Total Club Manager 2003

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Kellään kokemuksia ko. pelistä. Tarkoitus olis demo ladata ja vähän testailla. Itselle on tärkeää manageripeleissä se että näkee itse pelin tapahtumat. En ymmärrä miten toiset voi pelata pelejä kuten Championship Manager joissa pelaajia ei näe eikä pelin kulkua voi todea muuten kuin lyhyiden kommenttien perusteella. Miten siinä voi kenenkään pelaajan taitoja arvioida kun ei edes peliä näe? Eikös manageroinnin yksi pääperiaatteista ole että pelaajat nähdään ja se pelitilanne voidaan todeta ja analysoida, ja nähdään missä se HEIKOIN LENKKI on ja missä homma kusee.

http://www.totalclubmanager.com/

Jaskan kommentit kiinnostais, koska hänhän taitaa olla juuri näitä Championship Manager pelaajia...

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
En jaksanut demoa tms. ladata. Mutta käsitääkseni näissä kaikissa muissa managerissa, kuin CM:ssä otat koko seuran haltuun, ts. rakennat stadikkaa ja myyt krääsää ja lippuja jne. Toki tossa on enemmän hommaa, mutta yhtään haastavaa tommosta en ole löytänyt, kaikissa saat parissavuodessa sellasen stadikan ja tulot, että ostat kenet vain. Jolloin itse manageroinnilta häviää tarkoitus....

CM:ssä taas jokaisella pelaajalla on piilotettuja ja näkyviä arvoja, joiden keskiarvoa et kuitenkaan saa näkyviin, tämä lisää haastavuutta ja pelaajien oikeaa sijottelua, eli joukkueen taktiikkaa suunniteltaessa pitää tosiaankin huomioida pelaajat, eikä kuten normaaleissa managereissa kattoa vaan laita ja puolustus, keskikenttä, hyökkäys, vaan myös onko pelaaja keskittäjä, kuljettaja, harhauttelija, nopea, hidas jne. jne.

Pelaajien ostelussa myös joukkueen budjettia ja johtokuntaa pitää kuunnella....

Eli CM on joukkueen valmentamisen kannalta realisisempi, siksi sitä pelaa todelliset futisfanit, noi muut on hieman helpompia valmentamisen kannalta ja siksi niihin on ympätty kaikkea muuta.....
Ett silleen!!!!!!1

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Itse toki tykkään myös lipputulojen jne krääsän kanssa näpertelystä. Mutta CM olisi varteenotettava vaihtoehto mikäli siinä pelitilanteen saisi näkyviin.

Voitko jaska väittää että _oikea_ valmentaja voisi valmentaa joukkueetta _hyvin_ ja järjellä mikäli pelitilannetta ei näkisi ollenkaan, vaan pelkät tiedot millon joku menetti pallon ja millon joku syötti toiselle?

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Ei todellakaan, siksihän uusimassa CM:ssä on pelitilanteiden näkyminen mukana! Enkä kyllä usko, että noi tekoälyt osaa vielä sellasta peliä generoida, josta oikeesti ois kunnolla hyötyä!
Ett silleen!!!!!!1

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
jaska:
Ei todellakaan, siksihän uusimassa CM:ssä on pelitilanteiden näkyminen mukana! Enkä kyllä usko, että noi tekoälyt osaa vielä sellasta peliä generoida, josta oikeesti ois kunnolla hyötyä!
Ett silleen!!!!!!1
Ai on vai? Tuosta en ole tiennytkään.

Kyllä se tekoäly peliä osaa generoida, jokaiselle äijälle on ne omat ominaisuutensa määritelty ja se niitä tekoälyn avulla sovelaa kentällä, ja homma toimii.

Esim. hyvä maalintekijä ei voi välttämättä tehdä maaleja jos rinnalla ei ole miestä joka osaa syöttää ja vielä oikeisiin paikkoihin sitä palloa.

Lisäksi tuossa pelin liveseurannassa on se hyvä puoli että siinä näkee heti pelaajien yksilötaitoja, mm. meneekö syötöt perille, kuinka hyvin osaa suojata palloa, minne laukaukset menee, ja muutenkin pelaajan olemus - onko enemmän hyökkäävä vai puolustava tyyppi. Kaippa noi tiedot VOI joissain managereissa katsoa suoraan jostain äijän tilastoista, mutta itse haluaisin sellaisen managerin jossa nimenomaan mitään ihme ARVOJA ei ole annettu tyyliin "Beckham: Passing 89, shooting 95". Vaan kaikki pelaajien taidot täytyisi itse todeta peleistä ja mahdollisesti harjoituskentältä pelaajaa seuratessa. Tietenkin voisi laittaaa scoutteja asialle, mutta en pidä noiden arvojen kanssa räpläilystä. Eihän oikeat valmentajatkaan tiedä uutta pelaajaa ostaessa että joo tällä on Shootin 79 kun mun parhaalla hyökkääjällä se on vain 60, eli suoraan kärkeen mies. Ei näin, vaan juuri niin että pelaajaa täytyy scoutaja ja kokeilla sitten, ehkä pelaajalla olisi myös oma mielipide siitä millaisesta pelipaikasta hän tykkää ja toki aikaisemmat tulokset olisivat katsomisen arvoisia.

tosin, esimerkiksi tuossa Ultimate Soccer Manager 98:ssa tuo teköäly on välillä vitsi koska tilanteita tulee välillä niin että aivan maalinedestä pääsee leukomaan hyvä maalintekijä monta kertaa ja aina ryssii huti.

Itse syöttelypeli ja maalintekotilanteista generointi mielestäni toimii varsin vakuuttavalla tavalla. Onhan siinä moottorissa naurettavia bugejakin mutta se peli onkin jo 6 vuotta vanha. :)

Ehkä tänä iltana kokeilen tuota TSM03:sta .. oisko tuosta uusimmasta CM:stä shotteja/demoa?

Kaippa se Kazaalla löytyis että vois testata.

Hakee sitten kaupasta kotiin jos vaikuttaa hyvältä! :mad: :)

<small>[ 02-05-2003, 11:47: Message edited by: Dominic ]</small>

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Tuo CM4 on jo julkastu, kyllä se jostain löytyy, ja ihan laillisena kaupasta, kuten minä tein! :D

Se kuva on "melko" alkeellinen, ylhäältä kuvattu, pallot pelaa, mutta antaa musta hyvän kuvan mitä tapahtuu... osasin sen perusteella korjata taktiikkaani :D Shotteja löytyy varmasti, koska peli on julkastu, demokin lienee olemassa!
Ett silleen!!!!!1

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
jaska:
Tuo CM4 on jo julkastu, kyllä se jostain löytyy, ja ihan laillisena kaupasta, kuten minä tein! :D

Se kuva on "melko" alkeellinen, ylhäältä kuvattu, pallot pelaa, mutta antaa musta hyvän kuvan mitä tapahtuu... osasin sen perusteella korjata taktiikkaani :D Shotteja löytyy varmasti, koska peli on julkastu, demokin lienee olemassa!
Ett silleen!!!!!1
Ei sen pelitilanteen tarvitse välttämättä olla "fotorealistinen" vaan tosiaan riittää varsin hyvin ne pallerotkin siellä liikkumassa jalkapallon kanssa, ja se tuo peliin niin paljon lisäinformaatiota että saatanpa jopa tuosta CM:stä kiinnostua vielä... Täytyy seurailla, tosin kaipaan kyllä myös sitä oheisjuttujen kanssa näpertelyä.

Ja sanoit että muissa managereissa on naurettavan helppoa saada aikaan voittava joukkue ja tienata rahaa niin ettei tuhlata kerkeä. Itse olen ainakin tuossa USM98:ssa aloittanut jolloin pikkujoukkueella alimmalta tasolta eli conferencessa. Ei se ole enää niin helppoa kun rahaa on vähän ja yhdenkin vähänkään huippupelaajan palkkaaminen syö kassan tyhjäksi, eikä palkkoihinkaan ole enää varaa. Taitaa oma ennätys olla conferencesta 2. divarriin jossa olin sitten heittopussina ja tipuin takas kolmoseen! :D Mutta siis, esim. conference joukkueeseen mitään järjettömän hyviä pelaajia EI VOI palkata koska he eivät suostu sinne tulemaan.

Ja voi sitä voiton riemua kun esim. FA Cupissa sattuu voittamaan premier tai 1.divarin joukkueen.. Lipputulotkin aivan mahtavia! :)

Tämmöstä kaikkee! :D

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Juu alatasolla alottamalla kestää kauemmin sen mestaruuden saavuttaminen...
Tässä kaavani, joka on tähän asti toiminut kaikissa peleissä:
- Rakenna stadikkaa koko ajan suuremmaksi ja taiteile lipputuloilla - isompi stadikka tuo aina lisää lipputuloja, koska tuolla on ilm. joku % osuus stadikasta joka täyttyy...
- Osta joku nuoria lupaavia, tai vanhoja jäähdyttelijöitä divariin
- Tee pitkät sopimukset ja myy pelaajia mielelläs
noilla ohjeilla oon kaikissa managereissa CM:ää lukuunottamatta menestynyt...vielä kun ottaa huomioon, että itse valmennus on helpompaa!
Ett silleen1!!!!!1

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Ehkäpä, ehkäpä. Toisaalta ainahan peleissä bugeja on. Niitä voi joko käyttää hyväksi tai yrittää vain elää niiden kanssa.

