Olen Jeesuksen historiallisuuden suhteen agnostikko, mutta olen valmis muuttamaan käsityksiäni heti, kun joku esittää vakuuttavia historiallisia lähteitä asian suhteen.
Mihin käsityksesi Jeesuksen historiallisuudesta siis perustuu? Vai käsitinkö väärin, että uskot Jeesuksen historiallisuuteen?
Minua kiinnostaa lähinnä se, minkälainen tieto sinulle itsellesi on riittävä asian suhteen.
Vakuuttavia (DVD-tason filmimateriaalia) historiallisia lähteitä tuskin on olemassa juuri kenestäkään tuon ajan Rooman valtakunnan henkilöstä, saati sitten Jessen tapaisista kansankiihottajista, joiden teot on valloittajamaa niin kovin helposti mitätöinyt.
Jos nyt on ylipäänsä monesta muustakaan on paljoa mainintoja, edes Rooman valtakunnan ajan peruskampaviinerinsyöjästä, esim. Pontius Pilatuksesta ei sellaisia liikaa liene. Luulis että voittajavaltion (jotka tuppaa kirjoittamaan historiaa omaksi edukseen) yhdestä merkittävimmistä hepuista olis kirjoitettu enämpi. Harvassa on varmaan Pilatuksenkin olemassaolon "vakuuttavat" todisteet? Aikalaiskirjoitukset? Oisko sulla parempia esimerkkejä, ja lähteitä heidän olemassaoloilleen?
Minkälaiset todisteet sulle riittäisi tuon ajan perusjampoista? Nuolenpääkirjoitus? Sättimisen logit?
Ei niitä "vakuuttavia" todisteita tietyistä henkilöistä vaan liikaa tuolta ajalta ole, muuta kuin jostakin Rooman pomoista. Tai sattumalta jostain Pompeijin tuhon aikaisista Plinius nuoremman kirjoituksista. Liekö hänkään vakuuttava?
Mutta kieltämättä olet saanut mut kyseenalaistamaan enämpi Jeesuksen olemassaoloa. Kiitos.