Uskonto esim. on aika vähän tarvittu aikuisena. Verrattuna Grankullaan, niin vähän on kemiaa, fyssaa, pipolokiaa, yms. tarvittu.Mutta turhista turhin on Kauniainen eikun ruåtsi.
Uskonto esim. on aika vähän tarvittu aikuisena. Verrattuna Grankullaan, niin vähän on kemiaa, fyssaa, pipolokiaa, yms. tarvittu.Mutta turhista turhin on Kauniainen eikun ruåtsi.
Siinäpä muuten turha oppiaine. Käsittämätöntä tuputusta vanhempien elämänkatsomuksen perusteella. Peruskouluun ehdotettu ja sittemmin ilmeisesti hyljätty etiikka kuulostaisi jo monin verroin fiksummalta.Uskonto esim. on aika vähän tarvittu aikuisena.
Mitä oppiaineita olet eniten tarvinnut elämässä ja työssäsi?Uskonto esim. on aika vähän tarvittu aikuisena. Verrattuna Grankullaan, niin vähän on kemiaa, fyssaa, pipolokiaa, yms. tarvittu.
Eniten hyötyä on ollut näistä:Mitä oppiaineita olet eniten tarvinnut elämässä ja työssäsi?
Väitän että ihmisen moraalikäsitys ei synny muuten kuin uskonnon kautta.[Mikään ei ole ollut turhaa. Korkean moraalin voi saada jo äidinmaidostaan eikä siihen uskontoa tarvita. Olen hyvin ylpeä siitä, että asiakastutkimuksessa minut nähtiin ja koettiin rehellisenä ja luotettavana kauppakumppanina. En siihen uskontoa tarvitse, mutta remmiä on pienenä tullut, kun olen väärin tehnyt.
Hollannissa tuotiin etiikan tunneilla mielenkiintoinen näkökulma tähän asiaan ja vähän liittyen nyt tähän toikkiinkin.Peruskouluun ehdotettu ja sittemmin ilmeisesti hyljätty etiikka kuulostaisi jo monin verroin fiksummalta.
Entä jos opetuksen tekee useampi kuin yksi ihminen kertomalla omasta näkökulmastaan? Uskonnon opetuksessa nakersi jo pentuna se, että nimenomaan syötettiin yksi totuus ja opeteltiin ulkoa Jaakobin poikien nimiä sen sijaan, että olisi edes jollain tasolla haastettu ajattelemaan. En usko, että edes yhden opettajan omista etiikkakäsityksistä kumpuava opetus on yhtä kaavamaista kuin uskonnon pakkosyöttö. Minä näen jutun jujuna sen, että itse kukin saisi kipinän miettiä näitä asioita itse sen sijaan, että annetaan yksi totuus, joka ainakin minua vain hämmensi.Kenen etiikkakäsityksiin itse pohjaat ajatuksesi? Todennäköisesti omiisi, joten miten kukaan voi opettaa etiikkaa toiselle? Sehän on vielä pahempaa tuputtamista kuin muut yhteensä. :ahem:
Molen eri mieltä.Väitän että ihmisen moraalikäsitys ei synny muuten kuin uskonnon kautta.
Oot nyt hyvin kärryillä, eli haet oikeastaan sitä mitä itsekin.Entä jos opetuksen tekee useampi kuin yksi ihminen kertomalla omasta näkökulmastaan? Uskonnon opetuksessa nakersi jo pentuna se, että nimenomaan syötettiin yksi totuus ja opeteltiin ulkoa Jaakobin poikien nimiä sen sijaan, että olisi edes jollain tasolla haastettu ajattelemaan. En usko, että edes yhden opettajan omista etiikkakäsityksistä kumpuava opetus on yhtä kaavamaista kuin uskonnon pakkosyöttö. Minä näen jutun jujuna sen, että itse kukin saisi kipinän miettiä näitä asioita itse sen sijaan, että annetaan yksi totuus, joka ainakin minua vain hämmensi.
Hyvä esimerkki uskonnon moraalista on se että kun sisko, hyväxtä syystä, haistatti uskonnon opettajalle paskan, niin mun numero muutui ysistä seiskaksi. Että niin rehellistä ja suoraselkäisiä ovat he.Väitän että ihmisen moraalikäsitys ei synny muuten kuin uskonnon kautta.
Joko "äidinmaidosta" = vanhemmat, tai omakohtaisesta oppimisesta.
Tuosta remmistä olen eri mieltä...
Mutta hei, toikki kun toikki alkaa kääntyä Raamattu- tai Svedutoikiksi
Lukiossa, ainakin silloin kun sen kävin, niin uskonto aineena oli varsin mielenkiintoinen. Lukioaikanani uskonto painottui lähinnä historiaan ja vieraisiin uskontoihin eikä sisältänyt lainkaan tuputusta mihinkään suuntaan.Siinäpä muuten turha oppiaine. Käsittämätöntä tuputusta vanhempien elämänkatsomuksen perusteella. Peruskouluun ehdotettu ja sittemmin ilmeisesti hyljätty etiikka kuulostaisi jo monin verroin fiksummalta.
Jaakobin poikien nimiä opettelemalla tuskin oppii etiikasta mitään. Mutta uskonnon tunnille osallistumalla oppii sisäistämään ainakin jotain tässä maailmankolkassa vallitsevista etiikkakäsityksistä. Vai pitäisikö mielestäsi kasvatus hoitaa joka puolelta maailmaa etiikkakäsityksiä tasapuolisesti tuputtamalla? Mielestäni vanhemmilla on oikeus kasvattaa lapsensa omilla etiikkakäsityksillään ja myös koululla oikeus valistaa heitä vallitsevista etiikkakäsityksistä. Myöhemmällä iällä voi sitten opettaa tasapuolisemmin kaikkea, kun ihminen itsekin kykenee mahdollisesti jollain tavalla kriittisesti niitä arvioimaan.Entä jos opetuksen tekee useampi kuin yksi ihminen kertomalla omasta näkökulmastaan? Uskonnon opetuksessa nakersi jo pentuna se, että nimenomaan syötettiin yksi totuus ja opeteltiin ulkoa Jaakobin poikien nimiä sen sijaan, että olisi edes jollain tasolla haastettu ajattelemaan. En usko, että edes yhden opettajan omista etiikkakäsityksistä kumpuava opetus on yhtä kaavamaista kuin uskonnon pakkosyöttö. Minä näen jutun jujuna sen, että itse kukin saisi kipinän miettiä näitä asioita itse sen sijaan, että annetaan yksi totuus, joka ainakin minua vain hämmensi.
Eli ateistilla ei ole moraalia tai omatuntoa? *Tsek*Ihmisellä pitää olla äidinkieli sekä jonkinlainen moraalikäsitys olemassa. Ateistilla sellaisia ei ole. Ateisti voi vaikka varastaa koska se ei sodi ko. henkilön maailmankuva vastaan. Kaikki mulle nyt ja heti. Keinoilla ei väliä.
Tai räjäyttää talkkarin postilaatikon. Eikun sehän olikin pahis joten se on moraalin mukaistaIhmisellä pitää olla äidinkieli sekä jonkinlainen moraalikäsitys olemassa. Ateistilla sellaisia ei ole. Ateisti voi vaikka varastaa
Tai räjäyttää talkkarin postilaatikon. Eikun sehän olikin pahis joten se on moraalin mukaista
Talkkari oli Saatana itse, attentaatti osui uskonsoturilla oikeaan kohteeseen!
Kyl, kyl...mutta kaiken pahan alku ja juuri on postilaitos. Saatanan kätyrit.Talkkari oli Saatana itse, attentaatti osui uskonsoturilla oikeaan kohteeseen!
Jussi kulta, tämä(kin) on lähinnä kielellinen dilemma. On silkkaa pöljyyttä väittää, että ateistilla ei ole uskontoa vain koska hän ei tunnusta mitään järjestäytymään vääntäytynytta uskontoa.Ihmisellä pitää olla äidinkieli sekä jonkinlainen moraalikäsitys olemassa. Ateistilla sellaisia ei ole. Ateisti voi vaikka varastaa koska se ei sodi ko. henkilön maailmankuva vastaan. Kaikki mulle nyt ja heti. Keinoilla ei väliä.