Itse yritän elää niiden kanssa enkä käyttää hyväksi. Eli käytännössä selkeiden bugien kanssa.. kuten esimerkiksi tuollainen stadionin kasvattaminen vaikka tilantarvista ei edes ole, en sitä harrasta, koska se olisi turha meno oikeassa tilanteessa.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Minä taas kasvatan aina stadikoita, koska kunnon stadikka pitää jokaisella kunnon jengillä olla - alle 120 000 henkeä on pikkunen pasha!
Ett silleen!!!!!!1

Marsin Muinais Mies

Martian Member
Dominic:

Voitko jaska väittää että _oikea_ valmentaja voisi valmentaa joukkueetta _hyvin_ ja järjellä mikäli pelitilannetta ei näkisi ollenkaan, vaan pelkät tiedot millon joku menetti pallon ja millon joku syötti toiselle?
Kerronpa muistinvaraisesti tarinan jääkiekon puolelta. Saattaapi sisältää pahoja virheitä yksityiskohdissa, mutta pääasian kyllä muistan.

Näin se meni:

Peter Ahola tahkosi aikanaan Ameriikan kaukaloita etupäässä farmisarjoissa, mutta pääsipä sitten jossain vaiheessa "ylös". Oman kertomansa mukaan( jostain lehdestä joskus luin haastiksen pätkää) suunnitteli, että hänpä sitten treeneissä näyttää, että mikä mies on, koska "ylös" nostamisen syy oli kait parempien miesten loukkaantumiset tai jotain, että penkinlämmittäjän hommia oli tarjolla.
Mutta mitä h***********tiä, Aholan mukaan päävalmentaja istui treenien aikana vaan kopissaan ja luki tilastoja!
Ei edennyt Aholan NHL-ura, ja valmentaja oli muistaakseni valmennus uransa aikana hankkinut muutaman Stanleyn kipon.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Jees. Kokeilin asentaa demoa kahdellekin eri koneella.

Kummallakaan koneella pelin demo ei käynnistynyt. En jaksanut tutkia enempää.

Demo pitäisi olla TÄYSI versio pelistä tallennus mahdollisuuden puutteella.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
CM ei oikein ole mun peli. :) Tai en ainakaan tykänny niistä aikaisemmista versioista. Jo valikkorakenne on niin monimutkainen ja epälooginen että menee 2 vuotta jo sen opetteluun. :p

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Sie oot vaan tommonen, mie opin valikkorakenteen 15min.
Ett silleen!!!!!!!1

-ha-

Well-known member
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Kyllä CM on manageripelien kuningas, ei siitä mihinkään pääse. Haastetta riittää aivan eri tavalla kuin muissa kyhäelmissä. Jos tuo ottelunäkymäasia saadaa vielä hiottua kunnolliseksi niin mitään en enää pelien puolelta kaipaa.
Pelaan versiota 3.9.68, CM4:ään vaihdan jahka koneessa on lisää potkua, CM4:ssä vähemmän bugeja ja saan potkut Cardiffista. Pisimmillään olen pelannut samaa peliä samalla joukkueella (Carlisle United) 7 kuukauden ajan aina kun ehdin; pelissä oli tuolloin menossa kausi 2011/2012... Nyttemmin muut kiireet vähän rajoittavat managerointia.
Peliä ei välttämättä voi suositella kuitenkaan kaikille. Siihenhän jää koukkuun ja kaikki vapaa-aika menee taktiikoita ja pelaajakauppoja suunnitellessa!

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Näinhän se on. Kyllä uskon hyvinkin että CM on erittäin addiktoiva ellei jopa näitä muita managereita addiktoivampi peli, kunhan siihen ensin pääsee sisälle.

-ha-

Well-known member
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Toinen, synkempi puoli asiaa on tosiaan tämä pakkomielteinen ja sairaalloinen taktiikoiden miettiminen aivan väärään aikaan. 3-1-4-2 vai 4-4-1-1? Ehkä sittenkin 3-5-2. Tällä hetkellä kuitenkin 4-3-1-2... Johtoasemaa puolustaessa 4-4-1-1. Tai...