The Paul Stoddart Story

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Australialaisesta Paul Stoddartista tuli viiden vuoden aikana yksi F1-maailman kiistellyimmistä henkilöistä. Mosley ja tämän klaani kutsuivat Stoddartia "surulliseksi tapaukseksi" ja pitivät hauskaa hänen kustannuksellaan.
Vuonna 2001 Minardin F1-tallin ostanut Stoddart sai kokea F1-varikoiden raadollisuuden, upeat hetket Australian GP:n palkintokorokkeella Mark Webberin kanssa ja ennen näkemättömän valtakamppailun F1-sarjan tulevaisuudesta. Pienen mutta piskuisen Minardi-tallin toimitusjohtajan taakse liittyivät yhtenä aurinkoisena päivänä Brasilaissa myös maailman suurimman autonvalmistajan edustajat –Ferraria lukuunottamatta. Stoddartin toiminta tallipäällikkönä sai usein paljon kritiikkiä niin F1-vaikuttajilta kuin tämän keskustelupalstankin kirjoittelijoilta.
Nykyään Pohjois-Amerikan Champ Car –sarjassa tallipäällikkönä vaikuttavan Paul Stoddartin F1-tarinan viimeinen osa on vihdoin julkaistu ja suosittelen viisiosaista Business F1 :n julkaisemaa juttusarjaa kaikille niille, jotka luulevat moottoriurheilun kuninkuusluokasta jotain tietävän.

Osa yksi – Saagan alku (2001)
Osa kaksi – Australialainen unelmatiimi (2002)
Osa kolme – Montrealin lehdistötilaisuus (2003)
Osa neljä – Yhtenäinen liitto Brasiliassa (2004)
Osa viisi – Oikeustaisto Melbournessa ja Stoddartin jäähyväiset (2005)
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Milloin Webber on Minardilla ollut palkintokorokkeella? Ei koskaan.:thumbfh:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315

Uskotko jo vai tarvitaanko lisää todisteita? :rolleyes:
 

T. Salama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
240
Sijainti
Helsinki
No jos et hoksannut, niin Webber ajoi vuonna 2002 Australiassa Minardilla viidenneksi, ja siinähän oli tarpeeksi ainesta juhlaan. Muuten pidän Stoddartia huomionhakuisena suurisuuna.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ja juuri sen takia kannattaa lukea tuo juttusarja kun aikaa löytyy. Selvittää aika monta asia ja raottaa hieman sitä ovea, joka yleensä on visusti suljettu "tavallisilta kuolevaisilta". Muutti esimerkiksi käsitykseni Eddie Jordanista täysin.
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Kiitokset CARTer:ille hyvistä luku vinkeistä. :alppu:

Todella mielenkiintoista luettavaa ja vanhana Minardi faninahan tuota hotkii mielissään. Ensimmäisen osan lueskelin ja sen jälkeen pitikin heti palata ajassa taaksepäin ja katsoa 2001 Melbournen kisaa Youtubesta, hieman erilaisessa valossa tulen tuonkin kisan tästä lähtien näkemään, varsinkin Minardin osalta.

Upeaa työtä pojat tekivät ja kyllä tietty kunnioitus Minardia kohtaan kasvoi vain entisestään. Löydän joka vuosi jotain uutta, hienoa ja periksiantamatonta tuosta tiimistä. Minardi tuleekin aina säilymään yhtenä isona legendana moottoriurheilussa itselläni.

Pitääpä jatkaa joku päivä kakkos osasta ja mielenkiinnolla odotan juttua tuosta legendaarisesta 2002 Melbournesta. :)
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Stoddart oli (on) hieno mies, ja Minardi hieno talli :ahem:

Lueskelin tuota vikaa osaa ja kyllähän se melko negatiivisen kuvauksen Max Mosleysta antaa. Enpä ole muutenkaan koskaan äijästä oikein pitänyt :yuck:
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Olin kyllä tietoinen että formulamaailman taustalla tapahtuu vaikka mitä, mutta ihan näin raa'aksi, välistä jopa likaiseksi en peliä arvannut.

Minardi oli mielestäni sympaattinen pikkutalli, jonka satunnaisista menestyksistä (=eivät viimeisinä) jaksoi jopa hieman iloita. Stoddartista en kyllä juurikaan pitänyt, varsinkin näiden jatkuvien kitinöiden takia.

Pienestä se on joillakin kiinni, Minardia pyöritettiin isoimmillaankin pienemmällä budjetilla kuin mitä Ferrarilla menee pelkästään Räikkösen palkkaan...
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Vice sanoi:
Stoddart oli (on) hieno mies, ja Minardi hieno talli :ahem:

Lueskelin tuota vikaa osaa ja kyllähän se melko negatiivisen kuvauksen Max Mosleysta antaa. Enpä ole muutenkaan koskaan äijästä oikein pitänyt :yuck:
Ensimmäisen ja toisen osan perusteella taas Mosleysta muodostuu enemmän reilun jätkän kuva. Mies mm. puhui muille Minardin puolesta Tv-oikeusrahojen osalta ja Stoddardin mukaan ansaitsee isoimman kiitoksen siitä, että tiimi lopulta sai edes osan tuosta 10 milj USD (saivat 6 milj USD).

Mielenkiintoinen huomio oli myös, että Frank Williams ja Ron Dennis suostuttelivat Michelin miehet luopumaan 2 milj USD summasta, jonka Minardi oli velkaa rengasvalmistajalle 2002 lopulla.
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
*wruuum* sanoi:
Ensimmäisen ja toisen osan perusteella taas Mosleysta muodostuu enemmän reilun jätkän kuva. Mies mm. puhui muille Minardin puolesta Tv-oikeusrahojen osalta ja Stoddardin mukaan ansaitsee isoimman kiitoksen siitä, että tiimi lopulta sai edes osan tuosta 10 milj USD (saivat 6 milj USD).
Kun ehdit pitemmälle saat huomata että Mosley käänsi kelkkansa ja loppujen lopuksi hiillosti Minardin sarjasta ulos.

Aika paljon "tyhjää" rahaa tuolla maailmassa liikkuu kun parin miljoonan velat on tosta noin vaan kuitattavissa pois. Tokihan huipputeknologia maksaa, mutta kyllä tuntuu kolmannen osapuolen toimittajilla olevan aika reilusti ilmaakin hinnoissa.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
CARTer sanoi:

Varsinkin tämä kohta on hauska... kun vielä muistaa sen Tyrellillä tapahtuneen
pyörähdyksen kolmannelta sijalta Brasseissa ennen Nokia sopimusta... (kun bensa olis loppunut muuten)...

Then serendipity struck again as Mika Salo, in his Toyota, spun while he was catching Webber for fifth place. After the spin Salo settled for sixth behind him. Stoddart says he is mystified about Salo’s spin to this day: “I have known Mika for a few years, we are good mates and have done a lot of things together. To this day I do not know whether he spun that car intentionally, but I also know that he is a good enough driver not to fall off where he did. But he knew what it meant as by then we only had a couple of laps to go. Even Michael (Schumacher) recalls this story because he said every time he came round he had to keep asking his pit, ‘is the race over?’, because the whole crowd was erupting on every lap as Mark was right behind him.”
 
Viimeksi muokattu:

Enrique

Well-known member
Liittynyt
18.12.2002
Viestit
1913
Mielenkiintoista. Täytyy jatkaa kakkososalla myöhemmin :thumbup:
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Eipä nyt lähetä Stoddartista pyhimystä tekemään. Pisnes mies, aivain kuten muutkin päälliköt. Ja se että hän on huonommassa asemassa, ei tee hänestä sen suurempaa tai hyväksyttävämpää.

Suurmies ei ratsasta toisten verellä, vaan omallaan. perkele, että olikin hienosti sanottu. just ite keksin.
 

Japp

Master
Liittynyt
2.9.2000
Viestit
268
Sijainti
ES Asia
Heh heh

----------------
At Jerez on that day, Sunday 26th October, Fontana had qualified 18th out of 22 and gone about his weekend totally unnoticed. He was 1.3 seconds slower than his team-mate Johnny Herbert in qualifying. But Ferrari team principal, Jean Todt, had spotted his potential in 18th place, although not for the usual reasons. In a recent interview with the daily Argentinian sports magazine Ole, the now 31-year-old Fontana claims two or three hours before the race, Todt visited the Sauber motorhome where the two drivers were having a pre-race massage. The Swiss team used Ferrari engines at the time. What happened next shocked all those present. Todt told the three men that the Saubers must block Jacques Villeneuve’s Williams Renault if they were in a position to do so in order to help Michael Schumacher win the world championship. The order was given to Fontana and Herbert, the team’s number one driver.
-------------------
:D :D :D

Edit: Niin sorry, off-topic. Luin vain samasta mestasta:
http://www.f1i.com/content/view/5907/1/
 
Viimeksi muokattu:

ctz

Active member
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
25
Hyvä artikkeli!

Paljasti hyvin tuota kulissientakaista sirkusta, mikä näyttää olevan paljon hurjempi kuin radalla :)

Toki näkökulma oli vain Stoddartin, muilta osanottajilta tulisi varmasti erilaista versiota.
 
Ylös