Mikkonen
Well-known member
- Liittynyt
- 29.12.2006
- Viestit
- 658
Päätinpä avata tästä oman keskustelun, ettei mene ihan offtopiciksi tuolla vapaiden harkkojen threadissa...
Tästä 0,25-kuljettajasta 0,05:n voitaisiin arvioida ajavan maailmanmestaruudesta (~4 kuskia 22:sta). 0,05 on 20-kertaa enemmän kun mitä meillä on ollut viimeisen vuosikymmenen ajan (eli 1 kpl: ensin Häkkinen ja sitten Räikkönen). Jos sama vertailu tehdään Britteihin ja Italiaan, saataisiin 0,06 ja 0,05. Jos mietitään muita Pohjoismaita, jotka ovat kaikkein vertailukelpoisimpia valtioita Suomeen nähden, huomataan, että odotusarvolliset kiintiöt ovat aika kohdillaan. Näitä 0,25-tason kiintiöitä heillä "edustavat" nimet, kuten Tom Kristensen ja Mattias Ekström, eli kuskit, jotka ovat lähimpänä F1-paikkaa, mutta eivät kuitenkaan ihan siellä asti.
Toisin sanoen, on erittäin odotettavaa, että tulevina vuosina Suomen mieletön luksusasetelma ei tule säilymään - se ei yksinkertaisesti voi säilyä - vaikka Suomesta toki tulee todella lahjakkaita junioreita kokoajan sekä rata-autoilu- että rallipuolelle. Mutta silti 1 kpl maailmanmestaruudesta taistelevia kuljettajia F1-sarjassa jatkuvalla syötöllä ei ole mitään muuta kuin utopia. Suomella "kuuluisi" olla 0 F1-kuskia, 0 F1-mestaruudesta taistelevaa kuskia, 1 kuski kerran 20 vuodessa ja 1 mestaruudesta taisteleva kuljettaja kerran 50-100 vuodessa. Eli otetaanpa ilo irti Räikkösen taisteluista.
:thumbup:
EDIT: "40 kertaa vähemmän" korjattu -> "16 kertaa vähemmän"
Pitkälti samaa mieltä. Suomessa on vimeisen kymmenen vuoden aikana ikään kuin opittu pitämään itsestäänselvyytenä, että meillä on maailmanmestaruudesta taisteleva urheilija F1-sarjassa, eikä ymmärretä sitä, miten valtavan epätodennäköinen tällainen asetelma itse asiassa on. Esim. saksalaisia kuljettajia on sarjassa neljä vaikka Saksassa on 80 miljoonaa asukasta ja se on yhteiskunnalliselta asemaltaan jokseenkin vertailukelpoinen Suomeen, jossa on 16 kertaa vähemmän populaa. Saman suhteen (80m->4) mukaisesti Suomen odotusarvollinen F1-kuljettajakiintiö olisi 0,25 kuljettajaa. (toisin päin: jos Saksalla olisi kuskeja saman suhteen mukaisesti kuin Suomella, saksalaisia kuskeja olisi sarjassa vaatimattomat 32 kpl, eli 150 % F1-kuskipaikoista)Rapu-70 sanoi:Pyrin tuomaan esiin sitä, että moottoriurheilun huipuista aika pieni osa pääsee ajamaan F1stä, varsinkaan tuollasissa talleissa kuin Räikkönen. Kun ottaa huomioon taustat ja sen kuinka vähän suomessa moottoriurheilua tuetaan suhteessa esim. kilpahiihtoon niin mielestäni Kimin saavutuksia ei voi vähätellä. En tietenkään vähättele muidenkaan suomalaisten urheilijoiden saavutuksia, mielestäni vaan perspektiiviä ehkä kaivattaisiin myös keskusteluunkin siitä, missä lajissa on hankala päästä huipulle ja missä ei niin hankala. Pelkkä treenaaminen ja lahjakkuus ei esim. formuloissa riitä.
Tästä 0,25-kuljettajasta 0,05:n voitaisiin arvioida ajavan maailmanmestaruudesta (~4 kuskia 22:sta). 0,05 on 20-kertaa enemmän kun mitä meillä on ollut viimeisen vuosikymmenen ajan (eli 1 kpl: ensin Häkkinen ja sitten Räikkönen). Jos sama vertailu tehdään Britteihin ja Italiaan, saataisiin 0,06 ja 0,05. Jos mietitään muita Pohjoismaita, jotka ovat kaikkein vertailukelpoisimpia valtioita Suomeen nähden, huomataan, että odotusarvolliset kiintiöt ovat aika kohdillaan. Näitä 0,25-tason kiintiöitä heillä "edustavat" nimet, kuten Tom Kristensen ja Mattias Ekström, eli kuskit, jotka ovat lähimpänä F1-paikkaa, mutta eivät kuitenkaan ihan siellä asti.
Toisin sanoen, on erittäin odotettavaa, että tulevina vuosina Suomen mieletön luksusasetelma ei tule säilymään - se ei yksinkertaisesti voi säilyä - vaikka Suomesta toki tulee todella lahjakkaita junioreita kokoajan sekä rata-autoilu- että rallipuolelle. Mutta silti 1 kpl maailmanmestaruudesta taistelevia kuljettajia F1-sarjassa jatkuvalla syötöllä ei ole mitään muuta kuin utopia. Suomella "kuuluisi" olla 0 F1-kuskia, 0 F1-mestaruudesta taistelevaa kuskia, 1 kuski kerran 20 vuodessa ja 1 mestaruudesta taisteleva kuljettaja kerran 50-100 vuodessa. Eli otetaanpa ilo irti Räikkösen taisteluista.
:thumbup:
EDIT: "40 kertaa vähemmän" korjattu -> "16 kertaa vähemmän"
Viimeksi muokattu: