Suuri autonostojck

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Neliveto mulle aikalailla se ja sama. Tuonhan, kuten useimmat muutkin ton suuruusluokan kaupunki-SUV:it, sais pelkällä etuvedollakin.

Pöhkiseltä sitten niitä mielipiteitä!

Muita mieleentulevia vaihtoehtoja:

Mazda CX-5
Hyundai ix35
Kia Sportage
Mitubishi ASX

Miksi SUV? No siksi, että tykkään vähän korkeammista autoista. Jos ihan vaan tilavuutta pitäis kriteerinä, niin tavallinen farmarimalli olisi varmaankin fiksumpi vaihtoehto. Ei suinkaan poissuljettu vaihtoehto sekään.

Kaveri olis duunissa Opelilla ja sais välitettyä uuden auton hyvällä alennuksella (20% tai 25% listahinnasta, en muista ihan tarkalleen kumpi), mutta ehkä Insigniaa lukuunottamatta eivät oikein puhuttele mua nuo. Laadullisesti Opel on käsittääkseni petrannut aika pirusti viime vuosina eikä näinollen tuon suhteen pitäisi olla suurempia ongelmia, mutta njääh... en mä oikein tiedä.

Kuhan tässä nyt vaan haistelen, tiedä vaikka jättäisin kokonaan vaihtamatta tai ostaisin sittenkin farkun tai ehkä mopoauton naapurien iloksi.
Luetaan niitä toikkeja! :frank:
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=2072635&postcount=186

CRV:tä en voi suositella kenellekään muulle, kuin sellaiselle, joka ei piittaa auton ajo-ominaisuuksista tai kulutuksesta, mutta haluaa mahtavat takapenkin jalkatilat. Kovin pitkällä ruodolla varustettu ei saa myöskään kuljettaja olla, käy ajoasento suhteettoman rasittavaksi jos pitää yhtään pidemmälle ajaa.

Ehdotan sulle koeajolistaksi seuraavaa ja tässä nimenomaisessa järjestyksessä:

Skoda Yeti (kaikki ei diggaa ulkonäöstä, mutta käyttöautona mainio peli, rahalle vastinetta)
WV Tiguan (selvästi kalliimpi, eikä oikeastaan mitenkään Yetiä parempi, jos ei huonompikaan)
Mazda CX-5 (MAiniot ajo-ominaisuudet, rattimiehet tykkää)
Opel Mokka (jos takapenkin ja takapoksin tiloilla ei ole isommin merkitystä) Rapo: http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=2078884&postcount=188
Toyota RAV (Perusvarma japanialainen tuote)

Parsoin olisi Landrover Freelander II, mutta alkaa käydä hankintana kukkaron päälle (been there, done that)

Edit:

Ja noista mainituista siis, omilla rahoilla hankkien päätyisin itse tällä hetkellä Yetiin.
Kaikki on kuitenkin mielestäni luokassaan hyviä, tai ainakin kokeiltavia, Yetissä on omasta mielestäni vähiten ärsyttäviä piirteitä (oikeastaan ei lainkaan - edes hinta) ja kaikki perusasiat on todella hienosti kohdallaan (paitsi mahdollinen kammo ulkonäköä kohtaan - itseäni se ei häiritse lain)

Skoda Yeti
WV Tiguan
Mazda CX-5
Opel Mokka
Toyota RAV

Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
Niin ja toi Qashqai... Nissanhan on aina tunnettu Japanin Ladana sitäpaitti se ja Renault tekevät tiivistä yhteistyötä ja mun aikaisemman Renault-kokemuksen vuoksi en olis kovin innokas kokeilemaan uudestaan onneani.

Eikö toi oikein optisestikaan miellytä.
Unohda kaskai. Koeajoin kerran ja vittuunnuin heti.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Luetaan niitä toikkeja! :frank:
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=2072635&postcount=186

CRV:tä en voi suositella kenellekään muulle, kuin sellaiselle, joka ei piittaa auton ajo-ominaisuuksista tai kulutuksesta, mutta haluaa mahtavat takapenkin jalkatilat. Kovin pitkällä ruodolla varustettu ei saa myöskään kuljettaja olla, käy ajoasento suhteettoman rasittavaksi jos pitää yhtään pidemmälle ajaa.

Ehdotan sulle koeajolistaksi seuraavaa ja tässä nimenomaisessa järjestyksessä:

Skoda Yeti (kaikki ei diggaa ulkonäöstä, mutta käyttöautona mainio peli, rahalle vastinetta)
WV Tiguan (selvästi kalliimpi, eikä oikeastaan mitenkään Yetiä parempi, jos ei huonompikaan)
Mazda CX-5 (MAiniot ajo-ominaisuudet, rattimiehet tykkää)
Opel Mokka (jos takapenkin ja takapoksin tiloilla ei ole isommin merkitystä) Rapo: http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=2078884&postcount=188
Toyota RAV (Perusvarma japanialainen tuote)

Parsoin olisi Landrover Freelander II, mutta alkaa käydä hankintana kukkaron päälle (been there, done that)

Edit:

Ja noista mainituista siis, omilla rahoilla hankkien päätyisin itse tällä hetkellä Yetiin.
Kaikki on kuitenkin mielestäni luokassaan hyviä, tai ainakin kokeiltavia, Yetissä on omasta mielestäni vähiten ärsyttäviä piirteitä (oikeastaan ei lainkaan - edes hinta) ja kaikki perusasiat on todella hienosti kohdallaan (paitsi mahdollinen kammo ulkonäköä kohtaan - itseäni se ei häiritse lain)
Paljon se CR-V sitten söi? Ja millasta ajoa?

Toi Skoda on niin jumalattoman perusruma, että ei kiitos vaikka olis muuten sarjansa todellinen kunkku.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
Paljon se CR-V sitten söi? Ja millasta ajoa?
CRV (2 litrainen bensa, automaatti) hörppi 8.5...9 litraa maantiellä, noin 10 litraa sekalaisessa ajossa ja kaupunkipainotteisessa about 12.
Tosin oli edellistä mallia, että jos olet tätä ihan uusinta mallia hamuamassa niin saattaa olla kulutusluvut eri mallilla. Etenkin manuaaliaskilla. Samoin tietysti noi muutkin ominaisuudet. Eli uusi CRV voi olla ihan eri maata kuin tuo joka minulla oli. Selvinnee kokeilemalla.

Tavallista henkilöautoa korkeammat rattaat on kyllä monessakin mielessä mainio juttu ja myös minun mieleeni, joten kannustan jatkamaan auton valintaa tästä luokasta. :thumbup:

Jos ei Yeti näöltään kelpaa, niin VW Tiguan, Ford Kuga ja Mazda CX5 kokeiluun.
Mazda on näistä janoisin. Ainakin bensakoneella.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
CRV (2 litrainen bensa, automaatti) hörppi 8.5...9 litraa maantiellä, noin 10 litraa sekalaisessa ajossa ja kaupunkipainotteisessa about 12.
Tosin oli edellistä mallia, että jos olet tätä ihan uusinta mallia hamuamassa niin saattaa olla kulutusluvut eri mallilla. Etenkin manuaaliaskilla. Samoin tietysti noi muutkin ominaisuudet. Eli uusi CRV voi olla ihan eri maata kuin tuo joka minulla oli. Selvinnee kokeilemalla.

Tavallista henkilöautoa korkeammat rattaat on kyllä monessakin mielessä mainio juttu ja myös minun mieleeni, joten kannustan jatkamaan auton valintaa tästä luokasta. :thumbup:

Jos ei Yeti näöltään kelpaa, niin VW Tiguan, Ford Kuga ja Mazda CX5 kokeiluun.
Mazda on näistä janoisin. Ainakin bensakoneella.
Mulla on nyz Mazda viis, joka vie kaupunkiajossa keskimäärin pikkusen alle 10 litraa, joten en ihmettele, että Mazda CX-5 on janoinen.

Ihmettelin myös tota CR-V:n janoisuutta, koska mun ymmärtääkseni tää uus ei ole välttämättä kovin paha tuon suhteen. Ostaisin kaiketi diesel-version tosta, ei maksa kauheesti enempää kuin bensa. Toi Mossen kehuma Mitsu kyllä kiinnostais kans....

