Tehdastallit vai yksityistallit?

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
Kun aloin seurata Formula Ykkösiä vuonna 2000 olivat mukana nämä tallit:

Ferrari
McLaren
Williams
Benetton
British American Racing
Jordan
Arrows
Sauber
Jaguar
Minardi
Prost

Vuonna 2008 mukana olivat nämä:

Ferrari
McLaren
BMW Sauber
Renault
Toyota
Toro Rosso
Red Bull
Williams
Honda
Force India
Super Aguri

Yhdeksän vuoden aikana on tapahtunut paljon. Vain kolme tallia olivat mukana sekä 2000 että 2008: Ferrari, McLaren ja Williams. Voinemme sanoa, että nämä tallit kuuluvat historiallisiin suurien F1-tallien joukkoon. Vuonna 2000 olivat lisäksi mukana paikkansa vakiinnuttaneet tallit Benetton, Jordan, Arrows ja Minardi. Sauber voidaan ehä laskea mukaan tähän luokkaan. Kaikki nämä olivat yksityistalleja, ehkä osin jonkun firman omistuksessa.

Miltä näyttää Formula 1 vuonna 2008? Kaikki edellä mainitut vakiintuneet yksityistallit ovat poissa. Mitä on tullut tilalle? Haluaisin jakaa vuoden 2000 jälkeen mukaan tulleet tallit olmeen ryhmään:

Ryhmä I: Tehdastallit. Tähän ryhmään kuuluvat BMW Sauber, Renault, Toyota sekä Honda. Nämä tallit eivät ole historiallisesti tärkeitä F1:ssä. Ne ovat tulleet mukaan, koska se ehkä mahdollisesti on kannattavaa mainostoimintaa. Aina silloin tällöin spekuloidaan, kuinka kauan ne jaksavat olla mukana. Kun ei enää kannata, ne jättävät sarjan.

Ryhmä II: Energiajuomatallit. Erikoinen pala F1-historiaa. Kaverukset Red Bull ja Toro Rosso eivät ole vakiinnuttaneet paikkaansa sarjassa. Tuskin tiedän tallien tallipäällikköjen nimiä (toisin kuin perheyritystalleissa). Halu pysyä mukana sarjassa ehkä suurempi kuin tehdastalleilla.

Ryhmä III: Sitkeät sissit. Tällä hetkellä siis Force India. Super Aguri sai valitettavasti antaa jo periksi. Halua olla mukana on, mutta rahaa ei. Super Aguri oli oikein hyvä idea ja olisi toiminut ehkä 20 vuotta sitten. Nykyään se vain vaatii liian paljon rahaa.

Miten siis mennä eteenpäin Formula Ykkösissä? Vuonna 2000 mukana sarjassa oli paljon yksityistalleja, joilla oli halua olla mukana sarjassa viimeiseen penniin asti. Niin ne myös olivat, siitä heille kunnia. Nykyään ei sitoutumishalua löydy tehdastalleilta, ja harvat tallit ovat vakiinnuttaneet paikkansa sarjassa.

Itse olen sitä mieltä, että persoonalliset yksityistallit á la Minardi ja Jordan ovat Ykkösten suola. Miten saada sellaiset tallit takaisin?

Vai tarvitseeko sellaisia teidän mielestä?
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Olen samaa mieltä, pienet yksityistallit ovat ykkösten "suola", varsinkin silloin kun ne onnistuvat yllättämään menestyksellään, (Kuten esim. Jordan interlagosissa 2003). Toivottavasti yksityisiä yrittäjiä saataisiin jatkossa lisää. Mielestäni edellytykset sille ovat jos lajin kustannuksia saadaan pienennettyä tuntuvasti, sillä halukkaita kyllä riittää (Jerry Bruckheimeristä ja P. Diddystä lähtien) :)

Ryhmä I: Tehdastallit. Tähän ryhmään kuuluvat BMW Sauber, Renault, Toyota sekä Honda. Nämä tallit eivät ole historiallisesti tärkeitä F1:ssä. Ne ovat tulleet mukaan, koska se ehkä mahdollisesti on kannattavaa mainostoimintaa. Aina silloin tällöin spekuloidaan, kuinka kauan ne jaksavat olla mukana. Kun ei enää kannata, ne jättävät sarjan.
Tuosta täytyy huomauttaa, että mielestäni talli joka on voittanut kaksi mestaruutta ja jonka koneella on voitettu 8mestaruutta ja 115 GP:tä on historiallisesti tärkeä.
 
Viimeksi muokattu:

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
Joo no tuo Renault'sta on kyllä totta. Tallilla on tavallaan historiallinen paikkansa sarjassa, mutta tarkoitin kai lähinnä sitä tässä tapauksessa, että huhuja kuitenkin koko ajan kulee, että talli olisi jättämässä sarjan. Idea ei taida tallin sisälläkään olla täysin mahdoton, toisin kuin esim. Ferrarilla, joka väläyttelee lähtöideaa oikeastaan vain uhkaustarkoituksessa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Nostalgista haikailua. Sitten jos kun ollaan tilanteessa, että nykyisistä tehdastalleista on jäljellä enää Ferrari ja McLaren (Mersulla tai ilman), niin on syytä alkaa haikailemaan näiden vuosien perään.

Jos esimerkiksi nyt tallit olisivat vielä samat kuin vuonna 2000, niin aika moni olisi kusessa talouden kanssa. Siitä huolimatta olisivatko budjetit yhtä älyttömät kuin nyt.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vain kolme tallia olivat mukana sekä 2000 että 2008: Ferrari, McLaren ja Williams.
Samat olivat mukana jo silloin, kun minä aloitin 1979. Hassua sinänsä, nykyisistä talleista mukana oli silloin neljä, sillä Renault puuhasteli tuolloin turboprojektinsa parissa.

Oikeastaan tehdastalleille ja yksityistalleille pitäisi olla omat sarjansa tai "divisioonansa", sillä lähtökohdat eivät ole tasapuoliset. Mutta molemmat eivät voi olla formula ykkösiä. Tilanne tietysti muuttuu, jos kustannukset todella saadaan karsittua sadoista kymmeniin miljooniin.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Minusta olisi parempi jos autonvalmistajat panostaisivat Ykkösiin yksityistallien moottorintoimittajina. :thumbup:
 

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
Nostalgista haikailua. Sitten jos kun ollaan tilanteessa, että nykyisistä tehdastalleista on jäljellä enää Ferrari ja McLaren (Mersulla tai ilman), niin on syytä alkaa haikailemaan näiden vuosien perään.
En kyllä sanoisi haikailevani. Itse olin innoissani, kun tehdastallit aikoinaan tulivat. Luulin, että tehdastallit ja yksityistallit voisivat olla sarjassa rinta rinnan. Näin ei kuitenkaan käynyt. Siksi en haikaile menneiden aikojen perään, vaan ainoastaan mietin, että mitä voisi tehdä, jotta ongelmat, jotka tulivat tehdastallien mukana (sitoutumattomuus, kulujen kasvu, ym.) voitaisiin ratkaista.

Siihen ei takuulla auta esim. 1990-luvun malli yksityistalleineen, koska edellytykset ovat erilaiset. Jos ysityistalleja nyt tulee mukaan, niiden on ensin vakiinnutettava paikkansa. Se kestää aikaa. Mutta aivan sellaiseen menoon, mitä silloin oli, ei voi palata. Kyse ei siis ole haikailusta.

Loetkoen ajatuksissa on perää.
 
Ylös