Tallien vuosibudjetit

MattiK

New member
Liittynyt
29.2.2004
Viestit
1
Kertokaas millaisissa summissa liikutaan vuositasolla eri tallien kesken.Lähinnä kiinnostaa vuoden 2003 tilanne.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
MattiK sanoi:
Kertokaas millaisissa summissa liikutaan vuositasolla eri tallien kesken.Lähinnä kiinnostaa vuoden 2003 tilanne.
Summat vaihtelevat Minardin 40 miljoonasta dollarista huipputallien 400 miljoonaan. Oman suosikkitallin budjettia pyritään vähättelemään ja pahimman kilpailijan paisuttelemaan, tästä johtuvat varsin suuretkin erot lähteistä ja niiden julkaisijasta riippuen.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jostain Kouvolan Sanomat Formula extrasta löytyi seuraavia budjetteja, jos oikein muistan:

Ferrari, McLaren ja Toyota 350 milj. euroo(muistaakseni?).

Williams 300 miljoona ja muut selkeästi alaspäin, siten että Minardilla oli 35 miljoona ja Jordanilla 40 miljoona!

BARilla ei mikään hurja budjetti ollut, muistini mukaan 70 miljoonaa + moottori.

Toisin sanoen Toyotan pitäisi saada aikaiseksi huomattavasti parempaa jälkeä kuin tähän asti, muuten tulee kalliiksi tuo meno!
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Misa1 sanoi:
Jostain Kouvolan Sanomat Formula extrasta löytyi seuraavia budjetteja, jos oikein muistan:

Ferrari, McLaren ja Toyota 350 milj. euroo(muistaakseni?).

Williams 300 miljoona ja muut selkeästi alaspäin, siten että Minardilla oli 35 miljoona ja Jordanilla 40 miljoona!

BARilla ei mikään hurja budjetti ollut, muistini mukaan 70 miljoonaa + moottori.

Toisin sanoen Toyotan pitäisi saada aikaiseksi huomattavasti parempaa jälkeä kuin tähän asti, muuten tulee kalliiksi tuo meno!
Toyotaa on rasittanut aika paljon tuo japanilainen periaate, että kokemus pitää saavuttaa..ei hankkia ;).

Ferrarillakin menee Shummelmannin palkkaan aivan älyttömät määrät..luulisi tosiaan, että Mäkki ja Tojota saisivat parempaa aikaan..kun auton kehittelyyn jne. jää kuitenkin melkoisesti enemmän.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Miettikääpä vielä sitä että paljonkohan mahtaa Mersu laittaa pätäkkää uuden koneen kehittämiseen vuoden aikana. Se ei ole ihan vähän se. Satsaukset ovat olleet omien puheidensa mukaan ennennäkemättömän suuria. Summa tuskin sisältyy tuohon ilmoitettuun hintaan. Vaikka yhtä kaikki nuo luvut ovat onnettomia arvauksia eikä kukaan tiedä asioiden todellista laitaa.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
MaranelloRed sanoi:
Miettikääpä vielä sitä että paljonkohan mahtaa Mersu laittaa pätäkkää uuden koneen kehittämiseen vuoden aikana. Se ei ole ihan vähän se. Satsaukset ovat olleet omien puheidensa mukaan ennennäkemättömän suuria. Summa tuskin sisältyy tuohon ilmoitettuun hintaan. Vaikka yhtä kaikki nuo luvut ovat onnettomia arvauksia eikä kukaan tiedä asioiden todellista laitaa.
Jos Ferrarilla sanotaan olevan about kymmenen kertaa enemmän resursseja kuin Minardilla ja samalla talli luetaan suurimpia budjetteja pyörittäviin tiimeihin on kyseessä "onneton arvaus" ja kukaan ei tiedä asioiden todellista tilaa. Oman käsitykseni mukaan ollaan aika lähellä totuutta. Onnettomana voidaan ehkä sen sijaan pitää sitä, jos aivan väen väkisin yritetään pitää yllä mielikuvaa siitä, että oma talli menestyy paljon pienemmillä satsauksilla kuin kilpailevat tallit. Tosiasiassa Toyotaa (ja ehkä Renaultia) lukuunottamatta ei yksikään talli liiku samoissa lukemissa kuin kolme suurinta tallia. Ratkaisevalle sekunnille tulee niin suuri hinta, että sillä pistettäisiin pystyyn jo se 11 talli jolla pystyttäisiin jopa häiriköimään kärjessä muutamassa kisassa.
:cool:
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
No näytäppäs tuosta minun kirjoituksesta se kohta jossa aliarvioin ja vähättelen Ferrarin budjetia. Taitaa jäädä näyttämättä. Samalla kun olet niin tietävää sorttia niin pistähän tauluun sitten ne todelliset lukemat että tämä epätietoisuus loppuisi.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
MaranelloRed sanoi:
No näytäppäs tuosta minun kirjoituksesta se kohta jossa aliarvioin ja vähättelen Ferrarin budjetia. Taitaa jäädä näyttämättä. Samalla kun olet niin tietävää sorttia niin pistähän tauluun sitten ne todelliset lukemat että tämä epätietoisuus loppuisi.
Näytäppäs sinä minun kirjoituksestani se kohta jossa väitän tietäväni jotain olennaisesti enemmän kuin sinä itse esität tietäväsi nostaessasi esille väitetyt Mersun moottoripuolen panostukset. Voi tietysti olla, että käsitin väärin ja että tarkoituksenasi olikin ainoastaa provosoida muita foorumilaisia väittämällä McLarenilla olevan huomattavasti suurempi budjetti kuin Ferrarilla.
 

mazeur

Well-known member
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
156
F1 racing lehdessä oli jotain ykkösien todellisista kustannuksista

Huhtikuun 2003 f1 racing

1. tutkimus- ja kehitystyö
McLaren 32,4 milj. €
Toyota 19.9
Williams 18.8
Ferrari 18.5
Renault 15.6
BAR 15.3
Jaguar 14.3
Sauber 13.5
Jordan 11.7
Minardi 185000 €

2. Tuulitunnelin käyttökustannukset

Ferrari 14.0 milj. €
McLaren 11.9
Williams 11.3
Toyota 10.7
Sauber 9.6
BAR 9.3
Renault 7.4
Jaguar 5.1
Jordan 4.2
Minardi 3.1

3. Auton valmistuskustannukset

Ferrari 3.8 milj. €
McLaren 2.5
Toyota 1.9
BAR 1.9
Sauber 1.8
Williams 1.4
Jordan 1.4
Renault 1.3
Jaguar 1.3
Minardi 700 000€

4. Moottoribudjetit

Williams 171.1 milj. €
Ferrari 161.9
Toyota 138.8
McLaren 129.5
Renault 101.8
BAR 97.1
Sauber 22.2*
Jordan 16.7*
Minardi 13.9*
Jaguar 8.3
*asiakasmoottorit

5. Matkustus ja majoitus

Ferrari 16.7 milj. €
McLaren 12.0
Toyota 11.1
William 8.6
BAR 7.3
Renault 6.9
Sauber 6.3
Jaguar 4.9
Jordan 4.2
Minardi 2.1

6. Testaaminen

Ferrari 81.8 milj. €
Williams 44.4
McLaren 26.9
Toyota 22.7
BAR 20.4
Sauber 18.3
Renault 13.5
Jaguar 6.9
Jordan 3.4
Minardi 3.2

7. Kilpaileminen

Ferrari 26.4 milj. €
Toyota 20.8
Williams 19.2
McLaren 17.8
Renault 17.6
Sauber 16.8
BAR 16.3
Jaguar 15.7
Jordan 14.8
Minardi 7.9

8. Henkilökunnan palkat

Ferrari 38.3 milj. €
Toyota 29.9
McLaren 28.0
Williams 22.2
Renault 15.3
BAR 11.8
Sauber 11.8
Jaguar 9.8
Jordan 8.1
Minardi 4.9

9. Kuljettajien Palkat

Ferrari 40.7 milj. €
BAR 22.2
Williams 18.5
McLaren 12.5
Jordan 7.4
Toyota 6.9
Sauber 6.3
Renault 5.7
Jaguar 1.4
Minardi 460 000 €

10. Yhteistyökumppanien kestitys

Williams 11.3 milj. €
Ferrari 9.0
McLaren 8.8
BAR 6.7
Renault 6.2
Toyota 5.8
Jaguar 5.2
Sauber 4.0
Jordan 1.5
Minardi 325 000 €

Kokonaiskustannukset

Ferrari 411.1 milj. €
Williams 326.8
McLaren 282.3
Toyota 268.5
BAR 208.3
Renault 191.3
Sauber 110.6
Jordan 73.4
Jaguar 72.9
Minardi 36.8

Edit: Lisäsin vielä Yhteistyökumppanien kestitys ja kokonaiskustannukset
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
McLarenin budjetti on kyllä Ferrarin ohella yksi suurimmista mutta osa tallin budjetista taitaa mennä muuhun kuin itse kilpatallin pyörittämiseen!?!

Mut periaatteessa ei ole kuin kaksi menestyvää tallia jolla on yli hurja budjetti, ne ovat just McLaren ja Ferrari! Ferrarilla rahat taitaa mennä suht siihen mitä pitää ja McLarenilla osittain muuhun! En tiedä sisältääkö Ferrarin budjetti Schumin palkan vai ei? Joka tapauksessa Ferrarikin on laittanut rahojaan menemään uskomattomat määrät jotta he pääsivät siihen missä nyt ovat!

Joka tapauksessa McLarenin ja Ferrarin kanssa aika pitkälti samalla viivalla on Williams, joka on vuodesta toiseen pitänyt tallinsa huomattavasti pienemmällä budjetilla kärkipäässä! Frankillä on raha-asiat ja kilpatallin pyörittäminen hanskassa!

Eikä Renaultillakaan huonosti noin yleensä mene! Aikaisemmin Benetton aikoinakaan heillä ei mikään hurja budjetti ollut ja eivät hekään kovin kaukana kärjestä ole!

Jordanilla oli tuossa muutama todella onnistunut kausi, jotenkin ihmetyttää että miten he yhtäkkiä tippuivat? Tais parit avainhenkilöt karata rahan perässä isompiin talleihin, jolloin autosta ei enää saatu irti sitä millä oltais keskikastin parhaimmistoa oltu!?
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Ainut mikä listassa ihmetytti oli Jaguarin moottori-budjetti.
Kovastihan nuo lukemat näyttävät sen, että miltä tallilta ne nopeimmat autot ja kuljettajat löytyvät.
 

mazeur

Well-known member
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
156
kouvotsvoni sanoi:
Ainut mikä listassa ihmetytti oli Jaguarin moottori-budjetti.
Kovastihan nuo lukemat näyttävät sen, että miltä tallilta ne nopeimmat autot ja kuljettajat löytyvät.
Jaguarin moottoribudjetti voi tuntua pieneltä, mutta mainittu summa viittaa jaguarin osuuteen cosworthin käyttöbudjetista joka on 44 milj. €.

Jordanin ja minardin yhteistyösopimukset rahoittavat 70-80% cosworthin budjetista.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
mazeur sanoi:
Jaguarin moottoribudjetti voi tuntua pieneltä, mutta mainittu summa viittaa jaguarin osuuteen cosworthin käyttöbudjetista joka on 44 milj. €.

Jordanin ja minardin yhteistyösopimukset rahoittavat 70-80% cosworthin budjetista.

Ja tässä taitaa ollakin Stoddartin uusimman kimmastumisen perimmäinen syy. Minardi joutuu päinvastaisista vakuutuksista huolimatta tänäkin vuonna rahoittamaan Fordin moottoritoimintaa suuremmalla summalla kuin luvatulla 10 miljoonalla. 3-5 Miljoonaa ei ole paljoa suurelle tallille mutta Minardille tuollainen säästö merkitsisi jo sellaista 10% alennusta koko kauden kustannuksiin.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
belated sanoi:
Paljon näyttää säästöä tulevan kun testataan omilla radoilla. :confused:
Ferrari testaa kauden aikana enemmän kuin muut tallit ja hyödyntää ajoittain jopa kahta eri rataa testeihin lyhyellä aikavälillä. Tähän osittain perustuu tallin kyky parantaa suorituskykyään kauden aikana muita talleja enemmän tilanteessa jossa vertailutallit ovat lähteneet kauteen ilman vakavia puutteita autoissaan.

Toisaalta asiaan vaikuttaa olennaisesti myös se, että Michelin puolen tallit jakavat testivastuun. Ferrari huolehtii kaikista Bridgestonen tärkeimmistä testeistä itse, jos es. Sauber onkin joskus mukana ei Ferrari laske juuri mitään sen varaan, että Sauberin toimesta löydettäisiin jotakin uutta.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
belated sanoi:
Paljon näyttää säästöä tulevan kun testataan omilla radoilla. :confused:
Joo, sehän näyttää maksavan tämän laskelman mukaan kuitenkin selvästi vähemmän kuin kaikilla muilla talleilla yhteensä :D
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
AMS82 sanoi:
Ferrari testaa kauden aikana enemmän kuin muut tallit ja hyödyntää ajoittain jopa kahta eri rataa testeihin lyhyellä aikavälillä. Tähän osittain perustuu tallin kyky parantaa suorituskykyään kauden aikana muita talleja enemmän tilanteessa jossa vertailutallit ovat lähteneet kauteen ilman vakavia puutteita autoissaan.

Toisaalta asiaan vaikuttaa olennaisesti myös se, että Michelin puolen tallit jakavat testivastuun. Ferrari huolehtii kaikista Bridgestonen tärkeimmistä testeistä itse, jos es. Sauber onkin joskus mukana ei Ferrari laske juuri mitään sen varaan, että Sauberin toimesta löydettäisiin jotakin uutta.
Tässä suhteessa Bridgestone epäilemättä osallistuu huomattavalla summalla rengastestien osalta kustannuksiin!

Näkee kyllä eron McLarenin ja muiden koneen kehitys budjetissa?! Prkl laittas nyt vähän se Mersukin likoon sitä käteistä? Helvetti Mersun takia on useita voittoja lipsahtanut käsistä ja missä mennään, Toyotakin pyyhkii edellä! :thumbdown
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Hurjia ovat nuo summat. Ja mitä sillä saa ? Kaksi autoa ajamaan muiden kanssa jonossa telkkarissa kahden viikon välein, eli ei oikeastaan mitään.
Melkoisen iso on tuo edustusbudjettikin isoilla teameilla. Siinä porukassa ei muuten kauaa ryypättäisi yhdellä suomen lottovoitolla.
 
Ylös