Kun aloin seurata Formula Ykkösiä vuonna 2000 olivat mukana nämä tallit:
Ferrari
McLaren
Williams
Benetton
British American Racing
Jordan
Arrows
Sauber
Jaguar
Minardi
Prost
Vuonna 2008 mukana olivat nämä:
Ferrari
McLaren
BMW Sauber
Renault
Toyota
Toro Rosso
Red Bull
Williams
Honda
Force India
Super Aguri
Yhdeksän vuoden aikana on tapahtunut paljon. Vain kolme tallia olivat mukana sekä 2000 että 2008: Ferrari, McLaren ja Williams. Voinemme sanoa, että nämä tallit kuuluvat historiallisiin suurien F1-tallien joukkoon. Vuonna 2000 olivat lisäksi mukana paikkansa vakiinnuttaneet tallit Benetton, Jordan, Arrows ja Minardi. Sauber voidaan ehä laskea mukaan tähän luokkaan. Kaikki nämä olivat yksityistalleja, ehkä osin jonkun firman omistuksessa.
Miltä näyttää Formula 1 vuonna 2008? Kaikki edellä mainitut vakiintuneet yksityistallit ovat poissa. Mitä on tullut tilalle? Haluaisin jakaa vuoden 2000 jälkeen mukaan tulleet tallit olmeen ryhmään:
Ryhmä I: Tehdastallit. Tähän ryhmään kuuluvat BMW Sauber, Renault, Toyota sekä Honda. Nämä tallit eivät ole historiallisesti tärkeitä F1:ssä. Ne ovat tulleet mukaan, koska se ehkä mahdollisesti on kannattavaa mainostoimintaa. Aina silloin tällöin spekuloidaan, kuinka kauan ne jaksavat olla mukana. Kun ei enää kannata, ne jättävät sarjan.
Ryhmä II: Energiajuomatallit. Erikoinen pala F1-historiaa. Kaverukset Red Bull ja Toro Rosso eivät ole vakiinnuttaneet paikkaansa sarjassa. Tuskin tiedän tallien tallipäällikköjen nimiä (toisin kuin perheyritystalleissa). Halu pysyä mukana sarjassa ehkä suurempi kuin tehdastalleilla.
Ryhmä III: Sitkeät sissit. Tällä hetkellä siis Force India. Super Aguri sai valitettavasti antaa jo periksi. Halua olla mukana on, mutta rahaa ei. Super Aguri oli oikein hyvä idea ja olisi toiminut ehkä 20 vuotta sitten. Nykyään se vain vaatii liian paljon rahaa.
Miten siis mennä eteenpäin Formula Ykkösissä? Vuonna 2000 mukana sarjassa oli paljon yksityistalleja, joilla oli halua olla mukana sarjassa viimeiseen penniin asti. Niin ne myös olivat, siitä heille kunnia. Nykyään ei sitoutumishalua löydy tehdastalleilta, ja harvat tallit ovat vakiinnuttaneet paikkansa sarjassa.
Itse olen sitä mieltä, että persoonalliset yksityistallit á la Minardi ja Jordan ovat Ykkösten suola. Miten saada sellaiset tallit takaisin?
Vai tarvitseeko sellaisia teidän mielestä?
Ferrari
McLaren
Williams
Benetton
British American Racing
Jordan
Arrows
Sauber
Jaguar
Minardi
Prost
Vuonna 2008 mukana olivat nämä:
Ferrari
McLaren
BMW Sauber
Renault
Toyota
Toro Rosso
Red Bull
Williams
Honda
Force India
Super Aguri
Yhdeksän vuoden aikana on tapahtunut paljon. Vain kolme tallia olivat mukana sekä 2000 että 2008: Ferrari, McLaren ja Williams. Voinemme sanoa, että nämä tallit kuuluvat historiallisiin suurien F1-tallien joukkoon. Vuonna 2000 olivat lisäksi mukana paikkansa vakiinnuttaneet tallit Benetton, Jordan, Arrows ja Minardi. Sauber voidaan ehä laskea mukaan tähän luokkaan. Kaikki nämä olivat yksityistalleja, ehkä osin jonkun firman omistuksessa.
Miltä näyttää Formula 1 vuonna 2008? Kaikki edellä mainitut vakiintuneet yksityistallit ovat poissa. Mitä on tullut tilalle? Haluaisin jakaa vuoden 2000 jälkeen mukaan tulleet tallit olmeen ryhmään:
Ryhmä I: Tehdastallit. Tähän ryhmään kuuluvat BMW Sauber, Renault, Toyota sekä Honda. Nämä tallit eivät ole historiallisesti tärkeitä F1:ssä. Ne ovat tulleet mukaan, koska se ehkä mahdollisesti on kannattavaa mainostoimintaa. Aina silloin tällöin spekuloidaan, kuinka kauan ne jaksavat olla mukana. Kun ei enää kannata, ne jättävät sarjan.
Ryhmä II: Energiajuomatallit. Erikoinen pala F1-historiaa. Kaverukset Red Bull ja Toro Rosso eivät ole vakiinnuttaneet paikkaansa sarjassa. Tuskin tiedän tallien tallipäällikköjen nimiä (toisin kuin perheyritystalleissa). Halu pysyä mukana sarjassa ehkä suurempi kuin tehdastalleilla.
Ryhmä III: Sitkeät sissit. Tällä hetkellä siis Force India. Super Aguri sai valitettavasti antaa jo periksi. Halua olla mukana on, mutta rahaa ei. Super Aguri oli oikein hyvä idea ja olisi toiminut ehkä 20 vuotta sitten. Nykyään se vain vaatii liian paljon rahaa.
Miten siis mennä eteenpäin Formula Ykkösissä? Vuonna 2000 mukana sarjassa oli paljon yksityistalleja, joilla oli halua olla mukana sarjassa viimeiseen penniin asti. Niin ne myös olivat, siitä heille kunnia. Nykyään ei sitoutumishalua löydy tehdastalleilta, ja harvat tallit ovat vakiinnuttaneet paikkansa sarjassa.
Itse olen sitä mieltä, että persoonalliset yksityistallit á la Minardi ja Jordan ovat Ykkösten suola. Miten saada sellaiset tallit takaisin?
Vai tarvitseeko sellaisia teidän mielestä?