Tallimääräyksistä ja sen historiasta

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Laitetaan tänne uusi toikki vanhoista tallimääräyksistä kun entinen alkaa taas olla hieman turhan vanha. Tähän voi laittaa tallimääräyksiä aina vanhoista ajoista nykypäiviin, mutta tällä kertaa itse aloitan ilmeisesti forumilaisille paljon tutummasta aihepiiristä ja vuosista.

Vuoden 1997 Jerezin kilpailun ja 1998 Melbournen kilpailun lopputulosten takia FIA määräsi tuolloin uuden ja sittemmin melkein täysin tehottomaksi osoittautuneen 151c-pykälän jota vielä selvennettiin tai yritettiin selventää vuosien 1998-2002 aikana montakin kertaa ja mitä rikottiin ajoittain hyvinkin räikeästi.

Lopulta 2001 A1-Ringin kilpailussa FIA ärähti silloisen viimeisen varoituksen jota Ferrarilla ei kuitenkaan uskottu tai muissakaan talleissa. Vuonna 2002 ei ainakaan näin äkkiseltään ennen Itävaltaa ollut 151c-pykälän rikkovia tilanteita, mutta mahdollisesti joitain epäilyjä kyllä oli. Lopulta 2002 A1-Ringin temppu oli niin räikeä, että FIA:n oli pakko reagoida lopullisesti ja aivan liian myöhään jo montakin kertaa rikottuun pykälään. Sen jälkeen tulikin tallimääräysten kielto jonka noudatus suli jälleen kerran Ferrarin toimesta tehtyyn rikkomukseen Saksan Grand Prixissä 2010.

Tämän jälkeen tallimääräykset ovat olleet ainakin periaatteessa ja lainkin mukaan sallittuja joskin tietenkin edelleen erittäin paheksuttuja sinällään. Tässä kuitenkin pientä listaa vuosien 1998-2002 aikana ainakin joistakin tietämistäni tapauksista mistä tulee myös pieni taustoitus tilanteesta. Näitä saa vapaasti myös täydentää:

1998:

Melbourne: Koko sääntöpykälän luonut kohu jonka suurin hyötyjä oli Mika Häkkinen avauskilpailun voitollaan. Tämän voiton jälkeen luotiin uusi sääntö jonka mukaan kiellettiin tallimääräykset ja ainakin vähintään kilpailun lopputulosten järjestely voittavalle tallille edulliseksi.

Montreal: Eddie Irvinea ja Ferraria epäiltiin kilpailun järjestelystä ja tallimääräystilanteen toteuttamisesta. Järjestelyä eikä etenkään syytteeseen riittävää näyttöä ei ollut koska Irvine sijoittui kolmanneksi. Ilman sitä tilannetta syyte olisi voitu langettaa.

A1-Ring: Eddie Irvine antoi tilaa Michael Schumacherille kilpailussa ja lisäksi Ferrari yritti vaikuttaa Jordan-tallin kilpailulliseen suoritukseen pyytämällä Ralf Schumacheria antamaan tilaa veljelleen. Irvinea ja Ferraria syytettiin myös teknisen vian vääristelystä. Lopulta jälleen kerran ei ollut riittävää näyttöä asiaan. Syyteeseen vaikutti myös se, että Jordan ei suostunut Ferraria suosivaan määräykseen ja Ralfin todettiin ajaneen kilpaa veljeään vastaan.

Magny-Cours: Eddie Irvine antoi jälleen tilaa Michael Schumacherille kilpailussa. Ferrarin mukaan myös McLaren harjoitti saman kaltaista Mika Häkkisen suosimispolitiikkaa. Ferraria vastaan oli enemmän näyttöä syytteeseen kilpailun aikana kuin McLarenia vastaan, mutta lopulta syytteet hylättiin tässäkin tapauksessa.

Barcelona: Eddie Irvine hidasteli törkeästi Giancarlo Fisichellaa ja radioviestien perusteella syytteet olivat jälleen 151c-pykälään mahdollisesti riittäviä syytteitä. Lopulta Irvine keskeytti Fisichellan kanssa ja siten syytteet jäivät tutkimatta.

Hockenheim: Mika Häkkisen eduksi pedattiin voitto tämän teknisestä viasta huolimatta. David Coulthardia kiellettiin ohittamasta tallikaveriaan ja tämäkin kuului sarjaan törkeimpiä 151c-pykälän rikkomuksia. Coulthard selitteli varsin heppoisella asenteella myös omista moottoriongelmista. Syyte kuitenkin hylättiin.

Spa-Francorchamps: Eddie Jordan antoi tallimääräyksen Ralf Schumacherille olla ohittamatta Damon Hilliä kilpailussa mikä olisi sinällään riittänyt syytteeseen kisan lopputulosten järjestelystä. Ihme kyllä asiasta ei lopulta noussut suurempaa kohua.

Imola: McLarenin Mika Häkkiselle oltiin antamassa voittoa hopealautasella mikäli Mika olisi ollut toisena David Coulthardin jälkeen. Häkkisen keskeytettyä jo hyvissä ajoin tuomaristolla ei ollut mitään syytä tutkia tapausta sen enempää.

Silverstone: Ei sinällään pykälän rikkomista, mutta Michael Schumacherin ja Ferrari-tallin epäiltiin syyllistyneen 10 sekunnin stop-go-rangaistuksen tahalliseen viivyttelyyn. Ja siitä johtuneeseen kilpailun lopputuloksen häpäisyyn. Lopulta tuomaristo hylkäsi syytteet ja myöhemmin tapauksessa toimineilta tuomareilta otettiin luvat pois ja sittemmin ei tämän kilpailun tuomareita ole paljon pyörinyt f1-piireissä.

Nürburgring: Ei sinällän kohuasia, mutta tuomaristo otti kuitenkin Eddie Irvinen erikoisen ulosajon Michael Schumacherin eduksi lisätutkintaan kilpailun jälkeen. Syytteeseen ei tässä tapauksessa ollut aihetta ja tämä oli harvoja syytteitä joista olin aikanaan melko lailla samaa mieltä sillä ei yleensä yksittäinen ulosajo ole kovinkaan tutkittavan arvoinen asia.

1999:

Magny-Cours: Eddie Irvine päästi kilpailun loppupuolella Michael Schumacherin McLarenin mukaan järjestelysyytteen täyttävällä tavalla. Tuomaristo tutki asian, mutta jälleen kerran hylkäsi syytteen.

Silverstone: Mika Häkkisen ilmeet ja puheet kilpailun aikana antoivat viitteitä siitä, että pykälien vastaista toimintaa olisi esiintynyt McLarenilla kilpailun aikana. Tosin Häkkinen kolaroi Coulthardin kanssa ja sittemmin hieman ehkä tavoistaan poiketen rähisi tallilleen kisan jäkeen.

Hockenheim: Mika Salon viime hetken luovuttaminen tallimääräyksellä oli selvimpiä kisojen järjestelypykälän vastaista toimintaa. McLarenin ja muutaman muun tallin tekemät protestit hylättiin naurettavan selvästä todistusaineistosta huolimatta.

Spa-Francorchamps: Jälleen kerran Mika Häkkinen ilmeillään ja tilanteillaan paljasti McLarenin tilanteen että pykälien vastaiseen toimintaan oltiin taas valmiita. McLaren ei ollut tämän kisan ainoa syntipukki. Mika Saloa Ferrarilla oli ohjeistettu blokkaamaan toisia kuljettajia Eddie Irvinen eduksi ja lisäksi Hockenheimin tapaus oli liiankin tuoreena tuomariston mielessä. Lopulta molempien tallien syytteet toisiaan vastaan hylättiin näytön puutteessa. Lisäksi McLarenin tapausta vapauttavaan tuomioon selitti se, että se ei käyttänyt Häkkisen vihoittelusta huolimatta tallimääräyksiä toisin kuin mitä Ferrari olisi käyttänyt.

Sepang: Ron Dennis syytti Ferraria kilpailun järjestelystä Eddie Irvinen eduksi ja vaikka FIA hylkäsi järjestelysyytteet niin hetkellisesti tuomaristo hyväksyi Ferrarin autojen laittomuuden ja hetken aikaa Mika Häkkinen oli jo maailmanmestari ennen tuomariston pyörtävää päätöstä mikä oli lopulta vain hyvä asia.

Suzuka: Jean Todt yritti vedota kilpailun järjestelysyytteeseen David Coulthardin estellessä Michael Schumacheria kilpailun aikana. Kilpailun tuomaristo totesi syytteen hylätyksi koska vaikka radioviesti Coulthardille oli ollut raskauttava niin se ei kuitenkaan ollut riittävä siihen. Mikäli tapaus olisi sattunut aivan loppukierroksilla niin sitten Coulthard olisi voitu hylätä tai McLarenille olisi voinut tulla muita sanktioita.

Vuodelta 2000 ei mieleeni tähän hätään ole tullut kuin muutamia epäilyjä 151c-pykälän rikkomuksista ja ne olisivat olleet Brasiliassa, Ranskassa, Englannissa ja Indianapolisissa jossa tosin enemmänkin kohua aiheutti lähtöruudukon siirtäminen Ferrarin toiveiden mukaisesti. Kaudelta 2001 Itävallan ohella ainakin seuraavissa kisoissa oli syyte-epäilyjä:

Montreal: Ei itsessään tiettävästi kilpailun järjestelysyytteiden veroista toimintaa radalla nähty, mutta Michael Schumacherin lausunnot Ralf Schumacherille tapahtuvasta mieluisasta häviämisestä eivät miellyttäneet tuomaristoa. Tätä ennen McLarenin tilanne oli kääntymässä David Coulthardin eduksi Mika Häkkisen vaikeuksien takia.

Hungaroring: Umpitylsässä kisassa tuomaristolla oli jälleen kerran mietittävää ja allekirjoittanutta otti noihin aikoihin varsin paljon päähän Schumin Barrichellon loistavat tiimipelaaja-lausunnot. Tuo kilpailu oli kuin olisi seurannut kuivuvaa maalia. Varikkopysähdyksiä ja lähtöä lukuunottamatta ohituksia tapahtui tasan kaksi. Myös Schumin mahdolliset luovutukset Barrichellon MM-sijoituksen parantamiseen olivat periaatteessa vihjailuja pykälän rikkomiseen. Noista ohituksista puhuen Barrichello ohitti hieman lähdön jälkeen Coulthardin puolentoista kierroksen kuluttua kisan alusta ja Jean Alesi ohitti ysipaikan taistelussa Pedro de la Rosan. Loput ns. Ohitukset olivat varikko-ohituksia tai osumiin päätyneitä ohitusyrityksiä kisan häntäpäässä.:frown:

Interlagosissa ja Monzassa kuljettajilla oli joitakin sovittuja sääntöjä joista ensimainitussa oli velvoite rankkasadevaaran yllättäessä ollut menettely. Siinä olisi ajettu kuin turva-auton perässä ja toinen koski Monzan kahta ensimmäistä mutkaa noudattavaa sovittua sääntöä jota Jacques Villeneuve kritisoi. Ensimainitussa Kimi Räikköstä syytettiin säännön rikkomisesta ja ohjelmaa riitti Kimillä koska Kimi ei kuullut radioviestiä. Indianapolisissa Jarno Trulli aluksi hylättiin ja myöhemmin palautettiin pistesijalleen puutteelisen pohjalevyllä ajamisen takia. Toisin sanoen pohjalevy oli kulunut liikaa.

Suzuka: Ei varsinaisesti syytettä McLarenin Mika Häkkiselle tullut koska luovutus tapahtui sopivasti tallikaverille vaikkakin Ferrarin ja Williamsin mukaan syytettä olisi voinut harkita. Tuomariston uskottavuus kauden 2001 loppuun mennessä oli siis olematon mitä tuli tallimääräysten kieltoon ja sen noudattamiseen.

Tallimääräykset ovat siis valitettavankin tuttu asia jo aikaisemmiltakin vuosilta ja ainahan niitä on ollut ja tulee tietyllä tapaa olemaankin, mutta silloin kun ne ovat kiellettyjä niin niitä pitäisi noudattaa. Nykyään ne eivät ole joskin tallista riippuen niiden käyttö on hyvin arveluttavaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Laitetaan tähän tyngäksi jääneeseen toikkiin pari erilaista pistelaskentaa siten miten olisi käynyt vuosien 1998, 1999 ja 2001 aikana mikäli 151c-pykälää olisi hyödynnetty kaikissa käytöissään tai niissä kilpailuissa joissa kohu nousi liian suureksi sen käyttämiseen ja sillä uhkailuun vähintään. Alla olevaa viestiä varten tarkennan, että kyseessä tulee myös teoreettisetkin tilanteet missä vahvasti kyseisen sääntöpykälän mukaan olisi toimittu.

Epäselvä sääntö ilmeisesti tarkoitti sitä, että kisojen lopputulosten järjestelyyn syyllistyneet tallit olisi hylätty kilpailusta molempienkin kuljettajien osalta vaikka välillä olisi voinut luulla sen tarkoittavan nimenomaan vain kiellettyä tallimääräystä hyödyntäneellä kuljettajalla katsottiin olevan enemmän hylätyksi joutumisen asemaa kuin sen uhriksi joutuneella kuljettajalla ilman muutoin hylkäystä.

Laitan tähän kuitenkin alle tilanteet joissa molemmat tallimääräystä hyödyntäneen tallin kuljettajat olisi hylätty. Sääntö alkoi Jerezin 1997 ja Melbournen 1998 kilpailujen jälkijunassa ja sääntö oli kaikessa käytännön olemattomuudessaankin voimassa Interlagosista 1998 aina surulliseen A1-Ringiin 2002 saakka ja nimellisesti sen reagoinnin jälkeen tallimääräykset olivat väliaikaisesti kiellettyjä tai ehkä vielä nimellisellä ajalla sallittuja vuoden loppuun asti, mutta vuodesta 2003 eteenpäin täysin kiellettyjä Hockenheimiin 2010 asti.

Tässä tulee kilpailut joihin lopputuloksiin ja mahdollisesti jopa MM-kamppailuun eri kausilla tapahtuneet 151c-pykälän rikkomiset olisivat vaikuttaneet ja vuodelta 1998 Melbournea ei lasketa koska juuri Jerezin 1997 ja Melbournen 1998 perusteella sääntö luotiin lajiin.

Lisäksi muun muassa Imolan 1998 Häkkisen ja McLarenin järjestelysyyte esimerkiksi Barcelonan 1998 Giancarlo Fisichellan tai Eddie Irvinen tilanteen kanssa jätän pois laskuista koska kaikki kuljettajat ehtivät keskeyttää ennen maalia tai Häkkisen tapauksessa ennen selkeän todellista syyllistymistä rikokseen vaikka kilpailun tiimiradioliikenne tuon kilpailun tuomariston mukaan tuntui McLarenilta olevan voiton tarjoamista hopealautasella Häkkiselle mikäli Häkkinen olisi ollut toisena ja David Coulthard johdossa.

Sen sijaan maaliin tulleet ja sinällään kuitenkin epäilyn alla olleet ja tutkintaan joutuneet tilanteet otan tähän teoreettisella tavalla esille ja sehän tietenkin tämän katsantokannan mukaan olisi johtanut hylkäykseen.

Tässä kuitenkin kisat eri vuosilta alkaen vuodesta 1998 ja päättyen toisissa posteissa vuoteen 2001 ja tässä ensin vuoden 1998 riketilanteet:

1998 Montreal: Giancarlo Fisichella olisi voittanut, Alexander Alex Wurz olisi ollut toinen, Rubens Barrichello olisi ollut kolmas, Jan Magnussen olisi ollut neljäs, Shinji Nakano olisi ollut viides ja Ricardo Rosset olisi ollut kuudes. Ferrarin Michael Schumacher ja Eddie Irvine olisi hylätty 151c-pykälän perusteella kisan järjestelystä.

1998 Magny-Cours: Jacques Villeneuve olisi voittanut, Alexander Alex Wurz olisi ollut toinen, Jean Alesi olisi ollut kolmas, Johnny Herbert olisi ollut neljäs, Giancarlo Fisichella olisi ollut viides ja Rubens Barrichello olisi ollut kuudes. Ferrarin Michael Schumacher ja Eddie Irvine ja McLarenin Mika Häkkinen ja David Coulthard olisi hylätty 151c-pykälän perusteella kisan järjestelystä.

Toteutuneessa historiassa Ferrarin kisajärjestely oli selvempää kuin McLarenin joten mahdollisesti Häkkinen olisi voinut myös voittaa kilpailun, Villeneuve olisi ollut toinen, Wurz kolmas, Coulthard neljäs, Alesi viides ja Herbert kuudes.

1998 Silverstone: 151c-pykälää ei sinänsä rikottu, mutta kilpailun lopputulosta muutoin häpäistiin jolloin muussa tapauksessa Michael Schumacherin joutuessa hylätyksi kilpailusta Mika Häkkinen olisi voittanut, Eddie Irvine olisi ollut toinen, Alexander Alex Wurz olisi ollut kolmas, Giancarlo Fisichella olisi ollut neljäs, Ralf Schumacher olisi ollut viides ja Jacques Villeneuve olisi ollut kuudes.

1998 A1-Ring: Mika Häkkinen olisi voittanut, David Coulthard olisi ollut toinen, Ralf Schumacher olisi ollut kolmas, Jacques Villeneuve olisi ollut neljäs, Damon Hill olisi ollut viides ja Johnny Herbert olisi ollut kuudes. Ferrarin Michael Schumacher ja Eddie Irvine olisi hylätty 151c-pykälän perusteella kisan järjestelystä.

1998 Hockenheim: Jacques Villeneuve olisi voittanut, Damon Hill olisi ollut toinen, Michael Schumacher olisi ollut kolmas, Ralf Schumacher olisi ollut neljäs, Giancarlo Fisichella olisi ollut viides ja Eddie Irvine olisi ollut kuudes. McLarenin Mika Häkkinen ja David Coulthard olisi hylätty 151c-pykälän perusteella kisan järjestelystä.

1998 Spa-Francorchamps: Jean Alesi olisi voittanut, Heinz-Harald Frentzen olisi ollut toinen, Pedro Diniz olisi ollut kolmas, Jarno Trulli olisi ollut neljäs, David Coulthard olisi ollut viides ja Shinji Nakano olisi ollut kuudes. Jordanin Damon Hill ja Ralf Schumacher olisi hylätty 151c-pykälän perusteella kisan järjestelystä.

1998 Nürburgring: Mika Häkkinen olisi voittanut, David Coulthard olisi ollut toinen, Heinz-Harald Frentzen olisi ollut kolmas, Giancarlo Fisichella olisi ollut neljäs, Alexander Alex Wurz olisi ollut viides ja Jacques Villeneuve olisi ollut kuudes. Ferrarin Michael Schumacher ja Eddie Irvine olisi hylätty 151c-pykälän perusteella kisan järjestelystä. Erikoiselta näyttänyttä ulosajoa Schumin eduksi olisi voitu tutkia paremmin ja siitä langettaa tuomio.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Tässä vuoden 1999 riketilanteet 151c-pykälän aikakaudelta:

1999 Magny-Cours: Heinz-Harald Frentzen olisi voittanut, Mika Häkkinen olisi ollut toinen, Rubens Barrichello olisi ollut kolmas, Ralf Schumacher olisi ollut neljäs, Jarno Trulli olisi ollut viides ja Olivier Panis kuudes. Ferrarin Michael Schumacher ja Eddie Irvine olisi hylätty 151c-pykälän perusteella kisan järjestelystä.

1999 Silverstone: Eddie Irvine olisi voittanut, Ralf Schumacher olisi ollut toinen, Heinz-Harald Frentzen olisi ollut kolmas, Damon Hill olisi ollut neljäs, Pedro Diniz olisi ollut viides ja Giancarlo Fisichella olisi ollut kuudes. McLarenin David Coulthard olisi hylätty 151c-pykälän perusteella kisan järjestelystä mahdollisesti koska McLaren olisi suurella todennäköisesti käyttänyt sitä kilpailussa. Vain Mika Häkkisen kolari, siitä seurannut keskeytys ja yleinen kilvanajon salliminen muutoin vapautti McLarenin syytteistä aikanaan.

1999 Hockenheim: Heinz-Harald Frentzen olisi voittanut, Ralf Schumacher olisi ollut toinen, David Coulthard olisi ollut kolmas, Olivier Panis olisi ollut neljäs, Alexander Alex Wurz olisi ollut viides ja Jean Alesi olisi ollut kuudes. Ferrarin Eddie Irvine ja Mika Salo olisi hylätty 151c-pykälän perusteella kisan järjestelystä.

1999 Spa-Francorchamps: Heinz-Harald Frentzen olisi voittanut, Ralf Schumacher olisi ollut toinen, Damon Hill olisi ollut kolmas, Alessandro Alex Zanardi olisi ollut neljäs, Jean Alesi olisi ollut viides ja Rubens Barrichello olisi ollut kuudes. McLarenin Mika Häkkinen ja David Coulthard ja Ferrarin Eddie Irvine ja Mika Salo olisi hylätty 151c-pykälän perusteella kisan järjestelystä.

Toteutuneessa historiassa jälleen 1998 Magny-Coursin tapaan Ferrarin kisajärjestely oli selvempää kuin McLarenin. Muun muassa Mika Salon todettiin saaneen talliltaan blokkausohjeita kisaan ja lähtökohtaisesti hänen todettiinkin syyllistyneen estelyyn Eddie Irvinen eduksi.

McLarenin syytteistä vapautti vuorostaan jälleen vastoin Mika Häkkisen haluja vastaan toiminut talli. Ilman sitä McLaren olisi hyvin todennäköisesti ollut yhtä syyllinen kuin Ferrarikin kisajärjestelyyn. Mikäli Ferrarit olisi vain hylätty ja mitään muuta ei olisi tapahtunut niin David Coulthard olisi voittanut, Mika Häkkinen olisi ollut toinen, Heinz-Harald Frentzen olisi ollut kolmas, Ralf Schumacher olisi ollut neljäs, Damon Hill viides ja Alexander Alex Wurz olisi ollut kuudes.

1999 Sepang: Mika Häkkinen olisi voittanut, Johnny Herbert olisi ollut toinen, Rubens Barrichello olisi ollut kolmas, Heinz-Harald Frentzen olisi ollut neljäs, Jean Alesi olisi ollut viides ja Alexander Alex Wurz olisi ollut kuudes. Ferrarin Eddie Irvine ja Michael Schumacher olisi hylätty 151c-pykälän perusteella kisan järjestelystä. Ferrari oli väliaikaisesti hylätty kilpailusta toteutuneessa historiassa muista syistä, mutta lopulta palautettiin paikalleen tulosluettelossa kun myös tekniset rikkeet todettiin vääriksi kisan järjestelyn ohella.

1999 Suzuka: Michael Schumacher olisi voittanut, Eddie Irvine olisi ollut toinen, Heinz-Harald Frentzen olisi ollut kolmas, Ralf Schumacher olisi ollut neljäs, Jean Alesi olisi ollut viides ja Johnny Herbert olisi ollut kuudes.

McLarenin Mika Häkkinen olisi hylätty 151c-pykälän perusteella kisan järjestelystä.

Varsinaisesti rikokseen olisi itsessään syyllistynyt David Coulthard estellessään Michael Schumacheria kesken kilpailun ja Häkkisen arvioitiin saaneen siitä liikaa kisan lopputulokseen vaikuttanutta etua, mutta kaiken kaikkiaan McLarenin mahdollinen syyllisyys jäi David Coulthardille osoitettua, äärimmäisen raskauttavaa radioviestiä huomioimatta muutoin toteen näyttämättä.

Mikäli tilanne olisi tapahtunut loppukierroksilla tai David Coulthard olisi kyennyt ajamaan maaliin asti niin tilanne olisi ollut huomattavankin vaarallisempi Mika Häkkisen toisen maailmanmestaruuden kannalta. Coulthard toisaalta myös keskeytti mikä myös sinänsä vaikutti vapauttavaan tuomioonkin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Tässä vielä 2001 riketilanteet 151c-pykälän aikakaudelta tuolloin:

2001 A1-Ring: David Coulthard olisi voittanut, Kimi Räikkönen olisi ollut toinen, Olivier Panis olisi ollut kolmas, Jos Verstappen olisi ollut neljäs, Eddie Irvine olisi ollut viides ja Jacques Villeneuve olisi ollut kuudes. Ferrarin Michael Schumacher ja Eddie Irvine olisi hylätty 151c-pykälän perusteella kisan järjestelystä.

2001 Montreal: Mika Häkkinen olisi voittanut, Kimi Räikkönen olisi ollut toinen, Jean Alesi olisi ollut kolmas, Pedro de la Rosa olisi ollut neljäs, Ricardo Zonta olisi ollut viides ja Luciano Burti olisi ollut kuudes. Williamsin Ralf Schumacher ja Ferrarin Michael Schumacher olisi hylätty 151c-pykälän perusteella kisan järjestelystä. Tuomaristo ei toteutuneessa historiassa pitänyt Michael Schumacherin lausunnoista kilpailun jälkeen. Niissä Schumacher 'hävisi mieluusti' veljelleen mahdollisesti erittäinkin paljon kilpailun lopputulokseen vaikuttaen.

2001 Hungaroring: David Coulthard olisi voittanut, Ralf Schumacher olisi ollut toinen, Mika Häkkinen olisi ollut kolmas, Nick Heidfeld olisi ollut neljäs, Kimi Räikkönen olisi ollut viides ja Juan Pablo Montoya olisi ollut kuudes. Ferrarin Michael Schumacher ja Rubens Barrichello olisi hylätty 151c-pykälän perusteella kisan järjestelystä. Tuomaristo ei pitänyt jälleen Schumin lausunnoista kisan päätteeksi, mutta ei lopulta käyttänyt valtaansa. Schumacherin lausunnot Barrichellosta 'loistavana tiimipelaajana' ja eräässä vaiheessa kisaa tapahtunut muu 'tilan antaminen' Barrichellon eduksi ja myöhemmin takaisin Schumille ei sopinut myöskään tuomaristolle.

2001 Suzuka: Michael Schumacher olisi voittanut, Juan Pablo Montoya olisi ollut toinen, Rubens Barrichello olisi ollut kolmas, Ralf Schumacher olisi ollut neljäs, Jenson Button olisi ollut viides ja Jarno Trulli olisi ollut kuudes. McLarenin Mika Häkkinen ja David Coulthard olisi hylätty 151c-pykälän perusteella kisan järjestelystä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Laitan seuraavaksi tähän vielä vuosien 1998-1999 ja vuoden 2001 oletetun MM-taulukon mikäli pykälää 151c olisi todella hyödynnetty siten kuin olisi muutoin toteutuneen historian pohjalta kuljettajien ja tallien MM-sarjan johdosta.

Laitetaan ensin vuosi 1998:

1998 Kuljettajien MM-Sarja:

Mika Häkkinen 90 pistettä

David Coulthard 51 pistettä

Michael Schumacher 48 pistettä

Jacques Villeneuve 38 pistettä

Eddie Irvine 34 pistettä

Alexander Alex Wurz 27 pistettä

Giancarlo Fisichella 27 pistettä

Heinz-Harald Frentzen 22 pistettä

Jean Alesi 19 pistettä

Damon Hill 15 pistettä

Ralf Schumacher 13 pistettä

Rubens Barrichello 7 pistettä

Pedro Diniz 5 pistettä

Johnny Herbert 5 pistettä

Mika Salo 3 pistettä

Jarno Trulli 3 pistettä

Jan Magnussen 3 pistettä

Shinji Nakano 3 pistettä

Ricardo Rosset 1 piste

Ja vielä tallien MM-kilvoittelu vuosimallia 1998 hieman eri tavalla:

McLaren 141 pistettä

Ferrari 82 pistettä

Williams 60 pistettä

Benetton 54 pistettä

Jordan 28 pistettä

Sauber 24 pistettä

Stewart 10 pistettä

Arrows 8 pistettä

Prost 3 pistettä

Minardi 3 pistettä

Tyrrell 1 piste

Vuoden 1999 MM-taulukko kuljettajien järjestyksen osalta 151c-säännön selvällä noudattamisella tulee tässä:

Heinz-Harald Frentzen 70 pistettä

Mika Häkkinen 66 pistettä

Eddie Irvine 56 pistettä

Ralf Schumacher 45 pistettä

Michael Schumacher 40 pistettä

David Coulthard 30 pistettä

Rubens Barrichello 24 pistettä

Johnny Herbert 19 pistettä

Giancarlo Fisichella 14 pistettä

Damon Hill 11 pistettä

Jarno Trulli 9 pistettä

Jean Alesi 8 pistettä

Alexander Alex Wurz 6 pistettä

Olivier Panis 5 pistettä

Mika Salo 4 pistettä

Pedro Diniz 4 pistettä

Alessandro Alex Zanardi 4 pistettä

Marc Gene 1 piste

Pedro de la Rosa 1 piste

Ja vielä tallien MM-kilvoittelu vuosimallia 1999 151c-säännön noudattamisella:

Ferrari 100 pistettä

McLaren 96 pistettä

Jordan 81 pistettä

Williams 49 pistettä

Stewart 43 pistettä

Benetton 20 pistettä

Prost 14 pistettä

Sauber 12 pistettä

Arrows 1 piste

Minardi 1 piste

Ja kaiken päätteeksi tulevat vielä vuoden 2001 151c-pykälän noudattamisen mukaan tapahtuneet pistejaot kuljettajien ja tallien kesken.

Tässä kuljettajien MM-kilvan lopputilanne vuodelta 2001 mikäli pykälää 151c olisi noudatettu:

Michael Schumacher 101 pistettä

David Coulthard 67 pistettä

Rubens Barrichello 48 pistettä

Mika Häkkinen 42 pistettä

Ralf Schumacher 41 pistettä

Juan Pablo Montoya 32 pistettä

Kimi Räikkönen 17 pistettä

Nick Heidfeld 14 pistettä

Jacques Villeneuve 13 pistettä

Jarno Trulli 13 pistettä

Giancarlo Fisichella 8 pistettä

Eddie Irvine 8 pistettä

Olivier Panis 7 pistettä

Jean Alesi 7 pistettä

Heinz-Harald Frentzen 6 pistettä

Pedro de la Rosa 5 pistettä

Jenson Button 4 pistettä

Jos Verstappen 3 pistettä

Ricardo Zonta 2 pistettä

Luciano Burti 1 piste

Ja vielä lopulliseksi lopuksi tallien MM-sarjan pistetilanne vuoden 2001 osalta hieman toisella tavalla 151c-pykälää noudatettaessa:

Ferrari 149 pistettä

McLaren 109 pistettä

Williams 73 pistettä

Sauber 31 pistettä

Jordan 22 pistettä

BAR 20 pistettä

Jaguar 13 pistettä

Prost 7 pistettä

Arrows 3 pistettä
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
540
Sijainti
pk.seutu
Mielenkiintoista tietoa. Eniten pistää silmään Schumin kohdalla valtava piste-ero kaudella 1998. Se mitä hän sai todellisuudessa kasaan ja mitä olisi saanut jos pykälää olisi noudatettu tarkasti. 86-48. Tuosta selviää syy miksi mm-ottelu pysyi hengissä Suzukan finaaliin asti.
Kanadasta 2001 tuli mieleen, että olisiko Ralfia kuitenkaan voitu rangaista siitä, että toisen tallin kuljettaja ei lähtenyt yrittämään hänestä ohi. Veljesten ero maalissa oli parinkymmenen sekunnin luokkaa, eli eipä Michaelilla suuremmin olisi ollut edes mahdollisuuksia pikkubroidin haastamiseen. Ja Ralf oli tuossa kisassa pirun nopea. Kun Michael sanoi hävinneensä mieluusti veljelleen, mahtoiko tarkoittaa sitä, että jos välttämättä piti jäädä jollekin hävitä, niin mieluiten sitten Ralfille.
 
Ylös