Taka-alalle jääneet rallilupaukset

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Erkka tais olla Rauno Aaltosen tallikaveri Ooppelilla tuon kuvan ottamisen aikaan. Tosin Safari oli varmaan ainoa ralli, missä Manta 400:lla oli enää mitään jakoja.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Erwin ajoi ainakin vuodesta -83 lähtien Opelilla, mutta enempi EM-osakilpailuita.
-86 vuonna hän ajoi Toyotalla Safarissa neljänneksi ja Norsunluurannikolla kolmanneksi. Vuonna -87 hän siirtyi Volks Wagenille. Jostain syystä hän jäi sellaiseksi "afrikantähdeksi", liekkö vääriä talleja väärään aikaan.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1394
Weber ajoi myös Seatilla joskus vuoden -96 tienoilla..

Muutama taka-alalle jäänyt putkahti vielä mieleen: Raimund Baumslager, Toni Gardemeister (piti olla tuleva maailmanmestari), Mikael Ericsson, Freddy Loix, David Llevellin, Mark Lovell, Tony Pond, Uwe Nittel, Daniel Carlsson, Kosti Katajamäki..
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14538
Sijainti
Tampereen lenkki
Volkkarilla oli vähän toivotonta pärjätä MM-sarjassa vuosina 1987-1990. Esimerkiksi vuotta aiemmin sillä olisi voinut saada nimeä A-ryhmässä, kuten Kenneth Eriksson teki, ja ehkä sen johdosta pääsi ajamaan nelivetoisia. En tiedä olisiko Weberissä sitten ollut riittävästi monipuolisuutta pärjäämään MM-tasolla muutenkaan.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1876
Kyllä tässä toikissa ansaitsee maininnan Lars-Erik Torph. Ura ei ehkä jäänyt tarkkaan ottaen taka-alalle, vaan katkesi traagisella tavalla, lopullisesti. Nuorella iällään oli jo profiloitunut Afrikan rallien luottomieheksi, olisiko sitten ollut pikataipaleilla vauhtia tarpeeksi maailmanmestaruustasolle asti?


Olisi ollut mukava nähdä, mihin Paola De Martini olisi ehtinyt kunnon kalustolla, vielä nuorella iällään...



Italialaisilla oli muitakin kuskeja, joiden ura vain jotenkin jäi kesken. Johtuiko sitten loppujen lopuksi taidon puutteesta vai mistä. Michele Cinotto, Gianfranco Del Zoppo, Andrea Aghini...
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18363
...Gianfranco Cunico. Paikka Fordin tehdastiimissä 1990, San Remon voitto 1993 yksityistiimissä, Italian mestaruus 1994-1996, mutta...
Cunico aloitti nykyisen kartturinsa Luigi Pirollo kanssa yhteistyön 1998. Vuosina 2000 ja 2001 hän voitti Italian mestaruuden Ford Focus WRC:llä ja vuonna 2002 hän jatkoi Italian sarjassa mutta Mitsubischillä ja oli N Technology tiimi manageri, tämä yhteistyö kesti vuoden ja testasi samalla Super 1600 Puntoa. Myöhempinä vuosina mies on ajellut Italian ralli sarjaa, yksittäisiä ralleja ja voitti vuonna 2009 Irc Cup Tronyn Ford Focus WRC:llä.

Tänä vuonna mies kiertää Italian ralli sarjaa Peugeot 207:kalla.

Kotisivut: Gianfranco Cunico.
 
Viimeksi muokattu:

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11178
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Kuten henkka ok totesikin ei ole tosissaan edes yrittänyt. On sanonut ettei töiden, perheen yms takia väenväkisin yritä ulkomaille eikä rahaa siihen käytä/etsi. Jos palkkaa maksetaan, lähtee kyllä ajamaan eli käynyt Kiinan sarjassa ajamassa.

Sama pätee esim moniin noista italialaisista, nyt saattaa kansallisiin ja valikoituihin lähiseudun kisoihin lähteä ilman että se määrää kaiken elämisen. Parhaimmillaan sponssirahoista jää jopa jäljellä. Joillakin kuskeilla sitten tulee myös se, että eivät edes unta näe vieraiden kielien osaamisesta. Eikä huvita lähteä maihin joissa pastaa ei osata keittää oikein al-dente.

Espanjasta löytyy myös paljon tuollaisia hyviä kuskeja, esim sattumalta 2006 Rallye Isla Tenerifessa tapaamani Antonio Ponce (isänsä oli jo samanlainen).

Nuo mielipiteet on sitten muuten saatu MM-ralleja kiertäneen andorralaisen Lloveran huoltoporukalta, eivät ole omia rasistisia kommentteja.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Pentti Airikkala kuuluu minusta tähän kastiin. Ainakaan -80 luvun alussa hänelle ei vakituista tehdaspaikkaa herunut, vaikka olisi ehkäpä sellaisen ansainnut. B-ryhmän aikakausi jäi häneltä melkeimpä kokematta.
Mitsulla hän teki aika hyvää kehitystyötä. Voitto vuonna -89 RAC:ssä lienee ollut yllätys?

Mitä tulee David Llevelliin ja Mark Lovelliin, niin minusta heistä ei oikein ollut haastamaan sitä kirkkainta kärkeä.
Muistan Llevellinin joskus taivastelleen RAC-rallissa miten hän ajoi mielestään lujaa, mutta silti hävisi kärjelle runsaasti aikaa ja ihmetteli miten ne kykenee sellaisiin aikoihin.
Vaikka Tony Pond ei oikein mitään suurta koskaan voittanut, niin Manx-rallissa ei hänen voittanutta. Äkikseltään muistellen ainakin neljällä eri autolla hän taisi Manxin voittaa ja haastajat olivat useimmiten maailmanluokkaa.

Jimmy McRae oli aika peto ainakin BRC:ssä.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3490
Kuten henkka ok totesikin ei ole tosissaan edes yrittänyt. On sanonut ettei töiden, perheen yms takia väenväkisin yritä ulkomaille eikä rahaa siihen käytä/etsi. Jos palkkaa maksetaan, lähtee kyllä ajamaan eli käynyt Kiinan sarjassa ajamassa.

Sama pätee esim moniin noista italialaisista, nyt saattaa kansallisiin ja valikoituihin lähiseudun kisoihin lähteä ilman että se määrää kaiken elämisen. Parhaimmillaan sponssirahoista jää jopa jäljellä. Joillakin kuskeilla sitten tulee myös se, että eivät edes unta näe vieraiden kielien osaamisesta. Eikä huvita lähteä maihin joissa pastaa ei osata keittää oikein al-dente.

Espanjasta löytyy myös paljon tuollaisia hyviä kuskeja, esim sattumalta 2006 Rallye Isla Tenerifessa tapaamani Antonio Ponce (isänsä oli jo samanlainen).

Nuo mielipiteet on sitten muuten saatu MM-ralleja kiertäneen andorralaisen Lloveran huoltoporukalta, eivät ole omia rasistisia kommentteja.
Tätä en tiennykkään, ihmettelinkin että miksei Salo kelpaisi edes kokeilua varten "huipputiimeille".

Melko ylivoimasta menoa kuitenkin ollut jo pitkään kansallisella tasoilla.
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
214
Tuntuu siltä, että maailmalle menon yritys on jotenkin muuttunut. Onko nykysuuntaus sitä, että ajetaan yksi jyväskylä wrc- autolla pisteille ja odotellaan, että Jouhki soittaa. Grönholm on hyvä esimerkki siitä pitkästä kivisestä tiestä jonka hän joutui käymään läpi, ennenkuin tehdaspaikka aukesi. Marcus ajoi jo 1991 Jyväskylän kisan tehtaan Celicalla. Tais ajaa ekalle pätkälle pohjat, kakkosella metsä kutsui :) Mutta kuitenkin hän jaksoi yrittää, pisti loppujenlopuksi ns. All In ja sit natsas. Eikös muuten Jouhki yrittäny torpedoida tota Grönholmin uraa jossain vaihees, luin mielestäni jostain..

Mut taas toisaalta täytyy kuitenkin muistaa, että moni on myös yrittänyt ja yrittää vieläkin suomalaisista. Tehdastalliin pääsy on vaan vaikeutunut niin paljon, että sinne ei pääse edes Petter Solbergikaan, joka kuitenkin taistelee joka kisan voitosta.. Eli onko tällähetkellä turha yrittää edes tehdaspaikkaa? Ja onko järkeä ajaa esim. jotain brittien mestaruussarjaa, eikö joku pwrc (N-ryhmä mm- sarja) ole järkevämpi jos mielii tehdaskuskiksi mm- sarjaan. Meinaan sitä, että saa samalla MM- rallien kisoista ja teistä kokemusta. Nythän Jukka Ketomäki ajaa ns. huviksensa ko. sarjaa. Ilmoitti haastattelussa, että ei tietoisesti yritä paikkaa tai näyttää kenellekään. Budjetti hänellä on 250 000€, samalla summalla saa ajaa yhden Jyväskylän wrc- autolla.. Pointti tässä oli tuo budjetti. Jos tahkoaa SM- sarjaa ja samalla ajaa Jyväskylän ja jonkun muun isomman kisan, niin ei sekään budjetti kauas tosta heitä?

