Suosi suomalaista. Nyt on aika

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Nyt kannattaa ostaa suomalaista ulkomaisen sijaan.
Mitä useampi tämän tajuaa ja sitä noudattaa sitä useamman työpaikka säästyy lähivuosina ja tämä maa pysyy paremmin tolpillaan.

Itse olen alkanut suosia suomalaisia tuotteita viimeaikoina.
Mulle on tärkeämpää se, että suomalaisilla on työtä kuin se, että tuen ostoksillani esim. kiinalaisten hyvinvointia.
Ostakaa sitten taas seuraavan nousukauden huumassa kiinalaista. Nyt on aika tukea kotimaisuutta.

Jos on vaihtoehto - valitse suomalainen.

Myllis

Lounke-Pelle
Sijainti
Lounke
Nyt kannattaa ostaa suomalaista ulkomaisen sijaan.
Mitä useampi tämän tajuaa ja sitä noudattaa sitä useamman työpaikka säästyy lähivuosina ja tämä maa pysyy paremmin tolpillaan.

Itse olen alkanut suosia suomalaisia tuotteita viimeaikoina.
Mulle on tärkeämpää se, että suomalaisilla on työtä kuin se, että tuen ostoksillani esim. kiinalaisten hyvinvointia.
Ostakaa sitten taas seuraavan nousukauden huumassa kiinalaista. Nyt on aika tukea kotimaisuutta.

Jos on vaihtoehto - valitse suomalainen.
Koska mulla on tyopaikka saksassa, onko siis jarkevampaa ostaa saksalaista... :eek:

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
Koska mulla on tyopaikka saksassa, onko siis jarkevampaa ostaa saksalaista... :eek:
Se on tietty jokaisen omien arvojen mukainen valintakysymys.
Jos haluat tukea saksalaista hyvinvointia niin silloin ilman muuta :ahem:

Totuus on se, että päitä putoilee lähivuosina paljon. Jakkara kammetaan alta aika monelta.
On jo kammettu.
Mitä paremmin yritys pärjää, sitä vähemmän irtisanomistarvetta tulee.
Jospa kulutusvalinnoilla voisi säästää edes jonkun suomalaisen työpaikan. Se olisi varsin hyvä juttu.

Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Eiköhän se riitä että rahansa kuluttaa suomessa eikä ulkomailla.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
Ei niin. Pointti on se, että tuetaan suomalaista teollisuutta, valmistusta ja jalostusta.
Jos ostat kiinalaisten valmistaman tuotteen suomesta - suomalaisen sijaan - niin se lisää sen tuotteen valmistamisen työllisyyttä kiinassa eikä suomessa.

Mites tuon suomalaisen kahvin laita?
kahvin raaka-ainetta ei tuoteta suomessa, mutta kahvin suomalaista jalostusta juomajauheeksi voit kyllä tukea. Tai olla tukematta ostamalla ulkomaisten paahtimoiden tuotteita. Pthyi!

Viimeksi muokattu:

Myllis

Lounke-Pelle
Sijainti
Lounke
Se on tietty jokaisen omien arvojen mukainen valintakysymys.
Jos haluat tukea saksalaista hyvinvointia niin silloin ilman muuta :ahem:

Totuus on se, että päitä putoilee lähivuosina paljon. Jakkara kammetaan alta aika monelta.
On jo kammettu.
Mitä paremmin yritys pärjää, sitä vähemmän irtisanomistarvetta tulee.
Jospa kulutusvalinnoilla voisi säästää edes jonkun suomalaisen työpaikan. Se olisi varsin hyvä juttu.
Enkohan mina oman perheeni hyvinvointia tuolla samalla ajatustavalla tue, kun omaa tyopaikkaani turvaan saksalaista ostamalla?

Mangelo

Well-known member
Ei niin. Pointti on se, että tuetaan suomalaista teollisuutta, valmistusta ja jalostusta.
Jos ostat kiinalaisten valmistaman tuotteen suomesta - suomalaisen sijaan - niin se lisää sen tuotteen valmistamisen työllisyyttä kiinassa eikä suomessa.
Haluavatko suomalaiset viettää aikaansa tehtaissa kokoonpanohommissa? Eikö nuo hommat kannata jättää kiinalaisille ja keskittyä itse johtajanhommiin tai oluen kaatoon?

Mangelo

Well-known member
Se vaan huolestauttaa, kun kiinalaiset rikastuu ja halpatuontituotteiden hinnat nousee, pian me joudutaan itse valmistamaan tarvitsemamme asiat halvalla kun ei ole millä ostaa heidän tuotoksiaan :(

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Miks joissain Nokialaisissa lukee "Made in China" tai "Made in Korea" tjsp. mutta ei "Made in Finland". En ostaisi Nokialaista, joka on tehty muualla kuin Suomessa.

Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
Miks joissain Nokialaisissa lukee "Made in China" tai "Made in Korea" tjsp. mutta ei "Made in in Finland". En ostaisi Nokialaista, joka on tehty muualla kuin Suomessa.
Senkin nokialaisen ostaminen hyödyttää suomalaista hyvinvointia paljon enemmän kuin esimerkiksi LG:n puhelimen ostaminen.
Nokia maksaa veronsa suomeen, samoin ko. puhelimen myynnistä saatava tuotto kiertyy ainakin osittain suomeen. Sillä tuotolla pidetään mm. suomessa yllä nokaialaisten työpaikkoja.
Kiinalaisista on suomalaisille yrityksille joissain asioissa hyötyä, mutta se ei ollut pointti. Jos nokialaiset tehtäisiin täysin suomessa, voi olla, että suomeen kiertyvä hyvinvointi jäisi loppujen lopuksi pienemmäksi kuin se nyt on.
Tonnin hintaiset puhelit kun tekevät maailmalla huonosti kauppansa. ;)

Mutta tämä menee jo aiheesta sivuun.
Pääasia että suomessa olemassa olevaa työllisyyttä tuetaan oikeilla valinnoilla.
Kenelläkään ei ole kivaa kun työpaikkoja alkaa tippua alta.
Asiasta kuulee/näkee paljon jupinaa ja rutinaa, mutta jupina ei muutu teoiksi yksilötasolla mitenkään muuten kuin oikeilla kulutusvalinnoilla.
Niin pitkään kun suu on leveämpi kuin hartiat, ei mitään todellista tapahdu.
Ole hyvä tee tekoja.

Sitten kun/jos työttömyys alkaa olla taas ongelma tässä maassa, osoitellaan kaikkea mahdollista muuta kuin itseä sormella.
Vaimolta meni työpaikka kurkkutilalla, serkku jäi työttömäksi kun saarioinen irtisanoi, Neste vähensi porukkaa - veli joutui työttömäksi - naapuri lomautettiin kuukaudeksi Nokian Renkailta.
Ja samaan aikaan ostetaan tyytyväisenä espanjalaisia kurkkuja, valmiseinekset Lidlistä, bensa Shelliltä ja perheen autoihin Micheliinit tai Pirellit.
Sitten kirotaan että perkeleen hallitus. Taas on työttömyyttä suomessa.

Viimeksi muokattu: