Trulli ja Fisichella

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
912
Ajattelin nyt sitten tehdä kolmannen juttuni ja tällä kertaa tänne vakavammalle F1-keskustelulle. Kaksi aiempaa ovat löydettävissä vapaammalta puolelta. Nyt on käsitelty JJ Lehto ja Taki Inoue. Nyt
käsiteltävänä ovat samalla iskulla kaksi italialaista, sekä Jarno Trulli, että Giancarlo Fisichella.

Molemmat ovat olleet Ykkösissä jo pitkään. He ovat lähes saman ikäisiä. Eräs mielenkiintoinen asia on, että molemmat ovat sekä olleet Minardilla, Jordanilla ja Benetton/Renaultilla. Molemmat olivat erittäin lupaavia kartingissa. Trulli on Formula Super A-luokan maailmanmestari ja Fisichellakin lähes. Fisichellan mestaruuden pilasi sairaus.

Fisichella ajoi Italian F3-luokassa. Fisichellan kaksi ensimmäistä kautta menivät opetellessa siivelliseen formulaan, mutta kolmannella kaudella 1994, Fisichella dominoi sarjaa ja nappasi mestaruuden nimiinsä ylivoimaisesti. Samana vuonna Fisico nappasi kaksi merkittivää voittoa, Fisico voitti sekä Monacon F3-kisan, sekä Macaon kisan, joka on ehkä arvostetuin kaikista pikkuformulakisoista. Fisichella oli lyönyt itsensä läpi ja Gian Carlo Minardi nappasi lupaavan italialaisen Minardin F1-tallin testikuskiksi. Fisichella ajoi 1995 myös vakioautoilla Saksassa ITC:ssä sekä DTM:ssä Alfa Romeolla.

Samoihin aikoihin myös Trulli löi itseään läpi Saksan F3-sarjassa. Trulli ajoi ylivoimaiseen tyyliin mestariksi Saksan kolmosissa KMS Motorsportilla 1996. Trulli oli myös varsinainen pilailija F3 aikanaan. Hän mm. töni tallikavereitaan uima-altaisiin :confused: .

1996 oli myös vuosi jolloin Fisichella pääsi ensimmäistä kertaa ykkösiin. Minardi ei tarjonnut paljoa mahdollisuuksia, mutta niissä kahdeksassa kilpailussa, jossa Fisichella pääsi kisaamaan Portugalilaista tallikaveria Pedro Lamya vastaan, Fisichella oli yleensä parempi. Fisicolle oli luvassa seuraavana vuonna parempaa Jordanille siirron merkeissä. Samaan aikaan Gian Carlo Minardi päätti testata toisen lupaavan italialaisen Jarno Trullin.

Vuosi 1997 oli tärkeä molemmille italialaisille. Fisichella oli pilata jo mahdollisuutensa JJ Lehdon tyyliin täräyttämällä kauden alla Silverstonen testeissä pahasti ulos. Fisichella oli kuitenkin onnekas ja täräytti ainoastaan polvensa ja pystyi ajamaan Australiassa. Fisichella jatkoi törmäilyään Brasilian harjoituksissa. Välit Ralf Schumacheriin tulehtuivat, kun Ralf kiilasi Fisichellan ulos radalta taistelussa palkintosijasta Argentiinassa. Tässä vaiheessa Jordanilla uskottiin, että Fisicon ura olisi ohi.

Trullin esitykset eivät olleet erityisen huonoja, mutta se ei riittänyt kuin kuuteen kisaan Minardilla. Trulli pääsi korvaamaan Kanadassa loukkaantunutta Olivier Panisia Prostilla. Sitten tuli Itävalta ja A1 Ring. Trulli yllätti kaikki olemalla 3. ruudussa. Kisassa Trulli näytti kaikille osaamisensa ja johti kilpailua monta kierrosta ja teki yhdeksän perättäistä nopeinta kierrosta kilpailussa, ennen kuin Mugen V10 levisi.

Fisichella ei kuitenkaan lannistunut omista vastoinkäymisistään. Loppukaudella hän tyrmäsi Ralfin. Fisico nappasi nopeimman kierroksen Espanjassa, oli neljäs Imolassa, Monzassa ja Hockenheimissa. Kolmas Spassa ja starttasi eturivistä Hockenheimissa. Sitten tuli Span kisa, jonka kosteissa oloissa Fisico painoi Michael Schumacherin perässä kakkoseksi.

1998 Fisico siirtyi Benettonille ja Trulli pysyi Prostilla. Benetton oli pahahti käymistilassa kun Fisichella siirtyi sinne ja David Richards ja Rocco Benetton olivat vääriä henkilöitä johtamaan tallia. Fisichella oli kuitenkin toinen sekä Monacossa, että Montrealissa Fisico nappasi myös paalupaikan A1 Ringiltä. Trulli taasen paini Prostilla ongelmien kanssa ja tulokset olivat heikkoja.

