim jonkun yhden kuljettajan kautta pikkuformuloissa n.200000e kausi. Siinä on sosiaalitantoille selittelemistä.
No, kun ajatellaan miten hiihtoa tai jotain oopperaa tuetaan niin miksei? Ei nyt ehkä 200ke, mutta siis jotain tukea. Tuohan voitaisiin myöntää sellaisena tukena että jos hommasta tulee hyvä ammatti, tuen maksaa takaisin korkoineen, jos ei niin tukea ei tarvitse maksaa. Näin toimii tietyt TE-keskuksen rahatkin.

Toki kuskien pitää olla siinä määrin lupaavia että sponsorien jonkunlaista kiinnostustakin on - eli kokonaan ei makseta kenenkään tallipaikkaa, mutta jonkun osuuden voisi kattaa valtion puolesta.

Tuosta nopeasti katsoin että 2006 budjetissa:
"Valtionosuus ja -avustus teattereille ja orkestereille 45,5 milj EUR"
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
topijadexi sanoi:
Ja jossain vaiheessa tulee varmaan pikku Häkkiset Räikköset ja Kovalaiset:ahem:
2020-luvulla F1:n mestaruudesta taistelevat ainakin suomalaiset nuorukaiset Max Salo ja Hugo Häkkinen!
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
F1sen ja väkisinhiihdon tai yleisurheilun erona on se, että jos alitat jonkun karsintarajan pääset kisaamaan huipputasolla suht samantien, F1:sissä karsintarajan alitus ei riitä, vaan vaaditaan joko helevetisti rahaa, että pääsee näyttämään johonkin roskistalliin tai sitten pitää olla ihan uskomattoman lahjakas, kuten siis Kimin tapauksessa on käynyt.

Suomalaislajeista F1 on kuitenkin lähes eniten välinelaji, joten voittoon on esim viimevuodet ollut mahis vaan ajamalla kahdessa tai kolmessa huipputallissa. Silti meillä on lähes katkeamaton putki siitä, että joissain näistä talleista ajaa aina suomalainen. Varmaankaan valtiollisella tuella ei auteta ketään tai mitään moottoriurheilussa, mutta mielestäni lajissa saavutetun menestyksen voisi edes tunnistaa siinä suhteessa, että tänne vois yrittää saada jonkun moottoriurheiluluokan huippukisan ennen ainakaan kun ruvetaan jotain olympialaisia hakemaan. Olis niinku reilua..
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Tomacu sanoi:
Mikkonen puhuu asiaa. Itse pelkään pahoin että Kimin ja Heikin lopettaessa joudutaan seuraavaa suomalaiskuskia odottamaan vuosia tai jopa vuosikymmeniä. Eipä niitä suomalaiskuskeja näkynyt paljoa mm-sarjan alkuvuosikymmenikään. Outo tilanne kun itse aloin seuraamaan F1-sarjaa vuonna -91, niin aina on ollut suomalaiskuski mukana.
Kimi jatkaa ykkösissä ainakin seuraavat viisi vuotta. Kovis on edelleen kirjoittamaton kortti ja saattaa ajaa sarjasa jopa pitempäänkin.

Kun asiat tapahtuvat ykkösissä niin sitten kans tapahtuvat. Hyvinkin nopeasti saattaa olla taas parikin suomalaista tulossa ykkösiin ja kanavat sinne on jo olemassa. Eikä tietenkään pidä unohtaa Ruuspäriä poikineen.
 
Ylös