testi aikojen vertailu

Go_Go_Mika

Active member
Liittynyt
2.5.2002
Viestit
26
Sijainti
Helsinki
Testiaikojen vertailu taitaa olla
tässä vaiheessa ihan turhaa.
Ensi vuoden moottorien pitää kestää
paljon pidemmän ajon, joka näkynee
suoritustason tippumisena. Rungon
kehitys taas lisää vauhtia.
Esimerkiksi mitä voidaan sanoa
Williams tallin menosta. Pitääkö
Mclarenin uuden auton pystyä samaan vauhtiin
vai tuleeko Williamsin vauhti hiipumaan
kun uuusi auto otetaan käyttöön.
Renkaat kyllä tulevat kehittymään,
mikä osaltaan vaikeuttaa runkosta ja
moottorista johtuvan kehityksen seuraamisen.
Ottakaa kantaa seuraavaan:
Pitäiskö ensivuoden auto olla nopeampi kuin
tämänvuoden auto. wink
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No niin kai se on!

Jotenkin vaan huvittavaa et tuota Klieniä ylistetään?

Klien häikäisi
Jaguar-testissä

F1-sähkeet 25.11.
Jaguar ajattaa Valenciassa nuoria kokelaita, joista F3-huippu Christian Klien todisti heti lahjakkuutensa.
20-vuotias itävaltalainen oli elämänsä ensimmäisellä yrityksellä F1-autossa vain kymmenyksen hitaampi kuin kisakuski Mark Webber.
Toinen kokelas, F3000-sarjaa kolunnut jenkki Townsend Bell jäi Klienille kolme kymmenystä.
- Christian on ollut sinut aina välittömästi kiivettyään isompaan autoon. Uskon hänen kehityksensä jatkuvan ja hänen olevan valmis F1-tasolle, ylistää juomajätti Red Bullin kilpapäällikkö Helmut Marko.
Marko ei voi sietää Alex Wurzia, joka kokemuksensa turvin on kuitenkin suosikki Jaguarin kilpakuljettajaksi kaudelle 2004.
TS/Heikki Kulta
Kuitenkin jos kattoo testiaikoja:

1) Juan Pablo Montoya Kolumbia, Williams 1.10,081 (69)
2) Ralf Schumacher Saksa Williams 1.10,718 (37)
3) Marc Gene Espanja, Williams 1.11,224 (56)
4) Alexander Wurz Itävalta, McLaren 1.11,299 (53)
5) Franck Montagny Ranska, Renault 1.11,823 (84)
6) Mark Webber Australia, Jaguar 1.11,876 (37)
7) Jarno Trulli Italia, Renault 1.11,950 (89)
8) Christian Klien Itävalta, Jaguar 1.11,955 (84)
9) David Coulthard Britannia, McLaren 1.12,035 (47)
10) Townsend Bell USA, Jaguar 1.12,330 (63)
11) Ryan Briscoe Australia, Toyota 1.12,660 (71)
Näkee selkeästi kuka häikäisi ja kehen nähden!

En ryhdy tilittämään sitä kumpi on kovempi Trulli vai Webber mutta onhan tuo nyt suhteellisen paljon merkittävämpi suoritus Montagnyltä kuin Klieniltä!

Ja uus Mac jäi vain pari sekunttia ja kone hajos vain kolmisen kertaa! wink
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Misa1, Höpöhöpö... MP4-19 ajettiin vain sisään eilen, eikä moottori mitään hajonnut. Kerran kyseessä oli mitätön ns. "hick-up", jonka takia uusi auto varmuuden vuosi hinattiin takaisin pilttuuseen. Tarkistuksen jälkeen auto palasi radalle. Uusissa autoissa on aina pikkuvikoja. Williamsiakin jouduttiin hinaamaan, vaikka kyseessä ei ollut vielä uusi auto. Ilmeisesti testasivat uutta moottoria.

MP4-19 sai ensimmäisenä päivänään enemmän kierroksia alle kuin MP4-18 koko ensimmäisenä viikkonaan! Mielestäni tuo on merkittävä parannus. MP4-18 ja MP4-19 ovat jo nyt luotettavuudeltaan aivan eri planeetoilta.
 

Go_Go_Mika

Active member
Liittynyt
2.5.2002
Viestit
26
Sijainti
Helsinki
No nyt kysymykseen saatiin selkeä vastaus.
Ensi vuoden autot ovat taas kerran viimevuotisia nopeampia. hmmm....
ainakin Mclarenin tapauksessa wink
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Eiks Mäcillä ole vielä vanha kone käytössä...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
JOC:
Eiks Mäcillä ole vielä vanha kone käytössä...
ei, kyllä f1-liven sepustuksen mukan autossa olisi kiinni kone joka käynnistettiin ekaa kertaa heinäkuussa (testipenkissä) eli FO110Q kone...
ja alla osa tuota stooria...
________________
Shakedown in Valencia [25/11//03 - 15:07]

The design of the MP4-19 has required the incorporation of a number of new FIA Formula One technical regulations for the 2004 season. The single engine rule, which limits each driver to one engine per race weekend marks the most fundamental change. Consequently the Mercedes-Benz FO 110Q V10 is a completely new design, to meet the extended use requirements for the 2004 Formula One World Championship. The new engine is more compact than its predecessor, producing centre of gravity benefits. The Mercedes-Benz FO 110Q ran on the dyno for the first time on 31st July 2003.

.....

Adrian Newey, Technical Director, Mclaren Racing

"...A further focus of the design team on this front has been the modifications to the chassis to integrate the new Mercedes-Benz FO 110Q engine into the package."

________________

<small>[ 28-11-2003, 21:05: Message edited by: FO110K ]</small>
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Kun mä en ole varma, mutta olin kuulevani jonkun kuvanauhan yhteydessä Ruutulipusta, mfstä tai tulosruudusta etc. jotain tälläistä. Mutta kuuntelin kyllä vain puolella korvalla...
 

Huba

Well-known member
Liittynyt
12.7.2002
Viestit
96
Sijainti
Hämeenlinna
JOC:
Eiks Mäcillä ole vielä vanha kone käytössä...
Jari Sporttila :D juu möläytti tulosruudussa
tiistaina(?), että käytössä on vielä vanha
mylly. Kaikkialla muualla kyllä väitettiin
myös motin olevan uus... tiedä häntä.
 

Amrl

Member
Liittynyt
25.11.2003
Viestit
16
Uusi mylly niillä on jo käytössä. McLarenhan toitotti että sitä testattiin ensimmäisen kerran jo kesällä ja siitä kai rakas reportterimme Sporttila päätteli että kyseessä on vanha moottori.
 

JJ7

Well-known member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
287
Franck Montagnyhan alkaa vaikuttaa oikeasti lupaavalta.. :)

Yksi Minardi-vuosi voisi tehdä hyvää ranskalaiselle.. Stoddartilla ei varmaankaan olisi mitään sitä vastaan, jos Franck myös testailisi Renaultia kauden aikana.. Ehkäpä Montagny voisi nousta huipulle samaa reittiä kuin Alonso, vaikka Franck onkin hiukan Fernandoa vanhempi. Tällä kertaa ei välttämättä tarvittaisi edes vuotta testikuljettajana..

Ecclestonellakaan ei varmaan olisi mitään uutta ranskalaiskuljettajaa vastaan..
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Misa1:
En ryhdy tilittämään sitä kumpi on kovempi Trulli vai Webber mutta onhan tuo nyt suhteellisen paljon merkittävämpi suoritus Montagnyltä kuin Klieniltä!

Ja uus Mac jäi vain pari sekunttia ja kone hajos vain kolmisen kertaa! wink
Sitten jos vielä kysytään, että montako kertaa Klien oli ajanut ykkösellä ennen tuota ja sitten taas toisaalta, että kuinka paljon kokemusta Montagnyllä häneen verrattuna on, niin kummallahan se merkittävämpi suoritus sitten taas on? Lisäksi tuollainen alle puolen sekunnin ero ei kerro enää _mitään_ kun niitä testejä jatkuvasti aika-ajosäädöillä ajeta.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Piquet teki debyyttiinsä. Aikoja Jerezin testeistä ei muuten ilmoitettu, kuin mitä tässä tekstissä sanotaa. Ralfille siis kierrosennätys ja Piquet jäi ajasta kolmisen sekunttia.

-----------------------------------------
Ralf Schumacher vauhdissa Jerezissä
02.12.2003 21:21

Williamsin F1-tallin saksalaistähti Ralf Schumacher porhalsi tiistaina Espanjassa Jerezin radan uuden testikierrosennätyksen. Edellinen ennätys parani reilulla kahdella sekunnin kymmenyksellä. Ennätys oli saksalaisen omissa nimissä ja peräisin helmikuussa ajetuista testeistä.

Schumacher keskittyi tiistaina rengastestiin. Hänen lisäkseen Williamsin ajokeilla olivat liikkeellä tallin espanjalainen testikuljettaja Marc Gene ja ensimmäisen kerran F1-autoa ajanut Nelson Piquet Junior. Uusitulla koneella, jousituksella ja vaihdelaatikolla varustetulla ajokilla ajanut Gene jäi Schumacherin parhaasta ajasta liki sekunnin ja Piquet kolme sekuntia.

Kolminkertainen MM-voittaja Nelson Piquet seurasi katsomosta, kun hänen 18-vuotias poikansa porhalsi uransa ensimmäiset 64 ratakierrosta F1-autolla. Testi sujui aamun yhtä ulosajoa lukuunottamatta ongelmitta. Piquet ajoi päättyneellä kaudella Britannian F3-sarjassa kolmanneksi. Piquet kuten keskiviikkona Jerezissä Williamsia testaava Nico Rosberg antavat brittitallille näyttöjä mahdollista testipestiä varten. Rosberg testaa F1-autoa jo toisen kerran.

(MTV3-STT)
-----------------------------------------

Barselonasta puolestaan on aikojakin tarjolla:

-------------------------------------------
F1:n talvitestit, Barcelona, tiistai:
(Kuljettaja, paras kierros, kierrokset)

1. F.Montagny Renault 1.16,329 108
2. D.Coulthard McLaren 1.16,607 75
3. M.Webber Jaguar 1.17,178 94
4. A.Wurz McLaren 1.17,250 77
5. R.Zonta Toyota 1.17,679 85
6. R.Briscoe Toyota 1.18,188 79
7. C.Klien Jaguar 1.18,273 91
8. J.Lopez Renault 1.18,892 59
--------------------------------------------

Lopez jäi siis Montagnystä 2,5 sekunttia vaikka ajoi 59 kierrosta. Kovalaisen voisi olettaa pystyvän huomattavasti parempaan.

Jaguar sopimuksen saanut Klien jäi Webberistä 1,1 sekunttia ja toinen rookie Briscoe oli Toyotallaan häntä nopeampi.

hm...
Kovalaisen ja Rosbergin osalta ei epäselvää pitäisi olla sen suhteen, että molemmat lyövät pahimmat tämän hetken kilpailijansa eli Kovalainen Lopesin ja Rosberg Piquen. Klienin suoritustaso ei nyt ollut aivan samalla tasolla kuin edellisissä testeissä.

Montagnyn aika taisi olla aika kova myös. Siinä on Kovalaisella tekemistä. Pitemmän päälle pitäisi Montagny pystyä lyömään, että asema Renaultin junioritiimissä vahvistuisi ja paikka ykkösiin avautuisi suoraan Renaultin kautta. Toisaalta Montagnyta ei ole pakko lyödä, jos Kovalainen saa tien auki ykkösiin es. Minardin kautta siirtyen sieltä jonnekin muualle kuin Renaultille.

Minulle oli yllätys, etteivät nämä testit tässä vaiheessa herätä laajempaa huomiota täällä, vaikka tämä viikko on suomalaisen F1-urheilun kannalta historiallisen tärkeä. Nyt ei tietenkään vielä suomalaisia ollut radalla, mutta kyllä nämä tämän päivän ajat on pidettävä mielessä, kun ilmeisesti huomenna tai ylihuomenna tulevia aikoja arvioidaan.
 

Mustaerkki

Well-known member
Liittynyt
18.9.2003
Viestit
325
Sijainti
Jumalan selän takaa
Jaahas, Sato teki ensimmäistä kertaa romua BAR-Hondan väreissä. Siitä se lähtee wink

Sato nopein sateisessa Jerezissä

08.12.2003 20:00

Sade haittasi F1-tallien testityötä Espanjan Jerezissä maanantaina. Kovinta vauhtia vaikeissa olosuhteissa piti BAR-tallin japanilaiskuljettaja Takuma Sato (1.25,938).

Saton testipäivä ei kuitenkaan sujunut täysin nuottien mukaan, sillä hän ajoi ulos ja rikkoi BAR-tallin alustavan version ensi vuoden autosta.

Jerezin F1-testit maanantaina:

1. Takuma Sato BAR-Honda 1.25,938 51
2. Luca Badoer Ferrari 1.26,275 12
3. Felipe Massa Sauber 1.26,280 36
4. A.Davidson BAR-Honda 1.26,723 69

(MTV3)

<small>[ 08-12-2003, 21:46: Message edited by: Mustaerkki ]</small>
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
On näköjään lähteissä eroja. Testiajat tiistaina 9.12.2003 Jerez.

F1racing.net

1 A. Davidson BAR 1.26.256 47
2 F. Massa Sauber 1.26.892 22
3 R. Barrichello Ferrari 1.27.003 10
4 T. Sato BAR 1.27.199 18
5 J. Montoya Williams 1.27.452 50
6 F. Montagny Renault 1.27.775 25
7 M. Webber Jaguar 1.27.855 43
8 P. de la Rosa McLaren 1.28.483 26
9 M. Gene Williams 1.28.663 28
10 F. Alonso Renault 1.28.705 7
11 O. Panis Toyota 1.29.627 35
12 C. Klien Jaguar 1.30.564 41
13 C. da Matta Toyota 1.31.398 31
14 A. Wurz McLaren 1.32.365 9

McLaren.com

Rubens Barrichello Scuderia Ferrari 1m26.113s 11
Felipe Massa Sauber Petronas 1m26.904s 20
Juan Pablo Montoya Williams BMW 1m27.431s 47
Takuma Sato BAR Honda 1m27.773s 18
Franck Montagne Renault 1m27.784s 27
Anthony Davidson BAR Honda 1m27.800s 49
Pedro de la Rosa Team McLaren Mercedes 1m28.485s 29
Marc Gene Williams BMW 1m28.635s 31
Fernando Alonso Renault 1m28.696s 7
Olivier Panis Toyota 1m29.620s 36
Christian Klien Jaguar Cosworth 1m30.554s 43
Cristiano da Matta Toyota 1m31.407s 31
Alex Wurz Team McLaren Mercedes 1m32.287s 9
Alex Wurz Team McLaren Mercedes no time(MP4-19) 2

Ferrari.com

Rubens 1.26,082

<small>[ 10-12-2003, 19:30: Message edited by: Spam ]</small>
 
Ylös