1999 ei paljoa tuonut muutosta asetelmiin. Fisico väläytti jälleen
Kanadassa, mutta muuten kausi oli tasapaksu. Nurburgringin kaaosmainen kisa oli siitä erikoinen, että jopa Minardit taistelivat kärkisijoista. Fisichella johti kilpailua, mutta voitto valui käsistä kun rengas hajosi. Trulli ajoi kypsästi toiseksi ja oli selvää, ettei Trulli ajaisi enää Prostilla seuraavana vuonna.

Trulli siirtyi siis Jordanille vuodelle 2000, mutta Ferrarikin oli kysellyt Trullia, mutta Trulli oli pitänyt Jordania parempana vaihtoehtona :confused: . Jordan oli esittänyt edellisellä kaudella lupaavia otteita Heinz-Harald Frentzenin johdolla, mutta nyt talli taisteli ongelmien kanssa. Trulli näytti loistavat aika-ajo taitonsa Monacossa, kun hän täräytti kakkoseksi. Fisichella oli turhautunut Benettonilla. Brasiliasta kuitenkin toinen sija.

2001 Jordan ajautui yhä pahempiin ongelmiin ja Trullin kausi oli rikkonainen. Fisicon Benetton huononi entisestään ja kauden ainoa hyvä kisa oli Spa.

2002 Fisico siirtyi koko ajan alaspäin menevälle Jordanille ja Trulli Fisicon jättämälle Renaultille. Fisichellan ja koko Jordanin kausi oli huonoin pitkään aikaan, eikä siitä jäänyt paljoakaan mainittavaa. Renaultilla ei ollut vielä mahdollisuuksia haastaa kolmea suurta kärkitallia, mutta Trullin ja Renaultin esitykset olivat kuitenkin ilahduttavia.

Seuraavalla kaudella Fisichella joutui jatkamaan edelleen masentavalla Jordanilla, mutta Brasilian kaaoskisassa Fisichella nappasi voiton, joka olisi rehellisesti sanottuna voinut mennä jopa Minardi-kuljettajille. Fisichella ei kuitenkaan saanut kuunnella Italian kansallishymniä, koska Kimi Räikkönen julistettiin virheellisesti voittajaksi. Kaksi viikkoa myöhemmin Räikkönen luovutti pokaalin San Marinossa Fisicolle. Trullin ja koko Renaultin kausi oli loistava. Renault löi itsensä läpi kärkitalliksi, mutta Trulli ei vielä saanut himoitemaansa palkintoa, eli voittoa.

Vuodelle 2004 Fisichella siirtyi Sauberille. Fisichella ajoi lupaavasti koko kauden ja peittosi tallitoverinsa Felipe Massan. Monacossa Trulli sai sen mitä oli odottanutkin. Aika-ajoissa Trulli nappasi uransa ensimmäisen paalupaikan ja kisassa uransa ensimmäisen voiton. Olisi luullut, että näillä meriiteillä Trulli olisi varmistanut itselleen paikan Renaultilla, mutta Flavio Briatore panttasi asiaa ja samalla Trullin ollessa epätietoisuudessa tulokset alkoivat heiketä. Viimeinen niitti Renaultin ja Trullin yhteistyöhön taisi olla Ranskan GP, jossa Trulli päästi Barrichellon viimeisen kierroksen viimeisessä mutkassa kolmanneksi.

Uusi vuosi tuo jälleen molemmille kuljettajille uudet haasteet uusissa tiimeissä. Fisichellalla on nyt mahdollisuus näyttää toivottavasti nopean Renaultin ratissa mitä hän osaa. Trullilla taasen on uudet haasteet kehitystyön puolella Toyotalla.

Kirjoitus saattaa olla hutaistun näköinen, koska koko hommaan meni vain n. 1 tunti ja lopussa alkoi sormet väsymään. Ajattelin tehdä koko homman kokonaan uudestaan, kun lopussa luin sitä, mutta tahdonvoima ei enää riittänyt siihen. Kehuja ja kritiikkiä tästäkin jutusta.

Ana
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Erittäinen mahtava että paneuduit asiaan ja otit selvää kuljettajien historian. Ensi kaudella on Fisicon vuoro lyödä itsensä läpi, mutta Trullin ura alkaa valitettavasti kääntyä alaspäin, en toivo sitä.
Kuljettajina Trulli ja Fisichella ovat erinlaiset, Trulli on hieman ailahtelevampi mutta pystyy myös yllättämään, Fisico sen sijaan ajaa todella tasaiseen tahtiin kovia suorituksia.

No kumpi on parempi, vaikea sanoa, mutta ottaisin Fisichellan omaan talliini jos sellainen minulla olisi.
McLaren sopimus kaatui Fisicolta Kimiin.
Fisico on mielestäni näistä kahdesta parempi.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
ei mitään uutta auringon alla..

