Trial

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Eilen tuli TV:sta Eki Vanhasen ohjelma suomalaisista Trialin maailmanmestareista Yrjö Vesterinen ja Tommi Ahvala. Kovasti on laji muuttunut Vesterisen ajoista Ahvalan päivien kautta nykyaikaan. Ohjelmassa kävi myös ilmi ettei tällä erää Suomesta ole ainakaan ihan lähivuosina odotettavissa manttelin perijöitä. Jotenkin tuntuu siltä, että sekä Motocross että Trial elävät melkoisessa lamassa ja sekin vähäinen moottoripyöräilyyn ohjautuva resurssointi ja vakavasti panostavat harrastajat, ovat ohjautuneet Enduron ja ratamoottoripyöräilyn pariin. Tietysti esikuvilla on tähän paljon vaikutusta. KARI Tiainen ja Mika Kallio etunenässä ovat paljon tuoreempana nuorison muistikorteilla kuin esim. Tommi Ahvala. Heikki Mikkolaa ja Yrjö Vesteristä tuskin kukaan nykynuorisosta edes tuntee....
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Juha Tiaisella ei kylläkään ole mitään tekemistä moottoriurheilun kanssa, koska hän sattuu olemaan moukarinheiton olympiavoittaja vuoden 1984 olympialaisista, mutta sen sijaan Kari Tiainen on kaikkienaikojen toiseksi menestynein endurokuski ja mitä todennäköisimmin sinä hait juuri häntä, mutta etunimi meni pieleen.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Eilen tuli TV:sta Eki Vanhasen ohjelma suomalaisista Trialin maailmanmestareista Yrjö Vesterinen ja Tommi Ahvala. Kovasti on laji muuttunut Vesterisen ajoista Ahvalan päivien kautta nykyaikaan. Ohjelmassa kävi myös ilmi ettei tällä erää Suomesta ole ainakaan ihan lähivuosina odotettavissa manttelin perijöitä. Jotenkin tuntuu siltä, että sekä Motocross että Trial elävät melkoisessa lamassa ja sekin vähäinen moottoripyöräilyyn ohjautuva resurssointi ja vakavasti panostavat harrastajat, ovat ohjautuneet Enduron ja ratamoottoripyöräilyn pariin. Tietysti esikuvilla on tähän paljon vaikutusta. KARI Tiainen ja Mika Kallio etunenässä ovat paljon tuoreempana nuorison muistikorteilla kuin esim. Tommi Ahvala. Heikki Mikkolaa ja Yrjö Vesteristä tuskin kukaan nykynuorisosta edes tuntee....
Jostakin syystä tuntuu, että trial ja crossi ovat maailmanlaajuisestikin menettäneet suosiotaan. Ainakin jos vertaa parinkymmenen vuoden takaiseen sveitsiläisen Motorsport Aktuellin palstamillejä nykyiseen. Trialin MM-osakisoista tulee nykyään yhden palstan jämäjuttuja. Crossissa Belgia työntää uutta ukkoa kärkeen jatkuvalla syötöllä, perinteet ovat tärkeät. Ja onhan Suomesta jatkuvasti joku kuski kolkuttelemassa kymppikärkeä, kuten Kullas nykyään. Pekka Vehkosen aikaan Suomen crossilla meni aika hyvin. Ruotsi on taantunut Suomea enemmän, vaikka maalla on hienot perinteet. 2013 MX1-luokassa 2 ruotsalaista saivat yhteensä 4 pistettä, suomalaisista Söderberg ja Tiainen 32, MX2:ssa Kullas 15. (224 pistettä), ruotsalaisia ei pisteille.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Jostakin syystä tuntuu, että trial ja crossi ovat maailmanlaajuisestikin menettäneet suosiotaan. Ainakin jos vertaa parinkymmenen vuoden takaiseen sveitsiläisen Motorsport Aktuellin palstamillejä nykyiseen. Trialin MM-osakisoista tulee nykyään yhden palstan jämäjuttuja. Crossissa Belgia työntää uutta ukkoa kärkeen jatkuvalla syötöllä, perinteet ovat tärkeät. Ja onhan Suomesta jatkuvasti joku kuski kolkuttelemassa kymppikärkeä, kuten Kullas nykyään. Pekka Vehkosen aikaan Suomen crossilla meni aika hyvin. Ruotsi on taantunut Suomea enemmän, vaikka maalla on hienot perinteet. 2013 MX1-luokassa 2 ruotsalaista saivat yhteensä 4 pistettä, suomalaisista Söderberg ja Tiainen 32, MX2:ssa Kullas 15. (224 pistettä), ruotsalaisia ei pisteille.
Trialin suhteen olen samaa mieltä, mutta motocrossista en ihan samaa sanoisi. Tosin ihan huippumenestyksen suhteen olen samaa mieltä, sekä Suomi että Ruotsi (muinaisten aikojen crossin mahtimaa)ovat jo jonkin aikaa olleet pulassa. Ensisijainen syy taitaa lopulta kuitenkin olla vain se, että taso on ihan älyttömän kova. Suomalaiset ja ruotsalaiset treenaavat ja puhkuvat varmaan ihan siinä kuin ennenkin, mutta kärkeen nousu ei vain ole onnistunut. Tilanteet kuitenkin muuttuvat, niin kuin aina. Jos kaverit vain pysyvät ehjinä ja jatkavat yrittämistään, saattaapi tilanne alkaa taas kääntymäänkin. Kilpailijamääristä en osaa sanoa, kun en ole aikoihin käynyt katsomassa. Itse kun ajoin, meillä saattoi olla parhaimmillaan ja pahimmillaan olla melkein 150 kuskia karsimassa pääsystä 30 finalistin joukkoon. Sanomattakin selvää, että yritys oli verta ikenistä tursauttavaa! Luokkia oli tosin silloin varmaan vähemmän kuin nykyään. Kylläpä mä pekuleerasin:dunno:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös