Suomen autourheilu ja harrastajat

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Itse olen katellut tuota suomen rara-autoilu juttuja aina silloin tällöin. Välillä on herännyt kipinä lähteä itse mukaan. Mutta, mutta. Mistä aloittaa.

Jos haluaa ajella kohtuullisella menopelillä voi varautua maksamaan vähintään 30 000mk. Jos ei ole rikkaita vanhempia, tai mahdollisuutta yleensäkkään autoon tms, on aika heikoilla jo aloituksessa.

Sitten jos pöllähtäisi jonnekin ja pyytäisi ajamaan jollakin kotterolla, pitää olla vähintään n.50 kpl erilaisia lupia, lisenssejä, jäsenyyksi tms. taskussa. Aika mahdotonta on hommata niitä kaikkia jos ei ole edes mainittavaa kokemusta, olisi varmaan sananmukaisesti käveltävä tiiliseinänläpi.

Aika epätodennäköistä on, että suuri osa lajin mahdollisista lahjakkaista taitajista olisi lajin parissa tällä hetkellä. Aloitus kynnys on aika iso, jos todellakin on ´omillaan´. Jonkin näköiset moottoriurheilu tapahtumat olisivat aika hyvä keksintö, joihin voisi ihmiset tulla kokeilemaan autoja tms. ajamaan ja kokeilemaan, ilman nenänvartta pitkin katsomista. Okei, tottakai voisi ottaa yhteyttä karting seuraan ja pyytää autoa kokeiltavaksi...

Itse olen katsellut mahdollisuutta ajamiseen, mutta toistaiseksi on jäänyt...
Ei ehkä lopullisesti, ehkä sitten kun on rahaa...Uskoisin että itse en jäisi hirveästi nykyisille kuskeille jos pääsiisi hiukan edes kokeilemaan jotakin menopeliä.

Ps. mahtaisiko kenelläkään olla mahdollisuutta, että pääsisi kokeilemaan jotakin menopeliä, ilman että tulisi ensimmäisen kierroksen jälkeen räkäistä naurua.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by jkjanne:
mahtaisiko kenelläkään olla mahdollisuutta, että pääsisi kokeilemaan jotakin menopeliä, ilman että tulisi ensimmäisen kierroksen jälkeen räkäistä naurua.
Jos sulla on auto ja kortti, niin miksi et menisi jonkin merkkikerhon tms. rata-ajo tapahtumaan katselemaan ja kokeilemaan. Ainaskin Affenistolla niitä on tämän tästä.
 

Davidian

Well-known member
Liittynyt
1.6.1999
Viestit
1757
Sijainti
Waterworld
Ei autourheilu ole ainoa mahdollinen vaihtoehto, kokeileppas välillä kilpaveneilyä. Siellä on esim. T400 luokan kustannukset rajattu melko pieniksi, esim. Keskon avustuksella uuden Yamaha 20sen saa koneeksi 10 000 mklla, ja kilpailukykyisiä veneitä saa hintaluokasta 4000 mk eteenpäin (Viron poijjaat vääntää halvalla :)). Noi halvat tosin vaativat aikapaljon rakentamista, jos meinaat mestaripaatin vääntää. Kokemusta on, veli voitti juuri suomenmestaruuden juuri tälläisestä viron rotiskosta rakennetulla veneellä. Hommaa sai tosiaan tehdä ja paljon. Kilpailukykyiset Potkurit tosiaan maksaa maltaita. Ja Formula 4siin tarttii jo pätkkää paljon enemmän. Mutta on se niin saatanan siistiä, esim.kaarrenopeudet ovat kovemmat kuin autoilla, puhumattakaan kokoajan muuttuvasta ajoalustasta jne... Uskoisin, että jos rakennusintoa riittää, saisi esim. mineihin rakennettua kilpailukykyisen kaluston jopa alle 30 000mk, mutta se vaatii työtä, mikään ei tule moottoriurheilussa tosiaankaan ilmaiseksi. Eikä raha ratkaise kaikkea.

Mun täytyy olla sun kanssa samaa mieltä siitä, että AKK on tehnyt lajiin sisäänpääsyn liian vaikeaksi kaikkinen mahdollisine ennakkoilmoittautumismaksuineen jne... Se ei tee lajin kannalta hyvää pitemmällä tähtäimellä, koska käytännössä estetään lajin kokeilemisen kohtuullisilla kustannuksilla.
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
530
Sijainti
Peraehikiae
Kannattaa harkita näitä endurance -kisoja, vaikkapa myytävien autojen luokkaa. Myyntihinta todella alhainen 4000,-. Tuolloin ei ainakaan kustannukset kaluston osalta nouse kattoon. Tietysti sillä hinnalla saa vain jonkinmoisen vakioräpsyn (tyyliin jokamiesluokka) mutta turhapa sitä on kuuseen kurkotella, jos ei ole rahkeita. Kyllähän kaikki haluaisivat kokeilla rata-autoilua huipputasolla mutta on selvää, ettei kaikkien budjetti voi olla riittävä. Tuossa myytävien autojen luokassa tietysti on tarjolla lisäkustannuksia, kun paikanpäälle pitäisi vielä päästä jollain = vetoauto, traileri, turvavarusteet, yms. yms. Lisenssivaatimuksena on JM-tutkinto (ei voi olla kynnyskysymys!), eikä taideta myytävien autojen luokkaan vaatia sitäkään (olikohan siellä joku kertalisenssi käytäntö). Esim. noissa kisoissa voi käydä kokeilemassa harrastusta. Mikäli kiinnostusta riittää, voi siirtyä EMA:n (ei myytävien autojen luokka), jossa kalusto on parempaa ja säännötkin antavat paremmat mahdollisuudet "kilpa-automaisen" ajoneuvon rakentamiseen. Ajokokemusta kertyy yhdessä kisassa todella paljon (mikäli kalusto kestää ja on sellaista, että ajoa voi sanoa kokemukseksi muutenkin kuin pahassa merkityksessä!), em. kisoissa, uskoisin, ei katsota ketään nenänvarttapitkin.

mitä sitten menestymiseen tulee, Suomalaisista miesautoilijoista noin 90% olettaa olevansa keskimääräistä parempia ajajia... joku juttu ei täsmää... mutta, yrittänyttä ei laiteta, sanotaan.

lisäinfoa vaikkapa osoitteesta www.gt-forum.net

kik
 

SpeedKing

Well-known member
Liittynyt
7.1.2001
Viestit
119
... saisi kokeilla ajamista...
Herää jo: entäs jos vetäisit jonkun, sanotaan 200kmk:n pelin romuksi. No, sattuhan sitä. Jos ei ole yhtään täppää tai uskallusta laittaa siihen, unohda koko juttu.
Itse aikoinani vuokrasin formulan yhteen kisaan, joskus lamavuosina. Taisi maksaa n 4kmk ja vaimon auto takuuksi, jos kolisee. No, maaliin päästiin, ilman kolhuja ja hauskaa oli. Siitä se "ura" sitten alkoi.
PS näitä: ... jos ajaisin pesisin jne.. ilmestyy aina aika ajoin. Suunsoittajat kuuluvat luonnollisesti lajin luonteeseen. Rattimiehet ovat sitten asia erikseen.
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Originally posted by jkjanne:


Ps. mahtaisiko kenelläkään olla mahdollisuutta, että pääsisi kokeilemaan jotakin menopeliä, ilman että tulisi ensimmäisen kierroksen jälkeen räkäistä naurua.
Jos rahkeesi riittää ja halut kilpa-auton kokeilemiseen on kovat. Me voidaan järkätä tälläinen mahdollisuus. Ymmärrät varmaan myös sen että se ei ole ilmaista, niin hyviä kavereita ei ole muutakuin mekaanikot jotka voivat kokeilla autoa ja sekin tapahtuu yleensä kauden jälkeen. Otapp yhteyttä jos arvelet kykeneväsi suoriutumaan menoista.
Monelle tuntuu olevan tuo kustannuksien määrä aivan jotain hepreaa.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Yksi vaihtoehto on ostaa mikroauto yksin tai kimpassa ja päristellä sillä silloin kun huvittaa. Kun ajaa omaksi iloksi, voi käyttää esim. kisakuskien hylkäämiä kumeja, jolloin rahaa säästyy, mutta pito ei ole ihan vimpan päälle. Yamaha on hyvä alkuun. Vähähuoltoinen mikroksi. Kun linjat alkaa osua, 250cc hankintaan ja kyllä kulkee suorilla ja jos haluaa vetää latissa (hidasta, mutta kivaa) ei teho lopu.
 

Jenkki

Active member
Liittynyt
1.3.2001
Viestit
26
Sijainti
Finland
Itse olen huomannut, että halvin tapa on mennä (ulko/sisä) karting radalle jossa on vuokraustoimintaa! Pari kaveria mukaan ja voi jo vertailla aikojakin. Sitten jos vielä tuntuu, että on hyvä/nopea, voi kysellä rataenkkoja henkilökunnalta. Siinä vaiheessa yleensä tippuu jo maan pinnalle, jos on sekuntti tolkulla parhaimpia aikoja jäljessä. Tämä kuitenkin on halvin tapa päästä luulosairaudesta, että on nopea kuski!
Tosin onhan siinä sekin vaara, että kipinä ajamiseen syttyy oikein tosissaan ja sitten onkin jo "ongelmissa" :)
Olen kuullut, että jossakin päin Suomea voi vuokrata myös jokkisautoja, tietääkö kukaan missä ja mihin hintaan?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Endurance voisi olla todella hyvä aloitusluokka, kuten myös Legendsit.

Legendsit on käsittääkseni varsin halpa luokka, aloittaminen voisi olla helppoa, kilpailuja on jokaisena vuodenaikana ja monella alustalla.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Originally posted by Jenkki:
Itse olen huomannut, että halvin tapa on mennä (ulko/sisä) karting radalle jossa on vuokraustoimintaa! Pari kaveria mukaan ja voi jo vertailla aikojakin. Sitten jos vielä tuntuu, että on hyvä/nopea, voi kysellä rataenkkoja henkilökunnalta. Siinä vaiheessa yleensä tippuu jo maan pinnalle, jos on sekuntti tolkulla parhaimpia aikoja jäljessä. Tämä kuitenkin on halvin tapa päästä luulosairaudesta, että on nopea kuski!
Tosin onhan siinä sekin vaara, että kipinä ajamiseen syttyy oikein tosissaan ja sitten onkin jo "ongelmissa" :)
Olen kuullut, että jossakin päin Suomea voi vuokrata myös jokkisautoja, tietääkö kukaan missä ja mihin hintaan?
Vantaan vauhtipuistossa toimii yritys, joka vuokraa autoja halukkaille. Hinta oli muistaakseni 500mk/sessio bensoineen eli halpa, mutta autot ovat todellisia vessoja tyyliin vakio ekkeri + myttynen kori + kaaret.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Mistä sitten tulee rahaa kuskeille joiden autojen kyljissä ei näy lähes ainuttakaan mainosta? Toisten asiathan ei minulle kuulu, mutta f3:ssa näkyy sellaisia autoja, vai?
 

Davidian

Well-known member
Liittynyt
1.6.1999
Viestit
1757
Sijainti
Waterworld
Originally posted by jkjanne:
Mistä sitten tulee rahaa kuskeille joiden autojen kyljissä ei näy lähes ainuttakaan mainosta? Toisten asiathan ei minulle kuulu, mutta f3:ssa näkyy sellaisia autoja, vai?
Vaihtoehtoja on monia: Kuskilla on itsellään rahaa tarpeeksi, tiimin pomo on joku rikas hörhö, tai vaikkapa sponsorit eivat yksinkertaisesti vaadi tarroja kylkeen. Tälläisiäkin tapauksia on, sillä joillakin firmoilla on vain tietty summa määrätty sponsorointiin käytettäväksi, ja sen saa ensimmäinen kysyjä(joojoo, on kokemuksia tästäkin). Ne taitaa saada jotain helpotuksia veroista tai jotain silloin. Yleisimpänä voidaan pitää sitä, että kuski tekee kaiken itse alusta loppuun, ja näinollen ei enään rahkeet tai jopa halu riitä sponsoreiden etsimiseen. Tunnen yhden, vain 12 kertaisen suomen mestarin, joka on koko uransa ajan toiminut näin.

Kaverin kanssa suunniteltiin rakentavamme ihan peltoautoks kunnon turvakaarilla varustetun loppuunviritetyn Fiuden. Sais työntää kuin hullu ilman vaurioita mihinkään suuntaan. Tulee varmasti olemaan siistiä. Vain pelto puuttuu :) Eikä maksa paljoa.
 

männänpalautusjousi

Well-known member
Liittynyt
28.3.2001
Viestit
88
Jos haluat helpolla ja halvalla kiinni autokilpailuun niin kokeilepas autoslalomia. Tarvitset katsastetun auton, kypärän ja 210 markkaa rahaa (150 mk osallistuminen ja 60 mk kertalisenssi).

Itse olen käynyt useita kertoja erilaisilla ratapäivillä niin ajamassa kuin järjestämässäkin. Niissä on omat hyvät puolensa, mutta itse kiinnostuin autoslalomista sen vuoksi, ettei radalla koskaan tavallisella siviilikalustolla voi ajaa niin kovaa kuin pystyy. Riskejä ei yksinkertaisesti voi eikä saa ottaa ilman asianmukaisia turvavarusteita tai paksua lompakkoa.

Tänä vuonna päätin sitten kokeilla autoslalomia, jota kävin katsomassa viime vuonna. Laji on turvallinen, sopii kaikille ja on kustannuksiltaan erittäin edullinen. Vaatimattomista huippunopeuksista huolimatta keilojen väli on aika kapea sieltä ohjaamon puolelta katsottuna ja ajotunnelmaan pääsee mukavasti. Periaatteessa laji vaatii aivan samoja asioita kuin rata-ajokin: hyvää autonkäsittelytaitoa, nopeita reaktioita ja oikeiden ajolinjojen ymmärtämistä. Aivan samalla tavalla kaikki muu kuin ajaminen häviää päästä lähtövalojen syttyessä.

Toisaalta mikroautoradoilla koetun perusteella opin erittäin nopeasti ajamaan kovaa uudella radalla. Yleensä kaverit ovat vastaantulijoita ensimmäiset 10 kierrosta, mutta sitten he alkavat saada vauhtia ja osa menee kovempaa kuin minä. Autoslalomin kaltainen nopea rykäisy jossa rataa ei saa harjoitella sopinee siten minulle oikein hyvin.

Mutta takaisin asiaan, eli ensimmäisessä kilpailussa oli oikein hauskaa ja tuloksetkin olivat selvästi yli odotusten. Tämä tarkoittanee sitä, ettei kilpailu jää viimeiseksi. Kilpavarusteluhenki tosin heräsi välittömästi ja paremmat renkaat pitäisi saada, kun kilpakumppanitkin niitä uhosivat laittavansa alle. :)

Kilpailu on myös kaveriporukalla aivan loistava tilaisuus lopettaa puheet siitä kuka on kova kuski ja kuka ei. Kolme voi kilpailla samalla autolla ja kello on lahjomaton. Harvalla vaan kuitenkaan riittää kanttia tulla näyttämään sitä "ajotaitoaan".

Autoslalom sivut
Hesan ST talli

 
Ylös