Television haitalliset vaikutukset

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Taas on julkaistu "kovaa faktaa" television haitallisista vaikutuksista. Itse olen kovasti huolissani väkivaltaviihteen vaikutuksista lapsiin. Television katselua pitäsi pystyä jollain tavoin kontrollimaan. Haaste tässä on se, että mitä vanhemmat tarjoaa tilalle, jos telkkaria ei saa katsoa.

Televisio ohjelmoi lapsesta kiusaajan?

Mika Lahdensivu
Julkaistu 08/04/2005 kello: 07:23

Television ylenpalttinen tuijotus tekee lapsesta kiusaajan, amerikkalaistutkijat väittävät. Suomalaiskatsoja taas saattaa tuntea olonsa jossain määrin kiusaantuneeksi television ääressä, varsinkin niin sanottujen visailujen aikaan.

Paljosta television tuijottamisesta ei hyvää seuraa. Tätä uskoa tunnustamaan houkuttelevat tuon tuostakin erilaisten tutkimusten tulokset. Tuoreimpien joukosta nousee esiin väite: antennipiuha kytkeytyy kanssaihmisten kiusaamiseen.

Tiedelehti New Scientist siteerasi äskettäin verkkosivuillaan amerikkalaistutkimusta, jonka mukaan runsaasti televisiota nelivuotiaina katselleista lapsista kasvaa muita todennäköisemmin kiusaajia ja ilkiöitä 6-11 vuoden iässä.

Ne, jotka olivat katsoneet televisiota 3,5 tuntia päivässä, kiusasivat 25 prosenttia todennäköisemmin kuin ne, jotka eivät katsoneet lainkaan. Jos television katselu nelivuotiaana ylsi huimaan kahdeksaan tuntiin päivässä, prosenttiluku kiipesi jo kahteensataan. Mitä lapset katsoivat, sitä tutkimus ei tarkemmin eritellyt.

Digitoday

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Miten nelivuotias voi katsoa kahdeksan tuntia päivässä telkkaria:eek!: :eek!: :eek!: :confused:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Sam sanoi:
Miten nelivuotias voi katsoa kahdeksan tuntia päivässä telkkaria:eek!: :eek!: :eek!: :confused:
Itse itseäni lainaten: tokihan lapsi jaksaa sitä tuijottaa, mutta luulisi nyt vanhempien jo jotain miettivän - vaikka olisivat miten välinpitämättömiä tms.

Ma

Arrogant Opportunist
Sijainti
UP, Michigan
Amerikkalaiset ja heidän tutkimuksensa. Kaikki saadaan kytkettyä toisiinsa ns. "tutkimusten" ansiosta.