Summat vaihtelevat Minardin 40 miljoonasta dollarista huipputallien 400 miljoonaan. Oman suosikkitallin budjettia pyritään vähättelemään ja pahimman kilpailijan paisuttelemaan, tästä johtuvat varsin suuretkin erot lähteistä ja niiden julkaisijasta riippuen.MattiK sanoi:Kertokaas millaisissa summissa liikutaan vuositasolla eri tallien kesken.Lähinnä kiinnostaa vuoden 2003 tilanne.
Toyotaa on rasittanut aika paljon tuo japanilainen periaate, että kokemus pitää saavuttaa..ei hankkia .Misa1 sanoi:Jostain Kouvolan Sanomat Formula extrasta löytyi seuraavia budjetteja, jos oikein muistan:
Ferrari, McLaren ja Toyota 350 milj. euroo(muistaakseni?).
Williams 300 miljoona ja muut selkeästi alaspäin, siten että Minardilla oli 35 miljoona ja Jordanilla 40 miljoona!
BARilla ei mikään hurja budjetti ollut, muistini mukaan 70 miljoonaa + moottori.
Toisin sanoen Toyotan pitäisi saada aikaiseksi huomattavasti parempaa jälkeä kuin tähän asti, muuten tulee kalliiksi tuo meno!
Jos Ferrarilla sanotaan olevan about kymmenen kertaa enemmän resursseja kuin Minardilla ja samalla talli luetaan suurimpia budjetteja pyörittäviin tiimeihin on kyseessä "onneton arvaus" ja kukaan ei tiedä asioiden todellista tilaa. Oman käsitykseni mukaan ollaan aika lähellä totuutta. Onnettomana voidaan ehkä sen sijaan pitää sitä, jos aivan väen väkisin yritetään pitää yllä mielikuvaa siitä, että oma talli menestyy paljon pienemmillä satsauksilla kuin kilpailevat tallit. Tosiasiassa Toyotaa (ja ehkä Renaultia) lukuunottamatta ei yksikään talli liiku samoissa lukemissa kuin kolme suurinta tallia. Ratkaisevalle sekunnille tulee niin suuri hinta, että sillä pistettäisiin pystyyn jo se 11 talli jolla pystyttäisiin jopa häiriköimään kärjessä muutamassa kisassa.MaranelloRed sanoi:Miettikääpä vielä sitä että paljonkohan mahtaa Mersu laittaa pätäkkää uuden koneen kehittämiseen vuoden aikana. Se ei ole ihan vähän se. Satsaukset ovat olleet omien puheidensa mukaan ennennäkemättömän suuria. Summa tuskin sisältyy tuohon ilmoitettuun hintaan. Vaikka yhtä kaikki nuo luvut ovat onnettomia arvauksia eikä kukaan tiedä asioiden todellista laitaa.
Näytäppäs sinä minun kirjoituksestani se kohta jossa väitän tietäväni jotain olennaisesti enemmän kuin sinä itse esität tietäväsi nostaessasi esille väitetyt Mersun moottoripuolen panostukset. Voi tietysti olla, että käsitin väärin ja että tarkoituksenasi olikin ainoastaa provosoida muita foorumilaisia väittämällä McLarenilla olevan huomattavasti suurempi budjetti kuin Ferrarilla.MaranelloRed sanoi:No näytäppäs tuosta minun kirjoituksesta se kohta jossa aliarvioin ja vähättelen Ferrarin budjetia. Taitaa jäädä näyttämättä. Samalla kun olet niin tietävää sorttia niin pistähän tauluun sitten ne todelliset lukemat että tämä epätietoisuus loppuisi.
Jaguarin moottoribudjetti voi tuntua pieneltä, mutta mainittu summa viittaa jaguarin osuuteen cosworthin käyttöbudjetista joka on 44 milj. €.kouvotsvoni sanoi:Ainut mikä listassa ihmetytti oli Jaguarin moottori-budjetti.
Kovastihan nuo lukemat näyttävät sen, että miltä tallilta ne nopeimmat autot ja kuljettajat löytyvät.
mazeur sanoi:Jaguarin moottoribudjetti voi tuntua pieneltä, mutta mainittu summa viittaa jaguarin osuuteen cosworthin käyttöbudjetista joka on 44 milj. €.
Jordanin ja minardin yhteistyösopimukset rahoittavat 70-80% cosworthin budjetista.
Paljon näyttää säästöä tulevan kun testataan omilla radoilla.6. Testaaminen
Ferrari 81.8 milj. €
Ferrari testaa kauden aikana enemmän kuin muut tallit ja hyödyntää ajoittain jopa kahta eri rataa testeihin lyhyellä aikavälillä. Tähän osittain perustuu tallin kyky parantaa suorituskykyään kauden aikana muita talleja enemmän tilanteessa jossa vertailutallit ovat lähteneet kauteen ilman vakavia puutteita autoissaan.belated sanoi:Paljon näyttää säästöä tulevan kun testataan omilla radoilla.
Joo, sehän näyttää maksavan tämän laskelman mukaan kuitenkin selvästi vähemmän kuin kaikilla muilla talleilla yhteensäbelated sanoi:Paljon näyttää säästöä tulevan kun testataan omilla radoilla.
Tässä suhteessa Bridgestone epäilemättä osallistuu huomattavalla summalla rengastestien osalta kustannuksiin!AMS82 sanoi:Ferrari testaa kauden aikana enemmän kuin muut tallit ja hyödyntää ajoittain jopa kahta eri rataa testeihin lyhyellä aikavälillä. Tähän osittain perustuu tallin kyky parantaa suorituskykyään kauden aikana muita talleja enemmän tilanteessa jossa vertailutallit ovat lähteneet kauteen ilman vakavia puutteita autoissaan.
Toisaalta asiaan vaikuttaa olennaisesti myös se, että Michelin puolen tallit jakavat testivastuun. Ferrari huolehtii kaikista Bridgestonen tärkeimmistä testeistä itse, jos es. Sauber onkin joskus mukana ei Ferrari laske juuri mitään sen varaan, että Sauberin toimesta löydettäisiin jotakin uutta.