Summa summarum, esim. Ranskan Sebit ovat ponnistaneet ja tulleet huomatuksi wrc:n alemmista sarjoista. Kannattaisiko siis suomalaistenkin lähteä ajamaan ennemmin noita wrc- luokan alempia sarjoja, N- ryhmä, etuvetoiset jne... Siinähän saisi samalla sitä arvokasta kokemusta mm- sarjasta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14538
Sijainti
Tampereen lenkki
Cunico aloitti nykyisen kartturinsa Luigi Pirollo kanssa yhteistyön 1998. Vuosina 2000 ja 2001 hän voitti Italian mestaruuden Ford Focus WRC:llä ja vuonna 2002 hän jatkoi Italian sarjassa mutta Mitsubischillä ja oli N Technology tiimi manageri, tämä yhteistyö kesti vuoden ja testasi samalla Super 1600 Puntoa. Myöhempinä vuosina mies on ajellut Italian ralli sarjaa, yksittäisiä ralleja ja voitti vuonna 2009 Irc Cup Tronyn Ford Focus WRC:llä.

Tänä vuonna mies kiertää Italian ralli sarjaa Peugeot 207:kalla.

Kotisivut: Gianfranco Cunico.
jep, kaveri alkaa olla jo aika vanha. Tuossa ysärin alussa olisi pitänyt takoa kun rauta oli kuumaa ja saada paikka hyvään MM-sarjaa kiertävään talliin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14538
Sijainti
Tampereen lenkki
Itse asiassa näiden yllä olevien kommenttien jälkeen tulee mieleen ajatus, että onkohan tosiaan esimerkiksi Briteillä, italialaisilla ja espanjalaisilla niin laajat ja tyydyttävät kansalliset sarjat, ettei ulkomaille meno kaikkia edes kiinnosta? Suomessa vähän toinen juttu, kun edes koko maasta ei löydy autovalmistajaa ja pienemmässä maassa rahaa liikkuu touhussa vähemmän.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1694
Summa summarum, esim. Ranskan Sebit ovat ponnistaneet ja tulleet huomatuksi wrc:n alemmista sarjoista. Kannattaisiko siis suomalaistenkin lähteä ajamaan ennemmin noita wrc- luokan alempia sarjoja, N- ryhmä, etuvetoiset jne... Siinähän saisi samalla sitä arvokasta kokemusta mm- sarjasta.
Ketomaa ja Hänninen ovat ansainneet kansainvälisiä kantimiaan N-ryhmän MM-sarjasta, vaikkakin Hännisellä oli myös WRC-näyttöjä nykyiseen Skoda-pestiin. Muuten maailmalla näille lisäluokille tuntuu olevan melko vähän arvostusta. Kuskin kannalta paras hyöty lienee juuri kisakokemus MM-ralleista, joka sitten toivotaan, toivotaan jossain vaiheessa tulisi lunastettavaksi.

Ranskan Sebeistä, eikös Ogier ollut jo Citroenille merkitty mies JWRC-kautenaan?
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18363
Jollain tavalla vuoden 2002 Ranskan rallisarjan mestari / 2003 JWRC mestari Brice Tirabassi, jäi taka-alalle vaikka on kerennyt sentään ajaa 28 mm-rallia. Olin aika varma että miehestä olisi tullut kova kuski. Itse pidin tuota Ranskan rallisarjaa 90 luvun loppupuolella kovana sarjana, siellähän silloin Citroen ja Peugeot kiersivät Kit Careilla sarjaa + kyseisien autojen kuljettajat ihan mm-sarja tasolle asti nousivat heidän mukanaan.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
...Alex Fiorio.
Alex Fiorion ura varmaankin sai semmosen kolauksen 1989,että sillä oli kauvaskantoiset jäljet hänen urallaan(ainakin luulen niin:doubtful:).
1989 "montessa "pätkällä"5. Fiorio menetti autonsa hallinnan n.150km/h vauhdista,sillä seurauksella,että auto syöksyi väki joukkoon tuohoisalla tavalla,
kaksi katsojaa kuoli ja viisi muuta katsojaa loukkaantu,joista kaksi loukkaantunutta oli vieläpä Lars-Erik Torph ja
hänen karturinsa Bertil-Rune Rehnfeldt. Jotka olivat seuraamassa rallin kulkua tuolla kyseisellä EK:lla.
Tietysti siitä voidaan olla montaa mieltä, että oliko Alex huippu kuski vai isänsä suurella vaikutusvallalla pääsyt ajamaan Lancialla,vai jotain siltä väliltä, kenties??
Mutta ajoihan hän kumminki rallia aikas pitkään,kun katselee esim.tätä taulukkoa :rolleyes:
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1394
Tietysti siitä voidaan olla montaa mieltä, että oliko Alex huippu kuski vai isänsä suurella vaikutusvallalla pääsyt ajamaan Lancialla,vai jotain siltä väliltä, kenties?[/URL]:rolleyes:
Ehkä siltä väliltä. N-ryhmän maailmanmestari hän kuitenkin on, ja pystyi hyviin suorituksiin A-ryhmän Deltallakin. 90-luvulla taisi ajaa vain keikkahommia.
 
Ylös