Tänne kaikki merkityksettömät ilmoitukset

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Il Tempo Gigante sanoi:
Suomuuraimia, jotka myös lakkoina ja hilloina tunnetaan.

En tiijä sitten sainko vastata kun vuoro oli OoPeen ?
Sait, mutta ei siellä pihapiirissä lakkoja ole. Muutenkin on kuulema huono lakkavuosi ainakin tällä tienoolla.

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Runar ja Kyllikki sanoi:
Metsämansikoita. Varma tieto.

Siis ihan oikeestiko karviaiset eivät siellä kasva? :eek!:
Mistäs arvasit metsämansikat? :ahem: Niitäpä niitä. Söin ilmeisesti koko kesän sadon. Matkaa talon rappusilta 'marikkoon' oli viitisen metriä. :)

Ei ainakaan meidän kylällä ole kellään (tietääkseni) karviaisia. Tosin ne ovat minusta niin epäilyttävän näköisiä, etten ole niiden perässä paljon hamuillutkaan.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Olga sanoi:
Eivät taida tällä korkeudella kasvaa.
Ai ei vai? :eek!:

Mä kuvittelin, että just ne perkeleet kasvaa melkein missä tahansa :D

Mökillähän oli useampikin puska, oli vihreitä ja punaisia. Ihan ookoo syötävää, mutta harvinaisen vittumaisia poimia :nope:

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
OoPee sanoi:

Mökillähän oli useampikin puska, oli vihreitä ja punaisia. Ihan ookoo syötävää, mutta harvinaisen vittumaisia poimia :nope:
Punaisiakin? Ne, joita olen nähnyt, ovat olleet vihreitä. Lienevätkö olleet raakoja. :eek:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:

Punaset on tosi hyviä silloin kun ne on tarpeeksi makeita. Ei vihreissäkään tosin mitään vikaa ole. Mulla kasvaa pihalla nimeomaan punasia karviaisia+mustia ja punasia viinimarjoja.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Mun mielestä wikipediassa on kyllä nyt väärää tietoa:

Karviainen (Ribes uva-crispa) on Euroopassa luonnonvarainen laji, joka esiintyy Keski-Ruotsiin ja Keski-Norjaan asti, mutta ei Suomessa muuten kuin viljeltynä.
Meinaan ihan varmasti karviainen kasvaa Suomessa viljelemättäkin. Voi tietty olla niin, että se ei alunperin kuulu Suomen luontoon, mutta ihan taatusti nykyisin on sinne levinnyt ja kasvaa esim. näillä main ihan villinäkin.

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Olga sanoi:
Mistäs arvasit metsämansikat? :ahem: Niitäpä niitä. Söin ilmeisesti koko kesän sadon. Matkaa talon rappusilta 'marikkoon' oli viitisen metriä. :)
Tuossapa 4.7. otettu kuva mansikkapaikasta! :thumbup: Aika lähellä, sikös? :ahem:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Punaset on tosi hyviä silloin kun ne on tarpeeksi makeita. Ei vihreissäkään tosin mitään vikaa ole. Mulla kasvaa pihalla nimeomaan punasia karviaisia+mustia ja punasia viinimarjoja.
Mä taas tykkäsin enemmän just vihreistä, koska musta ne oli yleensä makeempia, punaiset olivat lievästi hapokkaampia.

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa.

Runar ja Kyllikki sanoi:
Mun mielestä wikipediassa on kyllä nyt väärää tietoa:

Meinaan ihan varmasti karviainen kasvaa Suomessa viljelemättäkin. Voi tietty olla niin, että se ei alunperin kuulu Suomen luontoon, mutta ihan taatusti nykyisin on sinne levinnyt ja kasvaa esim. näillä main ihan villinäkin.
Todistan, tai sitten näkemäni 'villit' karviaispuskat ovat jo kadonneiden asutusten 'jäämiä'.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Voi tietty olla niin, että se ei alunperin kuulu Suomen luontoon, mutta ihan taatusti nykyisin on sinne levinnyt ja kasvaa esim. näillä main ihan villinäkin.
Mulla on kyllä ihan uutta tietoa, että karviaisia kasvais Suomessa villinä luonnossa? :eek!:

Siis ihan jossain keskellä mettää paikassa, johon sitä ei ole kukaan aikoinaan istuttanut?

Mutta siis en väitä etteikö näin vois olla, sanoin vaan, että minä en oo koskaan kuullukkaan, mutta enpä mä sitäkään tienny, ettei Olgan kulmilla ne edes kasva.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Il Tempo Gigante sanoi:
tai sitten näkemäni 'villit' karviaispuskat ovat jo kadonneiden asutusten 'jäämiä'.
Tätä mä just yritin ajaa takaa.

Mutta miksei ne tietysti vois levitäkkin lähialueelle. Linnut syö marjoja ja paskoo siemenet pitkin pitäjää.

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
OoPee sanoi:

Mutta miksei ne tietysti vois levitäkkin lähialueelle. Linnut syö marjoja ja paskoo siemenet pitkin pitäjää.
Saattaa ne paskoa ihmisetkin. Jotkut 'luonnonvaraiset' marjapensaat ovat niin kummasti keskittyneet semmoisiin suojaisiin paikkoihin, että siellä on joskus entisinä aikoina joku käynyt vähän kyykistelemässä.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:

Joo, uskon että linnut ovat vastuussa siitäkin, että edellisen mökin kieppeillä kasvoi isot alueet vadelmapuskia (karviaisten lisäksi) vaikka niillämain ei ihan lähellä (=alle 5 kilsan säteellä) ole asutusta kuunaan ollut. Paitti joskus kivikaudella ko siellä on kivikautisia hautojakin.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Olga sanoi:
Saattaa ne paskoa ihmisetkin. Jotkut 'luonnonvaraiset' marjapensaat ovat niin kummasti keskittyneet semmoisiin suojaisiin paikkoihin, että siellä on joskus entisinä aikoina joku käynyt vähän kyykistelemässä.
Tietääkseni ainakin viinimarjat ja vadelmat leviää ihan ihmispaskankin välityksellä. Karviaisista en ole varma, mutta uskon että nekin leviää sekä linnun- että ihmisenpaskan mukana.