JOSsitellaanpa VÄHÄN:
Muistanko viärin vaihko 1995 olis ollu näin että Mersu halus juniori tiimiinsä DeeTeeÄm/IiTeeCee kuskiksi nuoret jannut Jan Magnussenin ja Giancarlo Fisichellan , mut Fisico sano EI ja tilalle ottivat Dario Franchittin? -Fisi meni sit Alfa Romeota kuskaamaan samaan sarjaan ja sai Minardin testaajan paikan (Janihan meni McLarenille ja siitä kai Fisico ajatteli ettei hänell oo tulevaisuutta merzull). Sitte kuten tierämme Inoen Taki ei saanut rahotusta fixattua ja Fisi pääsi ajamaan pualet kisoista'96.
No mitä tällä haluan sanoa. No sen että tietenki Mersu teki virheen kun ei palkannu Fisiä Magnussenin tilalle, mutta Tanskalaisella oli paremmat näytöt ja tiedä vaikka Fisichella olisi joutunut Barrichellon aseenkantajaksi Stewartille kuten Magnussen. (Ja sittemmin urheiluautoihin? -Sillä eihän Stewartilla paljoa armoa annettu.)
Mutta jos Fisi olisi Mersulle menny eli ottanut ton Daarion paikan. Olisi hän aika todennäköisesti nyt CART-mestari. Minä nimittäin arvostan Fisichellan taidot ylemmäksi kuin Franchittin, Tracyn, Montoyan tai vaikkapa Jimmy Vasserin!

Muutoin tosta kirjotuksesta vois just sanoa sen ett ihan jees, kiva tarina mutta vähän syvemmältä jos jaksasit tonkia nuita kuskejen uria eikä suoraan pääkopasta tekstiksi tarkistamalla pari tilastoa. Ja omia mielipiteitä mukaan.
 

skf

Well-known member
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
164
Sijainti
Oulu
Ayrton-Ana sanoi:


Trulli näytti loistavat aika-ajo taitonsa Monacossa, kun hän täräytti kakkoseksi.

Ana
Samalla kaudella Spassa Trulli oli myös aika-ajojen 2.

Ihan jees teksti. Ei haittaisi vaikka käyttäisit kirjoittamiseen aikaa enemmänkin kuin tunnin.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
2/4 lempikuskeistani. :ahem:


Edelleen aloin arvostamaan Fisiä 2001 spaan kisan jälkeen, loistava suoritus! :thumbup:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kieltämättä pientä hiomista olisi voinut suorittaa, vaikka hyvä juttu onkin. Olisit vaan laittanut jutun talteen ja lukaissut vaikka seuraavana päivänä uudelleen, turha noiden kanssa on kiirehtiä. "Tuoreella" päällä hoksii muutenkin paremmin :)

Tuohon Trullin siirtymiseen Jordanille Ferrarin sijaan on kyllä varsin järkeenkäypä vastaus. Maranellossa olisi joka tapauksessa joutunut olemaan Michael Schumacherin varjossa kohtelun kuin todennäköisesti puhtaan nopeudenkin puolesta, kun taas Jordanilla oli tarjolla tasaveroinen kohtelu. Lisäksi Frentzen taisteli autolla 1999 jopa mestaruudesta. Nopeus oli kaiken lisäksi ihan kohdallaan, kaiken pilasi takarenkaita syönyt auto, joka oli myös osasyynä Trullin mielestäni aiheettomaan yhden kierroksen miehen maineeseen.

Fisichellasta voisi ehkä mainita sen, että pikkuformulamenestyksen myötä kusi nousi aika pahasti päähän kaverin uraa tuolloin seuranneiden mukaan. Diivailu oli käsittääkseni osasyynä kolmeen F3:ssa vietettyyn vuoteen, kärjessä ajamaan tottunut Fisico kun menetti hermonsa joutuessaan ajamaan taaempana.

Samaan aiheeseen liittyen Fisi sai aika paljon sapiskaa Benetton-tallin sisältä loppuvuodesta 2000 kun asenne ei kuulemma ollut kohdallaan. Briatore taisi jopa todeta, että italialainen ei varmasti tule jatkamaan tallissa kauden 2001 jälkeen. Näinhän myös tapahtui, mutta Benetton ehätti kyllä kyselemään josko Fisi sittenkin jäisi talliin kun tämä pieksi Buttonin varsin tylysti.

Fizzy on joka tapauksessa myös minun suosikkejani ja parin viime vuoden perusteella väittäisin kaverin kyllä kasvaneen henkisesti aika valtavasti.
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
Muuten ihan kelvollista materiaalia, mutta tuota nimen toistamista vois hieman hillitä, vaikka kuinka fani kuljettajalle oliskin. Pronominit on juuri näihin tilanteisiin.
Mutta muuten ihan kiva tarina kahdesta italiaanosta, jotka ovat onnistuneet välttelemään voittoja ja menestystä vanhoille vuosille asti.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
912
Täytyy kuitenkin pieneksi puolustukseksi sanoa, että kokemusta noista kirjotushommista ei oo hirvittävästi ja ikäkään ei oo vielä hirveen suureks noussut (14v).
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Ihan hyvä juttuhan tuo oli, mutta pieni tarkennos Fisichellan kohdalle: Hän ei voittanut Macaossa `94 kuin yhden startin, ja kokonaiskilpailun vei nimiinsä Saksan Sascha Maassen. Hienoa, että joku jaksaa kirjoitella tällaisia juttuja.
 
Ylös