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
Knoppitiedoksi kaivoin viimeisimmän katumaasturivertailun loppusijoitukset ja pisteet (Tekniikan Maailma)

1. Skoda Yeti 8,7 pts
2. Ford Kuga 8,6 pts
2. VW Tiguan 8,6 pts
4. Mazda CX-5 8,4 pts
5. Subaru Forester 8,1 pts
6. Kia Sportage 8,0 pts
7. Huyndai ix35 7,9 pts
8. Toyota RAV 7.8 pts
8. Honda CRV 7,8 pts (tää on sitä uusinta mallia)
8. Nissan Quashqai, 7,8 pts

Mitsubishi ASX on luokkaa pienempi ratas (Kuten Opel Mokkakin), mutta varmasti kokeilemisen arvoinen tapaus jos tilalle ei ole tarvetta. Itsellä ei ole kokemuksia Mitsusta, joten en osaa kommentoida.

Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
Ihmettelin myös tota CR-V:n janoisuutta, koska mun ymmärtääkseni tää uus ei ole välttämättä kovin paha tuon suhteen. Ostaisin kaiketi diesel-version tosta, ei maksa kauheesti enempää kuin bensa. Toi Mossen kehuma Mitsu kyllä kiinnostais kans....
Tsekkasin tuolta TM:n koeajosta, että CRV on parantanut käytännön kulutuslukemia tähän uuteen malliin ihan hyvin.
Rattaat on fiilispohjaisia juttuja, joten kandee käydä itse kokeilemassa. Kuka tietää, voit digata kuin hullu puurosta. Sen verran olen käyny uudessa CRV:ssä istumassa liikkeessä, että totesin, ettei ajoasento sovi edelleenkään mun ruodolle. Tilanne saattaa olla eri jos mittaa on alle 185 cm.

pendellstock

Well-known member
Ei mitään riiskippoja (joista Anjovis taitaa vieläpä olla brittiläinen kaupanpäälle?). Noin edullisessa budjetissa heivaisin heti pois kaikki jakohihnalliset (maailman älyttömin temppu maksaa tonni per laaki huollosta, jota ei tarvitse tehdä jakoketjulliseen moottoriin).

Jäljelle jää esim. MB C220 CDI Farkkuna ja manuaalina, vuosimallia esimerkiksi 1999.

Oikeasti ikiliikkuja (kysy vaikka taksitolpalta jätkiltä, jotka autoilla ajaa ammatikseen), ja johonkin eutveto-Tojotaan verrattuna laadukas ajaakin kaupanpäälle. Kulutus alkaa 5:lla jos vähän malttaa, ei saa yli 7 litran kuin yrittämällä.

Ota vähän AMG:tä yms. varustepakettia mukaan, niin on jopa edustava auto, toisin kuin nämä muovikilke-kinnerit.

pendellstock

Well-known member
Niin ja älä nyt hitto mitään riisikinneriä-wannabe-4x4:ää osta (citymaastureiksi kutsutaan): saat kaikki isomman ja pienemmän auton huonot ominaisuudet samassa paketissa eli janoinen, ruma kuin saapas, ei oikeasti ole maasturi etenemiskyvyltään (naurattaa vieläkin kun lainasin serkun CRV:tä veneen nostamiseen ja piti pyytää lopulta mökkinaapurin Pajero V6 vetämään alennusvaihteella niin Honda kuin SeaRay mäestä ylös), ja ajovakaus moottoritiellä on kuin saippualaatikossa (niin käy kuin on kyseessä koriinsa kevyt auto, joka nostettu ylös ilmoihin ja varustettu pienemmän auton alustan komponenteilla).

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Jäljelle jää esim. MB C220 CDI Farkkuna ja manuaalina, vuosimallia esimerkiksi 1999.
No tuskin kuitenkaan lähden vaihtamaan 8 vuotta vanhaa autoa 14 vuotiaaseen.

Ja muutenkin: jokaisella on luonnollisesti oikeus mielipiteensä ja hyväkin että ne tuo esille, mutta perustellutkin mielipiteet menettävät helposti uskottavuutensa, jos niiden esittäjä sortuu pelkälle "kaikki nuo on täyttä paskaa" -linjalle ja alentuu siinä sivussa vielä käyttämään jo iänkaikkisen väsyneitä riisikuppi/riisikinneri-tyyppisiä termistöjä. Eli sori eikä suinkaan millään pahalla, mutta em. syistä johtuen jätän nää sun kommenttisi tällä kertaa hieman omaan arvoonsa ja keskityn tekemään sen mahdollisen virheen ihan itse, muillehan kuitenkin luulis olevan aikalailla sama mimmosella paskalla mä täällä Itävalloissa ajelen :thumbup:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Tsekkasin tuolta TM:n koeajosta, että CRV on parantanut käytännön kulutuslukemia tähän uuteen malliin ihan hyvin.
Rattaat on fiilispohjaisia juttuja, joten kandee käydä itse kokeilemassa. Kuka tietää, voit digata kuin hullu puurosta. Sen verran olen käyny uudessa CRV:ssä istumassa liikkeessä, että totesin, ettei ajoasento sovi edelleenkään mun ruodolle. Tilanne saattaa olla eri jos mittaa on alle 185 cm.
Jep, kävin kattomassa ja ei kulutuksen pitäis oikeastaan olla enää mikään ongelma. Helvetin tilava auto, tuon kokoluokan SUV:iksi todella iso tavaratila. Tilaa oli kuljettajankin paikalla mun mielestä riittävästi, vaikka olenkin (hypoteettisesti tietysti, oikeastihan olen nuo jps:n mainitsemat 152 cm) mitaltani pidempi kuin 185 cm. Pitää harkita koeajoa, mutta siis kyllä tuo uusi malli ainakin mua miellytti.

Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
...muillehan kuitenkin luulis olevan aikalailla sama mimmosella paskalla mä täällä Itävalloissa ajelen :thumbup:
No oishan se aika noloa, jos F1-Forumin aktiivisin ulkomaanpelle ajaisi jollain riisikupilla. Mitä sukulaisetkin sanoisi? Entä naapurit tai iltapäivälehdet?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Mulla kanssa Outlander ei mahtunut budjettiin. Siinä olis sitten ollut tarpeeksi sitä kuljetustilaakin.
Outlander on mun mielstä edestä vähän ruma.

Toi ASX tipahti pois listoilta, on mun mielestä pykälää liian pieni. Kävin siis katsomassa.

Eli näinollen myös Mitsubishi lienee poislaskettu vaihtoehto.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Knoppitiedoksi kaivoin viimeisimmän katumaasturivertailun loppusijoitukset ja pisteet (Tekniikan Maailma)

1. Skoda Yeti 8,7 pts
2. Ford Kuga 8,6 pts
2. VW Tiguan 8,6 pts
4. Mazda CX-5 8,4 pts
5. Subaru Forester 8,1 pts
6. Kia Sportage 8,0 pts
7. Huyndai ix35 7,9 pts
8. Toyota RAV 7.8 pts
8. Honda CRV 7,8 pts (tää on sitä uusinta mallia)
8. Nissan Quashqai, 7,8 pts

Mitsubishi ASX on luokkaa pienempi ratas (Kuten Opel Mokkakin), mutta varmasti kokeilemisen arvoinen tapaus jos tilalle ei ole tarvetta. Itsellä ei ole kokemuksia Mitsusta, joten en osaa kommentoida.
Hyundai ix35, KIA Sportage ja Mazda CX-5 tuli tänään koeistuttua. Etenkin Hyndaista ja Mazdasta tykkäsin, toi uusi ix35 on mun silmään jopa helvetin hyvännäköinen. Sportagesta en ole aivan varma, että pidänkö (en siis osannut päättää), Mazda on kans ihan kiva.

Eikös toi Ford Kugakin ole vähän pienempi vai erehdynkö? Kaveri, joka on kooltaan pienehkö, sanoi että hänen duunikaverinsa hankki Kugan ja kävivät sillä ajamassa ja takapenkillä ei paljoa jalkatilalla juhlittu vaikka kaikki muakana olleet olivat suhtkoht pienikokoista porukkaa.

Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
No oishan se aika noloa, jos F1-Forumin aktiivisin ulkomaanpelle ajaisi jollain riisikupilla. Mitä sukulaisetkin sanoisi? Entä naapurit tai iltapäivälehdet?
Ottaen huomioon, että olen ajanut kohtapuoliin 8 vuotta riisikupilla (ja sitä ennen 3,5 vuotta ranskalaisella) kuvittelisin olevan jo aikalailla selvää, mitä ne sanoo?